10 lucruri care se strica la masina daca nu mergi cu ea
- Freonul se evapora daca masina nu circula mult timp
- Componentele circuitului de racire
- Frane, electrica si injectoarele
Vorba din batrani, conform careia "masina care nu circula se strica" este foarte adevarata. Iata 10 elemente ale masinii noastre care se strica daca tragem pe dreapta un automobil in loc sa-l conducem periodic.
1. Aerul conditionat
In cazul in care nu circulam o perioada lunga cu o masina, primul care cedeaza este aerul conditionat. De fapt, partea mecanica si electrica nu se strica, dar freonul din sistem are toate sansele sa se evapore. Pentru ca sunt multe garnituri din cauciuc care necesita lubrifiere periodica. Si asta se face cand dam drumul la aer. Daca noi lasam instalatia nepornita cu lunile sau cu anii, garniturile se crapa de la schimbarile de temperatura si o mica fisura este suficienta ca sa lase tot freonul sa iasa din instalatie. Nu degeaba, chiar si iarna, e bine sa dam drumul la AC din cand in cand...
2. Anvelopele
Cum se strica anvelopele daca raman mereu umflate? Nimic mai simplu. Daca o masina sta pe loc, nemiscata, perioade lungi, degeaba are anvelopele aparent umflate, deoarece presiunea tot scade in timp. Si asa se inmoaie peretii laterali, desi la ochi par a fi la presiune normala. Asta inseamna ca roata prinde o forma neuniforma, adica plata in partea de jos, de la greutate. Daca lasam in aceeasi pozitie masina cu rotile, atunci cand plecam si umflam rotile, o sa simtim o trepidatie in volan. Degeaba le echilibram sau le umflam, ca anvelopa s-a deformat de la stat prea mult in aceeasi pozitie.
3. Garnituri
Elementul auto care cedeaza cel mai des in timp este cel din cauciuc. Si masina are multe garnituri de cauciuc, mai ales la motor. Care se crapa in timp, pentru ca nu au mai fost umezite cu ulei pe interior, dar si daca masina sta vara in soare la +40 de grade si iarna la -30 de grade. Primele care cedeaza sunt garniturile de la baia de ulei si cea de la capacul de tacheti. Dar pot fi si altele, cum ar fi de la pompa de apa, de la prinderile furtunelor de antigel si asa mai departe. Nu degeaba, daca o masina zace pe loc mai mult de un an, atunci cand porneste, incepe sa scuipe lichide pe toate partile...
4. Pompa de apa
Apropo de pompa de apa, aceasta poate sa cedeze foarte usor daca nu mergem cu o masina. Mai ales la masinile mai vechi, cu bloc din fonta. In sistemul de racire sunt multe depuneri si reziduuri care se plimba odata cu antigelul. Chiar si rugina. Cand lasam multe luni sau multi ani o masina pe loc, depunerile se intaresc acolo unde au ajuns si blocheaza tot. De multe ori, suita evenimentelor este asta: o garnitura cedeaza, se scurge lichidul de racire si depunerile ramase pe traseu se intaresc. Acestea pot bloc o pompa de apa, nu de putine ori am vazut pompe blocate de rugina, tocmai, ca traseul a ramas uscat...
5. Termostatul
La fel ca in cazul pompei de apa, termostatul este o alta piesa usor de stricat daca nu mergem cu masina suficient. De fapt, cazuri in care termostatul a cedat sunt mult mai numeroase. Pentru ca vorbim de o piesa mica, prin care antigelul circula cu viteza si orice element strain ramane blocat. In cazul in care ramanem fara antigelu si lasam asa instalatia mult timp, avem toate sansele ca termostatul sa se blocheze. Daca se blocheaza pe pozitia deschisa, putem circula, desi vom avea un motor ce ramane mereu sub temperatura optima de functionare, iar asta se traduce prin consum crescut. Daca se blocheaza pe pozitia inchisa, riscam sa fierbem motorul...
6. Discurile de frana
Discuri sau tamburi, nu conteaza. Dar sunt sanse mari sa le stricam daca o masina sta prea mult timp nemiscata. Pentru ca discurile ruginesc si de multe ori se sudeaza de placute si de etrier. Iar atunci cand vrem sa miscam masina, auzim niste pocnituri care nu prea sunt bune... Am vazut in service discuri de frana abia montate, groase in carne, dar care, de la stat pe loc, au ruginit si s-au crapat. Cand masina circula, discurile se mai curata si in acelasi timp se si uniformizeaza. Dar daca stau, ruginesc si, dupa aceea, cand ne plimbam, o sa ne dam seama ca sunt ovalizate sau, mai grav, chiar crapate.
7. Relee
Timpul strica tot. Poate mai putin... vinul. Dar si partea electrica are de suferit la o masina care sta pe loc. De la schimbarile de temperaturi, unele contacte se oxideaza si incep sa faca probleme. Releele sunt piese electrice destul de numeroase la o masina, dar care sunt pacatoase. Fie ca se oxideaza papucii sau contactul, fie piesele metalice din interior care fac contact, cert este ca daca nu se incalzesc o lunga perioada de timp, de la folosire, risca sa cedeze. Intr-o functionare obisnuita, tot ce inseamna parte electrice se incinge, dar acest lucru este unul benefic. Pentru ca sunt piese special facute sa reziste la temperaturi inalte. Nu degeaba, de multe ori, un contact imperfect poate fi rezolvat lasand mai mult timp contactul pus, pana cand de la caldura, incepe sa treaca curentul.
8. Injectoarele
In general, regula e simpla: tot ce functioneaza pe baza de lichide, se strica. Adica instalatia de racire, motor si chiar instalatia de alimentare. Pentru ca in Romania, in general, carburantii sunt de o calitate proasta. Nu degeaba masinile diesel au probleme cu injectoarele in timp, dar si cu alte piese auto care tin de carburanti. La o masina pe care uitam sa o mai pornim din cand in cand, povestea este aceeasi ca si in alte cazuri mentionate mai sus: se fac depuneri care se solidifica si blocheaza traseul motorinei. In plus, exista riscul ca, pe timp de iarna, motorina veche sa inghete la temperaturi foarte scazute si chiar sa crape traseul. Este bine ca din cand in cand sa pornim motorul si chiar sa circulam putin, ca presiunea de la pompa sa curete injectoarele.
9. Etrierele
Deunazi am umblat la sistemul de franare al unei masini care... nu prea circula des. Si la schimbul de placute am avut surpriza sa vad ca etrierele erau cam ruginite. Nimic nou aici, pentru ca orice masina cu etriere din otel le va avea ruginite. In interior insa, exista doua probleme: pistonasele care imping inapoi placutele dupa ce ai pus frana se blocheaza in timp, de la umezeala care intra in burduf. A doua problema, cea mai grava, este ca pistonul sau pistoanele, daca sunt doua, cele care imping placutele, se blocheaza si ele in cazul in care nu se circula cu masina. Asa ca te poti astepta de la o masina care zace in parcare sa nu mai aiba frana... deloc.
10. Frana de mana
Apropo de frana, o alta problema apare la frana de mana. Mai ales daca ai facut greseala sa o uiti trasa. Arcurile ruginesc si raman asa, intinse, blocand placutele pe disc. Mai mult, daca tii frana de mana intinsa, o sa slabesti arcurile si pe viitor, daca vrei sa o folosesti, o sa realizezi ca nu mai tine deloc frana de stationare. Ideal este ca, atunci cand lasi o masina pe dreapta o perioada lunga de timp, sa o lasi cu frana de mana netrasa. Este cam aceeasi regula ca iarna: daca este frig cu temperaturi negative, o lasi jos. Daca e cald, poti sa o tragi. Numai ca pe termen lung, frana se blocheaza de la rugina, nu de la ger, in cateva ore...
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €