5 vehicule care trebuie sa dispara din traficul Bucurestiului

- Tramvaiele inca circula ca in 1960
- Troleibuzul, prea lent pentru traficul unei capitale
Mergeam zilele trecute in spatele unui tramvai 16, pe strada Maica Domnului spre Lizeanu. Cu 5 km/h, oprindu-ma impreuna cu alti soferi de sute de ori, de parca tramvaiul avea rotile patrate. Am realizat ca, de fapt, sina de tramvai din acea zona este sub orice critica si orice tentativa de acceleratie venita din partea vatmanului poate sa duca la parasirea sinelor...
E ciudat cum primarul Bucurestiului mizeaza atat de mult si atat de multi bani pe transportul cu tramvaie, cand in orice alta tara civilizata avem autobuze electrice, metrou suspendat si biciclete cu milioanele. De fapt, tramvaiul ar fi un mijloc de transport bun daca ar fi facut cu cap, insa noi vrem sa facem din rahat bici si sa folosim aceleasi sine vechi de 80 de ani. Ceea ce este o greseala. Si, in acelasi timp, o buna metoda ca sa sugi bani de la buget, bani aruncati pe geam si in buzunarele baietilor destepti.
Extrem de multe sosele si strazi din Bucuresti au o singura banda pe sens si foarte multe au o singura banda comuna cu tramvaiul. Practic, daca prinzi un tramvai in fata ta, esti la mila lui, te opresti in toate statiile, mergi cu aceeasi viteza si opresti si tu la intersectie sa schimbi macazul. Insa adevarata problema este ca asemenea strazi nu au mai vazut o resuscitare de zeci de ani, iar starea sinelor este sub orice critica.
Linia tramvaiului 5 este un exemplu popular. Asa cum este si linia tramvaiului 23/32 sau cea a lui 16. Deunazi am nimerit in spatele unui tramvai 16 care plecase dintre Tei spre Maica Domnului, Lizeanu. Niciun kilometru de drum l-am facut cam in 15 minute. Este o strada care permite pe langa tramvai sa circule doar biciclete sau motociclete, dar nu automobile. Asa ca stai in spatele fierului. Fier care merge cam cu 5 km/h din cauza sinei care il face sa danseze mai ceva ca un rinocer pe role. Daca te afli in tramvai pe acea portiune si vrei sa bei dintr-o sticla de Cola, trei sferturi o sa dai pe tine. Si un sfert pe jos.
Asadar, tramvaiele ar trebui sa dispara din Bucuresti. Si sa fie inlocuite de autobuze electrice. Iar pe bulevarde mari, precum Barbu Vacarescu sau Stefan cel Mare, unde tramvaiul merge pe mijloc, tramvaiul cu tot cu refugii de statie ar trebui sa dispara si sa fie facuta inca o banda pentru automobile. Se poate suplimenta numarul de autobuze cu unele electrice, care sa nu polueze, ba chiar s-ar putea face langa trotuar o banda speciala pentru autobuze. Ceea ce ar duce la o fluidizare serioasa a traficului si la scaderea poluarii.
Troleibuzele sunt un alt mijloc de transport din epoca Ceausescu. In orice oras mare din Europa, troleibuzul clasic cu pantograf a fost inlocuit fie cu autobuze electrice, fie cu metrou de suprafata. Troleul merge ca melcul, este tehnologie invechita, consuma mult curent si din cauza cablurilor vechi rmane mereu in pana, urmand acel moment penibil in care soferul se da jos si pune antenele manual, blocand intersectia.
Vehiculele utilitare si de salubritate sunt o alta categorie care trebuie sa dispara din traficul unui oras european. Cel putin, ziua. Nu ai cum sa mergi in aglomeratie, bara la bara, pe Bulevardul Unirii, in mijlocul zilei, ca sa dai peste o banda blocata de ditamai cisterna care stropeste florile de pe spatiul verde, pusa pe avarii. Sau de ce trebuie pe timpul zilei sa misune sute de masini de gunoi? Sau tractoare cu remorci de la ADP, spatii verzi? De ce sa dau in trafic peste camioane si TIR-uri prin mijlocul orasului? Toate aceste drumuri pe care le au de facut masinile utilitare le-as impune numai pe timp de noapte. Ce, florile nu se uda mai bine noaptea? Gunoiul nu poate fi strans noaptea? Ba da.
Nu am nimic cu firmele de curierat, deoarece imi place si mie sa primesc coletul la timp. Dar de ce naiba nu folosesc curierii niste masini mai mici, nu pricep. Dubele acelea mari ar trebui sa fie interzise de la folosirea pe timp de zi. Din cauza ca nu au locuri de parcare, curierii opreasc ditamai duba in drum, pe avarii, blocand o banda intreaga in timp ce este aglomeratie uriasa. Isi fac oamenii meseria, nimic de zis, livreaza colete si parcheaza unde apuca, dar de ce sa sufere sute de soferi din cauza unei dube de curierat care blocheaza drumul? Nu mai bine se inlocuiesc dubele acelea uriase cu niste vehicule mici, gen Dacia Dokker Van, usor de parcat si mai usor de ocolit?
La final am lasat ceva fin. Masinile de smecheri. Nu conteaza daca vorbim de Logane cu permis de parcare in geam de la Guvern, Audi A6 cu numar de la Primaria Bucuresti, TAXI-uri cu pelicani la volan sau doar un BMW X6 cu numere care incep cu W. Nu conteaza ce masina, atata timp cat este de smecher. Si aici ma refer la acele masini care confunda partea carosabila cu parcarea de acasa. Si opresc masina unde ii taie capul, fie ca e trecere de pietoni, banda de circulatie, spatiu verde, iesire din bloc, trotuar si asa mai departe. Aceste vehicule, de fapt, mai bine zis, soferii lor, nu au ce cauta in Bucuresti. Sau in orice alt oras care se viseaza a fi civilizat intr-o buna zis.
Foto: Bogdan Popescu, Wikipedia
-
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
-
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
-
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
-
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
-
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei


