Iarna lui 2018: cea mai scurta iarna a distrus cele mai multe drumuri din Romania. De ce?

Iarna lui 2018: cea mai scurta iarna a distrus cele mai multe drumuri din Romania. De ce?
  • Directorul CNAIR incaseaza 7000 Euro/luna
  • Centura capitalei se distruge la fiecare 2 saptamani
  • Materiale proaste folosite de firmele de constructii
Trimite unui prieten

Daca ai impresia ca pe asfalt au aparut mii de gropi dupa terminarea iernii, sa stii ca nu e doar o impresie. Poate ca aceasta iarna a fost una extrem de scurta, dar a fost cea mai distructiva din ultimii ani pentru carosabilul pe care circulam. De ce s-a intampla una ca asta?

Iarna lui 2018 a fost una extrem de blanda, in comparatie cu ce s-a intamplat acum 2-3 ani. A nins putin in ianuarie si putin in martie. De fapt, a nins abundent in toata aceasta iarna doar 4 zile in total, ceea ce este extrem de putin. Chiar si asa, statul roman care incaseaza bani cu toate mainile, o ia razna cand vede primii fulgi cazand din cer si inchide autostrazi, scoli si intra in panica totala. Evident, a si semnat sute de contracte, in fiecare judet, in valoare de multe milioane de Euro pentru deszapezire, insa aceasta mereu se lasa asteptata, deoarece iarna ii ia pe toti primarii prin surprindere.

Paradoxal, probabil intalnit doar in Romania, este fenomenul de distrugere a covorului asfaltic de parca tara noastra a trecut printr-un Razboi Mondial, nu prin 4 zile de ninsoare. Indiferent ca circuli pe sosele de centura, pe autostrazile alea putine care sunt, pe drumuri nationale sau pe strazi din marile orase, soferii se lovesc de un lucru comun. E vorba de milioane de cratere aparute in asfalt. Acest lucru se intampla la fiecare sfarsit de iarna, insa acum totul este la un alt nivel, mai ales daca tinem cont ca am avut o iarna scurta.

De ce soselele din Romania se autodistrug asa de repede? Putem lua un exemplu clar din Bucuresti. Si anume, soseaua Mihai Bravu - Stefan cel Mare, un bulevard urias pe care circula mii de vehicule zilnic, sosea care a fost reasfaltata si reabilitata acum cateva luni. Ei bine, acum, dupa aceasta iarna care a fost mai degraba o gluma, aceasta sosea numara, din ce spun soferii, cateva sute de cratere uriase. Sunt gropi cu suprafate cuprinse intre 30 de centimetri si 1,5 metri. Sunt gropi care seamana cu niste carii, aparute dupa penibila ninsoare. Dar de ce au aparut gropi uriase, in numar de cateva sute pe o suprafata de 6 kilometri, pe un drum proaspat asfaltat?

Pentru ca autoritatile locale si CNAIR efectueaza contracte de asfaltare, intretinere si reabilitare numai cu firmele prietenilor. Adica banii platiti de cetateni ajung in buzunarele baietilor destepti care folosesc materiale proaste ca sa le ramana mai mult profit. Un exemplu clar, recent, este cel demonstrat de jurnalistii emisiunii Romania, te iubesc!, singurii profesionisti ramasi in domeniu. Acestia au urmarit un sector al centurii Bucuresti care a fost carpit cu plombe de asfalt, dupa care, la 2 saptamani, gropile au aparut. Iar cand au luat o proba de asfalt turnat pentru plombare, totul a devenit clar...

Asfaltul turnat de firma Gecor condusa, evident, un un prieten al ministrului transporturilor de acum ceva timp, nu este bun de pus pe carosabil. Deoarece, in urma unor teste de laborator, s-a dovedit ca are in componenta material liant, adica bitum, in cantitate insuficienta. Si fara suficient adeziv care sa tina amestecul legat, e normal ca dupa trecerea a 2-3 TIR-uri peste acea groapa, umplutura sa zboare de acolo imediat... Nu mai spune si ca bataia de joc a firmelor disperate sa faca profit nu cunoaste margini, muncitorii astupand gropile fara sa le compacteze cu un aparat special...

Asta se intampla absolut pe fiecare sector de drum asfaltat de firme contractate pe spagi. Sunt contracte de bani foarte multi, milioane si milioane de Euro, pentru care sunt cheltuiti acesti bani din buzunarele oamenilor. Firmele ar trebui sa faca lucrari de calitate pentru acesti bani, cu mult peste media europeana de reabilitare a unor sosele. Insa soferii primesc drumuri de o calitate inferioara, deoarece firmele fura la materiale, folosind cantitati insuficiente. Mai mult, fac economie si la personal, dar si la utilaje. Iar la final, o lucrare pentru care s-au incasat 2 milioane de Euro, il va costa pe constructor numai 800.000 de Euro, restul intrand in buzunarele smecherilor si politicienilor.

Multa lume, inclusiv primarii care apar in fata camerelor de televiziune, dau vina pentru aparitia acestor gropi pe solutiile de deszapezire, pe utilajele de deszapezire, pe vehiculele grele si pe alti factori. Problema este, insa, ca nicio primarie, niciun conductor de consiliu judetean sau ministru, niciun lider CNAIR care incaseaza lunar 7000 de Euro pentru ca face "treaba buna", nu se sinchiseste sa faca verificari de calitate a materialelor folosite de firmele contractate. Numai si numai indiferenta si incompetenta autoritatilor sunt singurele cauze care duc la acest numar urias de gropi din asfalt. Si, evident, dorinta acerba a politicienilor de a lua spaga cu nemiluita.

Trimite unui prieten
Publicat în categoria: Editorial DATA PUBLICĂRII: 26 Martie 2018