RCA 2015: ASF cere cost mediu al politei, companiile de asigurari se opun

RCA 2015: ASF cere cost mediu al politei, companiile de asigurari se opun
Razboi pe fata intre asiguratori si autoritatea cu rol de reglementare a pietei, ASF, cu doar doua saptamani si jumatate inainte de depunerea noilor tarife pentru politele RCA.
Distribuie pe Facebook

Problema RCA-ului pentru tineri devine din ce in ce mai spinoasa pe masura ce companiile de asigurari din piata descopera ca nu au cale de intors in procesul de reducere a tarifelor exagerate practicate pe seama acestei grupe de soferi din Romania.

Ultima iesire publica a sefului ASF, Misdu Negritoiu, in care acesta a cerut stabilirea unui pret de referinta in jurul caruia sa evolueze tarifele practicate pentru fiecare categorie de varsta a starnit un adevarat taraboi in piata. Motivul? Asiguratorii se tem ca pretul corect ar putea ajunge la urechile populatiei.

Furtuna in piata

28 februarie este termenul limita la care companiile de asigurari trebuie sa se prezinte in fata ASF cu noile tarife ale politelor RCA pentru fiecare categorie de varsta.

Aparent, sansa soferilor de pana in 30 de ani, cea in care esti considerat vinovat de comiterea unei catastrofe rutiere inca dinainte de a te aseza la volan, ar trebui sa se schimbe.

Doar aparent, pentru ca intreg sistemul pare sa dea semne de revolta iminenta ori de cate ori vine vorba despre eliminarea "vacii bune de muls a asiguratorilor": soferul tanar.

Specialistii in stabilirea riscurilor din sistemul de asigurari, Asociatia actuarilor, a fost soplicitata de catre ASF sa efectueze un calcul diferentiat pentru fiecare categorie de varsta in parte in vederea stabilirii unui pret de referinta al politelor RCA.

"Piata asigurarilor este plina de excese, anomalii, mentalitati mostenite. Ceea ce facem acum institutional, si am semnat un acord in acest sens cu Asociatia Actuarilor, este sa incercam sa punem un pret, sa nu-i spunem neaparat de referinta pentru ca ar aparea probleme cu Consiliul Concurentei, dar <>.

Spunem: dom'ne, uite acesta este pretul corect!. Recent am lansat si un ghid al RCA ca sa informam oamenii ce se intampla cu lucrurile acestea", a dezvaluit luni seara Misu Negritoiu in platoul de la Realitatea TV. Indeajuns pentru a porovoca un uragan in lumea asiguratorilor de pe piata auto.

Pretul corect, la secret

In opinia acestora, mentionarea publica a unui pret mediu al politelor pentru clienti nu ar avea ca efect decat influentarea pietei. Intr-o replica acida furnizata reporterilor Economica.net, reprezentantii unor companii de asigurari considera o asemenea metoda ca fiind una de sorginte comunista, menita sa stabileasca un "mercurial" de preturi pe piata asigurarilor RCA.

"Este adevarat ca firmele de asigurari au propus ASF de mai multa vreme sa calculeze un indicator care sa arate daunalitatea medie. Un marker al pietei RCA, pe fiecare categorie de clienti in parte, care sa ajute companiile sa vada unde se pozitioneaza.

Acest indicator insa nu se refera in nici un caz la pret si nici nu ar avea cum din moment ce el nu ia in calcul decat cheltuielile cu plata daunelor nu si cheltuielile de marketing, de exemplu, sau de administrare, care difera substantial de la companie la companie. Acest indicator nu se adreseaza clientilor, ci companiilor", au mentionat asiguratorii.

Costuri umflate

Tehnic, revolta acestora ar putea parea ca si justificata daca modul de calcul al riscurilor pe fiecare polita RCA nu ar fi pus la indoiala in toata aceasta discutie. Iar exemplele de costuri suplimentare bagate pe gatul clientilor vin in numar nelimitat in ultimii ani.

De la comisioane interne acordate angajatilor care depasesc un anumit plafon de contractare in cadrul unei firme de asigurari si care, in loc sa fie suportate din profitul companiei se reintorc in costul tuturor politelor RCA emise de aceasta, pana la revoltatoarele comisioane de 50% acordate de Astra Asigurari brokerilor care promovau politele RCA ale companiei in diverse regiuni.

Un sistem pagubos

Pana acum, la auzul modificarii sistemului RCA, asiguratorii au invocat pe rand statistici prafuite ale Politiei Rutiere, drama pensionarilor care vor fi afectati de modificarea si acum secretizarea tarifului jumulit din bani privati.

Un alt punct cheie este prezenta masinilor inmatriculate si asigurate in Bulgaria. In mod ciudat, companiile uita sa spuna ca Euroins, firma "inmatriculata" in Bulgaria, isi permite sa practice tarife ca de la cer la pamant de-o parte si de alta a Dunarii, victime fiind soferii romani. Ori, daca asta nu e ipocrizie...

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Asigurari auto DATA PUBLICĂRII: 10 Februarie 2015