Asigurarea auto pentru tineri, scumpa peste tot in Europa

Asigurarea auto pentru tineri, scumpa peste tot in Europa
Pe harta Uniunii Europene, oriunde te-ai uita, nu vei gasi un colt de tara in care soferii pana in 25 de ani sa rasufle usurati.
Distribuie pe Facebook

Statistica accidentelor mortale in care sunt implicati tinerii este intr-adevar mare si ridica pretentii din partea asiguratorilor atunci cand vine vorba de incheierea unor polite de asigurare.

Exista insa si destule diferente fata de situatia din Romania, unde ASF si asiguratorii din piata par sa fi vazut in masa de tineri asezati la volan o "vaca buna de muls" la incheierea politelor RCA. I

Viata grea Marea Britanie

Pentru soferii tineri din Marea Britanie, costurile necesare pentru a-si face debutul pe sosele se apropie de 5.000 de lire. Costul scolii de soferi se ridica la 1.500 de lire in acest moment, iar o masina de incepator cumparata din banii parintilor este de asteptat sa atinga o valoare cuprinsa intre 1.200 si 1.500 de lire.

Asigurarea obligatorie este totusi cea care ciuruieste buzunarul noilor soferi, media acesteia fiind de 2.000 de lire in Regatul Unit. Exista voci care afirma ca permisul de sofer incepe sa fie un lux in insula, dar accidentele comise de tinerii britanici au dus la inasprirea conditiilor.

Acestia sunt obligati sa execute 47 de lectii predate de instructori si sa acumuleze minim 20 de ore de conducere sub supraveghere inainte de a putea da examenul pentru permisul de conducere.

Insa chiar si cu o impovaratoare asigurare de 2.000 de lire sterline, diferenta intre un pusti englez asezat la volan si un sofer de varsta a III-a din aceeasi tara, atunci cand vine vorba de asigurarea auto, nu este atat de mare ca la noi.

In Marea Britanie, inclusiv pensionarii platesc asigurari auto de aproximativ 1.300 de lire. Sunt mult mai activi decat pensionarii nostri si, prin urmare, implicati in mai multe accidente.

De asemenea, novicele englez de la volan plateste doar cativa ani o suma atat de mare, pe masura ce capata experienta, varsta nemaiavand o influenta atat de mare in pretul asigurarii, acesta fiind dictat de sistemul bonus-malus.

Daca vrea sa scape mai repede de acest calvar, sistemul Pass Plus il costa inca 150 de lire pentru urmarirea comportamentului sau in trafic pe o perioada determinata. La sfarsitul acestui program, daca nu sunt incidente, tanarul primeste o reducere de 35% la cotul politei de asigurare.

Statistica confuza

Chiar si la englezi, statistica pe categorii de varsta tinde sa provoace un tratament inegal al soferilor. Solutia gasita de acestia consta in instalarea unei "cutii negre" la bord, care inregistreaza modul in care un sofer conduce in functie de conditiile meteo, aglomeratia din trafic si alte date prelucrate de senzorii masinii.

In baza acestor analize, compania de asigurari poate creste sau scadea pretul politelor. Ideea este atat de la moda printre soferii britanici incat se discuta daca nu cumva ar trebui ca toate automobilele sa fie inregistrate cu aceste dispozitive in maximum 10 ani.

O solutie care difera mult fata de dictarea arbitrara si abuziva de la noi a pretului RCA la gramada, pe grupe de varste pe termen indelungat, zone in care se petrec accidente si alte criterii invalmasite intr-o cirorba contabiliceasca.

Oare printre cauzele accidentelor savarsite de tineri in anumite zone ale tarii nu se regasesc cumva si conditiile proaste de intretinere a drumurilor? Parca anul trecut CNADNR a platit o dauna de un milion de euro pentru ca nu-si mai batuse capuul nici macar sa inlocuiasca parapetii de protectie pe un drum national.

Proces gradual

In alte tari, in Elvetia sau in tarile scandinave de exemplu, procesul de acomodare al tanarului cu masina se desfasoara gradual, lasandu-l un timp in supravegherea parintilor inainte de a i se da un permis de conducere cu perioada de valabilitate extinsa.

Pe masura ce tanarul sofer parcurge aceste etape fara incidente majore in trafic, pretul asigurarii, destul de piperat, incepe sa scada, in cele din urma incadrandu-se in marja normala dictata de costul acesteia stabilit prin sistemul bonus-malus.

In Romania, in schimb, indiferent ca iti obtii permisul de conducere la 18 sau la 22 de ani, esti victima sistemului de asigurari pana cand sari de plafoanele impuse la 26 si 35 de ani.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Asigurari auto DATA PUBLICĂRII: 29 Ianuarie 2015