Viata de sofer, viata scumpa! Costuri mai mari la amenzi si scoala de soferi

Viata de sofer, viata scumpa! Costuri mai mari la amenzi si scoala de soferi
Nicio luna fara vesti proaste pentru soferi. Acesta pare sa fie motto-ul Romaniei de cativa ani buni incoace. Super-accizarile carburantilor, impozitele si scumpirea RCA nu mai sunt trendy pentru autoritati in aceasta vara. Din iulie se poarta amenzile crescute si majorarea costurilor pentru efectuarea cursurilor scolii de soferi.
Trimite unui prieten

Marirea salariului minim brut pe economie duce si la cresterea amenzilor de circulatie. O crestere deloc neglijabila, de aproximativ 20%, cea mai mica amenda rutiera, de 180 lei, reprezentand 20% din salariul minim brut pe economie. Cele cinci clase de contraventii sunt urmatoarele:

I. de la 180 la 270 lei;
II. de la 360 la 450 lei;
III. de la 540 la 720 lei;
IV. de la 810 la 1800 lei;
V. de la 1800 la 9000 lei, exclusiv persoane juridice.

30% in plus la scolarizare

Introducerea Registrului Unic de Evidenta al cursantilor, tinut de catre Autoritatea Rutiera Romana, devine obligatoriu incepand cu aceeasi data. Aplicatia este electronica, dar va trebui achizitionata de catre fiecare instructor auto. Conform reglementarilor din textul de lege, astfel pot fi verificate orele de iesire la conducere, numarul de cursanti si numarul de ore efectuate de acestia, precum si existenta contractului de scolarizare.

Masura este privita cu ochi rai de catre instructori, dupa ce de la inceputul anului numarul maxim de ore de conducere auto care poate fi efectuat de un instructor intr-o luna este de 210. In aprecierea acestora, costurile de scolarizare ar urma sa creasca cu o treime. Astfel, pentru categoria B este de asteptat ca pretul sa se indrepte catre 1200 lei, in timp ce pentru categoria C aceste vor sari cu usurinta peste 2000 lei.

Sistem in impas

O parte din ingrijorarea instructorilor este perfect justificata, in conditiile in care acestia sunt obligati sa bifeze in avans orele de conducere cu fiecare cursant. Cum de multe ori cursantii solicita schimbarea programului, instructorii se pot trezi trasi pe tusa.

"Sunt doua variante: ori trecem cursantul absent, iar acesta pierde ora de curs si, implicit, banii platiti pentru ea, ori luam alt elev in masina, dar ne trezim cu amenzi de 8000 lei daca ne prinde ARR", explica Petre Bordeianu, presedintele Federatiei Nationale a Formatorilor Auto din Romania.

Instructorii, acuzati de frauda

Pe de alta parte, operatorii in transporturi sustin masura luata de autoritati, ba isi aroga chiar si meritul de a fi initiat aceasta lege. "Noi am cerut ca ARR sa tina acest registru. Instructorii ajunsesera sa declare si cate 30-40 de ore de condus pe...zi. Se vindeau dosare de cursant si pe 200-300 lei", mentioneaza Vasile Stefanescu, presedintele Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania.

Aluzia dosarelor intocmite pe coltul mesei aminteste si de scandalul permiselor false, care si-a avut epicentrul in Arges. Scandalul de acum 5 ani inca mai zguduie lumea posesorilor de permise auto, trimestrial anulandu-se cate un lot de permise eliberat "pe ochi frumosi". Iar exemplul lui Augustin Capalnas, politistul de la rutiera care conducea de ani buni fara permis, nu merita nici sa fie comentat.

Intre practica si teorie

In teorie, cele doua masuri ar trebuie sa asigure, macar pe viitor, ceva ordine in haosul de pe soselele patriei si sa reduca evaziunea in domeniul scolilor auto. In practica, s-ar putea sa nu fie decat o incercare disperata de a creste incasarile bugetare, fara a duce si la aparitia unei clase de soferi bine pregatiti si constienti de pericolele la care se expun. Indiferent de situatie, viata de sofer se va scumpi cu siguranta incepand de luna viitoare, iar anumite masuri mai elegante care puteau fi luate de autoritati intarzie sa apara.

Cum obtii permisul altundeva

Majoritatea statelor europene, dar si Canada si Statele Unite, au un regim diferit de acordare a permiselor pentru tineri. In SUA, pana la 18 ani, elevii pot beneficia de cursuri auto in liceu, dar permisul este acordat provizoriu, iar legea prevede ca adolescentul sa fie insotit de adulti, in momentul in care se aseaza in spatele volanului.

Perioade de provizorat sunt prevazute si in Canada, unde obtinerea unui permis permanent poate fi un adevarat chin, in conditiile in care ti se cere ca in cele trei etape de supraveghere: 10 luni, 12 luni si 24 de luni, sa nu fi comis accidente. Regula provizoratului este intalnita si in Norvegia, Elvetia, Suedia, iar in Rusia nici nu poti da examenul daca ai antecedente in consumul de droguri.

Trimite unui prieten
Publicat în categoria: Alte stiri auto DATA PUBLICĂRII: 13 Iunie 2014