Polita RCA ar putea fi emisa si pentru o perioada de 30 de zile

Polita RCA ar putea fi emisa si pentru o perioada de 30 de zile
  • In prezent, soferii sunt obligati sa incheie polite pe cel putin 6 luni
  • Alt punct fierbinte al negocierii: compensarea directa
  • Nereguli descoperite de ASF la companiile care vand RCA
Distribuie pe Facebook

Discutiile dintre reprezentantii transportatorilor, ai asiguratorilor si oficiali din cadrul ASF nu au ajuns inca la un consens. Noua propunere a transportatorilor este ca polita RCA sa poata fi achizitionata pe o durata de 30 de zile astfel incat efortul achitarii ei sa fie mai mic pentru soferi.

In prezent, soferii sunt obligati sa incheie polite pe cel putin 6 luni

Autoritatea de Supraveghere Financiara a propus modificarea legii 136 din 1995 privind asigurarile si reasigurarile. Proiectul contine circa 90 de articole, insa in cadrul negocierilor majoritatea au fost respinse categoric de asiguratori.

Doar 20 dintre cele 90 de articole au fost parcurse la ultima intalnire a celor trei parti implicate. Prima modificare pe care s-au pus de acord transportatorii cu asiguratorii a fost cea legata de perioada minima pe care se poate incheia o polita RCA. Reprezentati patronatelor din transporturi vor ca aceasta perioada sa fie de 30 de zile astfel incat sa fie mai usor de platit.

Pe acest subiect s-a ajuns la o oarecare intelegere, deoarece asiguratorii au fost de acord ca ASF sa stabileasca aceasta perioada minima, care in prezent este de jumatate de an.

Totodata, transportatorii vor ca in cazul autovehiculelor cu activitate sezoniera sa poate fi incheiate polite RCA numai in perioada in care acestea sunt active, in loc sa fie obligate sa plateasca si pentru lunile in care nu se poate circula cu ele.

Acestia au propus si o modalitate prin care sa exista siguranta ca aceste autovehicule nu vor circula fara asigurare - proprietarii lor sa faca o cerere prin care li se suspenda inmatricularea odata cu intrarea in sezonul de inactivitate.

Aceasta modificare i-ar avantaja pe soferi si ar duce la pierderi pentru asiguratori, insa, cu toate acestea, ambele parti au cazut de acord ca ASF sa fie cea care decide perioada minima pentru incheierea unui polite RCA.

Alt punct fierbinte al negocierii: compensarea directa

Compensarea directa este una dintre cele mai spinoase chestiuni discutate la negocieri. Adoptarea ei ar insemna ca asiguratorul sa deconteze direct titularului politei daunele pe care acesta le are la vehicul atunci cand nu este vinovat de producerea accidentului.

Imediat dupa ce s-a vehiculat schimbarea sistemului si adoptarea compensarii directe, Uniunea Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare (UNSAR) a explicat ca nu este o optiune fezabila si nu avantajeaza toate partile implicate. In plus, acest sistem va pune probleme mari de lichiditate asiguratorilor, care nu vor avea de ales decat sa mareasca preturile.

Negocierile au inceput dupa un amplu protest al soferilor care lucreaza la firme de transport, nemultumiti de majorarea preturilor la RCA. Dupa falimentul Astra, care avea cele mai bune preturi pentru firmele din domeniu, si dupa cresterea de pret pusa de asiguratori tot pe seama acestui faliment, transportatorii au platit si de 4 ori mai mult.

Nereguli descoperite de ASF la companiile care vand RCA

Controalele facute de ASF au scos la iveala mai multe nereguli in calcularea pretului unei polite RCA. Asiguratorii nu aplica in mod corect sistemul bonus-malus si nici nu le explica soferilor din ce este compus exact pretul politei. ASF nu poate sa impuna un pret companiilor care vand RCA si nici nu poate da amenzi, insa poate face sugestii si poate schimba normele.

Cei de la ASF au descoperit nereguli in modul de stabilire a primelor si cere acum refacerea acestor calcule. O alta schimbare este modificarea Normei 23/2014, astfel incat asiguratorii sa nu mai poata aplica majorari fara sa aiba explicatii concrete pentru ele, norma le impune si publicarea componentelor pretului.

In contextul discutiilor aprinse pe RCA, au aparut si noi probleme pentru unele dintre firmele din acest segment. Carpatica Asig pare a se apropia de faliment, iar EuroIns trece si el prin dificultati financiare. Compania falimentara Astra impreuna cu alte doua firme cu probleme - EuroIns si Carpatica - detin peste jumatate dintre asigurarile RCA incheiate in tara noastra.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Asigurari auto DATA PUBLICĂRII: 8 Februarie 2016