Skoda RS implineste 40 de ani de existenta

Skoda RS implineste 40 de ani de existenta
  • Masinile Skoda RS s-au fabricat pana in 1981
  • Dupa o pauza de 20 de ani, Skoda a inceput fabricarea in serie de modele RS
  • Modele RS care au participat in curse si raliuri
Distribuie pe Facebook

Skoda aniverseaza anul acesta 40 de ani de cand masinile marcii poarta initialele RS pe caroseriile lor. Iata mai jos o scurta istorie a modelelor RS incepand cu 1974 si modelul 180 RS.

Numele format din cele doua initiale RS vine de la Rally Sport. Si pasionatii marcii cehesti asociaza aceste litere cu masinile sportive si dinamice. Insa nu sunt multi cei care stiu ca istoria modelelor Skoda RS nu a inceput in anul 2000, odata cu Octavia RS care avea sub capota un motor de 1.8 litri Turbo care producea 180 cp. Ci mult mai devreme, acum 40 de ani.

Povestea SKODA RS a inceput in 1974, cu masinile de curse SKODA 180 RS si SKODA 200 RS. Legendara SKODA 130 RS din anii 1970 si 1980 a fost una dintre cele mai de succes masini sport din acea perioada. Producatorul de automobile din Republica Ceha a lansat SKODA Octavia RS drept primul model RS din noua era, in 2000. Apoi a venit SKODA Fabia RS in 2003. Noua SKODA Octavia RS a devenit, in anul care a trecut, actualul star al pilotilor de SKODA RS – este cea mai rapida si mai puternica Octavia din toate timpurile.

1974: Skoda 180 RS si 200 RS – masini spectaculoase de curse

Skoda a utilizat pentru prima data in 1974 abrevierea RS pentru a denumi un model. Automobilele de curse SKODA 180 RS si 200 RS sunt considerate a fi masinile RS originare. Motivul dezvoltarii lor a fost dorinta de a concura in clasele prestigioase si de volum mai mare ale curselor auto, precum si dorinta de a aduce pe pistele de curse marci care aveau succes la vanzari la nivel international.

Dupa o pregatire de numai o jumatate de an, in primavara anului 1974, SKODA lansa trei modele supersport (un 180 RS si doua 200 RS), care concurau pentru prima data intr-o competitie oficiala de motorsport in luna iunie a aceluiasi an, cunoscute apoi drept SKODA Rally. “Modelele SKODA 180 RS si 200 RS reprezentau intrarea marcii in raliurile de inalta clasa,” spune Michal Velebný, Restoration Workshop Manager la Muzeul SKODA.

Capota acestei mingi de foc ascundea un motor de doi litri si 120 kW (163 CP), cu un arbore cu came in cap. Viteza maxima a modelului SKODA 200 RS era de 210 km/h. Masina impresiona prin acceleratia sa si viteza sa maxima, dar si prin manevrabilitatea extraordinara, care era favorizata de puntea spate cu brat mobil. Transmisia provenea de la Porsche.

Skoda RSSkoda 200 RS in timpul unei curse cu vehicule istorice pe circuit

Skoda 130 RS – se naste o legenda a curselor

Experientele pozitive cu modelul 200 RS i-au facut pe cei care detineau functii de decizie sa construiasca repede un automobil destinat curselor generale de motorsport. Doar un an mai tarziu, SKODA 130 RS pasea in lumina reflectoarelor curselor internationale, gata pentru sezonul 1975. Acesta era inceputul a sase ani minunati de curse auto.

SKODA 130 RS a devenit una dintre cele mai de succes masini din timpul sau si a fost un concurent puternic in raliuri si curse pana la inceputul anilor 1980. Multi fani ai motorsport-ului cunosc modelul 130 RS si se refera la el cu denumirea ‘Porsche din Est’. Succesul modelului 130 RS a profilat pana in ziua de astazi reputatia extraordinara a marcii SKODA in motorsport.

130 RS si-a sarbatorit cele mai mari triumfuri cu o dubla victorie la Raliul Monte Carlo din 1977, la clasa de cilindree de peste 1.300 cm3 si cu o victorie la editia din 1981 a Campionatului European de Turisme. Modelul a obtinut multe victorii si in cele mai importante competitii din Republica Ceha, precum Barum Rally, Bohemia Rally sau Sumava Rally.

Masina de curse cu tractiune spate era propulsata de un motor de 1,3 litri, 103 kW (140 CP), cu patru cilindri. Configuratia de curse a avut succes printre altele datorita carburatoarelor Weber care erau responsabile pentru amestecul carburant/aer, o chiulasa cu opt supape si a sistemului de lubrifiere cu carter uscat. Automobilul de curse de aproape patru metri lungime avea o latime de 1,72 metri si doar 1,34 metri inaltime si atingea o viteza maxima de 220 km/h.

Cand productia modelului 130 RS s-a incheiat in anul 1981, era RS de la SKODA a fost intrerupta pentru aproape 20 de ani.

Skoda RSSkoda 130 RS in timpul unui raliu pe macadam

RS intra in productia de serie – Skoda Octavia RS (2000-2005)

La trecerea dintre milenii, SKODA oferea din nou un semnal clar in ceea ce priveste productia de automobile sport, cu o referinta clara la era RS. in 2000, producatorul lansa SKODA Octavia RS. Cu patru ani inainte de acest eveniment, noua Octavia isi sarbatorise debutul – era primul model al marcii care fusese dezvoltat de la zero dupa caderea Cortinei de Fier si de la asocierea dintre Volkswagen si producatorul din Republica Ceha. Acum, noul best-seller de la SKODA era primul care primea propria versiune RS ca model de productie de serie – un alt omagiu adus traditiei modelului SKODA 180/200 RS si in special succesului modelului SKODA 130 RS. Noul model din era RS a dovedit ca a exercitat o atractie imediata asupra clientilor. Un motor mai puternic, manevrabilitate excelenta si sportivitate, combinate cu toate avantajele unui automobil compact pentru familie – o combinatie irezistibila.

Automobilul avea un motor turbo de 1,8 litri, cu patru cilindri, care dezvolta 132 kW (180 CP). Transmisia era una manuala, cu cinci trepte de viteza. Octavia RS accelera de la 0 la 100 km/h, in 7,9 secunde; iar viteza maxima era de 235 km/h. Prima generatie Octavia RS a fost produsa intre 2000 si 2005.

In 2001, o versiune speciala Octavia RS a atras multa atentie. Cu ocazia celebrarii primului centenar al SKODA Motorsport, marca a lansat o editie limitata de 100 de exemplare a modelului SKODA Octavia RS WRC Edition.

Pornind de la masina de raliu SKODA Octavia WRC, care concura in Campionatul Mondial de Raliu (WRC) inca din 1998, SKODA a dotat Octavia RS WRC cu anumite caracteristici de design sport. Printre acestea se numarau jantele din aliaj de 17 inch si farurile cu xenon. Automobilul dispunea si de ESC in dotarea standard.

Skoda RS

Prima generatie Skoda Fabia RS (2003-2007)

In 2003, producatorul si-a extins gama RS cu un al doilea model si a dat unda verde automobilului sport de dimensiuni mici, SKODA Fabia RS.

Primul model hatchback sport al marcii era propulsat de un motor turbo diesel de 1,9 litri de 96 kW (130 CP) si avea o transmisie cu sase trepte de viteza. Automobilul accelera intre 0 si 100 km/h in 9,6 secunde si era capabil de o viteza maxima de 204 km/h. Prima generatie SKODA Fabia RS a iesit de pe linia de productie intre 2003 si 2007.

A doua generatie Skoda Octavia RS (2005-2013)

O noua SKODA Octavia RS a urmat in 2005, cu a doua generatie SKODA Octavia. Acest automobil sport a fost fabricat pana in 2013. in plus fata de limuzina, versiunea RS era disponibila si pentru SKODA Octavia Combi.

Aditional, SKODA a dotat SKODA Octavia RS cu doua versiuni de motorizare. Clientul putea alege intre un motor turbo, pe benzina, de doi litri si 147 kW (200 CP) si un turbo diesel de doi litri, care furniza 125 kW (170 CP). Ambele motoare puteau fi cuplate la o transmisie manuala cu sase trepte de viteza sau, pentru prima data, la o transmisie automata DSG cu sase trepte.

A doua generatie SKODA Octavia RS impresiona din nou prin acceleratia semnificativ imbunatatita si viteza maxima. Motorul pe benzina oferea un timp de acceleratie de la 0 la 100 km/h de numai 7,2 secunde (pana atunci fusese de 7,9 secunde), iar automobilul atingea o viteza maxima de 240 km/h.

Skoda RS

A doua generatie Skoda Fabia RS (din 2010)

La Salonul Auto de la Geneva din 2010, SKODA lansa noua generatie SKODA Fabia RS. De atunci, acest automobil compact sport a devenit disponibil in versiunile hatchback si Combi.

Un automobil mic cu un motor puternic: Fabia dispune in dotarea standard de o transmisie automata DSG, cu sapte trepte de viteza. Motorul pe benzina 1.4 TSI cu dubla supraalimentare, care produce 132 kW (180 CP) accelereaza masina de la 0 la 100 km/h in doar 7,3 secunde. Viteza maxima este de 224 km/h.

Actuala generatie Skoda Octavia RS: Cea mai rapida Octavia din productia de serie

A treia generatie SKODA Octavia RS continua sa stabileasca noi standarde intre masinile modificate pentru a permite un stil de condus sportiv. Clientii pot alege dintre versiunile liftback sau Combi, in combinatie cu un motor pe benzina 2.0 TSI foarte avansat, care produce 162 kW sau un diesel supraalimentat 2.0 TDI (135kW), care utilizeaza tehnologii de ultima ora pentru a atinge combinatia perfecta intre consumul eficient de carburant si nivelul de dinamica pe sosea. Versiunea pe benzina a modelului SKODA Octavia RS atinge o viteza maxima de 248 km/h, ceea ce-i confera pe buna dreptate titlul de cel mai rapid model din toate timpurile produs in serie din gama SKODA Octavia.

Skoda RS

Skoda RS

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (7) Poze Skoda RS
mai multe