10 lucruri pe care le faci zilnic la volan fara sa-ti dai seama ca iti strica masina
- Franarea in ultima clipa
- Cobori panta doar cu frana de picior
- Deschizi geamurile iarna
Nu este usor sa conduci in Romania, o tara fara infrastructura si cu multe gropi oriunde privesti. Asa ca nu e de mirare ca sunt putini cei preocupati de o conducere eficienta, economica si care sa nu dauneze automobilului. De fapt, este o arta sa conduci atat de bine incat sa menajezi propria masina. Iata mai jos cateva sfaturi care te vor ajuta sa economisesti bani pe termen lung.
Franarea in ultima clipa
Multi soferi au prostul obicei sa nu anticipeze ce se intampla in fata lor si franeaza cu masina brusc exact cand ajung langa semaforul care arata rosu, sau franeaza violent pana in spatele masinii din fata. In loc sa priveasca din timp, sa vada ca este rosu si sa incetineasca usor si sigur. Daca franam asa violent de fiecare data stricam franele masinii mai repede, atat discuri, cat si placute sau furtune de frana. Unde mai pui ca o asemenea metoda agresiva de conducere ne creste consumul? In plus, daca incetinesti din timp si, Doamne-fereste ai o scurgere de lichid si pierzi presiunea din conductele de frana, ai timp sa folosesti frana de mana si de motor. Dar daca tu vii lansat si ramai fara frane, te vei opri direct in masinile din fata ta. Asadar, nu mai frana in ultima clipa!
Ambreiajul apasat la semafor
Poate ca de la taximetristi, poate ca din nerabdare, dar cert este ca multi soferi au invatat de undeva sa astepte culoarea verde de la semafor cu piciorul pe ambreiaj, ca la raliuri, cand se da startul. Nimeni nu stie de ce, dar cert este ca nu este nici comod, nici eficient sa stai secunde lungi in asteptare cu pedala apasata. In plus, uzezi prematur discul si placa de ambreiaj, iar daca nu calci prea bine pedala, risti sa faci un contact imperfect intre disc si volanta care va duce la disparitia suprafetei de frecare, adica la ferodouri. Dar de ce ai vrea sa stai cu piciorul pe pedala cand poti face asa cum ai fost invatat la scoala de soferi si sa bagi in viteza doar cand se face rosu la pietoni?
Cobori panta doar cu frana de picior
Franele masinii tale mai pot fi distruse printr-o metoda sigura: sa ajungi la munte si sa cobori o panta sau un drum plin de serpentine fara sa utilizezi frana de motor. Viteza, inertia si virajele fac ca masina care coboara un drum muntos sa prinda viteza si sa aiba o greutate mai mare decat pe linie dreapta, resimtita in forta de franare. Adica franele se vor incinge si, daca nu esti atent, te vor lasa de tot. Cum se intampla asta? Discurile se incing la peste 150 de grade in urma frecarii cu placutele si caldura fierbe lichidul de frana din conducta. Acesta bolboroseste si aerul astfel format se poate comprima la apasarea pedalei. Asa ca fa bine si cand cobori, utilizeaza frana de motor, asistata de cea de picior.
Dai la cheie prea repede
Daca masina ta e mai veche si nu porneste din prima, sau pe timp de iarna ai un diesel care mai face figuri, nu face prostia sa dai la cheie prea repede. Adica sa dai la automat, sa nu porneasca, dupa care sa dai imediat iar la automat. Pentru ca electromotorul invarte un bendix care, la randul sau, invarte motorul. Dar acesta are nevoie de cateva secunde pentru a se opri dupa o pornire la automat, asa ca daca tu dai repede la cheie, cele doua roti dintate nu se vor sincroniza si le vei uza (starterul cu volanta). Tot despre pornire iti mai recomandam sa nu lasi cheia pe automat mai mult de 3-4 secunde, chiar daca nu porneste masina. Deoarece vei incalzi electromotorul si il poti arde.
Lasi masina nespalata
Poate cea mai mare greseala pe care o fac soferii este sa lase masina personala mult prea mult timp nespalata. Una la mana, se strica vopseaua de la gainatul pasarilor, de la praf si de la mizerie, sau chiar de la ploile acide. In al doilea rand, praful care se pune pe geamurile laterale intra la chedere si, cand vei deschide geamul, il vei zgaria - nu degeaba mai toate masinile au niste dungi de la zgarieturi. Cat despre anotimpul rece, in care mai toti soferii fac greseala si evita spalatoriile, iti recomandam sa speli masina regulat, mai ales pe dedesubt, astfel incat caroseria sa nu fie afectata de sare si de solutiile cu care masinile de deszapezire imprastie pe carosabil.
Bagi in marsarier prea repede
Soferii care conduc un automobil cu o transmisie manuala fac des greseala sa bage in marsarier cand masina este inca in miscare. De exemplu, cand masina inca merge inainte, foarte incet. Pentru ca marsarierul nu este sincronizat, asa cum sunt vitezele de mers inainte, daca automobilul nu se afla stationat si motorul la ralanti, o sa auzim un zgomot deranjant de fier pe fier, ca si cum ceva din cutie se uzeaza si se strica. Ideal este sa oprim masina pe loc, dupa care sa bagam in marsarier. Daca vedem ca nu intra usor, ridicam ambreiajul, il calcam iar si incercam atunci. Cat despre soferii cu o cutie automata, schimbarea din Drive in Reverse trebuie sa se faca numai cu masina oprita.
Deschizi geamurile iarna
Desi iarna este departe, putem face greseala cand afara sunt -10 grade si totul e inghetat, sa deschidem geamurile laterale. Acestea au toate sansele sa fie blocate din cauza ghetii, iar atunci cand le fortam din buton, sa le stricam. De fapt, vom strica cele doua prinderi de plastic ale geamului, care conecteaza sticla de macaraua metalica. Pentru ca geamul este blocat, motorasul electric va trage in jos si va rupe prinderile. Ideea este sa ne asiguram ca nu avem geamul inghetat cand e frig afara, apasand foarte scurt. Si daca geamul nu se deschide, sa-l lasam in pace. Putem sa il deschide, doar dupa ce am lasat masina parcata intr-o parcare subterana cu temperaturi pozitive...
Turezi motorul cand e rece
De obicei, cand esti incepator sau cand nu e masina ta, nu tii cont de nimic si turezi motorul chiar daca e rece. Sau faci aceasta greseala atunci cand te grabesti... Dar iti recomandam sa eviti asemenea practici, deoarece daca turezi masina cu motorul rece uzezi piesele interne. Uleiul nu ajunge in partea de sus, nu ajunge intre piston si camasa si din cauza ca nu au lubrifiere, piesele de metal care intra in contact direct se cam uzeaza. Cel mai bine este sa astepti cateva secunde, vreo 20-30, dupa care sa te pui in miscare daca motorul este rece. Dar
Folosesti stergatoarele pe uscat
Unii soferi mai dau drumul la stergatoare cand nu ploua sau cand stropesc geamurile ca sa le curete. Ideal este sa folosim stergatoarele doar cand avem deja ceva lichid pe parbriz. Nu e recomandat sa folosim stergatoarele inainte ca geamul sa fie udat, pentru ca vom zgaria suprafata cu praful si mizeria de la suprafata. Daca vrem sa curatam geamul, trebuie sa udam cu apa dintr-o sticla, dupa care sa folosim stropitorul. De ce? Pentru ca daca folosim stropitorul, o sa vedem ca stergatoarele sterg pe uscat de cateva ori pana cand sa vina jetul de lichid de parbriz. Si, in timp, acest obicei o sa ne oblige sa schimbam parbrizul.
Sa mergem cu rezervorul gol
Sa circulam cu masina cand becul de la benzina este aprins e o greseala. Mare. Din mai multe motive: putem sa ardem pompa de benzina daca o avem in rezervor pentru ca ea se raceste cu carburant si daca avem benzina doar pe fund, se incinge. Putem sa infundam pompa de benzina pentru ca depunerile se aduna mai usor cand avem doar cativa litri de lichid in rezervor, iar daca lasam masina nemiscata multa vreme, riscam chiar sa avem parte de rugina. In ultimul rand, pe timp de iarna, riscam sa ne stricam motorul. Cum? Nimic mai simplu: cand rezervorul este gol, se formeaza condens care, ulterior, se face apa. Adica iarna, daca lasam putina motorina sau benzina in rezervor, nu trebuie sa ne mire daca o sa devina un amestec cu apa ce nu mai permite masinii sa porneasca. Si, cand ingheata pe conducta, nu o sa mai pornim cu nimic masina, decat daca o lasam la caldura zile in sir si facem plinul. Asadar, ideal este sa avem mereu cel putin 1/3 din rezervor plin, la orice ora, in orice anotimp.
Nu doar aceste sfaturi sunt de urmat daca vrem sa prelungim viata masinii noastre. Mai sunt o multime, dar de bun-simt. Pe care orice sofer care a investit bani din buzunar, orice pasionat si orice persoana responsabila le stie si le pune in aplicare. Daca esti genul de sofer care doar se urca in masina, da cheie si pleaca fara sa fie interesat de ce se intampla sub capota, de ce se poate strica sau duci masina in service fara sa vezi ce se intampla, atunci aceste sfaturi nu sunt pentru tine. Ca oricum nu ai grija de masina... Dar daca tii la banii tai, e bine sa urmezi cele scrise mai sus.
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Renault megane 16v 2006 2000 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €