10 greseli pe care le facem zilnic in trafic si care ne strica masina

- Nu da de volan la maxim!
- Ai grija la deschiderea geamurilor
- Marsarierul nu este sincronizat!
Nu mai este niciun secret pentru nimeni faptul ca romanii nu sunt cei mai buni soferi. Dar, cu siguranta, sunt un popor care tine la banii cheltuiti pe masina si isi doreste sa se bucure cat mai mult timp de bunul detinut. Iata 10 greseli pe care le facem cand conducem si care ne strica masina.
Nu da de volan la maxim!
Am vazut la multi soferi si soferite care, atunci cand fac o parcare sau vor sa iasa dintr-un loc inghesuit, dau de volan pana la maxim. De fapt, pana cand nu mai pot invarti volanul si se aude ca o lovitura cand cursa ajunge la capat. Niciodata nu e un lucru bun sa fortam volanul la maxim pentru ca, in primul rand, uzam dintii mecanismului pinion-sina cu dinti, ceea ce va duce in scurt timp la uzura prematura si la o noua caseta de directie. In al doilea rand, cand ajungem cu volanul la maxim intr-o parte, presiunea hidraulica se exercita in exces, pentru ca nu mai are cum sa impinga volanul. Ceea ce duce, in timp, la uzura semeringurilor si la scurgeri de lichid de servo.
Franarea agresiva
Este la mintea cocosului ca daca franam in repetate randuri agresiv, desi nu intalnim o situatie de urgenta, o sa stricam ceva. Cu toate astea, sunt multi soferi care prefera stilul de condus... smuls. Adica foarte agresiv. Care se caracterizeaza prin acceleratii bruste si franari si mai bruste. Daca noi franam in ultimii metri, desi vedem de la o posta ca este rosu, ne batem joc de frane. Le incingem, le ovalizam, le uzam prematur. Si aici ne referim la placute si discuri, dar si la conducte care se incarca cu presiune mult mai mare. Mai bine este sa franam liniar, din timp, si sa pastram agresivitatea pentru situatiile de urgenta.
Ridica piciorul de pe ambreiaj
Deloc putini sunt si soferii care stau la semafor cu pedala de ambreiaj calcata. Asta, desi abia s-a facut rosu. Poate din obisnuinta, poate speriati ca cei din spate claxoneaza in milisecunda in care se face verde, cert este ca multi soferi stau in stand-by asteptand culoarea verde cu pedala de ambreiaj apasata. Ceea ce este gresit, deoarece nu facem decat sa punem presiune inutila pe placa de ambreiaj si sa ne obosim piciorul. Dureaza doar o fractiune de secunda sa apasam pedala si sa bagam in viteza cand se face verde. In plus, uzam rulmentul si placa de ambreiaj, dar si sistemul hidraulic.
Ai grija la deschiderea geamurilor
O alta greseala pe care o facem cu totii destul de des este sa deschidem geamurile laterale cand masina este murdara. De fapt, nu ai ce face, pentru ca poate vrei sa fumezi, poate ca vrei sa iei o gura de aer, poate vrei sa-i dai 5 lei unui cersetor. Oricum, geamurile sunt facute sa fie deschise. Dar intr-o tara normala, in care nu tot ce ne inconjoara este acoperit de praf in 5 minute. In Romania, din cauza prafului omniprezent, cand deschidem si inchidem geamurile laterale riscam sa le zgariem. Din aceasta cauza majoritatea masinilor au urme lungi si adanci pe geamuri. Sau pe parbriz, acolo unde stergatoarele zgarie sticla din cauza prafului si din cauza ca nu este suficient de ud.
Protejeaza demarorul
O eroare facuta in special de soferii incepatori se refera la pornirea masinii. Am vazut mai multi soferi, in general femei, care atunci cand porneau masina dadeau la cheie mult mai mult decat era nevoie. Adica bagau cheia in contact, invarteau, motorul pornea, dar ei tot tineau cheia in pozitia de demarare. Daca nu oprim demarorul, adica electromotorul, cand motorul porneste, o sa-l punem pe butuci. Demarorul invarte volanta cand dam la automat, dar daca il tinem pornit dupa ce a pornit motorul, o sa stricam dintii care angreneaza volanta. Nu de alta, dar motorul se invarte mult mai repede.
Vechea poveste cu aerul conditionat
Nu am mai spus-o, dar o repet, vorba lui Caragiale. Una din greselile esentiale pe care le face romanul la volan este sa dea drumul la AC in timpul mersului. Asta este ceva grav in special cand circulam la viteze mari pe autostrada. Dar cum noi nu avem autostrazi prin orase ca alte tari normale, nu trebuie sa ne facem griji. De fapt, nu trebuie sa pornim AC-ul cand suntem in turatie mare, deoarece stricam ambreiajul compresorului de aer conditionat. Daca ii dai drumul cand stam in aglomeratie, nu e nicio problema.
Marsarierul nu este sincronizat!
Un alt obicei des intalnit la soferii care conduc masini cu transmisie manuala este sa bruscheze treptele cutiei. In special sa bage in marsarier atunci cand masina inca se mai misca inainte. Cu siguranta ai patit si tu asta, sa fortezi marsarierul si sa auzi o caraiala puternica, un zgomot de fier pe fier, ca si cum ceva nu a iesit cum trebuie in cutie. Acest lucru este cauzat de faptul ca marsarierul nu este sincronizat la cutiile manuale. Adica masina trebuie sa se opreasca complet inainte sa poti introduce levierul in marsarier. Altfel, poate o faci de 500 de ori fara sa se intample nimic, dar va veni ziua in care o sa aduni cu matura piesele cutiei.
Frana de mana trasa, inainte de Parking
Chiar daca cutia automata este o noutate pentru romani, in ultimii ani masinile cu transmisie hidramata au inceput sa se inmulteasca. Insa putini stiu cum se conduce o masina automata corect. De exemplu, multi fac greseala ca, atunci cand parcheaza, sa bage levierul in P fara sa traga frana de mana. Atunci cand bagam levierul in Park, un pin metalic blocheaza transmisia si masina nu se mai misca. Insa daca punem masina in panta sau pe o bordura, toata greutatea masinii va sta in acel pin. Motiv pentru care, corect este ca atunci cand oprim masina sa tragem frana de mana, dupa care sa bagam levierul in P. Altfel, cand vrem sa plecam, o sa vedem ca iese greu cutia din P si vom auzi un zgomot metalic puternic.
Nu scoate levierul la punctul mort cand ai cutie automata
Tot referitor la cutia automata, mai este o greseala des intalnita. Deoarece soferii nu stiu cum functioneaza aceasta si au impresia ca pot face la fel ca la cutia manuala. De exemplu, este gresit ca in mers sa scoatem levierul din P si sa-l punem in N. Ca si cum am face cu o cutie manuala, sa scoatem levierul din viteza si sa lasam masina sa curga la punctul mort. Ei bine, la o cutie automata, daca facem acest lucru fortam circuitele hidraulice care fac cutia sa mearga. Adica daca scoatem in N in mers, o sa avem o presiune foarte mare in cutie, mai ales daca transmisia nu retrogradeaza liniar, trecand prin toate treptele. Noi daca avem 100 la ora in ultima treapta si o scoatem in N, nu este bine, pentru ca presiunea hidraulica este reglata pentru viteza mare. In N levierul cutiei automate trebuie pus doar cand masina este oprita complet.
La groapa cu piciorul pe frana
Una dintre cele mai des intalnite greseli pe care le fac soferii romani este sa abordeze gropile sau obstacolele cu piciorul pe frana. Poate ca aceasta problema este intalnita doar in Romania, pentru ca doar in Romania ai atatea gropi peste tot... Dar, spre deosebire de ceea ce crede marea masa, ca strici franele daca iei o groapa cu pedala apasata, realitatea e alta. Daca vedem o groapa si apasam frana in ultimul moment si luam groapa, nu stricam franele, stricam suspensiile si articulatiile. Deoarece, la frana, masina se lasa de bot, centrul de greutate schimbandu-se pe puntea fata, amortizoarele se comprima si cand luam groapa o sa aiba o cursa mult mai mica, ceea ce duce la un soc mai violent. La 2-3 gropi luate asa, poate nu se intampla nimic, dar daca continuam sa franam cand dam intr-o groapa, o sa ramanem fara suspensii. Ideal este sa lasam masina sa curga sau chiar sa acceleram daca nu putem evita groapa.
-
Ford focus diesel 2012 3950 €
Droser balast xenon audi,vw,seat cod 8k0941597e 250 Lei
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
-
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Opel insignia diesel 2014 5399 €
-
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Cauciucuri vara barum dot 2022 185/65/15 800 Lei
Set curea transmisie cu caneluri bmw seria 1 (e87) (2003 -... 506 Lei
-
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
-
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
-
Cauciucuri vara nexen 215/60/17 500 Lei
Anvelopa r20 255/55 dot 2018 land rover freelander [1998 -... 300 Lei
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
-
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
Smart fortwo 1 2011 3500 €
-
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
Mitsubishi pajero autoutilitara 2001 2500 €
Motor benzina 266920 1.5 benzina mercedes-benz a-class w169 2004 2000 Lei
-
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
-
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
-
Droser modul afs valeo volvo s60 xc60 cod 90053126 200 Lei
Cauciucuri m+s semperit speed-grip 2 195/65/15 800 Lei
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
-
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
Opel astra aspirat benzina 2018 11800 €
Dezmembrez bmw f30 2012 sedan 2.0 d


