Milioane de Euro aruncate pe studii de fezabilitate la autostrazi fantoma

Milioane de Euro aruncate pe studii de fezabilitate la autostrazi fantoma
  • Prioritati pentru Guvern, nu si pentru transportatori
  • Sibiu - Pitesti, costuri
  • Guvernul arunca bani pe ferestra cu studiile de fezabilitate
Distribuie pe Facebook

Necesitatea dezvoltarii infrastructurii in Romania este o problema stringenta cu care tara noastra se confrunta atat la nivel individual, cat si economic. Nu de putine ori a aparut in discutie subiectul constructiei de autostrazi, ca un prim pas spre atragerea investitorilor straini, insa Guvernul intarzie demararea lucrarilor.

Prioritati pentru Guvern, nu si pentru transportatori

Autostrada Sibiu-Pitesti a fost o cerinta expresa a investitorilor. Cei mai de notorietate sunt francezii de la Dacia, care amenintau cu mutarea productiei in Maroc daca Guvernul nu le va pune la dispozitie o cale mai facila de a-si exporta masinile. In schimb, acestia au fost ignorati cu gratie si sarcasm de primul ministru.

In martie, in prima varianta a strategiei de implementare a Master Planului de Transport - documentul care stabileste prioritatile Romaniei in materie de infrastructura de transport pana in 2030, Guvernul listase drept prioritara autostrada Bacau - Pascani. O luna mai tarziu insa, Comisia Europeana a salvat autostrada Sibiu - Pitesti, dupa ce a pus piciorul in prag si a facut din aceasta sosea de mare viteza o prioritate de nivel 0.

Asadar, Ministerul Transporturilor a publicat pe data de 9 mai o noua varianta a Master Planului General de Transport, care prevede realizarea a 1.300 de kilometri de autostrada, in valoare totala de 13 miliarde de euro.

In aceasta ultima versiune si, totodata finala, pe primul loc regasim Pitesti - Sibiu, pe locul al doilea in lista prioritatilor avem Bacau - Pascani, in timp ce pe trei este Comarnic - Brasov.

Urmeaza Suplacu de Barcau - Bors (Oradea), Tg. Neamt - Iasi - Ungheni, Nadaselu - Suplacu de Barcau, Craiova - Pitesti, Tg Mures - Tg. Neamt, Inelul de autostrada de centura Bucuresti (A0), Brasov - Bacau si Ploiesti Comarnic.

Sibiu - Pitesti, costuri

Pentru soseaua Sibiu - Pitesti, botezata Autostrada Transcarpati, Guvernul a promis ca lucrarile vor incepe in 2017 si vor fi finalizate in trei ani. Drumul va avea o lungime de 120 de kilometri si va costa, potrivit estimarilor de la Ministerul Transporturilor, 1,6 miliarde de euro fara TVA, cu un cost per kilometru cuprins intre 6 si 18 milioane de euro.

In realitate, autostrada Sibiu - Pitesti va costa circa 2 miliarde de euro. Banii vor veni de la Uniunea Europeana (520 de milioane de euro), din bugetul de stat (374 de milioane de euro), iar restul de aproape 1,2 miliarde de euro vor reprezenta imprumuturi.

Guvernul arunca bani pe ferestra cu studiile de fezabilitate

Desi Guvernul se "lauda" cu demararea lucrarilor la Sibiu - Pitesti in 2017, pentru acest tronson nu a inceput nici macar revizuirea si actualizarea studiului de fezabilitate. De altfel, odata cu aducerea in discutie a acestui studiu, atingem un subiect sensibil pentru CNADNR.

In 2007 - 2008, Compania Nationala de Drumuri Nationale din Romania a platit 2,5 milioane de euro pentru un studiu de fezabilitate la soseaua de mare viteza Sibiu - Pitesti. Acesta a expirat insa, asa ca cei de la drumuri vor trebui sa plateasca unul nou, de aceasta data in valoare de circa 6,5 milioane de euro.

Cazul acestui tronson nu este singular. De altfel, pe aceste studii, in ultimii ani s-au cheltuit 100 de milioane de euro. Potrivit Ziarul Financiar, statul a platit studii de fezabilitate si pentru Sibiu - Fagaras, Targu Mures - Ditrau, Ditrau - Targu Neamt, Targu Neamt - Iasi - Ungheni si Centura Bucuresti Nord, toate fiind expirate in prezent.

Cel de la Sibiu - Pitesti a fost facut de Iptana, iar noul contract a fost castigat in februarie de Spea Ingineria (Italia) – Tecnic Con­sulting Engineering Romania. Contractul prevede realizarea unui studiu privind traficul si alternativele de traseu, investigatii de teren (studii hidrologice, geotehnice, topografice, arheologice si pedologice), activitati de proiectare, evaluare a impactului asupra mediului, dar si pregatirea documentatiei de atribuire pentru viitoarele contracte de lucrari.

Chiar daca licitatia a avut loc in urma cu patru luni, cei de la Spea Ingineria nu au putut incepe treaba pentru ca firma Romair Consulting, participanta si ea la licitatie, a depus o contestatie la Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor, care a decis ca CNADNR trebuie sa reevalueze ofertele depuse.

Distribuie pe Facebook
mai multe