10 greseli pe care le facem zilnic in trafic si care ne strica masina

- Nu da de volan la maxim!
- Ai grija la deschiderea geamurilor
- Marsarierul nu este sincronizat!
Nu mai este niciun secret pentru nimeni faptul ca romanii nu sunt cei mai buni soferi. Dar, cu siguranta, sunt un popor care tine la banii cheltuiti pe masina si isi doreste sa se bucure cat mai mult timp de bunul detinut. Iata 10 greseli pe care le facem cand conducem si care ne strica masina.
Nu da de volan la maxim!
Am vazut la multi soferi si soferite care, atunci cand fac o parcare sau vor sa iasa dintr-un loc inghesuit, dau de volan pana la maxim. De fapt, pana cand nu mai pot invarti volanul si se aude ca o lovitura cand cursa ajunge la capat. Niciodata nu e un lucru bun sa fortam volanul la maxim pentru ca, in primul rand, uzam dintii mecanismului pinion-sina cu dinti, ceea ce va duce in scurt timp la uzura prematura si la o noua caseta de directie. In al doilea rand, cand ajungem cu volanul la maxim intr-o parte, presiunea hidraulica se exercita in exces, pentru ca nu mai are cum sa impinga volanul. Ceea ce duce, in timp, la uzura semeringurilor si la scurgeri de lichid de servo.
Franarea agresiva
Este la mintea cocosului ca daca franam in repetate randuri agresiv, desi nu intalnim o situatie de urgenta, o sa stricam ceva. Cu toate astea, sunt multi soferi care prefera stilul de condus... smuls. Adica foarte agresiv. Care se caracterizeaza prin acceleratii bruste si franari si mai bruste. Daca noi franam in ultimii metri, desi vedem de la o posta ca este rosu, ne batem joc de frane. Le incingem, le ovalizam, le uzam prematur. Si aici ne referim la placute si discuri, dar si la conducte care se incarca cu presiune mult mai mare. Mai bine este sa franam liniar, din timp, si sa pastram agresivitatea pentru situatiile de urgenta.
Ridica piciorul de pe ambreiaj
Deloc putini sunt si soferii care stau la semafor cu pedala de ambreiaj calcata. Asta, desi abia s-a facut rosu. Poate din obisnuinta, poate speriati ca cei din spate claxoneaza in milisecunda in care se face verde, cert este ca multi soferi stau in stand-by asteptand culoarea verde cu pedala de ambreiaj apasata. Ceea ce este gresit, deoarece nu facem decat sa punem presiune inutila pe placa de ambreiaj si sa ne obosim piciorul. Dureaza doar o fractiune de secunda sa apasam pedala si sa bagam in viteza cand se face verde. In plus, uzam rulmentul si placa de ambreiaj, dar si sistemul hidraulic.
Ai grija la deschiderea geamurilor
O alta greseala pe care o facem cu totii destul de des este sa deschidem geamurile laterale cand masina este murdara. De fapt, nu ai ce face, pentru ca poate vrei sa fumezi, poate ca vrei sa iei o gura de aer, poate vrei sa-i dai 5 lei unui cersetor. Oricum, geamurile sunt facute sa fie deschise. Dar intr-o tara normala, in care nu tot ce ne inconjoara este acoperit de praf in 5 minute. In Romania, din cauza prafului omniprezent, cand deschidem si inchidem geamurile laterale riscam sa le zgariem. Din aceasta cauza majoritatea masinilor au urme lungi si adanci pe geamuri. Sau pe parbriz, acolo unde stergatoarele zgarie sticla din cauza prafului si din cauza ca nu este suficient de ud.
Protejeaza demarorul
O eroare facuta in special de soferii incepatori se refera la pornirea masinii. Am vazut mai multi soferi, in general femei, care atunci cand porneau masina dadeau la cheie mult mai mult decat era nevoie. Adica bagau cheia in contact, invarteau, motorul pornea, dar ei tot tineau cheia in pozitia de demarare. Daca nu oprim demarorul, adica electromotorul, cand motorul porneste, o sa-l punem pe butuci. Demarorul invarte volanta cand dam la automat, dar daca il tinem pornit dupa ce a pornit motorul, o sa stricam dintii care angreneaza volanta. Nu de alta, dar motorul se invarte mult mai repede.
Vechea poveste cu aerul conditionat
Nu am mai spus-o, dar o repet, vorba lui Caragiale. Una din greselile esentiale pe care le face romanul la volan este sa dea drumul la AC in timpul mersului. Asta este ceva grav in special cand circulam la viteze mari pe autostrada. Dar cum noi nu avem autostrazi prin orase ca alte tari normale, nu trebuie sa ne facem griji. De fapt, nu trebuie sa pornim AC-ul cand suntem in turatie mare, deoarece stricam ambreiajul compresorului de aer conditionat. Daca ii dai drumul cand stam in aglomeratie, nu e nicio problema.
Marsarierul nu este sincronizat!
Un alt obicei des intalnit la soferii care conduc masini cu transmisie manuala este sa bruscheze treptele cutiei. In special sa bage in marsarier atunci cand masina inca se mai misca inainte. Cu siguranta ai patit si tu asta, sa fortezi marsarierul si sa auzi o caraiala puternica, un zgomot de fier pe fier, ca si cum ceva nu a iesit cum trebuie in cutie. Acest lucru este cauzat de faptul ca marsarierul nu este sincronizat la cutiile manuale. Adica masina trebuie sa se opreasca complet inainte sa poti introduce levierul in marsarier. Altfel, poate o faci de 500 de ori fara sa se intample nimic, dar va veni ziua in care o sa aduni cu matura piesele cutiei.
Frana de mana trasa, inainte de Parking
Chiar daca cutia automata este o noutate pentru romani, in ultimii ani masinile cu transmisie hidramata au inceput sa se inmulteasca. Insa putini stiu cum se conduce o masina automata corect. De exemplu, multi fac greseala ca, atunci cand parcheaza, sa bage levierul in P fara sa traga frana de mana. Atunci cand bagam levierul in Park, un pin metalic blocheaza transmisia si masina nu se mai misca. Insa daca punem masina in panta sau pe o bordura, toata greutatea masinii va sta in acel pin. Motiv pentru care, corect este ca atunci cand oprim masina sa tragem frana de mana, dupa care sa bagam levierul in P. Altfel, cand vrem sa plecam, o sa vedem ca iese greu cutia din P si vom auzi un zgomot metalic puternic.
Nu scoate levierul la punctul mort cand ai cutie automata
Tot referitor la cutia automata, mai este o greseala des intalnita. Deoarece soferii nu stiu cum functioneaza aceasta si au impresia ca pot face la fel ca la cutia manuala. De exemplu, este gresit ca in mers sa scoatem levierul din P si sa-l punem in N. Ca si cum am face cu o cutie manuala, sa scoatem levierul din viteza si sa lasam masina sa curga la punctul mort. Ei bine, la o cutie automata, daca facem acest lucru fortam circuitele hidraulice care fac cutia sa mearga. Adica daca scoatem in N in mers, o sa avem o presiune foarte mare in cutie, mai ales daca transmisia nu retrogradeaza liniar, trecand prin toate treptele. Noi daca avem 100 la ora in ultima treapta si o scoatem in N, nu este bine, pentru ca presiunea hidraulica este reglata pentru viteza mare. In N levierul cutiei automate trebuie pus doar cand masina este oprita complet.
La groapa cu piciorul pe frana
Una dintre cele mai des intalnite greseli pe care le fac soferii romani este sa abordeze gropile sau obstacolele cu piciorul pe frana. Poate ca aceasta problema este intalnita doar in Romania, pentru ca doar in Romania ai atatea gropi peste tot... Dar, spre deosebire de ceea ce crede marea masa, ca strici franele daca iei o groapa cu pedala apasata, realitatea e alta. Daca vedem o groapa si apasam frana in ultimul moment si luam groapa, nu stricam franele, stricam suspensiile si articulatiile. Deoarece, la frana, masina se lasa de bot, centrul de greutate schimbandu-se pe puntea fata, amortizoarele se comprima si cand luam groapa o sa aiba o cursa mult mai mica, ceea ce duce la un soc mai violent. La 2-3 gropi luate asa, poate nu se intampla nimic, dar daca continuam sa franam cand dam intr-o groapa, o sa ramanem fara suspensii. Ideal este sa lasam masina sa curga sau chiar sa acceleram daca nu putem evita groapa.
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
-
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei


