5 vehicule care trebuie sa dispara din traficul Bucurestiului

5 vehicule care trebuie sa dispara din traficul Bucurestiului
  • Tramvaiele inca circula ca in 1960
  • Troleibuzul, prea lent pentru traficul unei capitale
Distribuie pe Facebook

Mergeam zilele trecute in spatele unui tramvai 16, pe strada Maica Domnului spre Lizeanu. Cu 5 km/h, oprindu-ma impreuna cu alti soferi de sute de ori, de parca tramvaiul avea rotile patrate. Am realizat ca, de fapt, sina de tramvai din acea zona este sub orice critica si orice tentativa de acceleratie venita din partea vatmanului poate sa duca la parasirea sinelor...

E ciudat cum primarul Bucurestiului mizeaza atat de mult si atat de multi bani pe transportul cu tramvaie, cand in orice alta tara civilizata avem autobuze electrice, metrou suspendat si biciclete cu milioanele. De fapt, tramvaiul ar fi un mijloc de transport bun daca ar fi facut cu cap, insa noi vrem sa facem din rahat bici si sa folosim aceleasi sine vechi de 80 de ani. Ceea ce este o greseala. Si, in acelasi timp, o buna metoda ca sa sugi bani de la buget, bani aruncati pe geam si in buzunarele baietilor destepti.

Extrem de multe sosele si strazi din Bucuresti au o singura banda pe sens si foarte multe au o singura banda comuna cu tramvaiul. Practic, daca prinzi un tramvai in fata ta, esti la mila lui, te opresti in toate statiile, mergi cu aceeasi viteza si opresti si tu la intersectie sa schimbi macazul. Insa adevarata problema este ca asemenea strazi nu au mai vazut o resuscitare de zeci de ani, iar starea sinelor este sub orice critica.

Linia tramvaiului 5 este un exemplu popular. Asa cum este si linia tramvaiului 23/32 sau cea a lui 16. Deunazi am nimerit in spatele unui tramvai 16 care plecase dintre Tei spre Maica Domnului, Lizeanu. Niciun kilometru de drum l-am facut cam in 15 minute. Este o strada care permite pe langa tramvai sa circule doar biciclete sau motociclete, dar nu automobile. Asa ca stai in spatele fierului. Fier care merge cam cu 5 km/h din cauza sinei care il face sa danseze mai ceva ca un rinocer pe role. Daca te afli in tramvai pe acea portiune si vrei sa bei dintr-o sticla de Cola, trei sferturi o sa dai pe tine. Si un sfert pe jos.

Asadar, tramvaiele ar trebui sa dispara din Bucuresti. Si sa fie inlocuite de autobuze electrice. Iar pe bulevarde mari, precum Barbu Vacarescu sau Stefan cel Mare, unde tramvaiul merge pe mijloc, tramvaiul cu tot cu refugii de statie ar trebui sa dispara si sa fie facuta inca o banda pentru automobile. Se poate suplimenta numarul de autobuze cu unele electrice, care sa nu polueze, ba chiar s-ar putea face langa trotuar o banda speciala pentru autobuze. Ceea ce ar duce la o fluidizare serioasa a traficului si la scaderea poluarii.

Troleibuzele sunt un alt mijloc de transport din epoca Ceausescu. In orice oras mare din Europa, troleibuzul clasic cu pantograf a fost inlocuit fie cu autobuze electrice, fie cu metrou de suprafata. Troleul merge ca melcul, este tehnologie invechita, consuma mult curent si din cauza cablurilor vechi rmane mereu in pana, urmand acel moment penibil in care soferul se da jos si pune antenele manual, blocand intersectia.

Vehiculele utilitare si de salubritate sunt o alta categorie care trebuie sa dispara din traficul unui oras european. Cel putin, ziua. Nu ai cum sa mergi in aglomeratie, bara la bara, pe Bulevardul Unirii, in mijlocul zilei, ca sa dai peste o banda blocata de ditamai cisterna care stropeste florile de pe spatiul verde, pusa pe avarii. Sau de ce trebuie pe timpul zilei sa misune sute de masini de gunoi? Sau tractoare cu remorci de la ADP, spatii verzi? De ce sa dau in trafic peste camioane si TIR-uri prin mijlocul orasului? Toate aceste drumuri pe care le au de facut masinile utilitare le-as impune numai pe timp de noapte. Ce, florile nu se uda mai bine noaptea? Gunoiul nu poate fi strans noaptea? Ba da.

Nu am nimic cu firmele de curierat, deoarece imi place si mie sa primesc coletul la timp. Dar de ce naiba nu folosesc curierii niste masini mai mici, nu pricep. Dubele acelea mari ar trebui sa fie interzise de la folosirea pe timp de zi. Din cauza ca nu au locuri de parcare, curierii opreasc ditamai duba in drum, pe avarii, blocand o banda intreaga in timp ce este aglomeratie uriasa. Isi fac oamenii meseria, nimic de zis, livreaza colete si parcheaza unde apuca, dar de ce sa sufere sute de soferi din cauza unei dube de curierat care blocheaza drumul? Nu mai bine se inlocuiesc dubele acelea uriase cu niste vehicule mici, gen Dacia Dokker Van, usor de parcat si mai usor de ocolit?

La final am lasat ceva fin. Masinile de smecheri. Nu conteaza daca vorbim de Logane cu permis de parcare in geam de la Guvern, Audi A6 cu numar de la Primaria Bucuresti, TAXI-uri cu pelicani la volan sau doar un BMW X6 cu numere care incep cu W. Nu conteaza ce masina, atata timp cat este de smecher. Si aici ma refer la acele masini care confunda partea carosabila cu parcarea de acasa. Si opresc masina unde ii taie capul, fie ca e trecere de pietoni, banda de circulatie, spatiu verde, iesire din bloc, trotuar si asa mai departe. Aceste vehicule, de fapt, mai bine zis, soferii lor, nu au ce cauta in Bucuresti. Sau in orice alt oras care se viseaza a fi civilizat intr-o buna zis.

Foto: Bogdan Popescu, Wikipedia

Distribuie pe Facebook
mai multe