Spa 2012: Marele Premiu al Belgiei din punctul de vedere al pneurilor

Spa 2012: Marele Premiu al Belgiei din punctul de vedere al pneurilor
Dupa aproape o luna de vacanta, Pirelli revine in actiune cu pneurile hard P Zero Argintiu si cele medii P Zero Alb: o combinatie care nu a mai fost utilizata de la cel de-al doilea Grand Prix al sezonului desfasurat in Malaezia.
Distribuie pe Facebook

Conditiile de pe legendarul circuit de la Spa-Francorchamps vor fi insa diferite. Turul de pista de 7,004 km este cel mai lung din acest sezon, acesta fiind insa doar unul dintre factorii care vor influenta strategiile echipelor, la care se vor adauga si conditiile meteo extrem de variate, cu un mare risc de ploaie. Asezat pe dealurile Ardenilor, geografia pistei de la Spa ii asigura un microclimat propriu, ceea ce inseamna ca adeseori va putea ploua pe o anumita zona a circuitului, iar alta sa fie complet uscata.

Circuitul este renumit pentru vitezele si virajele foarte rapide. Este de asemenea solicitant pentru pneuri, care trebuie sa reziste la apasari laterale si longitudinale extreme, in special in zona Eau Rouge: un viraj combinat care poate fi comparat cu un roller-coaster. De aceea, cele doua compozitii mai dure au fost nominalizate de Pirelli, alegere care reflecta si respecta solicitarile la care vor fi supuse pneurile de-a lungul celor 44 de tururi ale cursei.
Cum Spa este un circuit lung, cursa ofera foarte multe variabile, motiv pentru care strategia va juca un rol extrem de important, insa tacticile adoptate vor trebui sa fie extrem de flexibile pentru a se plia pe conditiile cu potential mare de schimbare.

CE SPUNE DIRECTORUL DEPARTAMENTULUI PIRELLI MOTORSPORT:

Paul Hembery: "Circuitul de la Spa este favoritul meu. Am asistat recent la Cursa de 24 de ore de la Spa: configuratia pistei si vremea schimbatoare au darul de a genera mereu curse memorabile. Din punctul de vedere al pneurilor, este cu sigurata unul dintre cele mai solicitante circuite cu care avem de-a face anul acesta, deoarece vitezele ridicate si fortele extreme implicate actioneaza adeseori asupra pneurilor pe mai multe directii. Nominalizarea pneurilor hard si medii va permite pilotilor sa forteze de la inceput la sfarsit.

In prima parte a sezonului am avut unul dintre cele mai stranse campionate din intreaga istorie a Formulei 1 asa ca sunt foarte nerabdator sa vad ce se va intampla in a doua parte a sezonului si daca echipele au progresat din punct de vedere tehnic si strategic. In prezent grila este foarte echilibrata - in special in zona de mijloc - ceea ce face imposibil de dat pronosticuri."

CE SPUNE OMUL DIN SPATELE VOLANULUI:

Jean-Eric Vergne (Toro Rosso): "Dupa lunga vacanta de vara eram nerabdator sa alerg din nou si unde poate fi mai frumos sa revii pe pista decat la Spa. Am mai concurat aici de cateva ori, in competiitle monomarca Renault, Formula 3 si World Series, si am avut ceea ce se cheama cel mai bun weekend din cariera pe acest circuit, cand am castigat toate cele trei curse de Formula 3, inclusiv aceea in care am pornit ultimul conform grilei inversate.

Asadar am multe amintiri frumoase legate de acest circuit, fiind favoritul meu absolut si pista mea de casa. Este un circuit genial si sunt nerabdator sa concurez aici pentru prima data intr-o masina de Formula 1. Cu virajele lungi si legate, dincolo de Bus Stop si La Source, nu este in mod particular dificil pentru pneuri, dar conditiile meteo din Belgia pot complica lucrurile. Si cu un circuit atat de lung, nu ai de parcurs prea multe tururi, ceea ce inseamna ca trebuie sa extragi maximum din pneuri, inca din calificari. Nu voi fi surprins daca vom fi nevoiti sa incercam intreaga gama de pneuri de la slick-uri medii si tari pana la intermediare si ploi. Dar asta face parte din joc si mai ales ceea ce face din Spa, Spa."

CE SPUNE PILOTUL DE TESTE PIRELLI:

Jaime Alguersuari: "Cred ca Spa este un circuit fantastic pentru ca este plin de istorie. Este de asemenea casa celor mai faimoase viraje din Formula 1, incluzand Eau Roge si Blanchimont. Exista de asemenea numeroase viraje de viteza, dar si linii drepte care il fac un circuit foarte rapid. Spa va supune la test atat pilotii cat si echipele fiind un circuit care necesita un set-up mediu al fortei aerodinamice si o foarte buna aderenta mecanica.

Pentru mine, weekendul viitor va fi foarte ineteresant deoarece aici am reusit anul trecut cea mai buna calificare. Cel mai recent test pentru Pirelli a avut loc tot in Belgia si sunt sigur ca nu sunt multi piloti care nu aprecieza aceasta pista. Din punctul de vedere al pneurilor, Spa este relativ putin abraziv, nefiind dur cu pneurile, dar are unele caracteristici unice. Sunt multe viraje rapide unde forte laterale considerabile apasa asupra flancurilor laterale. Este similar cu Suzuka din Japonia si necesita cam aceleasi reglaje."

DATELE TEHNICE PENTRU ALEGEREA PNEURILOR:

  • La Spa, masinile sunt accelerate la maximum pe aproape 75% din lungimea turului de pista, ceea ce il face unul dintre cele mai rapide cicurite alaturi de Monza - care are loc weekendul viitor. Vitezele ridicate cresc temperature pneurilor, in special daca este adoptat un set-up mai agresiv pentru maximizarea aderentei.
  • Cu toate compresiile de la Spa, obtinerea unei inaltimi si curse corecte a suspensiei sunt vitale, altfel masinile pot lovi pista in anumite locuri ale circuitului. Pneurile sunt o componenta vitala a suspensiei, deformarea pneului reprezentand aproape jumatate din distanta totala parcursa de suspensia unei masini de Formula 1.
  • In ciuda faimoasei linii drepte de la Spa, masinile sunt reglate pentru o forta de apasare medie, cu scopul de a optimiza aderenta in cele mai multe dintre virajele rapide. Tractiunea este in mod particular un factor vital in zone precum acul de par La Source, unde aderenta mecanica a pneurilor este cheia unei iesiri curate.
  • In faimosul viraj Eau Rouge compresia pe fiecare pneu este subiectul unei apasari maxime de peste 1.000 kg.
Distribuie pe Facebook
mai multe