Tu ai aer conditionat in masina? Vezi de ce nu il folosesti corect

Tu ai aer conditionat in masina? Vezi de ce nu il folosesti corect
In ziua de astazi, ti se pare de neconceput ca pe timp de canicula sa nu pornesti aerul conditionat in masina. Cu toate acestea, in urma cu cateva decenii, automobilele nu aveau ca dotare standard instalatia de climatizare.
Distribuie pe Facebook

Un geam de portiera crapat a fost metoda folosita pentru racirea interiorului pana nu demult. Dar ce se intampla de fapt cand pui in functiune instalatia de climatizare a automobilului tau?

Consum mai mare

Cu pretul carburantului clasic crescand in trepte, varianta racirii interiorului prin pornirea aerului conditionat inainte de a pleca la drum nu este o idee foarte buna.

"In conditii de caldura excesiva, consumul de carburant inregistrat dupa activarea instalatiei de climatizare a autoturismului creste cu 25%", se arata intr-un studiu publicat de expertii auto din Statele Unite.

Nu poti ofta usurat nici daca ai in mana volanul unei masini hibrid sau al unui automobil electric 100%. Aerul conditionat ridica consumul cu 30% mai mult in cazul unui hibrid si cu aproape 40% in cazul electricelor, se arata in acelasi studiu.

Expertii de peste ocean iti recomanda ca masura de economisire a combustibilului aerisirea masinii inainte de a pleca la drum. Deschide toate portierele si lasa aerul curat sa intre inauntru. Practic, sa incerci sa racoresti "sauna" in care s-a transformat cabina autoturismului tau doar cu ajutorul instalatiei AC este o idee destul de proasta si, mai ales, costisitoare. Porneste aerul conditionat doar cand esti in miscare. Se va dovedi mult mai eficient.

Raceste masina electrica cat este inca in priza

Pentru posesorii de masini electrice, sfaturile sunt destul de simple. Stabileste temperatura dorita in cabina cat timp bateria automobilului tau este pusa la incarcat. Vei gasi un ambient perfect in cabina si vei creste timpul intre incarcari pornind cu autoturismul 100% incarcat.

Cu geamurile lasate

Pe de alta parte, poti renunta la pornirea aerului conditionat in timp ce conduci in oras. Este mult mai economic pentru tine sa circuli in marile aglomerari urbane cu geamul de la portiera lasat. Pe de alta parte, aceasta idee nu se mai potriveste cu drumurile lungi. Daca in urma cu 35-40 de ani era o metoda des folosita, acum s-ar putea dovedi mult mai costisitoare decat consumul suplimentar inregistrat de pornirea AC.

Accentul pus pe designerii auto pe aerodinamica masinilor transforma orice geam deschis intr-un element de franare, rezistenta opusa la viteze mai mari de 50 - 60 de km/h crescand in mod automat consumul de carburant.

Masuri de precautie

Daca deja ti-ai facut planurile de vacanta, nu strica sa faci si o verificare a instalatiei de climatizare a masinii tale. Verifica starea instalatiei si a substantei folosita pentru racire. Asigura-te ca ai antigel in radiator, te va feri de fierberea acestuia.

Vrei sa economisesti combustibil? Mentine o viteza putin sub limita recomandata pe portiunea de drum pe care circuli. Iti poate reduce consumul cu aproape 33% prin evitarea franelor bruste la opriri.

La ce pericole esti expus

O instalatie de aer conditionat in masini poate fi la fel de periculoasa pentru sanatatea ta ca un aparat de aer conditionat de camera. Boala legionarului sau alergiile se pot manifesta si la soferi, nu doar la gospodine casnice. Schimbarea filtrelor devine o necesitate, mai ales dupa ce s-a descoperit ca legionella, bacteria responsabila pentru boala legionarului, se dezvolta foarte bine in lichidele folosite pentru racire sau chiar in lichidul de spalat parbrizul.

Schimba filtrele

Varianta cea mai sigura este sa schimbi filtrele in perioada recomandata de producator. Asta, chiar daca si acum strambi din nas cand auzi de filtrul de polen al masinii tale. Este chiar eficient, mai ales cand pleci la drum cu copiii mici (alergiile apar cel mai des la varste fragede).

Din cand in cand, acorda masinii tale "luxul" unei operatiuni de curatare completa a interiorului, inclusiv cu aspirarea prafului depus in huse si banchete. Aceasta din simplul motiv ca atunci cand folosesti instalatia pe recirculare, risti sa imprastii si tot praful adunat in masina in aerul repirat.

Distribuie pe Facebook
mai multe