Editorial: de ce soferul din Romania nu merita sa aiba masina
- Snobismul de la coada vacii
- Las' ca merge si asa!
- Anvelopele, un moft inutil
Ai citit titlul si te-ai simtit cu musca pe caciula, ca doar esti si tu sofer. Dar nu este clar subiectul ce urmeaza a fi abordat, asa ca ai intrat sa vezi. Acum insa nu e nimic ambiguu sau greu de inteles: soferii din Romania nu merita masina!
Ok, in regula: nu trebuie sa generalizez. Dar, din pacate, majoritatea dicteaza prostul obicei, ca in cazul taximetristilor: unul este cinstit si de treaba, noua sunt mitocani pusi pe japca. De aici si concluzia ca TOTI taximetristii sunt derbedei. Ei bine, asa si cu soferii din Romania si ale lor masini: unul merita sa o aiba, noua nu merita nimic... Sa va explicam.
Snobismul de la coada vacii
Romania este chintesenta snobismului in materie de masini. Locuiesti cu mami si cu tati in Ferentari, dar ai Seria 5 la scara. Iti mor copiii de foame si tu mananci doar noodle-soup la plic, dar te dai mare cu al tau X5 pe Bulgaria. Sau esti un amarat de satean care a lucrat pe afara cativa ani si ti-ai luat un Phaeton cu volan pe dreapta, pe care l-ai bagat pe Bulgaria si ai devenit regele comunei, desi tu umbli cu aceiasi chiloti de anul trecut... Nu sunt cele mai bune exemple, dar cert este ca majoritatea romanilor sunt niste snobi incredibili in ceea ce priveste masina.
Masina pentru cetateanul roman este mai importanta ca sanatatea, ca familia, ca o locuinta, ca orice... Poate sa doarma intr-o cutie de carton sub un pod, dar neaparat trebuie sa aiba masina. Opreste caloriferele din apartament ca sa inghete de frig, doar ca sa aiba bani de motorina. Masina este unicul scop in viata pentru multi romani, dintr-un simplu motiv: nivelul inteligentei romanesti este la nivelul confirmat si de algerile recente, adica extrem de scazut, iar opulenta si impresia facuta in fata altora sunt cele mai importante.
Am vrut sa arat aici ca sunt foarte multi romani care au masini pe care nu si le permit, cumparate doar ca sa-si arate "valuarea". Ei sunt genul acela de soferi mult prea bine cunoscuti care spun ca Loganul nou este de rahat, ca ei au masina germana bomba, un Beveu din '95 cu mai multa rugina decat tabla, ca nu s-ar injosi niciodata sa urce intr-o Dacie moderna...
Filtre si ulei
9 din 10 posesori de masina in Romania au impresia ca reviziile periodice necesare functionarii oricarui vehicul inseamna schimb de filtre si ulei. Punct. Romanul asta stie, sa puna filtre si ulei, dupa care spune ca masina este noua. Ar fi bine daca majoritatea ar face si schimburile la timp, dar asta e mare lucru...
Spuneam in titlu ca romanii nu merita masini. Da, nu merita masini, pentru ca o masina presupune o oarecare grija, o oarecare investitie anuala. Or, foarte multi soferi merg cu masina pana cad din ea, avand gresita impresie ca atata timp cat se invarte motorul, autoturismul e tzipla. Sau, in cel mai bun caz, fac un schimb de filtre si ulei, dupa care stau linistiti inca 5 ani.
E foarte greu sa intelegi ca un autoturism personal este un lux necesar. Romanii inca traiesc cu ideile de pe vremea comunismului, cand aveai un set de anvelope pe Dacie cu care mergeai indiferent de anotimp, iar placutele de frana ti le faceai singur si trageai de ele cat puteai. De ulei, nu mai zicem nimic, ca nici nu prea exista notiunea de schimb, ci doar de adaugare... Ei bine, unii traiesc ca atunci si acum, ceea ce e foarte trist.
Las' ca merge si asa!
Romanii nu merita sa detina un automobil si din alt motiv: pentru ca il carpesc. Pentru ca in viata se ghideaza dupa zicala care ne defineste cel mai bine ca natie, adica "las' ca merge si asa" - de ce sa nu faca la fel si la masini? Adica ii cumpara placute si discuri la mana a doua, disc de ambreiaj la mana a doua, anvelope second-hand, amortizoare second-hand, leaga doua sarme, lipesc cu Superglue sau soricei, si asa mai departe. Si, de fiecare data, soferul mandru, uitandu-se la bolidul sau impecabil, isi spune: Las', ca merge si asa!
Tot dupa aceasta zicala se iau si acele specimene care nu vor sa schimbe consumabilele nici in ruptul capului. Fac cu acelasi ulei 40.000 de kilometri, schimba filtrul de ulei la 3 schimburi, cel de aer merge si suflat, de ce sa cumparam unul nou, iar cel de carburant... e greu de scos, merge si asa!
Anvelopele, un moft inutil
Cei mai amuzanti sunt romanii care spun ca anvelopele de iarna sunt inutile, ca stramosii nostri mergeau cu aceleasi cauciucuri Montana sau Victoria fie iarna, fie vara, fara probleme. Pai ce, el e mai prost sau un sofer mai prost ca ei? De ce sa arunce banii pe prostii, conform legii? Dar romanul nu e prost destul, pana nu e si fudul, asa ca el se increde in abilitatile sale de pilot suprem, dar ii este frica de amenzi, asa ca da banii pe cele mai ieftine cotoroante de iarna la mana a doua pe care le gaseste, niste gume cu 1 mm carne, dar care macar au fulgul, sa nu ia amenda...
Soferul nostru care traieste in trecut uita insa ca in 1988 erau pe strada 10 masini, iar riscul sa te loveasca una frontal era destul de scazut. La fel si viteza de deplasare, era alta, ca benzina era scumpa, si, in ciuda faptului ca nu existau airbaguri si centuri de siguranta puse, mortalitatea la volan era aproape inexistenta. Mergi tu intr-o iarna din 2017 cu anvelopele de vara sau cu niste cotoroante slick si vei deveni victima sigura. De preferat este sa nu iei si alte vieti cu tine...
Luminile, doar pentru prosti
Ajunge sa circuli 15 minute prin Bucuresti, intr-o seara, ca sa-ti dai seama ca romanul face economie la curent. Probabil ca multi nu au aflat ca nu te factureaza Enelul la masina, asta e singura explicatie pentru toate acele sute de autoturisme care circula cu becurile arse. Fie ca vorbim de becuri arse la faruri, la semnale, la stopurile pe frana sau la iluminarea placutei de inmatriculare, cert este ca foarte multi soferi nu au verificat in viata lor daca le merg toate becurile. Apropo: sunt cateva becuri pe toata masina, iti ia aproape 30 de secunde sa le verifici pe toate, nu e ca si cum ai fi nevoit sa controlezi becurile din Casa Poporului...
Taxiuri cu stopuri pe frana functionale? Nu prea o sa vezi... Pai ce, atata timp cat motorul merge si masina inainteaza, restul e can-can.
Romanii nu merita masina. Punct.
Daca esti unul din acei foarte multi soferi care cred ca masina inseamna sa porneasca si sa te duca din punctul A in punctul B, nu meriti masina. Daca te incadrezi in descrierea de mai sus esti un ignorant care nu merita masina, sigur conduci o bomba pe roti gata sa omoare in orice clipa oameni nevinovati.
Romanii nu merita masina pentru ca habar nu au sa aiba grija de ea. Un autoturism presupune o oarecare raspundere, nu poti sa te comporti cu ea ca si cu o caruta. Fa-i reviziile cand si cum trebuie, nu-i schimba doar uleiul in timp ce ea urla din toate articulatiile ca are nevoie de pivoti si amortizoare. Nu ii pune gume second-hand cu 1 mm carne doar ca sa respecti legea. Nu ignora niciun bec ars si nu te baga la piese second-hand doar ca sa faci economie la bani... Detinerea unei masini nu e usoara si nu e pentru oricine.
De fapt, asta este problema noastra, a romanilor. Majoritatea habar nu au ce presupune o masina si cu ce se mananca. Asa se produc si accidentele mortale, din cauza unui dobitoc care nu a mai calcat intr-un service de 15 ani si care mergea fara becuri noaptea. El, traind mereu cu impresia ca masina pe care o are e boboc, ca doar porneste si il duce unde are treaba.
Veti spune ca fiecare face ce vrea cu masina lui si o ingrijeste cum poate. De acord. Dar daca o "ingrijesti" in bataie de joc si nu iti permiti sa ii oferi ce are nevoie, atunci nu meriti sa ai masina. Dar, din fericire, asa cum ai tu grija de ea, va avea si ea grija de tine si te va lasa in mijlocul drumului cand ti-e lumea mai draga, poate macar atunci iti vei da seama de tampeniile pe care le-ai facut.
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Vw passat gmo 2017 11900 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Ford s-max 2.0 2011 6200 €
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei