Marele Premiu al Australiei 2011, vazut din punctul de vedere al pneurilor
Alegerea pneurilor de compozitie dura (hard), care este cea mai rezistenta compozitie a anvelopelor PZero, a fost influentata de caracteristicile circuitului Albert Park, care combina o suprafata mediu abraziva cu schimbari constante de altitudine, viteza si directie. Tot din acelasi motiv, alegerea secundara a fost cea a pneurilor de compozitie moale (soft).
CIRCUITUL
Circuitul Albert Park are o lungime de 5.303 metri si vor fi parcurse in total 58 de tururi, ceea ce inseamna 307,574 kilometri. Suprafata de rulare este variata pe toata lungimea circuitului, iar cauciucul se depune cu greutate. Aceste lucruri au un efect profund asupra uzurii anvelopei. Un alt factor important in ceea ce priveste uzura pneurilor este setarea monoposturilor care au nevoie de un nivel rdicat al fortei de apasare, datorita numeroaselor succesiuni de viraje rapide si absenta liniilor drepte lungi.
Un alt element care afecteaza atat pneurile, dar care exercita un stres suplimentar asupra pilotului si al masinii, sunt vibratoarele amplasate imediat dupa linia de start, in prima zona de franare. In acest punct, pilotii trebuie sa-si aleaga cu atentie punctul de virare pentru a nu-si destabiliza masina la trecerea peste vibratoare.
Urmatorul punct unde pneurile si monoposturile sunt solicitate la maximum este virajul Sport Centre. Pilotii franeaza de la 200 km /h in doar 2,5 secunde pe o distanta de 108 metri, fiind supusi unei forte de decelerare de 5G, in timp ce pneurile fata sunt apasate pe sol cu o forta de 1.150 kilograme.
Imediat dupa acest punct, urmeaza o noua provocare: un viraj lung, de dreapta, cu suprafata destul de alunecoasa, care este abordat cu acceleratia apasata la maximum, ceea ce poate duce la un comportament supravirator al masini, respectiv solicita si pneurile spatemai mult.
Apoi pilotii vor ajunge pe cea mai tehnica portiune a circuitului, care este si cea mai solicitanta: un viraj orb, abordat cu o viteza de 250 km/h, unde este important sa ramai pe partea circuitului cu cea mai multa guma pentru a putea profita la maximum de aderenta disponibila in aceasta zona. Acest viraj face parte dintr-o sicana cu asfalt denivelat care poate destabiliza monopostul. Tinand cont ca este un circuit semi-permanent, asfaltul are foarte putina guma pe el in ziua de vineri, prima zi pe circuit pentru piloti, ceea ce afecteaza inevitabil performantele pneurilor.
Virajul Waite este unul din punctele cheie ale circuitului Albert Park. Viteza de iesire din acest viraj este, in medie, de 210 km/h. Pneul cel mai solicitat este cel din fata, pe exterior, care lucreaza la o temperatura de 105deg, in timp ce pneul din interior este mai putin solicitat si lucreaza la o temperatura de aproximativ 100deg. Pneurile spate, cele responsabile de tractiune, opereaza la temperaturi de peste 100deg.
O alta zona importanta este portiunea de franare dintre virajele 14 si 16, care incarca foarte mult partea din fata a masinii si care duce intr-o sicana foarte stransa inaintea liniei drepte principale: singura portiune unde monoposturile depasesc 300 km/h in treapta a saptea. Aici este si o zona excelenta pentru depasiri.
Dimensiunea punctului de contact al pneurilor cu solul variaza in funcite de viteza si de incarcatura aerodinamica. La 300 km/h, punctul de contact este de trei ori mai mare decat atunci cand monopostul sta pe loc, ceea ce ofera tractiune si aderenta optime.
DIRECTORUL PIRELLI MOTORSPORT SPUNE:
Paul Hembery: "Am muncit mult, impreuna cu toate echipele implicate, pentru a aduce mai mult spectacol in Formula 1 si in sfarsit putem sa vedem rezultatele. Nu a fost deloc usor sa gasim un compromis in ceea ce priveste gradul de uzura al pneurilor. Pilotii trebuie sa intre la boxe pentru schimbul de pneuri, dar in acelasi timp trebuia sa ne asiguram ca pneurile nu se uzeaza prea repede sau prea incet. In GP2, unde monoposturile si anvelopele sunt similare cu cele din Formula 1, a fost mult mai usor pentru noi. Echipele ne-au cerut o fiabilitate structurala, mai mult decat o degradare variabila a pneurilor, iar dupa primele cateva curse am creat o anvelopa suficient de rezistenta pentru a fi pe placul tuturor.. Un lucru este foarte sigur: anvelopele PZero create pentru Formula 1 au o structura extrem de rezistenta si, in aceste conditii, este foarte sigura. Uzura nu se produce imediat, dar este suficient de mare pentru ca pilotul sa simta o scadere graduala a performantelor cu fiecare tur parcurs si astfel sa decida daca este cazul, sau nu, sa schimbe pneurile. Aici intervin strategiile de cursa. In Australia, obiectivul nostru este sa avem doua sau chiar trei opriri la standuri pentru fiecare masina."
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Vw touran diesel 2011 5790 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Renault megane 16v 2006 2000 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €