Interviu exclusiv cu Vali Porcisteanu, Campionul National de Raliuri (2011)

Interviu exclusiv cu Vali Porcisteanu, Campionul National de Raliuri (2011)
Cel mai cunoscut si indragit pilot de raliuri din Romania este fara indoiala Vali Porcisteanu. Printre etapele de inceput ale acestui sezon de CNR Dunlop, Vallino, asa cum il cunosc prietenii din lumea auto, ne-a acordat un interviu exclusiv. Proaspat intors de la Timis Rally, unde a ocupat pozitia a 3-a pe podiumul general, Vali Porcisteanu ne-a raspuns la intrebarile personale si profesionale fara ezitare.
Trimite unui prieten
  • In 2011 ai iesit campion national absolut, iar in 2012 ai iesit vice campion national. Desi abia a inceput noul sezon, ce asteptari ai pentru 2013?

Sezonul trecut m-am luptat cu Francois Delcour pana in ultima etapa si sunt mandru ca am reusit sa evoluez atat de bine avand in vedere faptul ca eram (si sunt!) la volanul unei masini inferioare din punctul de vedere al performantelor. In 2013 am inceput bine si dupa jumatatea cursei am preluat conducerea pana pe ultima proba speciala, cand am iesit in decor. Sper ca partea in care am condus cursa, sa fie etalonul pentru restul sezonului si sa pot sa fiu in continuare pilotul de urmarit in lupta cu Francois Delcour. Nu va fi usor, mai ales pentru ca nu am deocamdata decat certitudinea participarii la 7 dintre cele 9 etape ale campionatului, dar voi da mereu totul pe probele speciale si voi trata fiecare etapa ca pe o finala!

Interviu Vali Porcisteanu

  • Care ti se pare cea mai grea etapa din sezonul acesta?

Toate etapele din acest sezon au elemente care le fac foarte atractive, atat din punctul de vedere al pilotajului, cat si din perspectiva publicului. Nu cred ca pot sa “pun degetul” pe o anumita etapa mai dificila decat celelalte. Pana la urma ne ocupam cu sportul acesta pentru ca ne place sa obtinem mereu cei mai buni timpi pe toate probele, iar dificultatile ne apar ca niste provocari si nu ca niste oprelisti.

  • Daca ar fi sa alegi de fiecare data, pe ce suprafata se simte cel mai bine Vallino? Asfalt, macadam, uscat, ploaie sau zapada?

In primul rand “Valino” (zambeste) e un nume de alint care imi trezeste amintiri foarte placute. Apoi, daca e sa privesc putin in urma pot sa spun ca mereu m-am simtit bine pe suprafetele cu aderenta scazuta: macadam, zapada, ploaie si asa mai departe. Cu timpul insa imi place sa cred ca am devenit un pilot care evolueaza cu aceeasi placere pe toate suprafetele. Asta se datoreaza si stagiilor de pregatire pe care le-am facut la scoala lui Vittorio Caneva in Italia (2009) si Rally Drive Finland cu Jarkko Miettinen (2011). Acestia m-au ajutat foarte mult in perfectionarea tehnicilor de pilotaj pe asfalt si pe macadam.

  • Masina ta de concurs este si acum un Mitsubishi Lancer EVO. Daca te-ai gandit sa o schimbi, ce alta masina ai alege?

Intr-adevar, masina de concurs este un Mitsubishi Lancer EVO X R4 preparat intr-un mod foarte profesionist de Colina Motorsport. Cu toate acestea, multe dintre masinile de la start sunt mai rapide in valoare absoluta, adica “pe hartie”. Faptul ca reusesc sa le fac fata si chiar sa ii inving cu masina actuala imi da sperante ca as putea reusi rezultate si mai bune daca as fi la volanul unui bolid S2000 sau RRC. Asta nu inseamna, insa, ca plecam vreodata in vreo cursa cu gandul ca suntem invinsi! Dimpotriva! Luptam ca si cum nimeni nu ar putea sa ne invinga si o facem mereu fara sa ne pierdem din entuziasm!

Interviu Vali Porcisteanu

  • La Tess Rally ai avut un accident ceva mai spectaculos. La ce te gandesti cand faci un accident mai grav si masina se rastoarna?

In prima faza incerci sa minimizezi daunele in momentul in care iti dai seama ca urmeaza sa ai un accident. Incerci orice manevra pentru a te redresa sau pentru a evita impactul. Momentele cand insa te rastorni sau cand realizezi ca urmeaza un impact nu pot fi descrise. Corpul ti se incordeaza si speri ca elementele de siguranta pasiva sa isi faca treaba. Nu cred ca mai pot spune ca in acele clipe ma gandesc la ceva anume. Partea cu “ganditul” vine dupa accident, cand evaluezi daunele...

  • Sa zicem ca maine ai un sponsor cu mana foarte larga: in ce competitie de nivel international ar vrea sa participe Vali Porcisteanu?

Toata lumea spera la participari de top in competitiile cele mai importante. Evident ca visul e Campionatul Mondial (WRC), dar primul pas l-as face spre European (ERC). Dupa cele cateva participari onorabile in raliuri puternice din strainatate – spre exemplu celebrul Mille Miglia din Italia pe care l-am parcurs acum cativa ani –, cred ca as reusi sa ma acomodez cu cerintele la nivel inalt. Sper ca intr-o zi un astfel de proiect sa fie fezabil. Din pacate, insa, in acest moment lucrurile sunt departe de a putea fi conturate catre un program international.

  • Care ar fi primul tau sfat pentru un pilot tanar care vrea sa debuteze in CNR sau la Coasta?

Cred ca cel mai important lucru e sa nu renunte atunci cand bugetul este insuficient sau cand sunt pusi in situatii dificile. Am trecut si eu prin astfel de momente si am invatat ca nu trebuie sa te opresti atunci cand ti-e greu, ci sa perseverezi pentru a-ti atinge scopul. Apoi, e important sa aiba grija de la cine primesc sfaturi si sa aleaga doar impusurile pozitive. Eu am avut mereu alaturi persoane care au crezut in mine si care mi-au dat incredere si cred ca asta e foarte important. Pregatirea, de asemenea, e esentiala! De la fiecare cursa inveti cate ceva si nici o ocazie nu trebuie pierduta! Pana la urma, cum zic englezii: keep your eyes on the prize!

Interviu Vali Porcisteanu

  • Ce parere ai despre cursele de accelerare pe 402 metri? Ai participat sau ai vrea sa participi la asa ceva vreodata?

Am fost invitat la cateva astfel de curse pentru a face niste demonstratii, curse organizate legal intr-un mediu controlat. Statutul de pilot al unei echipe importante in Campionatul National de Raliuri nu-mi da libertatea de a participa in astfel de competitii si pe langa asta nu ma simt "atras" de astfel de intreceri, insa am raspuns mereu prezent la invitatiile organizatorilor pentru a face spectacol la astfel de evenimente! Sunt mereu alaturi de cei care imi impartasesc pasiunea pentru masini si viteza si voi raspunde in continuare prezent si altor invitatii.

  • Ai facut show la Bucharest Drift Grand Prix in 2011, asa ca stim ca iti place sa mergi de-a latul. Exista un campionat de drift in Romania. Ce ai zice de o participare intr-o asemenea competitie?

Imi place mult sa merg “cu usile in fata” si fac astfel de show-uri cat de des pot! Ii respect pe drifterii romani care sunt foarte talentati, si nu exclud varianta de a lua startul alaturi de ei intr-o astfel de competitie la un moment dat, insa acum sunt concentrat 100% pe raliuri si pe competitiile in care particip.

  • Am vazut ca ai tot facut o multime de filme sau sedinte foto, ba la evenimente, ba pe patinoar, ba pe partia de schi. Care este cea mai tare experienta pe care ai trait-o la volanul masinii tale, excluzand competitiile sportive?

Am ca punct de pornire in tot ceea ce fac masinile si pasiunea pentru motorsport. Acesta e motivul pentru care particip la toate aceste “nebunii” frumoase si am norocul de a lucra alaturi de oameni la fel de pasionati ca si mine, care vin mereu cu idei interesante. Toate actiunile sunt speciale, dar acum imi vin in minte ca foarte interesante cursa de pe partia Wolvesland Straja-Lupeni si mai recent "joaca" pe patinoar alaturi de prietenul meu Roberto Gliga, care joaca la nationala de hochei a Romaniei. Nu pot sa uit nici celebra sesiune de teste care a lansat nebunia cu “Taurete” sau de filmarile care au urmat cu Mihai Bendeac...

  • Toata lumea stie ca sofatul in Romania este destul de haotic si ca nu se respecta regulile de circulatie. Care sunt primele 3 sfaturi din partea lui Vallino pentru cei care conduc masina in Romania si citesc aici?

In ultima vreme sunt implicat foarte intens alaturi de Politie in proiecte de constientizare asupra importantei respectarii regulilor de circulatie. Am fost prin licee si la actiuni informative si voi continua sa o fac pentru ca sunt de parere ca drumurile publice nu sunt locul potrivit pentru “vitejii” si ca toti cei care vor sa isi descarce adrenalina ar trebui sa o faca in cadrul competitiilor organizate, fie ele de coasta, raliuri, accelerare, drift sau indemanare. Nu castigi nici nimic daca pleci primul de la semafor. Este unul dintre motivele pentru care am lansat recent VPDS – Vali Porcisteanu Driving School: o scoala care are atat module de pilotaj sportiv, cat si de condus defensiv. 3 Sfaturi? Atentie maxima, lasati telefoanele mobile cand conduceti si purtati centura de siguranta!

  • Ce masina conduce Vali Porcisteanu zi de zi, cu ce masina isi face cumparaturile si se duce la film?

Trebuie sa recunosc faptul ca nu sunt foarte activ la partea de facut cumparaturile, dar sunt mereu in trafic asa ca am nevoie de o masina care sa ma reprezinte. Conduc zi de zi una dintre cele doua masini “de suflet”: un VW Golf V GTI si un Mitsubishi Lancer Evo 9, in functie de ce fel de “shopping” trebuie sa fac in ziua respectiva (zambeste). Ambele sunt foarte putin modificate, nimic spectaculos.

Interviu Vali Porcisteanu

  • Cum te comporti intr-un trafic normal, daca, sa zicem, iti taie un nebun calea si coboara sa sara la bataie? Esti genul nervos sau foarte calm?

Nu am patit niciodata astfel de incidente si incerc de fel sa le evit, prin a lasa de la mine. Daca vad ca un anumit participant la trafic e agasat de prezenta mea, incerc sa il ocolesc si prefer sa nu iau parte la altercatii. Sunt un tip foarte calm, care analizeaza bine orice incident si nu raspund la provocari. Cred ca autocontrolul e cheia catre a ajunge linistit la destinatie. Traficul sufocant din capitala ne face de multe ori sa ne pierdem rabdarea sau sa uitam ca avem maniere, dar important e sa depasim astfel de momente fara a-i incurca pe ceilalti.

  • Ce muzica asculti cand esti la volan?

Aici m-ati nimerit! Sunt un mare fan al muzicii electronice inca de pe vremea cand eram la liceu. Ascult mereu tot felul de mix-uri si am DJ-ii mei preferati: atat noi, cat si ceva mai vechi. Ma agaseaza teribil cand la radio se dau in mod repetitiv aceleasi melodii, asa ca am un playlist propriu format din muzica trance pe care il updatez destul de des. Sunt de asemenea prieten cu cativa DJ din Bucuresti care imi trimit piese noi sau diverse mix-uri de-ale lor. In contra-partida, ii invit cateodata in masina de curse si cred ca si lor le place intelegerea asta (zambeste)

  • Care ar fi in opinia ta cele mai importante 3 reguli pentru ca sa ne putem bucura de un condus cat mai eficient si economic?

In primul rand nu trebuie sa lasam traficul sa ne deprime. Trebuie sa ne amintim mereu de placerea de a fi in masina si de a conduce, astfel incat primul element este acela de a te simti bine in masina ta. Apoi, e bine sa respectam limitele de viteza pentru ca asa avem sanse mai mari de a-i evita pe cei care sunt predispusi la accidente. Cat despre condusul economic, e bine sa conducem masina asa cum “ii place”. Nici subturat, nici supraturat, ci exact in plaja in care a fost conceputa sa functioneze. Astfel putem sa ne bucuram de ea pentru mai mult timp...

Interviu Vali Porcisteanu

  • Daca ar fi sa ii povestesti cuiva o singura zi din viata ta, cea mai memorabila, care ar fi?

Cred ca ar fi ziua in care am luat startul in primul raliu. Aveam niste emotii teribile. Pilotam o Dacia Nova si imi repetam mereu ca trebuie sa fiu cel mai rapid, desi mi-era clar ca nu puteam sa imi depasesc conditia de debutant intr-o masina autohtona. Imi amintesc si acum startul si modul in care imi batea inima. Cred ca cei care ma vedeau in clipele acelea nu m-ar fi recunoscut. Imi imaginez ca nici eu n-as fi stiut cine e tipul din oglinda. Odata pornit pe prima proba m-am concentrat pe ce am de facut si lucrurile si-au urmat traiectoria fireasca. Imi amintesc ca mi-am spus atunci: “hei, uite ca ma descurc foarte bine... ar putea sa fie inceputul unei povesti frumoase!” si acum, cand imi amintesc despre asta, imi vine sa zambesc...

  • Ce mesaj le transmiti celor 100.000 de vizitatori care intra zilnic pe 4Tuning.ro?

Ma numar printre vizitatorii vostri, asa ca pot doar sa le transmit ca site-ul 4Tuning e un exemplu de dedicare si de pasiune pe care putem sa-l urmam fiecare dintre noi in domeniile in care activam. Cu alte cuvinte, continuati sa-l vizitati pentru ca si eu voi face la fel!




Trimite unui prieten
Vezi toate pozele (6) Poze Interviu Vali Porcisteanu
Publicat în categoria: Campionatul National de Raliuri DATA PUBLICĂRII: 19 Aprilie 2013