Noul sistem de taxare de la Fetesti se anunta a fi un esec financiar

- Masinile cu numere rosii nu pot efectua plata prin SMS sau in benzinarii
- Camerele de la statia de taxare sunt aceleasi ca acum 5 ani
- 24.000 de masini nu au achitat trecerea la statia Fetesti
Dupa testul de foc pe care l-a trecut in minivacanta de 1 mai, noul sistem de taxare de la Fetesti se dovedeste a fi din ce in ce mai ineficient. Mai ales daca ne luam dupa cifrele oficiale date de cei de la CNADNR.
Conform datelor publicate de CNADNR, intre 30 aprilie ora 00:00 si 3 mai ora 23:59, au trecut in ambele sensuri pe la statia de taxare 62.552 de vehicule. Dintre acestea, 37.676 au apelat la varianta "libera", fara sa mai stea la coada, prin cele 4 randuri fara bariera numite Etarif. Restul, adica 24.876 de vehicule au ales sa treaca pe la cele doua randuri, cate unul pe sens, cu ghiseu si functionar, la care se facea plata ca si pana acum, cash.
Interesant este ca noul sistem informatic de plata alternativa a inregistrat 49.904 de treceri achizitionate prin SMS sau de la benzinarii. Si, la prima vedere, te-ai gandi ca daca au trecut 37.000 de masini prin zona fara bariera si s-au facut 50.000 de plati... e de bine! Dar nu prea este. Pentru ca, momentan, sistemul informatic identifica numarul masinii, dar nu si numarul trecerilor, o problema ce urmeaza a fi remediata. Cu alte cuvinte, cele 37.000 de masini au fost inregistrate o singura data, ceea ce inseamna, cel mai probabil, ca discutam de 74.000 de treceri, majoritatea dintre acestea facand un drum dus-intors, logic.
Asadar, realitatea sta putin altfel: au fost facute 74.000 de treceri si numai 50.000 de treceri platite... Ce se intampla cu restul, de unde aceasta diferenta?
Am putea spune ca exista o explicatie simpla: sunt si oameni care s-au intors luni dimineata sau chiar au ramas mai mult la mare. Putin probabil ca numarul acestora sa fie de 24.000 de masini... Sa zicem ca mai scadem vehiculele cu numere de Bulgaria, cu numere straine sau pe cei care vor sa fraudeze intentionat sistemul si nu platesc. Oricum, masinile cu numere straine nu sunt inregistrate de sistem si vrem sa credem ca dintre acestia exista si soferi care au trecut pe la statia de plata cash... Asadar, nici nu le luam in calcul pe acestea. Deci, de unde aceasta diferenta uriasa?
Explicatia nu poate fi decat una singura: soferii romani nu sunt deloc informati. Si sunt obisnuiti ca in anii trecuti: cand vad trecere libera si agentul de politie ii mai si face semn sa treaca in viteza, romanul din provincie care se uita la stiri o data pe luna si nu are acces la internet, romanul care se duce pe plaja cu frigorifica plina de bere si mananca porumb fiert, romanul care nu este obisnuit cu tehnologia, crede ca iar a zis Ponta sa se ridice barierele din cauza aglomeratiei... Sa vezi ce amuzant o sa fie cand incep sa curga amenzile acasa!
Sincer, dupa parerea noastra, nu credem sa fie trimise amenzi masinilor care nu au facut plata in acest week-end, sistemul fiind in rodaj. Adaugam si diferenta uriasa dintre masinile care au trecut si platile efectuate si e clar ca discutam de o paguba uriasa. Mai precis, in acest week-end, doar 2 din 3 masini au platit trecerea peste pod. Noua, soferilor, ne convine ca nu mai avem parte de aglomeratie ca in alti ani, dar e doar o chestiune de timp pana cand CNADNR-ul se va trezi ca iese in paguba...
Sistemul care a costat 180.000 de Euro este de fapt... vechi
Fizic, noul sistem de plata a taxei de pod nu a venit cu nimic nou. Poze realizate acum cativa ani ne demonstreaza ca noul sistem foloseste exact camerele de inregistrare vechi. Daca ne gandim ca numarul angajatilor a scazut, inseamna ca toate cheltuielile cu statia de la Fetesti au scazut. Dar, cu toate astea, CNADNR a platit din bani publici 180.000 de Euro... pentru ce? Pentru niste semne care sunt inainte si dupa statie, care iti arata pe unde sa o iei, pe ce rand si ce termen de plata ai la dispozitie?
Si mai amuzant este ca, teoretic, sistemul este identic cu cel folosit de camerele de rovinieta. Camera video inregistreaza traficul si un soft special interpreteaza placuta de inmatriculare si baga numarul in sistem. Nimic nou pana aici, nu? De fapt, la fel de bine, cei de la CNADNR ar fi putut utiliza aceleasi camera care sunt instalate pe A2 pentru identificarea vehiculelor fara rovinieta, pentru a identifica si masinile care nu au efectuat plata pentru taxa de pod. Sau... chiar asta a facut CNADNR-ul???? Ce i-ar fi putut impiedica sa utilizeze aceleasi camere video pentru identificarea masinilor de pe A2 care nu au platit?
Debusolare totala la CNADNR pe bani publici
Ca noul sistem a costat 180.000 de Euro, desi nu ne putem gandi unde s-au dus banii... este o realitate. Nimic nu se poate realiza la nivel inalt fara o cheltuiala greu de justificat, nu? Nimic nu se poate face in Romania fara ca o firma apropiata de vreun deputat PSD sa castige o licitatie frauduloasa, stim asta. Dar odata cu noul sistem, au aparut o sumedenie de intrebari. De ce este permisa discriminarea dintre masinile pe Bulgaria si cele inscrise in Romania? De ce unii sunt obligati sa plateasca si altii nu? De ce pentru masinile cu numere provizorii (numere rosii) nu se poate face plata decat cash? Oare masinile cu numere rosii vor primi amenda ulterior pentru neplata? Si cum se face departajarea masinilor pe categorii la plata prin SMS? Ce-l impiedica pe un TIR sa trimita SMS ca si cum ar fi un automobil, sa plateasca doar 13 lei in loc de 91 de lei? Oare platesc in plus TVA sau vreo taxa suplimentara la compania de telefonie daca fac plata prin SMS?
Intr-o tara normala, un astfel de sistem ar fi primit unda verde dupa luni intregi de testari, in urma carora au fost rezolvate toate semnele de intrebare si toate variantele posibile, astfel incat sa nu fie probleme. Nu si in Romania. Noul sistem a avut la dispozitie o singura zi de test, adica joi, inainte de 1 mai. Dar pentru ca suntem in Romania, ai zice ca e normal ca un astfel de sistem informatic nou sa aiba nevoie de o perioada mai lunga de rodaj si in timp se vor rezolva toate problemele. La fel este de asteptat si ca majoritatea soferilor sa zica: Ce ma intereseaza pe mine de toate aceste probleme, eu nu vreau sa stau la coada!
Nu e chiar asa. Ne pare bine ca s-a rezolvat problema cozilor interminabile din sezonul estival. Dar nu este normal ca, orbiti de rezolvarea unei probleme, adica asteptarea la coada, sa ne scufundam intr-o uriasa mare de alte dificultati. Ne-am putea trezi cu amenzi mai tarziu si nu stim de ce. Ne puteam trezi cu majorarea taxelor de pod pentru acoperirea gaurilor de la buget. Ne vom trezi ca, de fapt, camerele care ne identifica numarul sunt aceleasi ca cele de rovinieta... Si nu trebuie sa ne mire daca vom primi in posta amenzi, desi noi am facut plata prin SMS. Cam asta se intampla cand te grabesti ca mireasa la maritis, cand vrei sa faci din cacat bici si dai drumul la un sistem care nu a fost testat cu o zi inainte de 1 mai. Jenant. Penibil. Jenibil. Tipic romanesc.
-
Macheta oe cupra formentor 2020→ albastru / gri mat 1:43... 485 Lei
0445115087 0445116042 9687454380 bosch injector citroen ford... 500 Lei
Ford fiesta diesel 2011 3299 €
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
Injector 0445110174 0986435105 97363811 8973638110 93169125... 200 Lei
042200-0402 88370-76020 042200-0404 denso compresor ac lexus... 1500 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
Renault megane 1,5 diesel 2012 3699 €
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
0445110248 0986435163 504088823 bosch injector fiat ducato /... 500 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
Eleron portbagaj vw golf 6 variant 5/2009- material fiberflex... 170 €
1ea820808e 1ea820808d 1ea820808b compresor ac audi cupra skoda... 1500 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
0445110524 55246223 0986435280 bosch injector alfa romeo 1.6... 500 Lei
-
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
Haion haion portbagaj dezechipat cu luneta geam sticla vw polo... 349.99 Lei
0445120237 0445120144 84347519r 5263310 bosch injector case... 750 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
-
Filtru de particule a2464911906 kt1288 82129967 a1564900400... 1000 Lei
Carcasa filtru ulei 1.6 d volvo v50 9656970080 70 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei


