Masterplanul General de Transport, aprobat de Comisia Europeana

Marinimia oficialilor de la Bruxelles privind acordarea unei finantari de aproximativ 37 de miliarde de euro pentru infrastructura rutiera, feroviara si navala din Romania depinde, desigur, de o serie de conditii pe care autoritatile trebuie sa si le asume. Destul de previzibil, cea mai mare dintre ele ramane completarea kilometrilor de autostrada pe taramurile mioritice intr-un ritm sustinut. Daca acest vis ambitios se va indeplini sau nu, ramane de vazut.
Intarziere de un an, bani dusi pe Apa Sambetei
Masterplanul General de Transport (MPGT) ar fi trebuit sa fie gata in urma cu un an, inca din timpul mandatului fostului ministru Dan Sova. Incoerenta documentului a fost, pare-se, de vina pentru amanarea prezentarii planului.
Daca initial trebuia sa fie gata pana in luna decembrie, termenul confirmat de Dan Sova a fost impins pana in februarie 2014. Cand finalizarea nu s-a concretizat nici atunci, amanarea s-a extins pana in aprilie, cand ministerul a publicat doar cateva ghiduri si metodologii. A urmat anuntarea unui nou termen in iunie 2014, fara niciun succes. Noul ministru, Ioan Rus, a anuntat apoi ca MGPT-ul va fi terminat in perioada octombrie - noiembrie 2014. Intarzierea tipic romaneasca ne poate costa vreo doua miliarde euro, care ar fi putut merge in directia constructiei de drumuri noi.
Pe data de 1 octombrie a.c., Masterplanul General de Transport va fi facut public, odata cu prezentarea lui in sedinta Comisiilor de Transport ale Parlamentului Romaniei. Finalizarea documentului se anunta abia in data de 22 decembrie 2014, asa cum se specifica in calendarul publicat de AM POST.
Pretentiile Comisiei Europene
Dupa ce si-a adunat fortele, AM POST si-a dat intalnire in zilele de 16 - 18 septembrie a.c. cu reprezentantii Comisiei Europene, pentru a-i convinge ca varianta revizuita a planului gandit si razgandit pe termen scurt, mediu si lung merita sa fie luata in seama. La finalul discutiei, CE a acceptat ca MPGT sa fie supus dezbaterii publice, nu fara a face o serie de recomandari autoritatilor romane.
Astfel, oficialii de la Bruxelles au solicitat vehement realizarea autostrazilor prioritare in exercitiul 2014 - 2020. In primul rand, autoritatile romane trebuie sa isi asume finalizarea controversatelor proiecte: autostrada Sibiu - Pitesti, drumul Pitesti - Craiova in regim de autostrada si autostrada Transilvania (Bechtel).
In al doilea rand, reprezentantii CE au cerut si revizuirea valorilor estimate pentru fiecare proiect in parte, o testare mai atenta a proiectelor prin criterii noi (performanta economica, apartenenta la reteaua TEN-T Core, factori de mediu etc.) si reducerea retelei de cai ferate.
Finantarea depinde de masura in care autoritatile romane reusesc sa aduca o reforma in transportul feroviar, bazata pe cateva indemnuri europene vehemente: intindeti-va cat va tine plapuma, cresteti eficienta si oferiti servicii competitive (care chiar sa va atraga pasageri!).
Autoritatile romane mai trebuie sa isi indrepte atentia si catre proiectele de infrastructura importante din punct de vedere european, cele care inchid coridoarele europene de transport in actuala perioada de programare.
Momentan, autoritatile de la Bucuresti sunt destul de secretoase privind anuntarea proiectelor de transport rutier, feroviar si naval pe care ar dori sa le implementeze cu bani comunitari. Mai multe informatii vor fi dezvaluite in sedintele publice pe care AM POST le va organiza pentru fiecare domeniu de transport la inceputul lunii octombrie a.c. (7 - 15 octombrie).
In luna aprilie a acestui an, se stipula intr-un raport din Masterplanul de Transport ca pana in anul 2020, autostrazile din Romania vor totaliza 1.000 de kilometri. Un obiectiv vizibil mai modest decat cel anuntat de ministrul Dan Sova la inceputul anului, de finalizare a peste 2.400 de kilometri de autostrada in urmatorii 6 ani.
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Smart fortwo 1 2011 3500 €
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
-
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
-
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
-
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
-
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
-
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
-
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €


