BMW E36 Pisicuta - capcana mortii, conform Euro NCAP
Hai sa lamurim inca din capul locului cateva lucruri. Autoritatea in domeniul sigurantei auto, Euro NCAP, s-a infiintat in 1997, cand a inceput si primele teste de siguranta. BMW model E36 exista din 1991, caroserie care si-a pastrat forma pana in 1998 si chiar 1999 la modelele M3 si cabrio. Primele teste Euro NCAP au inceput cand epoca lui E36 era la final si se pregatea o generatie noua. Asa ca nu e de mirare cand vedem modele din aceeasi generatie, precum BMW E36 si Mercedes C-Klasse ca primesc doar 2 stele (2 stele cu atentionare pentru BMW!), pentru ca acestea sunt masini aparute in 1991, respectiv 1993.
Masinile testate din aceeasi clasa sunt cu toate din anul 1997. Insa unele erau la final de generatie, altele la inceput.
In comparatie cu alte masini din aceeasi clasa, precum Audi A4 sau Volvo S40, este normal ca masinile mai vechi sa obtina rezultate mai proaste.
Comparand rezultatele Euro NCAP realizate in 1997 pe masini din acelasi an, vedem ca BMW E36 a obtinut doua stele, dintre care una cu atentionare. Adica... aproape 2 stele de siguranta. Acest punctaj face ca acest model de BMW Seria 3 sa fie si cel mai nesigur din clasa sa, la acel moment. La polul opus, Volvo S40 a obtinut 4 stele, facand-o si cea mai sigura masina de la acea vreme, in segmentul sedanurilor. Si asta pentru ca modelul a aparut mai tarziu decat rivalele sale, abia in 1995. Se pare ca 3-4 ani conteaza enorm in domeniul sigurantei.
BMW Seria 3 E36 este o posibila capcana a mortii, conform Euro NCAP
La impactul frontal care a avut loc la 64 km/h, soferul a suferit rani la nivelul pieptului care i-ar fi putut pune viata in pericol. Comunicatul de la acea vreme publicat de Euro NCAP zicea ca masina este o posibila capcana a mortii. Si asta din cauza mai multor motive. Volanul s-a deplasat mult in spate, structura masinii de la nivelul genunchilor si a soldului a produs rani grave, iar la impactul lateral masina nu a trecut legislatia sigurantei conform anului 1998.
Impactul frontal
In timpul loviturii la 64 km/h, stalpii care formeaza rama parbrizului s-au deplasat excesiv. Cabina a devenit instabila si portiera soferului si-a pierdut integritatea structurala. Portiera soferului s-a putut deschide manual, dar cu ceva efort, in schimb ce portiera pasagerului s-a deschis normal. Volanul a fost impins in spate 223 mm si ridicat cu 14 mm. Impactul a rezultat cu invadarea spatiului pentru picioare cu tot felul de elemente. Pedalele s-au deplasat in spate cu 231 mm si ranile din zona picioarelor s-au dovedit a fi foarte grave.
Airbagul pasagerului s-a declansat tarziu si nu a oferit deloc protectia adecvata. Aceasta, impreuna cu faptul ca volanul s-a deplasat mult in spate, a produs rani posibil mortale in functie de pozitia si dimensiunile soferului. Insa protectia in zona gatului a fost buna. In schimb, forta centurii de siguranta coroborata cu inertia si airbagul realizat prost, au dus la indoirea volanului de catre corpul soferului. Din nou, rani grave si posibil mortale. Protectia in zona pieptului a fost catalogata drept slaba.
Genunchiul stang al soferului a lovit structura interna (masina testata a fost cu volan pe dreapta) din stanga volanului. Protectia in zona acelui genunchi a fost catalogata drept marginala, pentru ca au existat lovituri si pentru ca ar fi putut lovi coloana de directie sau maneta prin care se regleaza volanul. Protectia genunchiului si a pelvisului in partea dreapta a soferului a fost catalogata drept slaba, tot din cauza coloanei de directie.
Mai jos, zona picioarelor si a gleznei a fost si ea catalogata drept marginala. Dupa test, piciorul stang al manechinului de teste a ramas blocat intre podea si panoul ignifug.
Pasagerul a avut in general o protectie buna, insa centura de siguranta si presiunea exercitata putea produce diverse rani.
Impactul lateral
Acesta s-a produs la 29 km/h in cazul testului cu stalpul. Insa concluziile au fost aceleasi si in cazul impactului cu o alta masina. Capul si pelvisul soferului au fost protejate bine, dar in zona pieptului si a abdomenului protectia a fost catalogata drept slaba.
Pasagerii copii si protectia lor
Centura de siguranta nu asigura niciun fel de ancorare a scaunelor pentru copii, fapt care a dus la rasucirea scaunelor in timpul testelor. Manechinele de teste care simuleaza copiii au avut rani multiple si s-au deplasat mult in fata. In plus, etichetele pentru montarea scaunelor de copii nu sunt clare.
Protectia pietonilor
Chiar daca in 1991, cand s-a nascut BMW E36 nu ii trecea nimanui prin cap sa protejeze pietonii cu masina, masina s-a descurcat decent la acest capitol. In cazul impactului cu un copil, masina a primit nota de trecere in 3 din 6 cazuri. In cazul persoanelor adulte, protectia in zona picioarelor nu a primit deloc punctaj. In ceea ce priveste protectia capului unui adult, numai o zona s-a dovedit a fi conform legislatiei, adica in zona stropitoarelor de parbriz. Cel mai prost loc si cel mai slab punctat a fost zona balamalei capotei. Per total, masina nu a primit punctajul de trecere.
Masina testata a fost un BMW E36 316i din 1997, cu greutatea de 1225 kg, volan pe dreapta.
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6800 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Ford s-max 2.0 2011 6200 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10400 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg... Vw touran diesel 2011 5790 €