Cum se jurizeaza un Tuning Show?

Voi incepe cu o mica lamurire. Ca in orice concurs cu mai multi concurenti, care se lupta pentru podium, este normal ca fiecare sa-si apere propria opinie si propriile convingeri. Este normal ca dintre doua masini, sa existe o parte din vizitatori care sa o voteze pe una ca fiind cea mai frumoasa, si o parte care sa voteze cu cealalta masina. Ba mai mult, este absolut normal ca dupa orice eveniment de tuning sa existe o parte de oameni care se simt nedreptatiti, ca nu au castigat ei vreun premiu.
Asta spun din propria experienta, ca dupa orice expozitie, au fost oameni care spuneau: Domne, nu merita ala sa castige, masina ailalta era mai frumoasa! E clar ca orice ai face, nu ai cum sa multumesti pe toata lumea. Dar nici nu trebuie! Pentru ca cei care jurizeaza masinile in cadrul unui concurs trebuie sa se ghideze dupa niste reguli stricte. Reguli ce nu sunt mereu cunoscute de carcotasi sau cei care sunt nemultumiti ulterior. Asa ca voi incerca mai jos sa lamuresc niste lucruri.
Se dau premiile preferential?
Niciodata. E mult spus premii, pentru ca rare sunt evenimentele ale caror bugete permit si premii materiale sau sunt sponsorizate cu premii. Insa pasionatii vin pentru o diploma, pentru o cupa. Si asta conteaza cel mai mult, mai mult decat un ulei, decat un subwoofer sau decat un eleron drept premiu. Mereu am fost acuzati ca am favorizat anumiti concurenti, sau diferiti participanti au fost acuzati ca au avut "pile" la juriu. Nu exista asa ceva. Este jenant, este penibil, sa dai cuiva un premiu pe nedrept. Poate altii o fac, dar noi nu. Si nici nu o vom face.
Prima impresie generala
Concursurile sunt impartite pe categorii de obicei. Adica styling exterior, interior, motor, painting, jante, etc. Pana cand sa ajungi in detaliul fiecarei categorii, trebuie sa faci o prima triere. Este ceva cunoscut, din pacate regretabil dar real, faptul ca la o expozitie de tuning din Romania sunt acceptate si masini care nu sunt... de expozitie. Adica vei gasi cine stie ce masina care are doar jantele schimbate, folie si doua pleoape. Care este explicatia? Nu voi intra in detaliu despre cum ajung astfel de masini in cadrul unei expozitii, ca sunt N motive si variante, mai bine zis conjuncturi nefericite. Sfatul meu este acesta: nu ai masina capabila sa concureze pentru a castiga la unele dintre categorii, nu participa. Oricum, din start, prima etapa a oricarei jurizari consta in 2 sau 3 ture complete de expozitie, pentru a nota la gramada masinile cele mai reusite la prima vedere. Adica?
Notezi numarul si marca / model al masinilor care pot concura fara indoiala la o categorie de concurs. Mai precis, vezi o masina care are doar o prelungire de bara fata, stopuri si faruri, o folie si o toba de esapament, intrebi proprietarul daca are ceva la motor, te uiti la interior, nu are nimic aici, treci mai departe. Aceasta masina nu o notezi nicicum, nu poate pune nimeni la indoiala ca nu are ce sa caute in finala. Masinile complete la un anumit capitol, care au exterior complet de exemplu, cu kit din bare, praguri, jante, etc. sau cu interior complet, acestea sunt notate la gramada, cum spuneam si mai sus, in aceasta prima etapa.
Cuvantul cheie: complet
Da, o sa tot repet acest cuvant. Pentru ca el conteaza cel mai mult. La orice categorie de concurs de styling, adica interior sau exterior, dar si car-audio (la aspectul vizual al sistemului, acolo unde este premiat) sau motor, vor intra in competitie numai masinile complete. Ce inseamna asta?
Styling exterior: o masina completa trebuie sa aiba un kit complet modificat. Adica spoilere, praguri, aripi, capota, oglinzi, plafon, haion, portiere, etc. Evident, acesta este cazul ideal de masina 100% modificata, dar sunt cateva exemple si la noi. Daca nu exista modificari asa de extreme, te uiti la masinile care au un minimum de kit exterior complet. Daca nu ai minimul acesta necesar, nu poti avea pretentia de a concura la styling exterior.
Styling interior: e cam aceeasi poveste. Ca si juriu, urmaresti sa gasesti o masina cu tot interiorul modificat: tapiterie, bord, fete de usi, plafon, ornamente, elemente interioare, volan, portbagaj, sistem audio la vedere, etc. Nici aici nu prea sunt cazuri de interioare 100% modificate in Romania, dar aceasta este tinta unui juriu. Daca nu sunt masini cu astfel de modificari, se cauta minimul de tapiterie, volan, bord si nivelul de calitate a lucrarii. Daca nu ai aceste elemente, nu poti avea pretentia de a concura la styling interior.
Motor: tot complet este cuvantul cheie. Si trebuie sa clarificam ceva: motoarele au doua feluri de concursuri la care pot participa in general. E vorba de premiere pentru partea tehnica, adica performanta, cand te duci la curse si primesti un premiu, si premiere pentru partea estetica si calitate a lucrarii, cand motorul se premiaza fara a fi pornit. Exemplu: vine o masina campioana la curse, de 700 de cp, dar care, cand ridici capota, gasesti mizerie, rugina, cabluri, fire si incropeli mecanice, pentru ca nu este aranjat sa fie frumos, e facut sa alerge. Vine si o masina de 200 de cp, dar care are o "farmacie" sub capota, totul curat, perfect, impecabil, tubulatura lucioasa, piesele curate, legaturi impecabile si o calitate ridicata a lucrarii. Cui ii dai premiul?
La un tuning show se premiaza motoarele aspectuoase, la curse se premiaza motoarele performante. In cadrul unei expozitii de tuning nu conteaza ce putere ai si ce performanta, nu sunt standuri dyno sa masori puterea, nu poti porni motorul sa-l masori, nu stii ce poate acea masina. Poate nici nu merge, poate nu are ambreiaj, degeaba imi spui ca are 1000 de cp. Repet: la un tuning show primeaza aspectul unui motor.
Car system: sunt concursuri in care am dat premiu pentru cum arata sistemul audio. Este ceva complet diferit de competitiile de car-audio. Este cam ca la motor: nu conteaza cum suna, ci cum arata. Si un sistem complet, cu lucrare impecabila, cu toate elementele, montate corect si curat, este cel care castiga.
Jante: in ultima vreme la mai toate concursurile a existat si categoria Best Rims. Cum premiezi un set de jante? Simplu chiar. Nu trebuie sa uitam ca vorbim despre un Tuning Show. Au prioritate jantele cel mai muncite, adica cele custom sau restaurate. Degeaba cumperi un set spectaculos de jante aftermarket, nu vei fi punctat extra. Jantele vopsite bine, polishate, facute calitativ, modele rare, care totodata se potrivesc cu restul masinii, sunt cele care vor fi premiate. Mai mult, tot aici conteaza si anvelopele. Am vazut jante foarte misto, incaltate cu anvelope crapate si uzate, sau de iarna... adica nepotrivit. Si asa pierzi puncte. La fel si jantele vopsite prost sau cele zgariate, indoite, etc. Repet: esti la un tuning show, nu ai cu ce, nu participa, sau macar nu avea pretentii de a castiga.
Impartirea masinilor pe categorii
Dupa ce ai facut mai multe drumuri printre toate masinile din salon, deja le inveti. Treci pe rand la cele notate in prealabil si incepi sa le imparti pe categorii. Exemplu: masina asta sta prost la exterior, dar uite ca la interior are sanse. O treci in coloana cu masinile concurente la interior. O masina care are si exterior, si interior si motor si tot: o treci in rubrica pentru Best Car. Masinile care au motoare modificate estetic, le treci evident in rubrica speciala pentru Best Engine. Si tot asa.
Ideea acestei etape este ca cele 40, 50, 100 de masini sau cate or fi, notate in prima etapa, sa le imparti pe fiecare la categoria la care are sanse. Evident, sunt masini ce pot concura la mai multe categorii in acelasi timp. De multe ori se intampla ca pe fisa de inscriere care este in geamul masinii sa fie trecuta si categoria de concurs, asa ca totul e mai usor.
Masinile in detaliu
Acum urmeaza partea grea. Iei categoriile pe rand. Sa zicem ca incepem cu styling exterior. Mergem inca o data la toate masinile trecute in categoria de styling exterior, vazute in prima etapa la repezeala, si ne uitam in amanunt. De cele mai multe ori, aici numarul de masini se inzeceste sau se injumatateste. Stergi de pe lista orice masina care are lufturi exagerate, alinieri ale pieselor exterioare gresite, elemente de caroserie vopsite prost sau kituri care pur si simplu arata urat (suprafata mare cu plasa, prize de aer aiurea, etc.).
Acelasi lucru este si la interior. Ajungi sa vezi totul in detaliu si iti dai seama ca lucrarea este facuta prost, ca materialele sunt ieftine, ca sunt elemente de interior vopsite cu spray-ul, nepotriviri de culori sau materiale, imbinari proaste, etc. Asadar, incepi si aici sa stergi de pe lista destule masini.
Indiferent despre ce categorie vorbim, dupa o triere mai apriga, vom avea in final doar cateva masini care se califica pentru finala, la fiecare grupa. Facem o lista noua, o lista scurta, cu finalistele de la toate categoriile.
Ultima evaluare
Daca pana in acest stadiu orice amator de masini si tuning cu bun-simt si-ar fi dat seama care sunt masinile ce pot merge mai departe, de acum incolo e necesara o jurizare mai migaloasa bazata pe ceva experienta. Aici incep sa se desprinda masinile custom de cele facute in ateliere, calitatea diferita a vopselei, lufturile milimetrice, alinierea perfecta a elementelor, a caroseriei cu rotile, plus diverse amanunte ce se vad mai greu.
De obicei in acest stadiu apelezi la o alta metoda de jurizare: cea prin eliminare. De preferat este ca in acest stadiu sa mai ai pe cineva caruia sa-i ceri parerea. Intotdeauna 4 ochi vad mai bine decat 2. Exemplu: E bine aliniata bara cu aripa si cu restul masinii, nu se vad urme de montare si sunt folosite prinderile originale. Da, dar ia uita-te cum iese in exterior coltul, daca te uiti din fata... Nu este la linie cu pragurile.
In acest moment trebuie sa fii pretentios si critic. Trebuie sa vezi toate elementele in cele mai mici detalii, vopsea sarita, indoituri, prinderi, distante, proportii, uniformitate. La acest nivel trebuie sa-ti repeti intotdeauna ca esti la un Tuning Show. O sa auzi tot felul de pretexte, in genul celor: Pai domne, eu merg cu masina asta si pe strada, ce vrei? Ok, mergi pe strada, nu avea pretentii sa castigi.
In final, sunt mai multe elemente minore ce fac diferenta. Si cand te intreaba lumea: pai de ce nu a castigat masina asta?, tu trebuie sa-i arati: uite de ce. Pentru ca daca te apleci, o sa vezi ca a fost vopsita prost. Pentru ca toba finala este murdara si sta lipita de spoiler, pentru ca portiera spate sta aliniata stramb fata de plafon, pentru ca una din oglinzi e crapata, pentru ca o janta are urme vizibile de sudura, pentru ca un far este crapat, pentru ca la interior fetele de usi nu se potrivesc cu scaunele, pentru ca volanul are pielea roasa, pentru ca plafonul este zgariat, etc. Ai prins ideea?
Sunt masini de expozitie care arata impecabil. Dar unele au mai multe defecte decat celelalte.
Nou versus vechi
Ce ai pune sus pe podium: un Logan din 2012 complet modificat, cu kit exterior complet, jante, etc, sau o Dacie 1300 reconditionata ca in prima zi, impecabila, parca scoasa din fabrica? Cine castiga Best Autohton? In astfel de cazuri trebuie sa analizezi din alt punct de vedere. E clar ca la ambele masini s-a muncit, ba chiar investitia poate fi asemanatoare. Aici trebuie sa iei in considerare si factorul pasiunii mai mult, dar si opinia altora. Sunt doua stiluri diferite, dar cu rezultate excelente, care te lasa cu gura cascata. Pe cine votezi? Din nou, te uiti la amanunte.
Recapitulare
- participantul la un Tuning Show trebuie sa vina cu o masina apta de a concura la o grupa de concurs cel putin;
- masinile complete sunt cele luate in considerare;
- masinile sunt impartite pe grupe separate de concurs (styling, motor, painting, etc.);
- greselile vizibile si defectele flagrante depuncteaza automat masina si se ajunge la o inzecire a posibililor castigatori;
- amanuntele minore, vizibile si mai greu vizibile fac diferenta in final;
- castigatorul final este ales prin eliminare, avand cele mai putine defecte.
DACA AI SI TU ALT SISTEM DE JURIZARE, DUPA ALTE CRITERII, TE ASTEPT CU UN COMENTARIU MAI JOS. Dar e de preferat sa fie unul argumentat si coerent, pentru a dezvolta si imbunatati pe viitor jurizarea evenimentelor de tuning.
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
-
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
-
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Stopuri cu led vw scirocco iii 289 €


