5 vehicule care trebuie sa dispara din traficul Bucurestiului

- Tramvaiele inca circula ca in 1960
- Troleibuzul, prea lent pentru traficul unei capitale
Mergeam zilele trecute in spatele unui tramvai 16, pe strada Maica Domnului spre Lizeanu. Cu 5 km/h, oprindu-ma impreuna cu alti soferi de sute de ori, de parca tramvaiul avea rotile patrate. Am realizat ca, de fapt, sina de tramvai din acea zona este sub orice critica si orice tentativa de acceleratie venita din partea vatmanului poate sa duca la parasirea sinelor...
E ciudat cum primarul Bucurestiului mizeaza atat de mult si atat de multi bani pe transportul cu tramvaie, cand in orice alta tara civilizata avem autobuze electrice, metrou suspendat si biciclete cu milioanele. De fapt, tramvaiul ar fi un mijloc de transport bun daca ar fi facut cu cap, insa noi vrem sa facem din rahat bici si sa folosim aceleasi sine vechi de 80 de ani. Ceea ce este o greseala. Si, in acelasi timp, o buna metoda ca sa sugi bani de la buget, bani aruncati pe geam si in buzunarele baietilor destepti.
Extrem de multe sosele si strazi din Bucuresti au o singura banda pe sens si foarte multe au o singura banda comuna cu tramvaiul. Practic, daca prinzi un tramvai in fata ta, esti la mila lui, te opresti in toate statiile, mergi cu aceeasi viteza si opresti si tu la intersectie sa schimbi macazul. Insa adevarata problema este ca asemenea strazi nu au mai vazut o resuscitare de zeci de ani, iar starea sinelor este sub orice critica.
Linia tramvaiului 5 este un exemplu popular. Asa cum este si linia tramvaiului 23/32 sau cea a lui 16. Deunazi am nimerit in spatele unui tramvai 16 care plecase dintre Tei spre Maica Domnului, Lizeanu. Niciun kilometru de drum l-am facut cam in 15 minute. Este o strada care permite pe langa tramvai sa circule doar biciclete sau motociclete, dar nu automobile. Asa ca stai in spatele fierului. Fier care merge cam cu 5 km/h din cauza sinei care il face sa danseze mai ceva ca un rinocer pe role. Daca te afli in tramvai pe acea portiune si vrei sa bei dintr-o sticla de Cola, trei sferturi o sa dai pe tine. Si un sfert pe jos.
Asadar, tramvaiele ar trebui sa dispara din Bucuresti. Si sa fie inlocuite de autobuze electrice. Iar pe bulevarde mari, precum Barbu Vacarescu sau Stefan cel Mare, unde tramvaiul merge pe mijloc, tramvaiul cu tot cu refugii de statie ar trebui sa dispara si sa fie facuta inca o banda pentru automobile. Se poate suplimenta numarul de autobuze cu unele electrice, care sa nu polueze, ba chiar s-ar putea face langa trotuar o banda speciala pentru autobuze. Ceea ce ar duce la o fluidizare serioasa a traficului si la scaderea poluarii.
Troleibuzele sunt un alt mijloc de transport din epoca Ceausescu. In orice oras mare din Europa, troleibuzul clasic cu pantograf a fost inlocuit fie cu autobuze electrice, fie cu metrou de suprafata. Troleul merge ca melcul, este tehnologie invechita, consuma mult curent si din cauza cablurilor vechi rmane mereu in pana, urmand acel moment penibil in care soferul se da jos si pune antenele manual, blocand intersectia.
Vehiculele utilitare si de salubritate sunt o alta categorie care trebuie sa dispara din traficul unui oras european. Cel putin, ziua. Nu ai cum sa mergi in aglomeratie, bara la bara, pe Bulevardul Unirii, in mijlocul zilei, ca sa dai peste o banda blocata de ditamai cisterna care stropeste florile de pe spatiul verde, pusa pe avarii. Sau de ce trebuie pe timpul zilei sa misune sute de masini de gunoi? Sau tractoare cu remorci de la ADP, spatii verzi? De ce sa dau in trafic peste camioane si TIR-uri prin mijlocul orasului? Toate aceste drumuri pe care le au de facut masinile utilitare le-as impune numai pe timp de noapte. Ce, florile nu se uda mai bine noaptea? Gunoiul nu poate fi strans noaptea? Ba da.
Nu am nimic cu firmele de curierat, deoarece imi place si mie sa primesc coletul la timp. Dar de ce naiba nu folosesc curierii niste masini mai mici, nu pricep. Dubele acelea mari ar trebui sa fie interzise de la folosirea pe timp de zi. Din cauza ca nu au locuri de parcare, curierii opreasc ditamai duba in drum, pe avarii, blocand o banda intreaga in timp ce este aglomeratie uriasa. Isi fac oamenii meseria, nimic de zis, livreaza colete si parcheaza unde apuca, dar de ce sa sufere sute de soferi din cauza unei dube de curierat care blocheaza drumul? Nu mai bine se inlocuiesc dubele acelea uriase cu niste vehicule mici, gen Dacia Dokker Van, usor de parcat si mai usor de ocolit?
La final am lasat ceva fin. Masinile de smecheri. Nu conteaza daca vorbim de Logane cu permis de parcare in geam de la Guvern, Audi A6 cu numar de la Primaria Bucuresti, TAXI-uri cu pelicani la volan sau doar un BMW X6 cu numere care incep cu W. Nu conteaza ce masina, atata timp cat este de smecher. Si aici ma refer la acele masini care confunda partea carosabila cu parcarea de acasa. Si opresc masina unde ii taie capul, fie ca e trecere de pietoni, banda de circulatie, spatiu verde, iesire din bloc, trotuar si asa mai departe. Aceste vehicule, de fapt, mai bine zis, soferii lor, nu au ce cauta in Bucuresti. Sau in orice alt oras care se viseaza a fi civilizat intr-o buna zis.
Foto: Bogdan Popescu, Wikipedia
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei


