Un nou termen pentru Pitesti - Sibiu. Va fi gata cu 3 ani mai tarziu decat era prevazut initial
- Intarzieri inca de la studiul de fezabilitate
- Tronsonul este prioritate 0 in Master Planul pe Transport
- Costurile vor depasi 1,6 miliarde de euro
Autostrada Pitesti - Sibiu a primit un nou termen de finalizare chiar inainte ca lucrarile propriu-zise sa ia startul. Desi initial au anuntat ca drumul va fi gata in 2020, autoritatile s-au razgandit si au decalat deschiderea lui pana in 2023.
Intarzieri inca de la studiul de fezabilitate
La mijlocul lunii decembrie, noul ministru al Transporturilor, Dan Costescu, anunta ca s-a ales si traseul autostrazii si a reiterat ca drumul va fi gata in 2020. La nici o luna de la aceste declaratii, un document al Ministerului Fondurilor Europene il contrazice si da ca termen de finalizare ultima parte a anului 2023. Acelasi document precizeaza ca in prima parte a lui 2018 vor fi semnate primele contracte de lucrari.
Un prim studiu de fezabilitate pentru acest drum a fost facut in 2008. Analiza a expirat intre timp si in 2015 s-a facut o noua licitatie pentru revizuirea primului studiu. A costat 2,5 milioane de euro, iar refacerea lui inca 6,5 milioane de euro. Chiar daca este facut pentru a doua oara, se pare ca tot acest studiu reprezinta problema principala a intarzierilor.
Analiza pentru 2 sectiuni (capetele Sibiu - Boita si Pitesti - Curtea de Arges) trebuia terminata inca de luna trecuta, insa nu e nici macar aproape de a fi finalizata. Luna septembrie a anului 2016 a fost al doilea termen cerut de firma contractata, astfel ca lucrarile au inceput deja cu o taraganare. Pentru celelalte sectiuni, cele mai grele de altfel, nici nu s-a inceput lucrul, cu toate ca ar trebui terminate vara aceasta.
Dar si acest nou termen, septembrie 2016, ar putea sa fie decalat, deoarece se porneste de la premiza ca ce s-a facut pana acum este corect. Joint Assistance to Support Projects in European Regions, instrument care ofera consultanta pentru obtinerea de fonduri europene, a carui aprobare este imperativa in obtinerea finantarilor nerambursabile, desfiinteaza cam toate informatiile din studiul de fezabilitate si recomanda si refacerea putinului realizat pana in prezent.
85% din banii pentru acest drum provin de la Uniunea Europeana, restul fiind de la bugetul de stat. Este, asadar, extrem de importanta aprobarea JASPERS. In acest moment, aceasta institutie a dat un verdict pesimist: autostrada nu este finantabila, asa ca daca statul vrea sa o plateasca din fonduri europene, ar trebui sa refaca tot si, prin urmare, termenul sa fie din nou decalat.
Tronsonul este prioritate 0 in Master Planul pe Transport
Anul trecut, autostrada Pitesti - Sibiu a fost declarata prioritate 0 in Master Planul General de Transport al României. Odata construita, ea ar facilita masinilor tranzitarea tarii din Constanta pana la vama Nadlac, facand parte din coridorul IV pan-european (Nadlac – Arad – Timisoara – Lugoj – Deva – Orastie – Sebes – Sibiu – Pitesti – Bucuresti – Drajna – Cernavoda – Constanta).
Dacia, cea mai mare companie din Romania, chiar a amenintat ca muta productia in fabrica sa din Maroc daca autoritatile mai tergiverseaza construirea acestui tronson. Pentru ca ar fi de mare ajutor pentru producatorul de la Mioveni, a mai fost denumita si "Autostrada Dacia", contruirea ei fiind o modalitate de a-si scadea costurile de transport pana in tarile vestice.
Dupa ce Ministerul Transporturilor a anuntat ca este cel mai important proiect in urmatorii ani, autoritatile s-au grabit sa dea termene foarte ambitioase. Ministrul anunta anul trecut ca in 2016 vor si incepe lucrarile de constructie. In doar 5 ani ar fi urmat sa refaca studiul de fezabilitate, sa organizeze licitatia si sa construiasca autostrada de 121 de kilometri in conditiile in care pentru proiecte mult mai scurte a fost nevoie de mult mai mult timp.
Costurile vor depasi 1,6 miliarde de euro
Odata cu depasirea termenului de constructie a drumului, si costurile vor fi mai mari decat cele stabilite la inceput. In primavara anului trecut, Ministerul Transporturilor a anuntat ca ea va avea un pret de 1,6 miliarde de euro, fara TVA. Asadar, costurile reale vor fi de circa 2 miliarde de euro.
Ministerul Fondurilor Europene a publicat insa un document conforma caruia drumul va depasi estimarile facute in aprilie.
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg... Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €