10 piese auto din cauciuc pe care trebuie sa le verifici anual la masina ta

- Prindere esapament
- Cureaua de accesorii
- Flansa amortizor
Automobilele noastre sunt facute din metal, plastic, sticla si cauciuc. De departe, cele mai vulnerabile in fata trecerii timpului sunt piesele din cauciuc. Insa soferii uita sa le verifice atat de des pe cat ar trebui... Iata 10 elemente auto din cauciuc la care nu strica sa te uiti din cand in cand.
Tampon motor
Motorul si cutia de viteze sunt prinse de caroserie si de sasiu cu niste tampoane. Acestea sunt metalice, dar au si portiuni din cauciuc pentru a evita transmiterea vibratiilor catre habitaclu, dar si ca sa permita o oarecare miscare. Ca orice cauciuc insa, aceste tampoane se uzeaza in timp, pentru ca materialul lucreaza la diferentele mari de temperatura, crapa, permite mult mai mult joc si in final conduce la ruperea tamponului metalic. Cand mergem in service, e bine sa ii spunem mecanicului sa verifice toate tampoanele motorului, iar cele care prezinta crapaturi sa le schimbam imediat.
Furtune
Indiferent ca vorbim de furtunele de la sistemul de racire sau de cele de la aerul conditionat sau servo-directie, tot ce inseamna furtun la masina in timp se strica. Chiar daca aceste furtune au intarituri textile sau metalice, din cauza colierelor de prindere se fisureaza in timp si cedeaza. In prima instanta, nu este ceva greu, dar daca avem, de exemplu, un furtun crapat sau rupt si pierdem tot antigelul cand suntem in vacanta, ne putem trezi cu motorul calat.
Flansa amortizor
Amortizoarele au in capat flanse din metal si cauciuc care fac prinderea pe caroserie. De la socuri, dar si de la trecerea timpului, flansele cedeaza si amortizorul incepe sa aiba joc si sa loveasca in caroserie. De obicei, cand schimbam amortizoarele, schimbam si flansele, ca sa fie lucrarea cum trebuie, dar sunt situatii in care vom fi nevoiti sa inlocuim doar flansele. Nu sunt niste piese foarte scumpe, dar manopera o sa fie ceva.
Pivoti / Bucse
Primele elemente din cauciuc care cedeaza la o masina sunt articulatiile. Adica tot ce tine de bucsaraie si pivoti la roti, adica la directie. Si principala cauza, evident, este conditia in care sunt drumurile noastre. Gropile sunt inamicul numarul 1 al bucselor si al pivotilor. Insa aici nu trebuie sa ne facem griji, deoarece mecanicii verifica in primul rand elementele directiei cand mergem la service. Dar si daca nu mergem, in caz ca avem o problema, auzim un joc sau o bataie si e usor sa ne dam seama ca avem o problema.
Prindere esapament
Mai tineti minte vechiile Dacii care aveau toba finala prinsa cu doua inele din cauciuc? Poate ca acum, masinile moderne nu mai folosesc acele inele care se rupeau in fiecare saptamana, dar folosesc tot tampoane din cauciuc. Pentru ca esapamentul se misca, dar si pentru ca tot ce inseamna evacuare trebuie sa fie distantat de podeaua masinii din cauza caldurii emanate. Dar de la caldura si de la vibratii, aceste prinderi se crapa, se largesc, dupa care cad. Am vazut cateva situatii in care soferii au ajuns cu evacuarea pe asfalt deoarece nu au avut grija sa schimbe tampoanele.
Cap de bara
Caseta de directie are la ambele capete doua prinderi de fuzeta care se cheama capete de bara sau bieleta de directie. Adica capatul barei din caseta de directie. Sunt niste piese mici din otel, dar care au si un mecanism mobil cu bila si bucsa din cauciuc. Cauciucul are rol de amortizare a vibratiilor ca sa nu se transmita in volan, dar si de protectie a bilei. Odata ce cauciucul se uzeaza, la bila mobila intra praf si iese vaselina, dupa care capatul de bara incepe sa aiba joc mare si trebuie schimbat. Daca nu luam in seama zgomotul pe care il face cand miscam volanul sau la gropi, riscam sa ajungem cu el retezat.
Cureaua de accesorii
Tot din cauciuc este si cureaua de distributie sau cea de accesorii. Insa cum la cureaua de distributie lucrurile sunt clare si avem un anumit interval de schimb, la cureaua de accesorii trebuie sa fim mai atenti. Aceasta se schimba de obicei cand inlocuim si distributia, sau cand umblam la pompa de apa, alternator sau la alte role, rulmenti. Am vazut insa si curele de distributie de slaba calitate care se uzeaza mult mai repede. E usor sa verificam cureaua, pentru ca e la vedere, iar daca vedem ca are crapaturi sau incepe sa se uzeze pe margini, e timpul sa punem una noua.
Furtune de frana
Nu am incadrat furtunele de frana la furtunele de mai sus deoarece sunt mult mai importante. Daca la un furtun crapat de la servodirectie ramai fara servo, dar masina merge, cand ti se rupe un furtun de frana risti sa mori intr-un accident. Furtunele de frana sunt din cauciuc numai in zona rotii, ca sa aiba elasticitate cand misti roata, in rest fiind conducte din metal sau cupru. Chiar si furtunele acestea se strica, desi sunt construite sa reziste la presiuni uriase. Sunt din cauciuc ranforsat cu metal, ca sa nu se umfle de la presiune, rezista la orice forta, dar nu si la testul timpului. Am vazut furtune crapate de timp care ulterior s-au rupt si au pierdut tot lichidul.
Chederele
Ce crezi ca se mai strica la masina din cauciuc? Chederel sunt si ele din cauciuc. De obicei nu exista probleme cu ele, daca avem grija de masina. Insa in Romania, soferii au alte preocupari si nu stiu cum sa aiba grija de chedere. De exemplu cand e iarna si ingheata masina, ca sa deschidem portierele tragem tare si fortam chederul, fara sa stim ca acesta se poate rupe. Ideal ar fi ca la inceput de iarna sa ungem cu ceara sau vaselina chederel ca sa nu se mai lipeasca usile, dar cine face asta? Si daca le rupem, putin cate putin, o sa ne trezim ca intra aer in masina la viteze mari sau chiar apa.
Anvelopele
Am lasat la final cel mai evident element auto din cauciuc. E vorba de... cauciucuri. De fapt, anvelope, deoarece este gresit sa le numi cauciucuri, acesta fiind doar un material din care sunt compuse anvelopele. Poate cel mai important element auto al masinii noastre, deoarece este contactul nostru cu asfaltul, de dimensiunea a 4 palme. Daca nu avem grija de ele, nu avem aderenta. Si daca nu avem aderenta, nu avem franare... Asa ca, ideal este sa ne uitam la anvelopele noastre o data pe an sau pe sezon, sa vedem daca prezinta galme, daca au cuie, daca s-au uzat neuniform si, eventual, sa le rotim cele de pe fata cu cele de pe spate.
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
-
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
-
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei


