Un nou termen pentru Pitesti - Sibiu. Va fi gata cu 3 ani mai tarziu decat era prevazut initial

Un nou termen pentru Pitesti - Sibiu. Va fi gata cu 3 ani mai tarziu decat era prevazut initial
  • Intarzieri inca de la studiul de fezabilitate
  • Tronsonul este prioritate 0 in Master Planul pe Transport
  • Costurile vor depasi 1,6 miliarde de euro
Distribuie pe Facebook

Autostrada Pitesti - Sibiu a primit un nou termen de finalizare chiar inainte ca lucrarile propriu-zise sa ia startul. Desi initial au anuntat ca drumul va fi gata in 2020, autoritatile s-au razgandit si au decalat deschiderea lui pana in 2023.

Intarzieri inca de la studiul de fezabilitate

La mijlocul lunii decembrie, noul ministru al Transporturilor, Dan Costescu, anunta ca s-a ales si traseul autostrazii si a reiterat ca drumul va fi gata in 2020. La nici o luna de la aceste declaratii, un document al Ministerului Fondurilor Europene il contrazice si da ca termen de finalizare ultima parte a anului 2023. Acelasi document precizeaza ca in prima parte a lui 2018 vor fi semnate primele contracte de lucrari.

Un prim studiu de fezabilitate pentru acest drum a fost facut in 2008. Analiza a expirat intre timp si in 2015 s-a facut o noua licitatie pentru revizuirea primului studiu. A costat 2,5 milioane de euro, iar refacerea lui inca 6,5 milioane de euro. Chiar daca este facut pentru a doua oara, se pare ca tot acest studiu reprezinta problema principala a intarzierilor.

Analiza pentru 2 sectiuni (capetele Sibiu - Boita si Pitesti - Curtea de Arges) trebuia terminata inca de luna trecuta, insa nu e nici macar aproape de a fi finalizata. Luna septembrie a anului 2016 a fost al doilea termen cerut de firma contractata, astfel ca lucrarile au inceput deja cu o taraganare. Pentru celelalte sectiuni, cele mai grele de altfel, nici nu s-a inceput lucrul, cu toate ca ar trebui terminate vara aceasta.

Dar si acest nou termen, septembrie 2016, ar putea sa fie decalat, deoarece se porneste de la premiza ca ce s-a facut pana acum este corect. Joint Assistance to Support Projects in European Regions, instrument care ofera consultanta pentru obtinerea de fonduri europene, a carui aprobare este imperativa in obtinerea finantarilor nerambursabile, desfiinteaza cam toate informatiile din studiul de fezabilitate si recomanda si refacerea putinului realizat pana in prezent.

85% din banii pentru acest drum provin de la Uniunea Europeana, restul fiind de la bugetul de stat. Este, asadar, extrem de importanta aprobarea JASPERS. In acest moment, aceasta institutie a dat un verdict pesimist: autostrada nu este finantabila, asa ca daca statul vrea sa o plateasca din fonduri europene, ar trebui sa refaca tot si, prin urmare, termenul sa fie din nou decalat.

Tronsonul este prioritate 0 in Master Planul pe Transport

Anul trecut, autostrada Pitesti - Sibiu a fost declarata prioritate 0 in Master Planul General de Transport al României. Odata construita, ea ar facilita masinilor tranzitarea tarii din Constanta pana la vama Nadlac, facand parte din coridorul IV pan-european (Nadlac – Arad – Timisoara – Lugoj – Deva – Orastie – Sebes – Sibiu – Pitesti – Bucuresti – Drajna – Cernavoda – Constanta).

Dacia, cea mai mare companie din Romania, chiar a amenintat ca muta productia in fabrica sa din Maroc daca autoritatile mai tergiverseaza construirea acestui tronson. Pentru ca ar fi de mare ajutor pentru producatorul de la Mioveni, a mai fost denumita si "Autostrada Dacia", contruirea ei fiind o modalitate de a-si scadea costurile de transport pana in tarile vestice.

Dupa ce Ministerul Transporturilor a anuntat ca este cel mai important proiect in urmatorii ani, autoritatile s-au grabit sa dea termene foarte ambitioase. Ministrul anunta anul trecut ca in 2016 vor si incepe lucrarile de constructie. In doar 5 ani ar fi urmat sa refaca studiul de fezabilitate, sa organizeze licitatia si sa construiasca autostrada de 121 de kilometri in conditiile in care pentru proiecte mult mai scurte a fost nevoie de mult mai mult timp.

Costurile vor depasi 1,6 miliarde de euro

Odata cu depasirea termenului de constructie a drumului, si costurile vor fi mai mari decat cele stabilite la inceput. In primavara anului trecut, Ministerul Transporturilor a anuntat ca ea va avea un pret de 1,6 miliarde de euro, fara TVA. Asadar, costurile reale vor fi de circa 2 miliarde de euro.

Ministerul Fondurilor Europene a publicat insa un document conforma caruia drumul va depasi estimarile facute in aprilie.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 11 Ianuarie 2016