GPL-ul, salvarea soferului roman

GPL-ul, salvarea soferului roman
Soferii romani au lasat deoparte orice ingrijorare cu privire la siguranta lor sau a masinii si au optat pentru instalarea unei instalatii GPL care sa le reduca costurile la consumul de combustibil. Fenomenul a devenit aproape o miscare de masa dupa data de 1 aprilie a.c., de cand a fost aplicata supraaccizarea carburantului la pompa.
Distribuie pe Facebook

Crestere cu 50%

Pentru comerciantii de instalatii GPL si service-urile specializate in montarea lor, aprilie a dat tonul incasarilor mai mari, pe masura ce pretul la pompa al benzinei si motorinei a devenit insuportabil pentru soferii cu venituri medii si mici.

Din aprilie si pana in august, service-urile din orasele mari au inregistrat o crestere a cererii de modificare a autoturismelor pentru consum GPL cu 50% fata de intreg anul. Pretul unui litru de "gaz" este, in medie, 3 lei, la jumatate fata de pretul la pompa al benzinei sau motorinei.

Timp de amortizare

Pentru masinile care nu sunt construite direct din fabrica cu instalatie GPL, montarea acesteia se dovedeste destul de costisitoare. Amortizarea se face insa destul de rapid pentru un sofer care parcurge distante apreciabile. Preturile din service pentru instalarea sistemului GPL pornesc de la 3.000 lei pentru Dacia Logan, Dacia Solenza sau Cielo si pot ajunge pana la 10 - 12 mii de lei in cazul masinilor cu motoare TDI, precum VW Tiguan de exemplu.

"La fiecare mie de kilometri pe consum GPL economisesti 250 - 300 de lei. La 10.000 de kilometri, un Logan isi amortizeaza deja investitia in instalatie si manopera. Cele mai multe masini care vin in service sa isi monteze instalatii GPL sunt Dacii, dar avem cazuri in care apar si masini mai scumpe", explica proprietarul unui service.

Riscuri de accidente

Riscurile de explozie a instalatiei GPL apar mai ales la sistemele montate in service-uri neautorizate sau la instalatiile artizanale. De asemenea, nerespectarea regimului de revizie tehnica periodica dupa parcurgerea a 10 - 15 mii de kilometri poate duce la producerea unor incidente nedorite.

Motoarele functioneaza pe benzina si GPL, pornirea direct pe gaz fiind posibila numai daca temperatura de afara este de 30 de grade Celsius. Puterea motorului este mai redusa, in cazul acestor masini, cu aproximativ 3%, fiind vizibila la un volum mai mare de marfa sau pasageri.

Variante noi cu GPL

Preferintele multor soferi care au anticipat scumpirile succesive ale carburantului survenite in ultimii cinci ani s-au indreptat catre masini cu instalatii GPL calibrate direct din fabrica. Si Dacia demonstreaza din plin ca soferii din intreaga Europa devin mai ingrijorati de costul mare al combustibilului clasic.

Prima instalatie GPL de la Mioveni a fost aplicata pe versiunea berlina a Loganul-ui in iunie 2007. O luna mai tarziu, Logan-ul MCV a fost dotat si el cu un astfel de sistem. Din 2009, Dacia a adaugat instalatiile GPL Landi Renzo si modelelor Sandero, un an mai tarziu uzina depasind cifra de 100.000 de "masini pe gaz".

De anul acesta, marca romaneasca a marsat pe lansarea modelului Lodgy GPL, prezentat initial pentru pietele din Franta si Germania, care a contribuit din plin la vanzarile celor peste 20.000 de unitati Dacia in Germania, in primele 8 luni ale acestui an. Modelul Lodgy GPL s-a dovedit fiabil si in Franta, o piata care pana acum nu "ingurgita" prea bine masinile pe gaz.

Testele facute in iarna cu modelul Lodgy GPL au evidentiat un consum de 10 - 11 litri de carburant in Bucuresti, performanta superioara celei inregistrata de varianta Lodgy dCI. In extra-urban, consumul scade la 6 - 7 litri la suta de kilometri. Modelul Dokker este, de asemenea, dotat cu instalatie pe gaz, dar voluminoasa masina poate duce la cresterea consumului mediu odata ce este umpluta cu marfa.

Mituri despre instalatia GPL

Forumurile, colturile de strada si service-urile auto sunt impanzite de povesti despre calitatile gazului sau lipsa acestora, dar evidentele arata cateva lucruri clare. Sistemele GPL montate din fabrica sunt de preferat daca vrei sa ai o masina noua dotata din start cu o astfel de instalatie.

Trecerea unei masini mai vechi pe GPL devine rentabila doar daca depasesti constant 15.000 de kilometri parcursi intr-un an. Arderea uscata a gazului uzeaza ceva mai repede supapele, dar uzura in timp a pieselor este o chestiune de care te vei lovi si la alte motorizari.

Distribuie pe Facebook
mai multe