Goodyear, gata pentru etichetarea anvelopelor de camion

Goodyear, gata pentru etichetarea anvelopelor de camion
Distribuie pe Facebook

Incepand cu 1 noiembrie 2012, cumparatorii de anvelope de camion produse dupa 1 iulie 2012 si vandute in tarile membre ale Uniunii Europene trebuie sa fie insotite de informatii privind rezistenta la rulare, performanta franarii pe carosabil umed si nivelul zgomotului exterior specifice fiecarei anvelope in parte. Aceste informatii vor fi furnizate prin intermediul unei etichete, separata in trei parti:

Partea din stanga sus a etichetei arata o anvelopa langa o pompa de carburant. Aceasta este sectiunea care indica eficienta consumului de carburant, care este determinata prin masurarea coeficientului rezistentei la rulare. Sub aceasta imagine se afla o serie de bare colorate marcate de la A la G si cotate dupa culoare, de la verde la rosu, unde A este consumul cel mai eficient si F cel mai putin eficient (in cazul anvelopelor de camion nu va fi folosit indicatorul G). Cu cat rezistenta la rulare a unei anvelope este mai mica cu atat energia de care are nevoie este mai mica si de aceea vehiculul foloseste mai putin carburant, reducand totodata emisiile de CO2. Efectele acesteia pot varia in functie de vehicul si de stilul sau conditiile de condus, dar diferenta dintre un set de anvelope A si un set de anvelope F poate reduce consumul unui camion cu pana la 15%, ceea ce inseamna o economie de pana la 7.125 euro pe an1.

Coloana din dreapta sus arata o anvelopa langa un nor de ploaie. Aceasta ilustreaza aderenta pe carosabil umed, care este strans legata de siguranta. Sub aceasta imagine se afla o scala colorata de la A la G, unde A este cea mai buna aderenta iar F cea mai slaba aderenta (in cazul anvelopelor de camion nu va fi folosit indicatorul G). Cu cat cotarea este mai buna, cu atat distantele de franare pe carosabil umed sunt mai scurte. De exemplu, diferenta dintre anvelopele A si F ar putea fi expresia unei distante de franare cu pana la 30% mai scurta. Aceasta inseamna distante cu pana la 25 de metri mai scurte pentru un camion de 40 de tone cu 5 axe care ruleaza la o viteza de 80 km/h.

In partea de jos a etichetei se afla un simbol care arata o anvelopa si un difuzor cu trei unde sonore ce se emit din el. Numarul de unde negre indica nivelul de zgomot emis de anvelopa. Trei unde negre indica faptul ca anvelopa respecta valoare legala admisa in prezent2. Doua unde negre inseamna ca anvelopa respectiva este cu pana la 3 decibeli (dB(A)) mai silentioasa decat viitoarea limita si o singura unda inseamna ca este cu mai mult de 3 decibeli mai silentioasa. Nivelul de zgomot scazut este un beneficiu pentru mediul ambiental si inconjurator.

Etichetele nu vor fi lipite direct pe anvelopele de camion de mare tonaj, asa cum va fi in cazul masinilor mici si a camioanelor usoare. In schimb, informatia trebuie sa fie prezenta in materialele promotionale, inclusiv pe internet, si trebuie sa fie inclusa cu toate facturile atunci cand este vanduta anvelopa. Sunt putine exceptii de la aceasta regula de etichetare, printre acestea numarandu-se anvelopele de curse, anvelopele profesionale pentru off road, anvelopele resapate si anvelopele de motocicleta.

Producatorii de anvelope sunt responsabili de testarea anvelopelor pentru toate cele trei arii cheie ale etichetei. Totusi, exista un sistem aflat deja in vigoare care permite autoritatilor locale si nationale sa verifice acuratetea informatiilor pe baza unei proceduri de verificare trecuta in legislatie. Statele membre vor decide individual cu privire la penalitatile care se vor aplica pentru nerespectarea acestei prevederi legislative.
Metode de testare pentru stabilirea gradelor de pe etichete

Rezistenta la rulare este testata in laborator la 25OC. Anvelopa este montata pe o masina care are un tambur rotativ mare pentru a simula rotirea anvelopei pe suprafata de drum. Anvelopa si tamburul rotativ sunt puse in contact. Diferenta dintre cuplul motor inregistrat pentru anvelopa si tambur da coeficientul pentru rezistenta la rulare, care este calculat in kilograme pe tona. Astfel este calculata cotarea de la A la F. In cazul anvelopelor de camion nu va fi folosit indicatorul G.

Testarea aderentei pe carosabil umed poate fi facuta cu una din doua metode, ambele aplicate pe o anvelopa de camion de test. Prima este Testul Aderentei pe Carosabil Umed cu anvelopa pe vehicul. Aceasta masoara eficienta cand se franeaza de la 60 km/h la 20 km/h pe suprafete de drum umed, care este specificata in prevederea legislativa. Cea de-a doua metoda este testul semiremorcii, care masoara frictiunea dintre anvelopa si suprafata de drum umed la o viteza de 50km/h. Suma ce rezulta de aici se numeste Index al Aderentei pe Carosabil Umed (WGI) si trimite la nivelul de performanta al unei anvelope prin comparatie cu o anvelopa de referinta prescrisa. Si aceasta metoda poate da gradarea de la A la F. Ca si in cazul rezistentei la rulare, G nu este folosit pentru anvelopele de camion.
Testarea nivelului de zgomot exterior are loc de asemenea cu anvelope montate pe camion si are la baza un test al nivelului de zgomot de tip ISO. Doua microfoane sunt montate la 7,5 metri fata de o linie centrala la o inaltime de 1,2 metri. Camionul trece prin dreptul microfoanelor si emite un zgomot masurat in decibeli. In functie de nivelul de zgomot, se indica o unda, doua sau trei unde de sunet pe eticheta.
Despre Goodyear
Goodyear este una din cele mai mari companii producatoare de anvelope din lume. Are aproximativ 73.000 de angajati si isi fabrica produsele in 54 de unitati de productie in 22 de tari peste tot in lume. Cele doua centre ale sale pentru inovare din Akron, Ohio si Colmar-Berg, Luxemburg se lupta sa dezvolte produse si servicii de ultima generatie care stabilesc noi standarde tehnologice si de performanta in industrie.
Gama de anvelope a Goodyear Dunlop Europa pentru vehicule comerciale, autobuze si remorci include peste 400 de anvelope diferite acoperind 55 de dimensiuni. Multi dintre producatorii de vehicule comerciale de top din lume aleg ca echipare originala anvelopele Goodyear, incluzand aici DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania si Volvo. Goodyear furnizeaza de asemenea anvelope pentru toti producatorii importanti de remorci. Cu sistemul Fleet First, care include reteaua de service TruckForce, asistenta rutiera ServiceLine 24h, sistemul de Mobilitate si de Internet FleetOnlineSolutions, dar si tehnologiile pentru Retratare de la Goodyear, Goodyear asigura cea mai larga gama de servicii dedicate service-ului din industrie.
Pentru mai multe informatii despre Goodyear si produsele sale, vizitati www.goodyear.com.
Distribuie pe Facebook
mai multe