Marele Premiu al Malaeziei din punctul de vedere al pneurilor

Marele Premiu al Malaeziei din punctul de vedere al pneurilor
In Malaezia nu se pune problema daca ploua ci mai degraba cand ploua. Astazi, in prima parte a zilei, s-au inregistrat temperaturi de peste 35 grade Celsius, urmate de o ploaie torentiala, iar buletinul meteo se anunta similar pentru urmatoarele zile.
Distribuie pe Facebook
Din acest motiv, mai mult ca sigur, pneurile Pirelli de ploaie si cele intermediare isi vor face debutul in Formula 1 pe circuitul de la Sepang, Malaezia, un circuit inaugurat in 1999.

Vineri, in premiera, toate echipele vor avea posibilitatea sa testeze versiunea experimentala a pneurilor de compozitie hard (dura). Vor fi disponibile cate doua seturi de anvelope pentru fiecare monopost, in sesiunile de antrenamente libere, urmand ca fiecare echipa sa evalueze comportamentul noului tip de anvelope in conditiile dure din Malaezia.

Numarul de pneuri alocat fiecarei echipe pe parcursul unui weekend de cursa nu va fi afectat de acest lucru.

Pneurile

Versiunile hard si soft ale anvelopelor Pirelli, la fel ca in Australia, reprezinta optiunea principala, respectiv secundara, in Marele Premiu al Malaeziei. Tinand insa cont de particularitatile meteorologice ale acestei zone, sunt sanse foarte mari ca echipele sa foloseasca, in premiera, anvelopele de ploaie si intermediare.

Pneurile intermediare se disting prin logo-ul Pirelli scris cu albastru deschis, dar si prin profilul marcat de nervuri , canale pentru evacuarea apei, pe toata suprafata pneului.

Pneurile de ploaie, cu logo-ul Pirelli scris cu portocaliu, au un profil cu design asimetric, iar canalele sunt mai dese spre marginea anvelopei in timp ce un canal central si alte doua canale mai subtiri din interior ajuta eficient la dispersarea apei.

Cantitatea de apa dispersata variaza in functie de adancimea profilului. Nervurile pneurilor intermediare au o adancime de trei milimetri, ceea ce inseamna ca sunt eficiente pe o suprafata acoperita cu o pelicula de apa cu o inaltime maxima de doi milimetri.

Daca pelicula este mai groasa de doi milimetri, este necesara echiparea monoposturilor cu pneuri de ploaie. Momentul in care ar trebui schimbate pneurile intermediare cu cele de ploaie si viceversa va fi destul de dificil de gasit si, cu siguranta, va juca un rol crucial in alegerea strategiilor fiecarei echipe in Malaezia.

Pneurile de ploaie au un profil cu o adancime de cinci milimetri si se comporta excelent pe o pista acoperita de un strat de apa de pana la cinci milimetri. Daca stratul de apa este mai mare exista riscul de acvaplanare. Fiecare anvelopa Pirelli de ploaie poate dispersa pana la 60 de litri de apa pe secunda la o viteza de 300 km/h, ceea ce inseamna ca un monopost de Formula 1 reuseste sa disperseze aproximativ 240 litri pe secunda la viteza maxima.

Ca o comparatie, pneurile intermediare disperseaza 20 litri pe secunda, iar o anvelopa pentru o masina de serie reuseste sa disperseze doar 10 litri pe secunda, dar la o viteza mult mai mica.

Circuitul

Circuitul din Malaezia este complet diferit de cel pe care s-a desfasurat Marele Premiu al Australiei, prima etapa din sezonul 2011, datorita temperaturilor si umiditatii extrem de ridicate, in combinatie cu suprafata foarte abraziva a asfaltului. Din aceste motive, sunt de asteptat trei sau chiar patru opriri la boxe in timpul cursei.

Circuitul din Sepang are o lungime de 5,543 kilometri si va fi parcurs de 56 de ori, lungimea totala a cursei fiind de 310,408 kilometri. Este cunoscut faptul ca circuitul solicita foarte tare pneurile, lucru evident, de altfel, inca de la prima zona de franare, aflata la intrarea in primul viraj.

Al doilea viraj este si mai solicitant. Denivelarile suprafetei si suspensiile rigide duc la ridicarea rotii din interior de pe asfalt, ceea ce inseamna ca toata incarcatura ajunge pe roata fata din exterior.

Seria de viraje stranse, din prima parte a circuitului, este urmata de un viraj larg de dreapta care se abordeaza, de obicei, cu aproximativ 250km/h, ceea ce duce la un comportament subvirator al monopostului, obligandu-l pe pilot sa corecteze traiectoria din volan. Pneul stanga fata este supus unei incarcari verticale de 830 kilograme.

In afara celor doua linii drepte, separate in mod neobisnuit de un ac de par, mai exista si o succesiune de viraje foarte rapide care aplica o acceleratie laterala mai mare de 3G asupra monopostului si a pneurilor. Astfel, temperatura anvelopei din stanga-spate creste gradual pana la un maxim de 150 de grade in momentul accelerarii la iesirea din viraj. Faimosul ac de par dintre cele doua linii drepte solicita foarte tare pneurile, deoarece combina, in acelasi timp, franarea, virarea si accelerarea.

Directorul Pirelli Motorsport spune:

Paul Hembery: "Lucrurile au mers foarte bine pentru noi in Australia, insa acum ne asteapta o cursa complet diferita. Unul dintre putinele lucruri de care poti fi sigur in Malaezia este ca dupa amiaza ploua foarte tare si, din acest motiv, ne asteptam ca pneurile noastre de ploaie sa joace un rol esential in desfasurarea cursei. Pneurile hard sunt foarte potrivite pentru conditii de asfalt uscat, deoarece temperatura este mult mai ridicata aici decat in Australia. Tinand cont de suprafata abraziva a circuitului de la Sepang si de temperaturile incendiare, ma astept sa vedem mai multe opriri la boxe de data aceasta: trei sau chiar patru, in cazul in care echipele vor trebui sa treaca si pe pneuri intermediare sau de ploaie, ceea ce este foarte probabil. Echipele vor avea ocazia sa incerce in timpul sesiunii de teste de vineri si noua compozitie a pneurilor hard. Acestea reprezinta o abordare noua a compozitiei anvelopelor noastre, asa ca asteptam cu interes sa vedem reactia echipelor. Sunt pneuri care rezista la o distanta parcursa ceva mai mare, dar care au fost dezvoltate pornind tot de la dorinta de a oferi un spectacol cat mai captivant si interesant pentru public".

Distribuie pe Facebook
mai multe