Ce iti doresti mai mult de la politistul rutier din Romania?

- Politistii rutieri inca fac discriminari in trafic
- Prezenti mai mult in intersectiile blocate
- Politistii cer respect din partea soferilor
Mereu a existat un conflict tacit intre soferi si politisti. Unii au impresia ca agentii au ceva personal cu ei, iar agentii au impresia ca sunt desconsiderati de toti oamenii pe care ii opresc. Usor-usor, in ultimii ani, comportamentul si atitudinea politistului rutier s-a mai schimbat, dar inca sunt situatii zilnice in care o oprire in trafic se lasa cu discutii aprinse. De ce?
"Mi-as dori ca politistul care ma opreste sa-si dea seama ca nu am vrut sa trec pe rosu si sa ma lase in pace, fara amenda si fara permis suspendat!" este dorinta principala a soferilor. Practic, daca ar fi dupa soferi, politistul trebuie sa-i lase in pace. Adica sa il amendeze pe altul, nu pe el, ca doar nu numai el greseste... Sau, daca se poate, sa-l lase de data asta, ca acum stie ce a gresit si data viitoare nu va mai face.
In viata ideala a soferului, politistul nu trebuie sa-l amendeze sau sa-i ia permisul cand greseste. Ca daca face asta, inseamna ca are ceva cu el, ca doar sunt alte sute de soferi pe care nu-i vede si fac mai rau... In realitate insa, rar se intampla ca politistul sa te lase fara urmarile legale daca ai facut o greseala.
Discriminarea este un alt motiv pentru care soferii sunt suparati pe politistii rutieri. Pai daca trec 5 maini pe dupa refugiul tramvaiului, de ce ma opreste politistul doar pe mine sa ma amendeze? Pai nu ma simt discriminat si necajit? Nu o iau personal? Ba da. De ce m-a oprit numai pe mine, dar pe smecherul ala cu X6 nu l-a vazut?
Aici, adevarul e undeva la mijloc. Si anume, una din chestiile care ar putea fi imbunatatite la politistii de astazi este alegerea selectiva a soferilor ce urmeaza sa fie opriti. Asta am vazut si eu personal, cand la o trecere de pietoni nu au acordat prioritate mai multe automobile, dar politistul l-a lasat pe unul cu masina scumpa, l-a lasat pe un taximetrist, dar l-a tras pe dreapta pe un loganist. Deci daca politistii din ziua de azi, cei tineri si dornici de a face o schimbare, si-ar lua inima in dinti si l-ar opri si pe ceafa lata cu S Class, la fel de usor cand greseste ca si pe cel cu Dusterul, ar fi chiar excelent.
Nu stim cum e cu ordinele de la superiori, cu orele de teren, cu itinerariul sau cu targetul lunar. Dar tare am vrea sa vedem politisti mai multi pe sosele, in intersectii, la orele de varf, cand se blocheaza toate arterele principale. Aceasta e una din dorintele noastre: politia rutiera trebuie sa fie mult mai prezenta in intersectii. Atunci, taximetristii nu ar mai bloca o banda, masinile nu ar mai stationa pe banda de facut la dreapta pe verde intermitent si pietonii ar respecta culoarea stopului.
Am vrea sa vedem tot mai multi politisti rutieri depunand eforturi pentru fluidizarea traficului. Nu am vrea sa vedem trafic aglomerat la ora 8:00 dimineata la Iancului, bara la bara, totul blocat, iar pe dreapta sa se organizeze o actiune cu presa pentru sanctionarea soferilor care depasesc coloana stationata la semafor. Serios acum, nu am vrea sa vedem politisti care sa gandeasca asa de stramb ca politicienii nostri. Adica nu e normal sa fie un trafic blocat, bara la bara, iar politistii, in loc sa fluidizeze traficul si sa le faca viata mai usoara soferilor, asteapta un fraier care se grabeste si depaseste coloana. De ce sa nu fluidizam traficul si sa nu le dam motive soferilor sa incalce legea?
Tare ne-am dori ca politistii rutieri sa faca o munca "injositoare". Si anume, sa-i amendeze pe soferii care stationeaza in locuri nepermise. Adica sa faca munca "prietenilor" de la Locala, care oricum nu o fac. Si anume, sa ia la pas o intersectie sau o strada aglomerata cu prima banda blocata de masinile parcate sub semnul de Interzis si sa dea amenzi pe banda rulanta. Intra in atributiile politistului. O poate face extrem de usor, identificand proprietarul masinii pe baza numarului de inmatriculare. Niciodata nu am vazut un agent de la rutiera facand asa ceva, dar tare ne-am dori...
Ce am mai vrea noi de la politistul rutier? Tare ne-am dori sa vorbeasca cu noi ca si cu un om. Stim ca procedurile sunt unele, limbajul folosit e unul care sa nu lase loc de interpretare, dar politistul roman inca vorbeste ca acum 30 de ani, adica spune tot, dar nu spune nimic, intelegi tot, dar nu intelegi absolut nimic. Ma uitam la clipuri cu politisti americani, atunci cand fac opriri in trafic. Oamenii aia sunt inainte de toate oameni, abia dupa aia sunt politisti. Adica vorbesc normal, pe intelesul tuturor. Asa ne-am dori sa fie si politia romana, sa scape de limbajul protocolar plin de termeni procedurali pe care ii intelege numai cineva din interior si sa ne zica pe romaneste: Domne, ai trecut pe rosu, ai pus in pericol vietile unor oameni nevinovati, asa ca trebuie sa te las fara carnet ca sa reflectezi la greseala ta iar data viitoare sa fii mai atent si sa nu o mai repeti, ca ai fi putut fi tu in alta masina care circula regulamentar si s-ar fi putut produce o tragedie!
In concluzie, nu stim alti soferi cum sunt, dar noi tare am vrea urmatoarele lucruri de la un politist rutier, atunci cand intram in contact cu domnia sa: sa-i bage pe toti soferii in aceeasi oala, indiferent de relatii sau de masina condusa, sa fie prezenti mai mult in intersectii la orele de varf pentru a fluidiza circulatia, nu am vrea sa vedem actiuni doar de amorul televiziunii, cand sunt alte probleme mult mai importante cu aglomeratia, am vrea sa vedem mii de amenzi date celor care stationeaza aiurea si blocheaza traficul sau trotuarele si la final am vrea sa vorbim cu un om in uniforma, nu cu un robot in uniforma.
Dar politistul ce crezi ca vrea de la soferul pe care il opreste? Nimic mai simplu. Sa-si dea seama ca meseria de politist e o meserie ca oricare alta si ca nu are nimeni personal cu vreun sofer, ci oprirea si legitimarea face parte din job. Politistii ar vrea ca soferii sa lase la o parte figurile si impresiile de smecheri si sa le prezinte documentele, fara comentarii, pentru ca nu i-a oprit nimeni degeaba sau sa-i intrebe de sanatate. Politistul si-ar dori de la sofer sa vorbeasca elegant si diplomat, nici cu "Ba, io iti platesc salariul" dar nici cu "Sefule, sunt si eu amarat, n-am ce pune pe masa". Politistul si-ar dori ca soferul sa fie demn si sa recunoasca daca a gresit, ca nu-i pune nimeni streangul de gat, in cel mai rau caz plateste o amenda si merge cu metroul 30 de zile, nu e mare filosofie. Adica, politistul, si-ar dori respectul pe care nu l-a avut niciodata, dar pe care parca incepe sa-l obtina.
-
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Aparatoare galerie evacuare opel astra g 1.6 16v benzina 40 Lei
-
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
-
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
-
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
-
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
-
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Ford focus 1.8 tdci 2006 799 €


