Marele Premiu al Australiei 2011, vazut din punctul de vedere al pneurilor

Marele Premiu al Australiei 2011, vazut din punctul de vedere al pneurilor
Echipele fac acum ultimele pregatiri la Melbourne pentru revenirea Pirelli in Formula 1. Circuitul din Albert Park este unul dintre cele mai complexe din calendarul Formulei 1 in 2011. Aducand versiunile hard si soft ale pneurilor PZero la Melbourne (ca optiune principala si, respectiv, secundara), Pirelli se asteapta la doua, sau chiar trei, opriri la boxe pentru fiecare masina, ceea ce va face ca prima etapa din acest sezon sa fie una plina de actiune. Compania italiana explica motivele care au stat la baza alegerii celor doua compozitii de pneuri si prezinta cele mai importante puncte ale circuitului pe care se desfasoara prima cursa de Formula 1 din 2011.
Distribuie pe Facebook
PNEURILE
Alegerea pneurilor de compozitie dura (hard), care este cea mai rezistenta compozitie a anvelopelor PZero, a fost influentata de caracteristicile circuitului Albert Park, care combina o suprafata mediu abraziva cu schimbari constante de altitudine, viteza si directie. Tot din acelasi motiv, alegerea secundara a fost cea a pneurilor de compozitie moale (soft).
CIRCUITUL
Circuitul Albert Park are o lungime de 5.303 metri si vor fi parcurse in total 58 de tururi, ceea ce inseamna 307,574 kilometri. Suprafata de rulare este variata pe toata lungimea circuitului, iar cauciucul se depune cu greutate. Aceste lucruri au un efect profund asupra uzurii anvelopei. Un alt factor important in ceea ce priveste uzura pneurilor este setarea monoposturilor care au nevoie de un nivel rdicat al fortei de apasare, datorita numeroaselor succesiuni de viraje rapide si absenta liniilor drepte lungi.
Un alt element care afecteaza atat pneurile, dar care exercita un stres suplimentar asupra pilotului si al masinii, sunt vibratoarele amplasate imediat dupa linia de start, in prima zona de franare. In acest punct, pilotii trebuie sa-si aleaga cu atentie punctul de virare pentru a nu-si destabiliza masina la trecerea peste vibratoare.
Urmatorul punct unde pneurile si monoposturile sunt solicitate la maximum este virajul Sport Centre. Pilotii franeaza de la 200 km /h in doar 2,5 secunde pe o distanta de 108 metri, fiind supusi unei forte de decelerare de 5G, in timp ce pneurile fata sunt apasate pe sol cu o forta de 1.150 kilograme.
Imediat dupa acest punct, urmeaza o noua provocare: un viraj lung, de dreapta, cu suprafata destul de alunecoasa, care este abordat cu acceleratia apasata la maximum, ceea ce poate duce la un comportament supravirator al masini, respectiv solicita si pneurile spatemai mult.
Apoi pilotii vor ajunge pe cea mai tehnica portiune a circuitului, care este si cea mai solicitanta: un viraj orb, abordat cu o viteza de 250 km/h, unde este important sa ramai pe partea circuitului cu cea mai multa guma pentru a putea profita la maximum de aderenta disponibila in aceasta zona. Acest viraj face parte dintr-o sicana cu asfalt denivelat care poate destabiliza monopostul. Tinand cont ca este un circuit semi-permanent, asfaltul are foarte putina guma pe el in ziua de vineri, prima zi pe circuit pentru piloti, ceea ce afecteaza inevitabil performantele pneurilor.
Virajul Waite este unul din punctele cheie ale circuitului Albert Park. Viteza de iesire din acest viraj este, in medie, de 210 km/h. Pneul cel mai solicitat este cel din fata, pe exterior, care lucreaza la o temperatura de 105deg, in timp ce pneul din interior este mai putin solicitat si lucreaza la o temperatura de aproximativ 100deg. Pneurile spate, cele responsabile de tractiune, opereaza la temperaturi de peste 100deg.
O alta zona importanta este portiunea de franare dintre virajele 14 si 16, care incarca foarte mult partea din fata a masinii si care duce intr-o sicana foarte stransa inaintea liniei drepte principale: singura portiune unde monoposturile depasesc 300 km/h in treapta a saptea. Aici este si o zona excelenta pentru depasiri.
Dimensiunea punctului de contact al pneurilor cu solul variaza in funcite de viteza si de incarcatura aerodinamica. La 300 km/h, punctul de contact este de trei ori mai mare decat atunci cand monopostul sta pe loc, ceea ce ofera tractiune si aderenta optime.
DIRECTORUL PIRELLI MOTORSPORT SPUNE:

Paul Hembery: "Am muncit mult, impreuna cu toate echipele implicate, pentru a aduce mai mult spectacol in Formula 1 si in sfarsit putem sa vedem rezultatele. Nu a fost deloc usor sa gasim un compromis in ceea ce priveste gradul de uzura al pneurilor. Pilotii trebuie sa intre la boxe pentru schimbul de pneuri, dar in acelasi timp trebuia sa ne asiguram ca pneurile nu se uzeaza prea repede sau prea incet. In GP2, unde monoposturile si anvelopele sunt similare cu cele din Formula 1, a fost mult mai usor pentru noi. Echipele ne-au cerut o fiabilitate structurala, mai mult decat o degradare variabila a pneurilor, iar dupa primele cateva curse am creat o anvelopa suficient de rezistenta pentru a fi pe placul tuturor.. Un lucru este foarte sigur: anvelopele PZero create pentru Formula 1 au o structura extrem de rezistenta si, in aceste conditii, este foarte sigura. Uzura nu se produce imediat, dar este suficient de mare pentru ca pilotul sa simta o scadere graduala a performantelor cu fiecare tur parcurs si astfel sa decida daca este cazul, sau nu, sa schimbe pneurile. Aici intervin strategiile de cursa. In Australia, obiectivul nostru este sa avem doua sau chiar trei opriri la standuri pentru fiecare masina."

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Formula 1 DATA PUBLICĂRII: 25 Martie 2011