Lectie pentru CNADNR: Chinezii au construit o autostrada care trece printr-un rau

Lectie pentru CNADNR: Chinezii au construit o autostrada care trece printr-un rau
  • Sosea de mare viteza pe apa pentru a proteja padurea
  • Cat plateste CNADNR pentru o autostrada
  • Romania, la coada Europei in materie de autostrazi
Distribuie pe Facebook

Chinezii sunt renumiti pentru puterea de munca si pentru proiectele grandioase. Desi nu avem foarte multe motive sa-i invidiem pe locuitorii Chinei, trebuie sa apreciem faptul ca uneori reusesc imposibilul. Ultima isprava a lor este o autostrada construita in albia unui rau.

Sosea de mare viteza pe apa pentru a proteja padurea

Este stiut faptul ca in China o problema stringenta a autoritatilor este poluarea, asa ca motivul pentru care au ales sa construiasca soseaua in apa a fost pentru a evita taierile masive de padure pe care le-ar fi presupus realizarea ei, saparea tunelurilor in versant, dar si constructia unui drum intr-o regiune montana in care se lucreaza cu greu.

Autostrada leaga orasul Xingshan din provincia Hubei (estul Chinei) de soseaua care face legatura dintre Shanghai si Chengdu si masoara 10 kilometri, 4 kilometri trecand raul Xingshan. Inconjurata de muntii impaduriti, soseaua le ofera soferilor si un peisaj superb, iar drumul localnicilor a fost scurtat de la o ora la doar 20 de minute si deja a fost numita "cel mai frumos drum pe apa din lume".

Costul realizarii acestei autostrazi a fost de doar 70 de milioane de dolari, iar drumul a fost dat in folosinta in prima jumatate a lunii august.

De altfel, inginerii chinezi reusesc sa rezolve cu destul de multa usurinta orice problema. In luna iulie au uimit o lume intreaga dupa ce au dat in folosinta un nod de autostrada care inconjoara un bloc de locuinte din Guangzhou pentru ca locatarii nu au vrut sa se mute din imobilul in care aveau apartamente. Dupa ce si instanta chineza le-a dat castig de cauza oamenilor, compania nationala de drumuri nu a avut de ales, asa ca a inconjurat blocul pur si simplu.

Cat plateste CNADNR pentru o autostrada

Faptul ca la noi in tara infrastructura nu este nici pe departe un punct forte este stiut bine. Bruma de autostrazi de la noi nici nu poate fi comparata cu autostrazile suspendate din marile orase chinezesti si cu proiectele de anvergura din aceasta tara. Nici preturile nu pot fi comparate, pentru ca la noi sunt si de 6 ori mai scumpe decat la asiatici.

In prezent, in tara noastra putem circula pe 700 de kilometri de autostrada. Din 2008 si pana in prezent, CNADNR a avut bugete totalizand aproape 14 miliarde de euro si se poate lauda cu doar 430 de kilometri de autostrada dati in circulatie in acest rastimp si cu aceste resurse. Banii s-au mai dus si pe reparatii si diverse alte cheltuieli, insa daca ne uitam la drumurile de la noi din tara nu prea ne putem explica ce s-a facut concret cu banii respectivi.

Autostrada Sibiu-Pitesti, pe care o asteapta investitorii de ani de zile si a carei constructie a fost ignorata cu gratie de cam la fel de mult timp, costa 2 miliarde de euro si are o lungime de 120 de kilometri. Pentru proiectarea acestei autostrazi s-a facut si un studiu de fezabilitate pe care s-au cheltuit 2,5 milioane de euro, care a expirat inainte ca drumarii sa se apuce efectiv de treaba. Anul acesta s-a atribuit un nou contract pentru studiu de fezabilitate, in valoare de 6,5 milioane de euro. Rezultatul il vom vedea peste 5 ani cand vom putea ajunge din Bucuresti in Sibiu pe o autostrada nou-nouta, a dat asigurari ministrul Ioan Rus, care intre timp si-a dat si demisia.

Costurile tronsonului Pitesti-Sibiu nici nu se compara insa cu cele de la Comarnic-Brasov, care ar fi trebui sa rezolve problema cozilor care se formeaza pe Valea Prahovei. Pentru 54 de kilometri de autostrada, autoritatile aveau de gand sa plateasca 8,5 miliarde de euro. La inceputul verii CNADNR anunta ca proiectul ramane suspendat o vreme deoarece concesiunea autostrazii, semnata cu asocierea Vinci - Aktor - Strabag pentru constructia, intretinerea si operarea autostrazii pe 26 de ani, a picat. Motivul este faptul ca cele trei companii care au castigat contractul nu au reusit sa convinga institutiilor financiare internationale sa se implice in finantarea proiectului de concesiune. O rezolvare de moment propusa de Ministerul Transporturilor este construirea de centuri ocolitoare la Busteni si Comarnic.

Distribuie pe Facebook
mai multe