10 lucruri care se strica la masina daca nu mergi cu ea

- Freonul se evapora daca masina nu circula mult timp
- Componentele circuitului de racire
- Frane, electrica si injectoarele
Vorba din batrani, conform careia "masina care nu circula se strica" este foarte adevarata. Iata 10 elemente ale masinii noastre care se strica daca tragem pe dreapta un automobil in loc sa-l conducem periodic.
1. Aerul conditionat
In cazul in care nu circulam o perioada lunga cu o masina, primul care cedeaza este aerul conditionat. De fapt, partea mecanica si electrica nu se strica, dar freonul din sistem are toate sansele sa se evapore. Pentru ca sunt multe garnituri din cauciuc care necesita lubrifiere periodica. Si asta se face cand dam drumul la aer. Daca noi lasam instalatia nepornita cu lunile sau cu anii, garniturile se crapa de la schimbarile de temperatura si o mica fisura este suficienta ca sa lase tot freonul sa iasa din instalatie. Nu degeaba, chiar si iarna, e bine sa dam drumul la AC din cand in cand...
2. Anvelopele
Cum se strica anvelopele daca raman mereu umflate? Nimic mai simplu. Daca o masina sta pe loc, nemiscata, perioade lungi, degeaba are anvelopele aparent umflate, deoarece presiunea tot scade in timp. Si asa se inmoaie peretii laterali, desi la ochi par a fi la presiune normala. Asta inseamna ca roata prinde o forma neuniforma, adica plata in partea de jos, de la greutate. Daca lasam in aceeasi pozitie masina cu rotile, atunci cand plecam si umflam rotile, o sa simtim o trepidatie in volan. Degeaba le echilibram sau le umflam, ca anvelopa s-a deformat de la stat prea mult in aceeasi pozitie.
3. Garnituri
Elementul auto care cedeaza cel mai des in timp este cel din cauciuc. Si masina are multe garnituri de cauciuc, mai ales la motor. Care se crapa in timp, pentru ca nu au mai fost umezite cu ulei pe interior, dar si daca masina sta vara in soare la +40 de grade si iarna la -30 de grade. Primele care cedeaza sunt garniturile de la baia de ulei si cea de la capacul de tacheti. Dar pot fi si altele, cum ar fi de la pompa de apa, de la prinderile furtunelor de antigel si asa mai departe. Nu degeaba, daca o masina zace pe loc mai mult de un an, atunci cand porneste, incepe sa scuipe lichide pe toate partile...
4. Pompa de apa
Apropo de pompa de apa, aceasta poate sa cedeze foarte usor daca nu mergem cu o masina. Mai ales la masinile mai vechi, cu bloc din fonta. In sistemul de racire sunt multe depuneri si reziduuri care se plimba odata cu antigelul. Chiar si rugina. Cand lasam multe luni sau multi ani o masina pe loc, depunerile se intaresc acolo unde au ajuns si blocheaza tot. De multe ori, suita evenimentelor este asta: o garnitura cedeaza, se scurge lichidul de racire si depunerile ramase pe traseu se intaresc. Acestea pot bloc o pompa de apa, nu de putine ori am vazut pompe blocate de rugina, tocmai, ca traseul a ramas uscat...
5. Termostatul
La fel ca in cazul pompei de apa, termostatul este o alta piesa usor de stricat daca nu mergem cu masina suficient. De fapt, cazuri in care termostatul a cedat sunt mult mai numeroase. Pentru ca vorbim de o piesa mica, prin care antigelul circula cu viteza si orice element strain ramane blocat. In cazul in care ramanem fara antigelu si lasam asa instalatia mult timp, avem toate sansele ca termostatul sa se blocheze. Daca se blocheaza pe pozitia deschisa, putem circula, desi vom avea un motor ce ramane mereu sub temperatura optima de functionare, iar asta se traduce prin consum crescut. Daca se blocheaza pe pozitia inchisa, riscam sa fierbem motorul...
6. Discurile de frana
Discuri sau tamburi, nu conteaza. Dar sunt sanse mari sa le stricam daca o masina sta prea mult timp nemiscata. Pentru ca discurile ruginesc si de multe ori se sudeaza de placute si de etrier. Iar atunci cand vrem sa miscam masina, auzim niste pocnituri care nu prea sunt bune... Am vazut in service discuri de frana abia montate, groase in carne, dar care, de la stat pe loc, au ruginit si s-au crapat. Cand masina circula, discurile se mai curata si in acelasi timp se si uniformizeaza. Dar daca stau, ruginesc si, dupa aceea, cand ne plimbam, o sa ne dam seama ca sunt ovalizate sau, mai grav, chiar crapate.
7. Relee
Timpul strica tot. Poate mai putin... vinul. Dar si partea electrica are de suferit la o masina care sta pe loc. De la schimbarile de temperaturi, unele contacte se oxideaza si incep sa faca probleme. Releele sunt piese electrice destul de numeroase la o masina, dar care sunt pacatoase. Fie ca se oxideaza papucii sau contactul, fie piesele metalice din interior care fac contact, cert este ca daca nu se incalzesc o lunga perioada de timp, de la folosire, risca sa cedeze. Intr-o functionare obisnuita, tot ce inseamna parte electrice se incinge, dar acest lucru este unul benefic. Pentru ca sunt piese special facute sa reziste la temperaturi inalte. Nu degeaba, de multe ori, un contact imperfect poate fi rezolvat lasand mai mult timp contactul pus, pana cand de la caldura, incepe sa treaca curentul.
8. Injectoarele
In general, regula e simpla: tot ce functioneaza pe baza de lichide, se strica. Adica instalatia de racire, motor si chiar instalatia de alimentare. Pentru ca in Romania, in general, carburantii sunt de o calitate proasta. Nu degeaba masinile diesel au probleme cu injectoarele in timp, dar si cu alte piese auto care tin de carburanti. La o masina pe care uitam sa o mai pornim din cand in cand, povestea este aceeasi ca si in alte cazuri mentionate mai sus: se fac depuneri care se solidifica si blocheaza traseul motorinei. In plus, exista riscul ca, pe timp de iarna, motorina veche sa inghete la temperaturi foarte scazute si chiar sa crape traseul. Este bine ca din cand in cand sa pornim motorul si chiar sa circulam putin, ca presiunea de la pompa sa curete injectoarele.
9. Etrierele
Deunazi am umblat la sistemul de franare al unei masini care... nu prea circula des. Si la schimbul de placute am avut surpriza sa vad ca etrierele erau cam ruginite. Nimic nou aici, pentru ca orice masina cu etriere din otel le va avea ruginite. In interior insa, exista doua probleme: pistonasele care imping inapoi placutele dupa ce ai pus frana se blocheaza in timp, de la umezeala care intra in burduf. A doua problema, cea mai grava, este ca pistonul sau pistoanele, daca sunt doua, cele care imping placutele, se blocheaza si ele in cazul in care nu se circula cu masina. Asa ca te poti astepta de la o masina care zace in parcare sa nu mai aiba frana... deloc.
10. Frana de mana
Apropo de frana, o alta problema apare la frana de mana. Mai ales daca ai facut greseala sa o uiti trasa. Arcurile ruginesc si raman asa, intinse, blocand placutele pe disc. Mai mult, daca tii frana de mana intinsa, o sa slabesti arcurile si pe viitor, daca vrei sa o folosesti, o sa realizezi ca nu mai tine deloc frana de stationare. Ideal este ca, atunci cand lasi o masina pe dreapta o perioada lunga de timp, sa o lasi cu frana de mana netrasa. Este cam aceeasi regula ca iarna: daca este frig cu temperaturi negative, o lasi jos. Daca e cald, poti sa o tragi. Numai ca pe termen lung, frana se blocheaza de la rugina, nu de la ger, in cateva ore...
-
Piese moto honda sh yamaha, honda, suzuki, kawasaki, ktm, bmw,... 10 Lei
Vw passat b5 tdi
Jante aliaj 16 zoll originale bmw seria 1/2/3 / audi 5x112 cu... 1250 Lei
-
Armatura bara fata volkswagen golf 5 2006 hatchback 1.4 mpi 150 Lei
Filtru ulei (sp1426 alc) aprilia motorcycles,benelli... 23.74 Lei
Armatura bara fata volkswagen golf 4 combi an 2004 119 Lei
-
Teava admisie moto rms aprilia sr; gilera runner, typhoon;... 59 Lei
Pompa servodirectie 491100023r renault laguna 3 [2007 - 2011]... 500 Lei
Senzor presiune gaze audi a4 b8 2.0tdi 0281006005 100 Lei
-
Distribuitor vacuum audi a3 sportback (8pa) [fabr 2004-2013]... 99 Lei
9802448680 9674973080 vdo injector cetroen peugeot ford volvo... 550 Lei
Navigatie 8618842290 audi a4 b7 [2004 - 2008] 2.0 tdi blb 350 Lei
-
Piese scuter malaguti f12 dezmembrez scuter malaguti f12 10 Lei
Dezmembrez ford transit 2015 - 2016
Janta aliaj r15 tabla!!! volkswagen golf iv 1j1 1997-2005 50 Lei
-
Radiator intercooler 1.5 dci 144610001n renault laguna 3 [2007... 245 Lei
Alternator fiat ducato ii 2.3 jtd 110cp cod piesa : 9665617780 249 Lei
Stop dreapta haion original mercedes-benz gla (x156) facelift... 400 Lei
-
Dezmembrez vw golf vi 1.6 tdi cayb 90 cai cutie manuala 5...
Pompa + cilindru ambreiaj toyota rav 4 2.0 d4d 85kw 116cai... 250 Lei
Releu incarcare aprilia leonardo scarabeo 125-250cc 150 Lei
-
Bara fata hyundai tucson 2016-2018 2900 Lei
Baterie de pornire (yt7bbs yuasa) ducati motorcycles,kymco... 399.26 Lei
Dezmembrari renault megane 2
-
Compresor clima 4f0260805t audi a6 4f/c6 [2004 - 2008] 715 Lei
Set jante r16 vw golf 6 6jx16 et 50 5x112 cod: 1t4071496666... 1150 Lei
Dezmembrez renault megane 2 2002 - 2010 1.5 dci k9k 724( cp:...
-
Amplificator audio / staie originala audi a4 b6 cod piesa :... 150 Lei
Lant distributie malaguti madison - mbk doodo skyliner -... 80 Lei
Sonda lambda skoda octavia 2 1.2 i tsi cbzb benzina 03f906262b... 300 Lei
-
Armatura bara fata volkswagen passat b6 variant (3c5) [fabr... 199 Lei
Baterie de pornire (ytx5lbs yuasa) aprilia motorcycles,baotian... 284.83 Lei
Ford focus diesel 2012 4090 €
-
Traversa superioara mercedes clasa clk (c209) [fabr 2002-2009]... 63 Lei
Alternator fiat ducato 2.3 diesel 2016-2022 350 Lei
Cutie viteza manuala renault megane 2 (2003-2008) 1.5 motorina... 700 Lei


