BMW implineste 100 de ani si ne arata viitorul: BMW VISION NEXT 100

BMW implineste 100 de ani si ne arata viitorul: BMW VISION NEXT 100
  • "Alive Geometry" (Geometria Vie) permite o interactiune intuitiva între conducator si automobil
  • Modurile de condus "Boost" si "Ease" permit operarea controlata de conducator sau automobil
  • "Companion": partenerul digital inteligent conecteaza conducatorul si automobilul
Trimite unui prieten

BMW a implinit 100 de ani de existenta si cu aceasta ocazie s-a gandit sa ne arata cateva imagini din viitor. Momentan unele virtuale, dar cat se poate de fezabile, pozele cu BMW VISION NEXT 100 ne fac ziua mai frumoasa si vin ca un cadou din partea companiei bavareze pentru implinirea unui centenar.

De la conducator la Ultimate Driver - prin inteligenta digitala

In viitor, conducatorii BMW vor dori în continuare sa petreaca majoritatea timpului disponibil în automobil, la volan. La BMW VISION NEXT 100, atentia ramane concentrata pe conducator, iar conectivitatea constanta, inteligenta digitala si tehnologiile de ultima ora vor fi disponibile pentru sustinere. Dar aceasta nu este tot: BMW VISION NEXT 100 va transforma conducatorul în "Ultimate Driver" (Conducatorul Suprem). Chiar daca lumea va fi în schimbare, "Placerea de a conduce" este aici si va ramane - si va fi mai intensa ca niciodata.

In conceperea BMW VISION NEXT 100, punctul de start a fost interiorul. În anii urmatori, experienta conducatorului va deveni tot mai importanta si, decat sa aiba doar sentimentul ca se afla într-un automobil care se conduce singur, ar trebui sa simta ca sta într-unul care a fost conceput special pentru ei. Aceasta idee a dat nastere unei arhitecturi în care habitaclul pare foarte spatios în comparatie cu dimensiunea totala a automobilului, în timp ce pastreaza liniile exterioare specifice unui BMW. În ciuda interiorului boltit, BMW VISION NEXT 100 pastreaza silueta atletica usor de recunoscut a unui sedan BMW.

BMW VISION NEXT 100

Designul interiorului permite diferite moduri de operare: modul Boost, în care conducatorul detine controlul, si modul Ease, în care conducatorul se relaxeaza si lasa automobilul sa preia comanda. În Ease, automobilul devine un loc de rasfat, cu mult spatiu, iluminat agreabil si o atmosfera confortabila. În Boost, conducatorul preia comanda si beneficiaza de o sustinere subtila si intuitiva din partea automobilului. În orice moment, automobilul învata tot mai mult despre persoana aflata la volan, datorita inteligentei sale senzoriale si digitale, pe care BMW Group o numeste "Companion" (Partenerul). Acesta din urma învata progresiv sa ofere tipul corect de sustinere pentru a transforma conducatorul în "Ultimate Driver" (Conducatorul Suprem).

Un element foarte important al Vision Vehicle este o alta inovatie, cunoscuta drept Alive Geometry (Geometrie Vie), un detaliu care nu a mai fost nicoodata prezentat la un automobil. Aceasta consta dintr-un tip de sculptura 3D, care functioneaza atat în interiorul automobilului, cat si în exteriorul acestuia.

Alive Geometry permite interactiunea între conducator si automobil

Alive Geometry consta din aproximativ 800 de triunghiuri mobile care se afla în panoul de instrumente si în anumite zone ale panourilor laterale. Ele functioneaza tridimensional, comunicand foarte direct cu conducatorul prin miscarile lor, care sunt mai mult ca niste gesturi decat ca reprezentari bidimensionale pe un ecran. Chiar si cea mai mica miscare periferica este perceptibila pentru conducator. În combinatie cu Head-Up display, Alive Geometry combina analogul si digitalul într-o maniera unica.

Triunghiurile lucreaza în acelasi fel precum un stol de pasari în zbor controlat, miscarile coordonate ale acestora actionand ca semnale care sunt usor de înteles de catre pasageri. În combinatie cu Head-Up Display, ele îl implica pe conducator într-o forma de comunicare preconstienta, unde un semnal intuitiv prezice un eveniment în timp real iminent.

BMW VISION NEXT 100

În prezent pot fi vazute diferite abordari care par sa confirme fezabilitatea acestei solutii. De exemplu, crearea rapida de prototipuri si productia rapida castiga importanta continuu si sunt susceptibile de a fi un lucru obisnuit peste 30 de ani. Chiar daca, în prezent, ramane dificil de imaginat cum sute de triunghiuri mici ar putea fi coordonate pentru ca Alive Geometry sa functioneze, în anii urmatori va fi posibil pe masura ce se înlocuiesc metodele standard de productie a automobilelor din prezent. În viitor, va deveni posibil sa se produca forme mult mai complexe si mai flexibile. În contextul BMW VISION NEXT 100, acesta este motivul pentru care BMW Group face trimitere la imprimarea 4D, un proces care adauga componentelor un al patrulea nivel: cel functional. În anii ce vor urma, componentele imprimate fabricate în acest mod vor integra direct functiile care astazi trebuie concepute si produse separat, înainte de a fi încorporate într-un ansamblu.

În acest moment, lumea digitala este puternic legata de afisaje; urmatorul pas vor fi LEDurile organice - cu alte cuvinte, afisaje care îsi pot schimba forma în mod liber. Cu toate acestea, Vision Vehicle sugereaza ca, la un moment dat, nu vor mai exista afisaje. În schimb, întregul parbriz va servi drept un monitor gigant, chiar în fata conducatorului. În viitor, lumea digitala si cea fizica se vor uni considerabil, asa cum dovedeste si Alive Geometry, de exemplu, prin modul în care bordul analog interactioneaza cu Head-Up Display digital din parbriz.

Modurile de condus Boost si Ease pentru operare controlata de conducator sau automobil

În modurile Boost si Ease, elementele si tehnologiile automobilului permit ca experienta condusului sa fie mai intensa sau mai relaxata, în functie de ceea ce este necesar. Tranzitia între moduri este impresionanta si perfect orchestrata, iar Alive Geometry capata noi valente. În modul Boost, cand conducatorul este concentrat complet pe drum, Alive Geometry evidentiaza trasa ideala sau punctul de virare posibil si avertizeaza în legatura cu vehiculele din sens opus. Obiectivul nu este sa-l faca pe cel de la volan sa conduca mai repede, ci acest tip de suport îl transforma într-un pilot semnificativ mai bun. În plus, raspunsul intuitiv are un impact mai fizic si imediat decat o voce de robot sau instructiunile de pe ecran. Pe de alta parte, în modul Ease, Alive Geometry este mai discreta în miscari, informand pasagerii cu privire la traseul urmator si orice manevre de accelerare si de franare care urmeaza.

În modul Boost, întregul automobil se concentreaza pe conducator, oferind sustinere inteligenta pentru maximizarea experientei condusului. Scaunul si volanul îsi modifica pozitia, iar consola centrala se misca pentru a deveni mai puternic orientata înspre conducator. Cand calatoria începe, conducatorul poate interactiona cu automobilul prin intermediul controlului prin gesturi.

Contactul analog prin BMW Head-Up Display al viitorului utilizeaza întregul parbriz pentru comunicarea cu conducatorul. În modul Boost, accentul este pus exclusiv pe ceea ce conteaza cu adevarat pentru conducator: informatii precum trasa ideala, punctul de virare si viteza. Suplimentar, conectivitatea integrala, senzorii inteligenti si schimbul permanent de date permit ca Head-Up Display sa genereze o imagine digitala a mediului înconjurator al automobilului. De exemplu, în conditii de ceata, conducatorul poate beneficia de informatii precum vehiculele ce se deplaseaza în fata, înainte ca acestea sa fie vizibile. În plus, prin faptul ca învata tot mai mult despre conducator, sistemul se îmbunatateste continuu, concentrandu-se pe crearea, în orice moment, a celei mai intense si personale experiente de condus posibila.

BMW VISION NEXT 100

Tranzitia în modul Ease aduce o schimbare completa a ambiantei interioare. Volanul si consola centrala se retrag, iar tetierele se muta într-o parte pentru a crea o atmosfera relaxata si primitoare. Scaunele si panourile usilor se unesc pentru a forma o singura unitate, ceea ce permite conducatorului si pasagerilor sa stea usor înclinati. Aceasta le usureaza statul fata în fata si într-o pozitie mai relaxata pentru o comunicare mai buna. În acelasi timp, Head-Up Display ofera pasagerilor continut personalizat, alaturi de informatiile si functiile entertainmentul pe care acestia si-l doresc.

În functie de modul de condus, accentul schimbarilor automobilului - concentrarea pe esentialul pentru conducator în modul Boost si împrejurimile si atmosfera în modul Ease - evidentiaza, de exemplu, peisajele impresionante sau cladirile de interes pe langa care trece automobilul.

BMW VISION NEXT 100

Daca automobilul este în modul Boost sau Ease este vizibil în mod clar si pentru ceilalti participanti la trafic întrucat grila radiatorului, farurile duble si stopurile de forma literei L actioneaza ca un instrument de comunicare. Culorile diferite ale luminii indica modul pe care automobilul îl utilizeaza în momentul respectiv.

Companion: partenerul digital inteligent conecteaza conducatorul si automobilul

Companion este simbolizat de un mic element sculptural, care reprezinta conexiunea conducator-automobil. Avand forma unei pietre pretioase mari, acesta este pozitionat în centrul bordului, imediat sub parbriz, unde simbolizeaza inteligenta, conectivitatea si disponibilitatea BMW VISION NEXT 100. De asemenea, reprezinta schimbul constant de date: cu cat învata mai mult despre proprietar si obiceiurile sale de mobilitate, cu atat devine mai inteligent. La un moment dat, îl cunoaste atat de bine pe conducator încat realizeaza automat sarcinile de rutina pentru acesta si ofera sfaturile potrivite atunci cand este nevoie. Indiferent de automobil în sine, învatarea continua face Companion tot mai valoros pentru proprietarul sau.

BMW VISION NEXT 100

De asemenea, Companion joaca un rol important în comunicarea conducator-automobil cand masina trecere din modul Boost în modul Ease. În timp ce conducatorul se concentreaza asupra traseului în modul Boost, Companion ramane plat în bord. Dar cand BMW VISION NEXT 100 preia controlul în Ease, "Partenerul" se ridica pentru a crea o interfata cu parbrizul. Un semnal luminos avertizeaza conducatorul ca automobilul este pregatit pentru un condus complet automat. Pentru ceilalti participanti la trafic, Companion are o functie similara, semnalizand prin propria lumina, precum si prin cele ale automobilului ca masina functioneaza în modul automat. În anumite situatii de trafic, Companion este în contact vizual cu alti participanti la trafic, ajutand pietonii sa traverseze drumul prin intermediul unui gradient verde din partea frontala a masinii.

BMW VISION NEXT 100

Exteriorul BMW caracteristic

Designul BMW Vision Vehicle este caracterizat de o combinatie de sportivitate specifica unui coupé si eleganta dinamica a unui sedan. Cu o lungime de 4,90 metri si o înaltime de 1,37 metri, automobilul are dimensiuni exterioare compacte. Cu toate acestea, în interior, are dimensiunile unui sedan BMW de lux.

Rotile mari sunt pozitionate la limita exterioara a caroseriei, oferind automobilului atitudinea dinamica specifica BMW. Cand vine vorba de aerodinamica, Alive Geometry exterioara contribuie la un efect remarcabil: cand rotile pivoteaza pentru directionarea automobilului, caroseria le mentine acoperite ca si cum ar fi un învelis flexibil, acomodandu-se diferitelor pozitii ale acestora. Designul inovator al BMW VISION NEXT 100 ofera un coeficient de rezistenta extrem de redus, 0,18.

Exteriorul automobilului are o culoare ca a cuprului, conceputa sa sublinieze ideea ca automobilele BMW ale viitorului ar trebui sa fie percepute tehnic, dar au o caldura a lor - simbolizata prin legaturile stranse dintre automobil si conducatorul sau.

Aceasta relatie începe imediat ce conducatorul se apropie de automobil: tehnologiile inteligente cu senzori deschid automat usile-aripa. Pentru a oferi conducatorului mai mult spatiu de acces, volanul este la acelasi nivel cu bordul. Odata asezat, întreaga gama de sisteme este activata prin apasarea logo-ului BMW din mijlocul bordului. Usile se închid, volanul înainteaza, iar experienta condusului începe.

BMW VISION NEXT 100

Materialele viitorului

Designerii BMW VISION NEXT 100 au folosit în primul rand tesaturi realizate din materiale reciclate sau regenerabile. Componentele de carbon vizibile si invizibile, precum panourile usilor, sunt realizate din reziduuri rezultate din productia normala de fibra de carbon. În viitor, alegerea materialelor va deveni si mai importanta pe tot parcursul proceselor de design si productie.

Cu timpul, alte materiale noi vor fi adaugate în combinatie, ceea ce va permite aparitia unor forme diferite de automobile. Pentru a economisi resurse si pentru a sustine o productie mai sustenabila, vor fi utilizate mai putin lemnul si pielea, în timp ce materialele inovatoare si posibilitatile noi ulterioare de design si productie vor veni treptat în prim-plan. Aceasta abordare este exemplificata deja de utilizarea unor textile de calitate si a monomaterialelor uso reciclabile si de eliminarea pielii din interiorul BMW VISION NEXT 100.

BMW VISION NEXT 100

Trimite unui prieten
Vezi toate pozele (8) Poze BMW VISION NEXT 100
BMW
Publicat în categoria: Concept Car DATA PUBLICĂRII: 7 Martie 2016