Masterplanul General de Transport, aprobat de Comisia Europeana
Marinimia oficialilor de la Bruxelles privind acordarea unei finantari de aproximativ 37 de miliarde de euro pentru infrastructura rutiera, feroviara si navala din Romania depinde, desigur, de o serie de conditii pe care autoritatile trebuie sa si le asume. Destul de previzibil, cea mai mare dintre ele ramane completarea kilometrilor de autostrada pe taramurile mioritice intr-un ritm sustinut. Daca acest vis ambitios se va indeplini sau nu, ramane de vazut.
Intarziere de un an, bani dusi pe Apa Sambetei
Masterplanul General de Transport (MPGT) ar fi trebuit sa fie gata in urma cu un an, inca din timpul mandatului fostului ministru Dan Sova. Incoerenta documentului a fost, pare-se, de vina pentru amanarea prezentarii planului.
Daca initial trebuia sa fie gata pana in luna decembrie, termenul confirmat de Dan Sova a fost impins pana in februarie 2014. Cand finalizarea nu s-a concretizat nici atunci, amanarea s-a extins pana in aprilie, cand ministerul a publicat doar cateva ghiduri si metodologii. A urmat anuntarea unui nou termen in iunie 2014, fara niciun succes. Noul ministru, Ioan Rus, a anuntat apoi ca MGPT-ul va fi terminat in perioada octombrie - noiembrie 2014. Intarzierea tipic romaneasca ne poate costa vreo doua miliarde euro, care ar fi putut merge in directia constructiei de drumuri noi.
Pe data de 1 octombrie a.c., Masterplanul General de Transport va fi facut public, odata cu prezentarea lui in sedinta Comisiilor de Transport ale Parlamentului Romaniei. Finalizarea documentului se anunta abia in data de 22 decembrie 2014, asa cum se specifica in calendarul publicat de AM POST.
Pretentiile Comisiei Europene
Dupa ce si-a adunat fortele, AM POST si-a dat intalnire in zilele de 16 - 18 septembrie a.c. cu reprezentantii Comisiei Europene, pentru a-i convinge ca varianta revizuita a planului gandit si razgandit pe termen scurt, mediu si lung merita sa fie luata in seama. La finalul discutiei, CE a acceptat ca MPGT sa fie supus dezbaterii publice, nu fara a face o serie de recomandari autoritatilor romane.
Astfel, oficialii de la Bruxelles au solicitat vehement realizarea autostrazilor prioritare in exercitiul 2014 - 2020. In primul rand, autoritatile romane trebuie sa isi asume finalizarea controversatelor proiecte: autostrada Sibiu - Pitesti, drumul Pitesti - Craiova in regim de autostrada si autostrada Transilvania (Bechtel).
In al doilea rand, reprezentantii CE au cerut si revizuirea valorilor estimate pentru fiecare proiect in parte, o testare mai atenta a proiectelor prin criterii noi (performanta economica, apartenenta la reteaua TEN-T Core, factori de mediu etc.) si reducerea retelei de cai ferate.
Finantarea depinde de masura in care autoritatile romane reusesc sa aduca o reforma in transportul feroviar, bazata pe cateva indemnuri europene vehemente: intindeti-va cat va tine plapuma, cresteti eficienta si oferiti servicii competitive (care chiar sa va atraga pasageri!).
Autoritatile romane mai trebuie sa isi indrepte atentia si catre proiectele de infrastructura importante din punct de vedere european, cele care inchid coridoarele europene de transport in actuala perioada de programare.
Momentan, autoritatile de la Bucuresti sunt destul de secretoase privind anuntarea proiectelor de transport rutier, feroviar si naval pe care ar dori sa le implementeze cu bani comunitari. Mai multe informatii vor fi dezvaluite in sedintele publice pe care AM POST le va organiza pentru fiecare domeniu de transport la inceputul lunii octombrie a.c. (7 - 15 octombrie).
In luna aprilie a acestui an, se stipula intr-un raport din Masterplanul de Transport ca pana in anul 2020, autostrazile din Romania vor totaliza 1.000 de kilometri. Un obiectiv vizibil mai modest decat cel anuntat de ministrul Dan Sova la inceputul anului, de finalizare a peste 2.400 de kilometri de autostrada in urmatorii 6 ani.
- Vw touran diesel 2011 5790 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €