Masterplanul General de Transport, aprobat de Comisia Europeana

Marinimia oficialilor de la Bruxelles privind acordarea unei finantari de aproximativ 37 de miliarde de euro pentru infrastructura rutiera, feroviara si navala din Romania depinde, desigur, de o serie de conditii pe care autoritatile trebuie sa si le asume. Destul de previzibil, cea mai mare dintre ele ramane completarea kilometrilor de autostrada pe taramurile mioritice intr-un ritm sustinut. Daca acest vis ambitios se va indeplini sau nu, ramane de vazut.
Intarziere de un an, bani dusi pe Apa Sambetei
Masterplanul General de Transport (MPGT) ar fi trebuit sa fie gata in urma cu un an, inca din timpul mandatului fostului ministru Dan Sova. Incoerenta documentului a fost, pare-se, de vina pentru amanarea prezentarii planului.
Daca initial trebuia sa fie gata pana in luna decembrie, termenul confirmat de Dan Sova a fost impins pana in februarie 2014. Cand finalizarea nu s-a concretizat nici atunci, amanarea s-a extins pana in aprilie, cand ministerul a publicat doar cateva ghiduri si metodologii. A urmat anuntarea unui nou termen in iunie 2014, fara niciun succes. Noul ministru, Ioan Rus, a anuntat apoi ca MGPT-ul va fi terminat in perioada octombrie - noiembrie 2014. Intarzierea tipic romaneasca ne poate costa vreo doua miliarde euro, care ar fi putut merge in directia constructiei de drumuri noi.
Pe data de 1 octombrie a.c., Masterplanul General de Transport va fi facut public, odata cu prezentarea lui in sedinta Comisiilor de Transport ale Parlamentului Romaniei. Finalizarea documentului se anunta abia in data de 22 decembrie 2014, asa cum se specifica in calendarul publicat de AM POST.
Pretentiile Comisiei Europene
Dupa ce si-a adunat fortele, AM POST si-a dat intalnire in zilele de 16 - 18 septembrie a.c. cu reprezentantii Comisiei Europene, pentru a-i convinge ca varianta revizuita a planului gandit si razgandit pe termen scurt, mediu si lung merita sa fie luata in seama. La finalul discutiei, CE a acceptat ca MPGT sa fie supus dezbaterii publice, nu fara a face o serie de recomandari autoritatilor romane.
Astfel, oficialii de la Bruxelles au solicitat vehement realizarea autostrazilor prioritare in exercitiul 2014 - 2020. In primul rand, autoritatile romane trebuie sa isi asume finalizarea controversatelor proiecte: autostrada Sibiu - Pitesti, drumul Pitesti - Craiova in regim de autostrada si autostrada Transilvania (Bechtel).
In al doilea rand, reprezentantii CE au cerut si revizuirea valorilor estimate pentru fiecare proiect in parte, o testare mai atenta a proiectelor prin criterii noi (performanta economica, apartenenta la reteaua TEN-T Core, factori de mediu etc.) si reducerea retelei de cai ferate.
Finantarea depinde de masura in care autoritatile romane reusesc sa aduca o reforma in transportul feroviar, bazata pe cateva indemnuri europene vehemente: intindeti-va cat va tine plapuma, cresteti eficienta si oferiti servicii competitive (care chiar sa va atraga pasageri!).
Autoritatile romane mai trebuie sa isi indrepte atentia si catre proiectele de infrastructura importante din punct de vedere european, cele care inchid coridoarele europene de transport in actuala perioada de programare.
Momentan, autoritatile de la Bucuresti sunt destul de secretoase privind anuntarea proiectelor de transport rutier, feroviar si naval pe care ar dori sa le implementeze cu bani comunitari. Mai multe informatii vor fi dezvaluite in sedintele publice pe care AM POST le va organiza pentru fiecare domeniu de transport la inceputul lunii octombrie a.c. (7 - 15 octombrie).
In luna aprilie a acestui an, se stipula intr-un raport din Masterplanul de Transport ca pana in anul 2020, autostrazile din Romania vor totaliza 1.000 de kilometri. Un obiectiv vizibil mai modest decat cel anuntat de ministrul Dan Sova la inceputul anului, de finalizare a peste 2.400 de kilometri de autostrada in urmatorii 6 ani.
-
Coloana directie renault clio 1 1991 1998 80 Lei
Difuzor bara spate audi a4 b9 (2016-2019) cod 8w0807521g 300 Lei
Senzor presiune ac volkswagen touran (1t1, 1t2) [ 2003 - 2010... 100 Lei
-
Injectoare hyundai i30 / kia ceed 1.6 crdi 2007 2008 2009 2010 200 Lei
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
Caseta directie land rover freelander (ln) (1998 - 2006)... 1483 Lei
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Coloana directie renault clio ii 1998 2012 100 Lei
Bara fata grunduita vw jetta 05/10 200 Lei
-
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
Camera video marsarier oe mercedes-benz vito w639 2003-2014... 2910 Lei
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
-
Dezmembram mercedes-benz clk-class c209 [2002 - 2005]...
Carcasa oglinda pregatita pentru vopsit - ford puma 2000-2001,... 105.14 Lei
Grila radiator neagra cu rama cromata audi a3 2008-2012 537 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Roata janta tabla rezerva 185 60 15 r15 seat ibiza 2009 - 2014... 249.99 Lei
-
Ventilator racire motor volvo v40 350 Lei
Aripa dreapta opel frontera b 1999 2004 350 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Electrovalva 3.0 tdi cdu cdud audi a6 c7 4g audi q5 a5 8f a6... 100 Lei
Bandou bara fata - renault captur 2017 , 620722890r 183.3 Lei
Compresor clima citroen c5 2 1.6 hdi 2007-2017 9800839580 750 Lei
-
Tub / furtun / racord aer admisie audi a6 c5 2.5 tdi 4x4 fab.... 30 Lei
Grila radiator audi a4 b9 8w 2016 2017 2018 2019 350 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
-
Trager (panou frontal) bmw x3 f25 1400 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Cablaj bara spate oe dacia logan 2 2012→ 240153297r 510 Lei
-
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
Set ornamente crom grila radiator suzuki vitara (2015-2018) 200 Lei
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
-
Elevator auto cu 2 coloane pe surub 4500 Lei
Ulei transmisie fatcom valvolina-f 1l 16 Lei
Armatura superioara bara fata toyota prius 2016-2017-2018 noua... 730 Lei


