10 lucruri care se strica la masina daca nu mergi cu ea

- Freonul se evapora daca masina nu circula mult timp
- Componentele circuitului de racire
- Frane, electrica si injectoarele
Vorba din batrani, conform careia "masina care nu circula se strica" este foarte adevarata. Iata 10 elemente ale masinii noastre care se strica daca tragem pe dreapta un automobil in loc sa-l conducem periodic.
1. Aerul conditionat
In cazul in care nu circulam o perioada lunga cu o masina, primul care cedeaza este aerul conditionat. De fapt, partea mecanica si electrica nu se strica, dar freonul din sistem are toate sansele sa se evapore. Pentru ca sunt multe garnituri din cauciuc care necesita lubrifiere periodica. Si asta se face cand dam drumul la aer. Daca noi lasam instalatia nepornita cu lunile sau cu anii, garniturile se crapa de la schimbarile de temperatura si o mica fisura este suficienta ca sa lase tot freonul sa iasa din instalatie. Nu degeaba, chiar si iarna, e bine sa dam drumul la AC din cand in cand...
2. Anvelopele
Cum se strica anvelopele daca raman mereu umflate? Nimic mai simplu. Daca o masina sta pe loc, nemiscata, perioade lungi, degeaba are anvelopele aparent umflate, deoarece presiunea tot scade in timp. Si asa se inmoaie peretii laterali, desi la ochi par a fi la presiune normala. Asta inseamna ca roata prinde o forma neuniforma, adica plata in partea de jos, de la greutate. Daca lasam in aceeasi pozitie masina cu rotile, atunci cand plecam si umflam rotile, o sa simtim o trepidatie in volan. Degeaba le echilibram sau le umflam, ca anvelopa s-a deformat de la stat prea mult in aceeasi pozitie.
3. Garnituri
Elementul auto care cedeaza cel mai des in timp este cel din cauciuc. Si masina are multe garnituri de cauciuc, mai ales la motor. Care se crapa in timp, pentru ca nu au mai fost umezite cu ulei pe interior, dar si daca masina sta vara in soare la +40 de grade si iarna la -30 de grade. Primele care cedeaza sunt garniturile de la baia de ulei si cea de la capacul de tacheti. Dar pot fi si altele, cum ar fi de la pompa de apa, de la prinderile furtunelor de antigel si asa mai departe. Nu degeaba, daca o masina zace pe loc mai mult de un an, atunci cand porneste, incepe sa scuipe lichide pe toate partile...
4. Pompa de apa
Apropo de pompa de apa, aceasta poate sa cedeze foarte usor daca nu mergem cu o masina. Mai ales la masinile mai vechi, cu bloc din fonta. In sistemul de racire sunt multe depuneri si reziduuri care se plimba odata cu antigelul. Chiar si rugina. Cand lasam multe luni sau multi ani o masina pe loc, depunerile se intaresc acolo unde au ajuns si blocheaza tot. De multe ori, suita evenimentelor este asta: o garnitura cedeaza, se scurge lichidul de racire si depunerile ramase pe traseu se intaresc. Acestea pot bloc o pompa de apa, nu de putine ori am vazut pompe blocate de rugina, tocmai, ca traseul a ramas uscat...
5. Termostatul
La fel ca in cazul pompei de apa, termostatul este o alta piesa usor de stricat daca nu mergem cu masina suficient. De fapt, cazuri in care termostatul a cedat sunt mult mai numeroase. Pentru ca vorbim de o piesa mica, prin care antigelul circula cu viteza si orice element strain ramane blocat. In cazul in care ramanem fara antigelu si lasam asa instalatia mult timp, avem toate sansele ca termostatul sa se blocheze. Daca se blocheaza pe pozitia deschisa, putem circula, desi vom avea un motor ce ramane mereu sub temperatura optima de functionare, iar asta se traduce prin consum crescut. Daca se blocheaza pe pozitia inchisa, riscam sa fierbem motorul...
6. Discurile de frana
Discuri sau tamburi, nu conteaza. Dar sunt sanse mari sa le stricam daca o masina sta prea mult timp nemiscata. Pentru ca discurile ruginesc si de multe ori se sudeaza de placute si de etrier. Iar atunci cand vrem sa miscam masina, auzim niste pocnituri care nu prea sunt bune... Am vazut in service discuri de frana abia montate, groase in carne, dar care, de la stat pe loc, au ruginit si s-au crapat. Cand masina circula, discurile se mai curata si in acelasi timp se si uniformizeaza. Dar daca stau, ruginesc si, dupa aceea, cand ne plimbam, o sa ne dam seama ca sunt ovalizate sau, mai grav, chiar crapate.
7. Relee
Timpul strica tot. Poate mai putin... vinul. Dar si partea electrica are de suferit la o masina care sta pe loc. De la schimbarile de temperaturi, unele contacte se oxideaza si incep sa faca probleme. Releele sunt piese electrice destul de numeroase la o masina, dar care sunt pacatoase. Fie ca se oxideaza papucii sau contactul, fie piesele metalice din interior care fac contact, cert este ca daca nu se incalzesc o lunga perioada de timp, de la folosire, risca sa cedeze. Intr-o functionare obisnuita, tot ce inseamna parte electrice se incinge, dar acest lucru este unul benefic. Pentru ca sunt piese special facute sa reziste la temperaturi inalte. Nu degeaba, de multe ori, un contact imperfect poate fi rezolvat lasand mai mult timp contactul pus, pana cand de la caldura, incepe sa treaca curentul.
8. Injectoarele
In general, regula e simpla: tot ce functioneaza pe baza de lichide, se strica. Adica instalatia de racire, motor si chiar instalatia de alimentare. Pentru ca in Romania, in general, carburantii sunt de o calitate proasta. Nu degeaba masinile diesel au probleme cu injectoarele in timp, dar si cu alte piese auto care tin de carburanti. La o masina pe care uitam sa o mai pornim din cand in cand, povestea este aceeasi ca si in alte cazuri mentionate mai sus: se fac depuneri care se solidifica si blocheaza traseul motorinei. In plus, exista riscul ca, pe timp de iarna, motorina veche sa inghete la temperaturi foarte scazute si chiar sa crape traseul. Este bine ca din cand in cand sa pornim motorul si chiar sa circulam putin, ca presiunea de la pompa sa curete injectoarele.
9. Etrierele
Deunazi am umblat la sistemul de franare al unei masini care... nu prea circula des. Si la schimbul de placute am avut surpriza sa vad ca etrierele erau cam ruginite. Nimic nou aici, pentru ca orice masina cu etriere din otel le va avea ruginite. In interior insa, exista doua probleme: pistonasele care imping inapoi placutele dupa ce ai pus frana se blocheaza in timp, de la umezeala care intra in burduf. A doua problema, cea mai grava, este ca pistonul sau pistoanele, daca sunt doua, cele care imping placutele, se blocheaza si ele in cazul in care nu se circula cu masina. Asa ca te poti astepta de la o masina care zace in parcare sa nu mai aiba frana... deloc.
10. Frana de mana
Apropo de frana, o alta problema apare la frana de mana. Mai ales daca ai facut greseala sa o uiti trasa. Arcurile ruginesc si raman asa, intinse, blocand placutele pe disc. Mai mult, daca tii frana de mana intinsa, o sa slabesti arcurile si pe viitor, daca vrei sa o folosesti, o sa realizezi ca nu mai tine deloc frana de stationare. Ideal este ca, atunci cand lasi o masina pe dreapta o perioada lunga de timp, sa o lasi cu frana de mana netrasa. Este cam aceeasi regula ca iarna: daca este frig cu temperaturi negative, o lasi jos. Daca e cald, poti sa o tragi. Numai ca pe termen lung, frana se blocheaza de la rugina, nu de la ger, in cateva ore...
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
-
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
-
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei


