10 piese auto din cauciuc pe care trebuie sa le verifici anual la masina ta

- Prindere esapament
- Cureaua de accesorii
- Flansa amortizor
Automobilele noastre sunt facute din metal, plastic, sticla si cauciuc. De departe, cele mai vulnerabile in fata trecerii timpului sunt piesele din cauciuc. Insa soferii uita sa le verifice atat de des pe cat ar trebui... Iata 10 elemente auto din cauciuc la care nu strica sa te uiti din cand in cand.
Tampon motor
Motorul si cutia de viteze sunt prinse de caroserie si de sasiu cu niste tampoane. Acestea sunt metalice, dar au si portiuni din cauciuc pentru a evita transmiterea vibratiilor catre habitaclu, dar si ca sa permita o oarecare miscare. Ca orice cauciuc insa, aceste tampoane se uzeaza in timp, pentru ca materialul lucreaza la diferentele mari de temperatura, crapa, permite mult mai mult joc si in final conduce la ruperea tamponului metalic. Cand mergem in service, e bine sa ii spunem mecanicului sa verifice toate tampoanele motorului, iar cele care prezinta crapaturi sa le schimbam imediat.
Furtune
Indiferent ca vorbim de furtunele de la sistemul de racire sau de cele de la aerul conditionat sau servo-directie, tot ce inseamna furtun la masina in timp se strica. Chiar daca aceste furtune au intarituri textile sau metalice, din cauza colierelor de prindere se fisureaza in timp si cedeaza. In prima instanta, nu este ceva greu, dar daca avem, de exemplu, un furtun crapat sau rupt si pierdem tot antigelul cand suntem in vacanta, ne putem trezi cu motorul calat.
Flansa amortizor
Amortizoarele au in capat flanse din metal si cauciuc care fac prinderea pe caroserie. De la socuri, dar si de la trecerea timpului, flansele cedeaza si amortizorul incepe sa aiba joc si sa loveasca in caroserie. De obicei, cand schimbam amortizoarele, schimbam si flansele, ca sa fie lucrarea cum trebuie, dar sunt situatii in care vom fi nevoiti sa inlocuim doar flansele. Nu sunt niste piese foarte scumpe, dar manopera o sa fie ceva.
Pivoti / Bucse
Primele elemente din cauciuc care cedeaza la o masina sunt articulatiile. Adica tot ce tine de bucsaraie si pivoti la roti, adica la directie. Si principala cauza, evident, este conditia in care sunt drumurile noastre. Gropile sunt inamicul numarul 1 al bucselor si al pivotilor. Insa aici nu trebuie sa ne facem griji, deoarece mecanicii verifica in primul rand elementele directiei cand mergem la service. Dar si daca nu mergem, in caz ca avem o problema, auzim un joc sau o bataie si e usor sa ne dam seama ca avem o problema.
Prindere esapament
Mai tineti minte vechiile Dacii care aveau toba finala prinsa cu doua inele din cauciuc? Poate ca acum, masinile moderne nu mai folosesc acele inele care se rupeau in fiecare saptamana, dar folosesc tot tampoane din cauciuc. Pentru ca esapamentul se misca, dar si pentru ca tot ce inseamna evacuare trebuie sa fie distantat de podeaua masinii din cauza caldurii emanate. Dar de la caldura si de la vibratii, aceste prinderi se crapa, se largesc, dupa care cad. Am vazut cateva situatii in care soferii au ajuns cu evacuarea pe asfalt deoarece nu au avut grija sa schimbe tampoanele.
Cap de bara
Caseta de directie are la ambele capete doua prinderi de fuzeta care se cheama capete de bara sau bieleta de directie. Adica capatul barei din caseta de directie. Sunt niste piese mici din otel, dar care au si un mecanism mobil cu bila si bucsa din cauciuc. Cauciucul are rol de amortizare a vibratiilor ca sa nu se transmita in volan, dar si de protectie a bilei. Odata ce cauciucul se uzeaza, la bila mobila intra praf si iese vaselina, dupa care capatul de bara incepe sa aiba joc mare si trebuie schimbat. Daca nu luam in seama zgomotul pe care il face cand miscam volanul sau la gropi, riscam sa ajungem cu el retezat.
Cureaua de accesorii
Tot din cauciuc este si cureaua de distributie sau cea de accesorii. Insa cum la cureaua de distributie lucrurile sunt clare si avem un anumit interval de schimb, la cureaua de accesorii trebuie sa fim mai atenti. Aceasta se schimba de obicei cand inlocuim si distributia, sau cand umblam la pompa de apa, alternator sau la alte role, rulmenti. Am vazut insa si curele de distributie de slaba calitate care se uzeaza mult mai repede. E usor sa verificam cureaua, pentru ca e la vedere, iar daca vedem ca are crapaturi sau incepe sa se uzeze pe margini, e timpul sa punem una noua.
Furtune de frana
Nu am incadrat furtunele de frana la furtunele de mai sus deoarece sunt mult mai importante. Daca la un furtun crapat de la servodirectie ramai fara servo, dar masina merge, cand ti se rupe un furtun de frana risti sa mori intr-un accident. Furtunele de frana sunt din cauciuc numai in zona rotii, ca sa aiba elasticitate cand misti roata, in rest fiind conducte din metal sau cupru. Chiar si furtunele acestea se strica, desi sunt construite sa reziste la presiuni uriase. Sunt din cauciuc ranforsat cu metal, ca sa nu se umfle de la presiune, rezista la orice forta, dar nu si la testul timpului. Am vazut furtune crapate de timp care ulterior s-au rupt si au pierdut tot lichidul.
Chederele
Ce crezi ca se mai strica la masina din cauciuc? Chederel sunt si ele din cauciuc. De obicei nu exista probleme cu ele, daca avem grija de masina. Insa in Romania, soferii au alte preocupari si nu stiu cum sa aiba grija de chedere. De exemplu cand e iarna si ingheata masina, ca sa deschidem portierele tragem tare si fortam chederul, fara sa stim ca acesta se poate rupe. Ideal ar fi ca la inceput de iarna sa ungem cu ceara sau vaselina chederel ca sa nu se mai lipeasca usile, dar cine face asta? Si daca le rupem, putin cate putin, o sa ne trezim ca intra aer in masina la viteze mari sau chiar apa.
Anvelopele
Am lasat la final cel mai evident element auto din cauciuc. E vorba de... cauciucuri. De fapt, anvelope, deoarece este gresit sa le numi cauciucuri, acesta fiind doar un material din care sunt compuse anvelopele. Poate cel mai important element auto al masinii noastre, deoarece este contactul nostru cu asfaltul, de dimensiunea a 4 palme. Daca nu avem grija de ele, nu avem aderenta. Si daca nu avem aderenta, nu avem franare... Asa ca, ideal este sa ne uitam la anvelopele noastre o data pe an sau pe sezon, sa vedem daca prezinta galme, daca au cuie, daca s-au uzat neuniform si, eventual, sa le rotim cele de pe fata cu cele de pe spate.
-
Coloana directie renault clio ii 1998 2012 100 Lei
Injectoare hyundai i30 / kia ceed 1.6 crdi 2007 2008 2009 2010 200 Lei
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
-
Dezmembram mercedes-benz clk-class c209 [2002 - 2005]...
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Set ornamente crom grila radiator suzuki vitara (2015-2018) 200 Lei
-
Camera video marsarier oe mercedes-benz vito w639 2003-2014... 2910 Lei
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
-
Bara fata grunduita vw jetta 05/10 200 Lei
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
Difuzor bara spate audi a4 b9 (2016-2019) cod 8w0807521g 300 Lei
-
Electrovalva 3.0 tdi cdu cdud audi a6 c7 4g audi q5 a5 8f a6... 100 Lei
Cablaj bara spate oe dacia logan 2 2012→ 240153297r 510 Lei
Senzor presiune ac volkswagen touran (1t1, 1t2) [ 2003 - 2010... 100 Lei
-
Ventilator racire motor volvo v40 350 Lei
Armatura superioara bara fata toyota prius 2016-2017-2018 noua... 730 Lei
Caseta directie land rover freelander (ln) (1998 - 2006)... 1483 Lei
-
Elevator auto cu 2 coloane pe surub 4500 Lei
Bandou bara fata - renault captur 2017 , 620722890r 183.3 Lei
Tub / furtun / racord aer admisie audi a6 c5 2.5 tdi 4x4 fab.... 30 Lei
-
Roata janta tabla rezerva 185 60 15 r15 seat ibiza 2009 - 2014... 249.99 Lei
Aripa dreapta opel frontera b 1999 2004 350 Lei
Grila radiator neagra cu rama cromata audi a3 2008-2012 537 Lei
-
Compresor clima citroen c5 2 1.6 hdi 2007-2017 9800839580 750 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
Grila radiator audi a4 b9 8w 2016 2017 2018 2019 350 Lei
-
Carcasa oglinda pregatita pentru vopsit - ford puma 2000-2001,... 105.14 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Coloana directie renault clio 1 1991 1998 80 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Ulei transmisie fatcom valvolina-f 1l 16 Lei
Trager (panou frontal) bmw x3 f25 1400 Lei


