Milioane de Euro aruncate pe studii de fezabilitate la autostrazi fantoma
- Prioritati pentru Guvern, nu si pentru transportatori
- Sibiu - Pitesti, costuri
- Guvernul arunca bani pe ferestra cu studiile de fezabilitate
Necesitatea dezvoltarii infrastructurii in Romania este o problema stringenta cu care tara noastra se confrunta atat la nivel individual, cat si economic. Nu de putine ori a aparut in discutie subiectul constructiei de autostrazi, ca un prim pas spre atragerea investitorilor straini, insa Guvernul intarzie demararea lucrarilor.
Prioritati pentru Guvern, nu si pentru transportatori
Autostrada Sibiu-Pitesti a fost o cerinta expresa a investitorilor. Cei mai de notorietate sunt francezii de la Dacia, care amenintau cu mutarea productiei in Maroc daca Guvernul nu le va pune la dispozitie o cale mai facila de a-si exporta masinile. In schimb, acestia au fost ignorati cu gratie si sarcasm de primul ministru.
In martie, in prima varianta a strategiei de implementare a Master Planului de Transport - documentul care stabileste prioritatile Romaniei in materie de infrastructura de transport pana in 2030, Guvernul listase drept prioritara autostrada Bacau - Pascani. O luna mai tarziu insa, Comisia Europeana a salvat autostrada Sibiu - Pitesti, dupa ce a pus piciorul in prag si a facut din aceasta sosea de mare viteza o prioritate de nivel 0.
Asadar, Ministerul Transporturilor a publicat pe data de 9 mai o noua varianta a Master Planului General de Transport, care prevede realizarea a 1.300 de kilometri de autostrada, in valoare totala de 13 miliarde de euro.
In aceasta ultima versiune si, totodata finala, pe primul loc regasim Pitesti - Sibiu, pe locul al doilea in lista prioritatilor avem Bacau - Pascani, in timp ce pe trei este Comarnic - Brasov.
Urmeaza Suplacu de Barcau - Bors (Oradea), Tg. Neamt - Iasi - Ungheni, Nadaselu - Suplacu de Barcau, Craiova - Pitesti, Tg Mures - Tg. Neamt, Inelul de autostrada de centura Bucuresti (A0), Brasov - Bacau si Ploiesti Comarnic.
Sibiu - Pitesti, costuri
Pentru soseaua Sibiu - Pitesti, botezata Autostrada Transcarpati, Guvernul a promis ca lucrarile vor incepe in 2017 si vor fi finalizate in trei ani. Drumul va avea o lungime de 120 de kilometri si va costa, potrivit estimarilor de la Ministerul Transporturilor, 1,6 miliarde de euro fara TVA, cu un cost per kilometru cuprins intre 6 si 18 milioane de euro.
In realitate, autostrada Sibiu - Pitesti va costa circa 2 miliarde de euro. Banii vor veni de la Uniunea Europeana (520 de milioane de euro), din bugetul de stat (374 de milioane de euro), iar restul de aproape 1,2 miliarde de euro vor reprezenta imprumuturi.
Guvernul arunca bani pe ferestra cu studiile de fezabilitate
Desi Guvernul se "lauda" cu demararea lucrarilor la Sibiu - Pitesti in 2017, pentru acest tronson nu a inceput nici macar revizuirea si actualizarea studiului de fezabilitate. De altfel, odata cu aducerea in discutie a acestui studiu, atingem un subiect sensibil pentru CNADNR.
In 2007 - 2008, Compania Nationala de Drumuri Nationale din Romania a platit 2,5 milioane de euro pentru un studiu de fezabilitate la soseaua de mare viteza Sibiu - Pitesti. Acesta a expirat insa, asa ca cei de la drumuri vor trebui sa plateasca unul nou, de aceasta data in valoare de circa 6,5 milioane de euro.
Cazul acestui tronson nu este singular. De altfel, pe aceste studii, in ultimii ani s-au cheltuit 100 de milioane de euro. Potrivit Ziarul Financiar, statul a platit studii de fezabilitate si pentru Sibiu - Fagaras, Targu Mures - Ditrau, Ditrau - Targu Neamt, Targu Neamt - Iasi - Ungheni si Centura Bucuresti Nord, toate fiind expirate in prezent.
Cel de la Sibiu - Pitesti a fost facut de Iptana, iar noul contract a fost castigat in februarie de Spea Ingineria (Italia) – Tecnic Consulting Engineering Romania. Contractul prevede realizarea unui studiu privind traficul si alternativele de traseu, investigatii de teren (studii hidrologice, geotehnice, topografice, arheologice si pedologice), activitati de proiectare, evaluare a impactului asupra mediului, dar si pregatirea documentatiei de atribuire pentru viitoarele contracte de lucrari.
Chiar daca licitatia a avut loc in urma cu patru luni, cei de la Spea Ingineria nu au putut incepe treaba pentru ca firma Romair Consulting, participanta si ea la licitatie, a depus o contestatie la Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor, care a decis ca CNADNR trebuie sa reevalueze ofertele depuse.
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Vw passat gmo 2017 11900 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei