Cum se jurizeaza o competitie de drift

Ne-am gandit sa facem un mic text explicativ pentru publicul de la Drift Grand Prix of Romania, in special pentru cei ce nu cunosc regulile si desfasurarea unui concurs de Drift.
Distribuie pe Facebook
Din start, trebuie sa sti ca Driftul este un sport care pune foarte mare importanta pe spectacol, timpul in care o masina parcurge traseul neavand vreo importanta in clasament. Competitiile de drift se desfasoara, in general, pe parcurusul a doua zile. Prima zi este dedicata antrenamentelor si calificarilor, iar a doua zi antrenamentelor si competitiei propriu-zise.
DESPRE ANTRENAMENTE
In timpul antrenamentelor, pilotii vor avea ocazia sa faca cunostinta cu circuitul si sa isi puna la punct strategia de abordare a virajelor, astfel incat oponentului din competitie sa ii fie cat mai greu sa urmareasca aceeasi trasa. Tot in timpul antrenamentelor, pilotii vor avea ocazia sa se intalneasca direct pe circuit cu ceilalti concurenti in dueluri 1 la 1. Ultimele setari ale masinii vor fi finalizate tot in timpul acestor antrenamente, pentru ca setup-ul masinii sa fie unul cat mai aproape de perfectiune.
DESPRE CALIFICARI
- Ce inseamna 'Calificari'?

- Pe traseu, in etapa de calificari, veti observa pe exteriorul si pe interiorul curbelor niste jaloane portocalii, acestea reprezentand ceea ce in Drift se numesc 'CLIPPING POINTS'.

Cum se jurizeaza un concurs de drift

- Ce trebuie sa faca pilotul ?

- In sesiunea de calificari, pilotul are dreptul sa parcurga patru ture de circuit, una de incalzire si trei punctate de la 0 la 100 in functie de viteza, unghiul si apropierea pe care o are fata de jaloanele portocalii (CLIPPING POINTS) de pe exteriorul, respectiv interiorul curbei. Pilotul trebuie sa apropie spatele masinii de jalonul plasat pe exteriorul curbei la intrarea in aceasta si partea din fata a masinii la iesirea din curba.

Cum se jurizeaza un concurs de drift

In urma sesiunii de calificari si punctajelor obtinute se stabilesc grupele TOP 16 sau TOP 32, in functie de numarul masinilor inscrise.

Punctajul pentru calificari este urmatorul :
Locul 1: 100 puncte
Locul 2: 90 puncte
Locul 3: 80 puncte
Locul 4: 70 puncte
Locul 5: 60 puncte
Locul 6: 60 puncte
Locul 7: 60 puncte
Locul 8: 60 puncte
Locul 9 - 16: 55 puncte
Locul 17 - 32: 45 puncte

DESPRE BATTLES - DUELUL
In urma punctajelor din calificari se formeaza perechile de piloti care se vor duela pe circuit. Sistemul este unul piramidal, primul clasat evoluand pe pista impreuna cu ultimul clasat. Cei 16 piloti ramasi in urma TOP 32 vor evolua in TOP 16, apoi TOP 8, pana la stabilirea marelui castigator si a locurilor 2 si 3
Exista trei ture de circuit, una de incalzire si doua supuse arbitrajului, deci punctate. Pilotul cu punctaj mai mare obtinut in calificari va pleca in fata in tura de antrenament si in prima tura punctata, dupa care in cea de-a doua tura de circuit el va pleca in spate.

Cum se jurizeaza un concurs de drift

Pe parcursul duelului, cei doi piloti vor fi jurizati de catre trei membrii ai juriului JDM AllStars; jurizarea se face pe unghi, viteza, trasa si stilul pilotului. Punctajul in cadrul concursului este de 10 puncte, care se impart intre cei 2 piloti (de ex: 10 - 0, 9 - 1, 5 - 5). In cazul in care pilotul din fata este depasit, acesta va primi 0 puncte, la fel si in cazul in care unul din piloti va pierde controlul masinii ('SPIN').
In cazul in care dupa cele doua ture de circuit supuse arbitrajului punctajul este egal, duelul se va relua. Pentru a se departaja, pilotul din fata va trebui sa obtina unghiuri foarte mari, pe care pilotul din spate sa nu le poata copia, cat si trasele ce il vor impiedica pe cel din spate sa se apropie.

Cum se jurizeaza un concurs de drift

Despre jurizare, pe scurt
JDM Allstars a implementat in 2011 un nou sistem de jurizare, mai simplu pentru arbitrii, astfel incat acestia sa poata tine cont atat de partea obiectiva, cat si de partea subiectiva a acestui sport. Fiecare arbitru va fi raspunzator de jurizarea unui singur criteriu pe care il va nota. Criteriile sunt: Unghiul, Trasa si Viteza
De exemplu: Arbitrul 1 se poate concentra acum doar pe unghiul cu care concurentul intra in drift pe toata lungimea traseului, pe cand Arbitrul 2 si 3 vor fi atenti la trasa masinii si viteza cu care este parcurs traseul.
Singurul aspect subiectiv al acestui sport este 'Stilul pilotului' sau 'Impresia artistica', motiv pentru care fiecare din arbitrii vor puncta si acest lucru individual. Pentru ca interpretarea acestui criteriu poate fi subiectiva si nu se doreste o diferenta intre modul in care este punctata, notele acordate de fiecare arbitru vor fi adunate si facuta o medie pentru ca acest criteriu sa fie cat mai uniform si sa reprezinte decizia unanima a juriului.
Criteriile de jurizare:

UNGHIUL:

Se urmareste unghiul la intrarea in viraj (initierea driftului), mijlocul virajului si iesirea din viraj. Pilotul trebuie sa incerce sa mentina unghiul maxim pe tot parcursul virajului si sa aiba un unghi de iesire din viraj corespunzator.

VITEZA:

Se puncteaza viteza la intrarea in viraj, viteza la mijlocul virajului si viteza cu care se iese din viraj. Punctele acordate pentru viteza la intrarea in viraj tin cont de potentialul masinii. Mentinerea vitezei pe parcursul virajului si viteza la iesirea din viraj se puncteaza tinand cont de tipul de viraj.

TRASA:

Se puncteaza trasa la intrarea in viraj, apropierea fata de 'clipping points' si trasa la iesirea din viraj. Punctele acordate pilotului vor tine cont de trasele ideale pentru circuitul in cauza obtinute in timpul etapei curente si de atingerea/apropierea maxima de 'clipping points'.

Cum se jurizeaza un concurs de drift

Echipa de jurizare de la Drift Grand Prix of Romania va fi condusa de catre unii din cei mai onesti si tehnici arbitrii din lumea driftului pe care echipa de la Drift All Stars i-a considerat cei mai potriviti pentru a juriza evenimentul. 'Jurizarea reprezinta un aspect foarte important in cadrul unui eveniment de asemenea amploare asa ca am cautat sa avem cea mai buna echipa de arbitrii prezenta la Drift Grand Prix of Romania', declara Niall Gunn - CEO Drift Allstars European Series.

Arbitrii principali sunt: Steve 'Stiggy' Evans, Richard 'Clarkey' Clark si Fredrik 'Fredox' Oksnevad.

Cateva detalii despre cei trei arbitrii:

Steve 'Stiggy' Evans: Un talent innascut si membru al listei cu cei mai 'priceputi' reprezentanti ai driftului din Marea Britanie, Steve Evans este si unul dintre cei mai importanti arbitrii ai acestui sport cu motor. Faimos pentru Toyota sa si stilul agresiv de pilotaj de care da dovada, Stiggy cauta drifterul cu cele mai impresionante manevre si abordari ale virajelor.

Richard 'Clarkey' Clark: Un alt pilot de top si intrat, lumea arbitrajelor insa abia anul trecut, Richard 'Clarkey' Clark este in cautarea pilotilor care dau dovada de cea mai mare agresivitate.

Fredrik 'Fredox' Oksnevad: Pilot al echipei DriftMonkey, tanarul norvegian este pregatit sa invete tainele arbitrajului de la cei mai buni. In plus, Fredox isi poate spiona adversarii incepand de-acum pentru sezonul 2012.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (5) Poze Cum se jurizeaza un concurs de drift
mai multe