Lectie pentru CNADNR: Chinezii au construit o autostrada care trece printr-un rau
- Sosea de mare viteza pe apa pentru a proteja padurea
- Cat plateste CNADNR pentru o autostrada
- Romania, la coada Europei in materie de autostrazi
Chinezii sunt renumiti pentru puterea de munca si pentru proiectele grandioase. Desi nu avem foarte multe motive sa-i invidiem pe locuitorii Chinei, trebuie sa apreciem faptul ca uneori reusesc imposibilul. Ultima isprava a lor este o autostrada construita in albia unui rau.
Sosea de mare viteza pe apa pentru a proteja padurea
Este stiut faptul ca in China o problema stringenta a autoritatilor este poluarea, asa ca motivul pentru care au ales sa construiasca soseaua in apa a fost pentru a evita taierile masive de padure pe care le-ar fi presupus realizarea ei, saparea tunelurilor in versant, dar si constructia unui drum intr-o regiune montana in care se lucreaza cu greu.
Autostrada leaga orasul Xingshan din provincia Hubei (estul Chinei) de soseaua care face legatura dintre Shanghai si Chengdu si masoara 10 kilometri, 4 kilometri trecand raul Xingshan. Inconjurata de muntii impaduriti, soseaua le ofera soferilor si un peisaj superb, iar drumul localnicilor a fost scurtat de la o ora la doar 20 de minute si deja a fost numita "cel mai frumos drum pe apa din lume".
Costul realizarii acestei autostrazi a fost de doar 70 de milioane de dolari, iar drumul a fost dat in folosinta in prima jumatate a lunii august.
De altfel, inginerii chinezi reusesc sa rezolve cu destul de multa usurinta orice problema. In luna iulie au uimit o lume intreaga dupa ce au dat in folosinta un nod de autostrada care inconjoara un bloc de locuinte din Guangzhou pentru ca locatarii nu au vrut sa se mute din imobilul in care aveau apartamente. Dupa ce si instanta chineza le-a dat castig de cauza oamenilor, compania nationala de drumuri nu a avut de ales, asa ca a inconjurat blocul pur si simplu.
Cat plateste CNADNR pentru o autostrada
Faptul ca la noi in tara infrastructura nu este nici pe departe un punct forte este stiut bine. Bruma de autostrazi de la noi nici nu poate fi comparata cu autostrazile suspendate din marile orase chinezesti si cu proiectele de anvergura din aceasta tara. Nici preturile nu pot fi comparate, pentru ca la noi sunt si de 6 ori mai scumpe decat la asiatici.
In prezent, in tara noastra putem circula pe 700 de kilometri de autostrada. Din 2008 si pana in prezent, CNADNR a avut bugete totalizand aproape 14 miliarde de euro si se poate lauda cu doar 430 de kilometri de autostrada dati in circulatie in acest rastimp si cu aceste resurse. Banii s-au mai dus si pe reparatii si diverse alte cheltuieli, insa daca ne uitam la drumurile de la noi din tara nu prea ne putem explica ce s-a facut concret cu banii respectivi.
Autostrada Sibiu-Pitesti, pe care o asteapta investitorii de ani de zile si a carei constructie a fost ignorata cu gratie de cam la fel de mult timp, costa 2 miliarde de euro si are o lungime de 120 de kilometri. Pentru proiectarea acestei autostrazi s-a facut si un studiu de fezabilitate pe care s-au cheltuit 2,5 milioane de euro, care a expirat inainte ca drumarii sa se apuce efectiv de treaba. Anul acesta s-a atribuit un nou contract pentru studiu de fezabilitate, in valoare de 6,5 milioane de euro. Rezultatul il vom vedea peste 5 ani cand vom putea ajunge din Bucuresti in Sibiu pe o autostrada nou-nouta, a dat asigurari ministrul Ioan Rus, care intre timp si-a dat si demisia.
Costurile tronsonului Pitesti-Sibiu nici nu se compara insa cu cele de la Comarnic-Brasov, care ar fi trebui sa rezolve problema cozilor care se formeaza pe Valea Prahovei. Pentru 54 de kilometri de autostrada, autoritatile aveau de gand sa plateasca 8,5 miliarde de euro. La inceputul verii CNADNR anunta ca proiectul ramane suspendat o vreme deoarece concesiunea autostrazii, semnata cu asocierea Vinci - Aktor - Strabag pentru constructia, intretinerea si operarea autostrazii pe 26 de ani, a picat. Motivul este faptul ca cele trei companii care au castigat contractul nu au reusit sa convinga institutiilor financiare internationale sa se implice in finantarea proiectului de concesiune. O rezolvare de moment propusa de Ministerul Transporturilor este construirea de centuri ocolitoare la Busteni si Comarnic.
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 €