De ce automobilele Dacia nu vor deveni niciodata de colectie, oricat de mult si-ar dori pasionatii

Foto: 0-100.ro / Dacia Clasic 2015
Prima Dacie 1300 fabricata vreodata, cu seria de sasiu 0001, a ajuns la fier vechi si a fost in totalitate distrusa. Prima Dacie 1100 exista parca in colectia ACR. Modele prototip, Dacii 1300 papuc, Estafette, multe modele de Dacia 2000, Sport-uri cu usa scurta, Dacia 1100S si altele, toate au ajuns la gunoi. Iar urmatoarele modele mai noi... chiar nu mai conteaza. Cert este ca romanii s-au trezit mult prea tarziu sa-si iubeasca masina populara comunista, pentru ca in clipa in care s-au trezit sa-si omagieze si sa-si resusciteze rablele, era deja prea tarziu.
Daca ar fi sa o luam cu inceputul, Romania nu a avut nicio masina proprie, ci numai replici. Haideti sa o spunem pe aia dreapta, Romania nu a avut un produs propriu. Dacia, Oltcit si ARO, toate au luat nastere cu modele copiate. De acord, poti sa spui ca Dacia Nova sau ARO 240, au fost modele realizate de catre romani, insa nu e greu sa recunosti ca au fost niste produse de toata jena, oricat de mult te-a lovit patriotismul.
Totul a inceput cu Dacia 1100, nimic altceva decat o copie 1:1 de Renault 8. A urmat Dacia 1300, nimic altceva decat o copie 1:1 de Renault 12. Dupa care Oltcit, copie de Citroen Visa si asa mai departe. Dar haideti sa ne lepadam de Oltcit, pentru ca au fost mult mai putine realizate, astazi supravietuiesc extrem de putine exemplare si nici macar nu sunt apreciate de pasionati, deci ne vom limita la nebunia numita Dacia.
Pana acum vreo 10 ani nu existau pasionati ai marcii Dacia. Toti le duceau la fier vechi, iar dupa ce a pornit programul Rabla, la Remat ca sa-si ia tichetul valoric pe ele. Asa au ajuns la fier vechi Dacii 1302, 2000, 1300 frantuzesti, 1303, Estafette, dar si modele mai rare ulterioare. Au ajuns sub ghearele nemiloase ale Rematului Dacii cu sub 1000 de kilometri la bord, suprasaturate de piese frantuzesti, fabricate in 1969-1970, pentru care azi unii si-ar vinde mamele... Nimeni nu vedea valoarea si frumusetea dincolo de masina comunista care te lasa in drum si care ruginea dupa 2 ierni.
Ce puteai sa faci cu Dacia bunicului gasita in hambar, la tara, cu 235 de kilometri la bord si cu folia inca pe scaune? Nu o cumpara nimeni, valora doar greutatea sa la fier vechi. Inmatricularea cu numere noi costa mult, reparatia nu merita, toata lumea visa la masini aduse de afara cu aer conditionat, toata lumea dorea siguranta, performanta... Dacia avea o singura soarta: tomberonul.
Au inceput, usor-usor, sa apara cluburi dedicate vehiculelor istorice. Legea insa nu permitea certificarea unei masini ca fiind vechiul istoric, decat daca trecusera 30 de ani de la scoaterea modelului din productie. Adica daca Dacia 1300/1310, a fost scoasa din productie in 2003, pasionatii mai aveau de asteptat mult si bine. Asa ca nici valoare de masina istorica nu avea Dacia romaneasca, mii de exemplare luand tot drumul casatului...
Cu toate astea, au existat cativa nostalgici care au tinut piept multimii si au inotat impotriva curentului. Si au reusit sa salveze cateva Dacii de la fier vechi. Unii le-au mostenit si au avut grija de ele, altii le-au cumparat pe nimica toata si le-au readus la starea initiala. Doar pentru ca aveau, undeva, in sufletul lor, un gram de pasiune si dorinta de a nu lasa timpul sa treaca peste istoria auto a Romaniei.
Dupa care, decizia care a salvat Daciile de la un dezastru total, a venit: ca sa omologhezi masina ca vehicul istoric, nu mai trebuie sa treaca 30 de ani de la scoaterea din productie a modelului, ci de la cand a fost fabricata. Practic, daca aveai o masina cat de cat originala mai veche de 30 de ani, o treceai ca masina istorica si scapai de impozit. Acesta a fost declicul care i-a facut pe multi iubitori de masini vechi sa-si cumpere o Dacie.
Daciile sunt ieftine, chiar daca sunt primele modele 1100 sau 1300. Gaseai exemplare originale cu putini kilometri, la 2000-3000 de lei. Practic, Dacia a fost si inca este cea mai ieftina masina retro pe care o poti cumpara in Europa. Sau chiar in lume... Oamenii cu bani nu s-ar sinchisi sa salveze o Dacie de la fier vechi, oamenii cu bani salveaza cate un Jaguar, un Mustang, un DeTomaso, iar cei foarte bogati un Cord, Ferrari, Alfa Romeo sau Rolls-Royce.
Dar nu trebuie sa uitam ca nici in 1980, Dacia nu era pentru oamenii cu bani. Si nu este nici acum, cand a renascut ca Pasarea Phoenix. Pasionatii cu buget redus au ales sa readuca la viata cate o Dacie pentru ca este ieftin. Si, starniti de posibilitatea de a le face vehicule istorice, au aparut in ultimii ani peste 1000 de pasionati la nivel national care si-au achizitionat cel putin o Dacie. Evident, chiar daca vorbim de o masina ieftina si accesibila, nivelurile sunt si aici diferite: cei mai instariti au ales masini frantuzesti din primele modele fabricate, anii 1969-1970, iar cei cu buzunare mai mici, masini romanesti, anii 1974-1980. Unii se chinuie sa le tina originale, cu piese numai din 1969, daca masina e din acel an, altii monteaza ca gasesc...
Exista acum asociatii si cluburi dedicate vehiculelor Dacia clasice. Se fac intalniri anuale, exista chiar si o sectie speciala la Retromobil. Astazi sunt sute de Dacii cu atestat de vehicul istoric, iar de la an la an numarul lor creste. Au aparut chiar si modele mai rare salvate de la moarte sigura, cum ar fi dubita Estafette sau modele papuc Dacia 1302. Toate sunt reconditionate si primesc din nou stralucirea de acum 50 de ani.
Dar dincolo de pasiunea asta pentru masina romaneasca, exista o confuzie destul de mare. O confuzie care are si o parte buna: a salvat sute de Dacii de la fier vechi. Confuzia asta e ca masinile vechi romanesti ar fi de colectie. Asa ca omul cumpara o Dacie, ca stie el ca este de colectie, o salveaza, se duce la intalniri, dupa care e fericit ca are masina vintage de colectie careia asteapta sa-i creasca pretul si sa dea lovitura.
Au aparut in ultimii 2-3 ani la vanzare Dacii 1300 reconditionate la preturi de peste 15.000 de Euro. Nu le-a cumparat nimeni, asa cum era de asteptat. Deoarece vehiculele Dacia, cu sau fara atestat de vehicul istoric, nu sunt de colectie si nu vor fi niciodata. O masina istorica cu atestat nu face decat sa certifice ca acea masina a reusit sa treaca proba timpului de peste 3 decenii in stare originala. De aici si pana la masina de colectie, este cale lunga.
Confuzia de care spuneam este ca isi cumpara omul o Dacia 1100 sau 1300 si are impresia ca are masina de colectie. Nimic mai gresit. Niciun model Dacia nu are cum sa fie de colectie. Asta daca luam adevaratul sens al cuvantului colectie, si anume, adunarea unor exemplare rare, cu valoare istorica sau monetara care creste in timp. Ceea ce nu poate fi cazul masinilor Dacia.
Nimeni in lumea asta nu colectioneaza si nu va colectiona un model de masina copiat dupa altul. Colectionarul vrea sa stie ca are ceva produs in numar mic a carui valoare va creste peste ani si ani. Or, Dacia, a fost o masina produsa in numar urias, a fost o masina ieftina, a fost o masina exportata in toate colturile lumii. Dar, mai presus de toate, a fost o masina extrem de proasta.
Nu trebuie sa ne ascundem dupa deget, orbiti de patriotismul nostru prostesc. Dacia a fost o masina proasta. Si nimeni, in lumea asta, nu colectioneaza masini proaste. O masina de colectie trebuie sa aiba ceva si pe partea tehnologica, o minune inginereasca de acum 100 de ani, o inovatie, un design futurist macar, o trasatura care sa o scoata din multime. Dacia nu are asa ceva. Mai mult, a fost o masina extrem de proasta din orice punct de vedere: performante, confort, fiabilitate. Si nu exista cineva in lumea asta care sa colectioneze aceste "calitati".
Asadar, trecutul Daciei, din punctul de vedere al valorii, este zero. Este o masina copiata, o masina proasta, deloc rara, fara valoare istorica deoarece nu a trecut prin razboaie sau a fost condusa in Grand Prix-uri, extrem de ieftina si inca foarte accesibila. Daciile clasice, oricat de mult ne-am minti noi pe noi, nu au nicio treaba cu masinile de colectie. Absolut niciuna.
Stii cu cat poti cumpara in Statele Unite un Ford Model T functional, in stare buna, fabricat acum mai bine de 100 de ani? Cu 2000 de dolari. Cam cat cer "pasionatii" romani pe o Dacie. Si stii de ce este masina asta veche asa de ieftina? Pentru ca nu este de colectie, chiar daca e veche. Nu tot ce este vechi are valoare. In cazul lui Ford, o masina superba pe care am vrea cu totii sa o conducem pe strada, valoarea scazuta este cauzata in principal de numarul urias de unitati construite, peste 16 milioane. Cam asa este si cu Dacia.
Romanii, oricat de pasionati ar fi ei, trebuie sa priceapa ca nu orice este vechi are si valoare sau e de colectie. Din pacate, iubitorii, pasionatii si entuziastii de Dacii clasice, nu pot sa treaca peste asta. Ei cred cu tarie ca vechiturile lor comuniste, cu sau fara piese frantuzesti, cu sau fara atestat istoric, sunt masini de colectie si se mandresc cu asta. Unii dintre acesti "colectionari" mai scot din cand in cand la vanzare o Dacie, la preturi de te apuca rasul, pe care niciun om normal la cap nu le baga in seama.
Este un mare lucru ca asa de multe Dacii vechi au fost si inca sunt salvate si readuse pe strazi. Este de apreciat ca se reconditioneaza aceste masini, ca se fac evenimente, ca s-au realizat comunitati, insa toata treaba cu Daciile vechi nu este nimic altceva decat o pasiune. O pasiune care, din pacate, ne arata si nivelul in care este Romania: toti acesti pasionati nu isi permit un Dodge Charger din 1969, asa ca si-au luat o Dacie din 1969 care costa cat volanul masinii americane. Si au grija de ea, o restaureaza, o fotografiaza, o prezinta in filme, se mandresc cu ea si lumea intoarce capul dupa sigla UAP. Sunt niste pasionati adevarati, niste salvatori ai trecutului auto romanesc, iubitori de masini romanesti. Dar nu colectionari, asa cum au impresia multi dintre ei. Ca poate tie iti place sa aduni PET-uri pe balcon, sa le folosesti la vin sau la tuica, ca-ti place sa bei. Dar asta nu te face colectionar de plastice, intelegi?
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
Vw golf 1,4 tsi 2015 8470 €
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
-
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
-
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €


