10 piese auto din cauciuc pe care trebuie sa le verifici anual la masina ta

- Prindere esapament
- Cureaua de accesorii
- Flansa amortizor
Automobilele noastre sunt facute din metal, plastic, sticla si cauciuc. De departe, cele mai vulnerabile in fata trecerii timpului sunt piesele din cauciuc. Insa soferii uita sa le verifice atat de des pe cat ar trebui... Iata 10 elemente auto din cauciuc la care nu strica sa te uiti din cand in cand.
Tampon motor
Motorul si cutia de viteze sunt prinse de caroserie si de sasiu cu niste tampoane. Acestea sunt metalice, dar au si portiuni din cauciuc pentru a evita transmiterea vibratiilor catre habitaclu, dar si ca sa permita o oarecare miscare. Ca orice cauciuc insa, aceste tampoane se uzeaza in timp, pentru ca materialul lucreaza la diferentele mari de temperatura, crapa, permite mult mai mult joc si in final conduce la ruperea tamponului metalic. Cand mergem in service, e bine sa ii spunem mecanicului sa verifice toate tampoanele motorului, iar cele care prezinta crapaturi sa le schimbam imediat.
Furtune
Indiferent ca vorbim de furtunele de la sistemul de racire sau de cele de la aerul conditionat sau servo-directie, tot ce inseamna furtun la masina in timp se strica. Chiar daca aceste furtune au intarituri textile sau metalice, din cauza colierelor de prindere se fisureaza in timp si cedeaza. In prima instanta, nu este ceva greu, dar daca avem, de exemplu, un furtun crapat sau rupt si pierdem tot antigelul cand suntem in vacanta, ne putem trezi cu motorul calat.
Flansa amortizor
Amortizoarele au in capat flanse din metal si cauciuc care fac prinderea pe caroserie. De la socuri, dar si de la trecerea timpului, flansele cedeaza si amortizorul incepe sa aiba joc si sa loveasca in caroserie. De obicei, cand schimbam amortizoarele, schimbam si flansele, ca sa fie lucrarea cum trebuie, dar sunt situatii in care vom fi nevoiti sa inlocuim doar flansele. Nu sunt niste piese foarte scumpe, dar manopera o sa fie ceva.
Pivoti / Bucse
Primele elemente din cauciuc care cedeaza la o masina sunt articulatiile. Adica tot ce tine de bucsaraie si pivoti la roti, adica la directie. Si principala cauza, evident, este conditia in care sunt drumurile noastre. Gropile sunt inamicul numarul 1 al bucselor si al pivotilor. Insa aici nu trebuie sa ne facem griji, deoarece mecanicii verifica in primul rand elementele directiei cand mergem la service. Dar si daca nu mergem, in caz ca avem o problema, auzim un joc sau o bataie si e usor sa ne dam seama ca avem o problema.
Prindere esapament
Mai tineti minte vechiile Dacii care aveau toba finala prinsa cu doua inele din cauciuc? Poate ca acum, masinile moderne nu mai folosesc acele inele care se rupeau in fiecare saptamana, dar folosesc tot tampoane din cauciuc. Pentru ca esapamentul se misca, dar si pentru ca tot ce inseamna evacuare trebuie sa fie distantat de podeaua masinii din cauza caldurii emanate. Dar de la caldura si de la vibratii, aceste prinderi se crapa, se largesc, dupa care cad. Am vazut cateva situatii in care soferii au ajuns cu evacuarea pe asfalt deoarece nu au avut grija sa schimbe tampoanele.
Cap de bara
Caseta de directie are la ambele capete doua prinderi de fuzeta care se cheama capete de bara sau bieleta de directie. Adica capatul barei din caseta de directie. Sunt niste piese mici din otel, dar care au si un mecanism mobil cu bila si bucsa din cauciuc. Cauciucul are rol de amortizare a vibratiilor ca sa nu se transmita in volan, dar si de protectie a bilei. Odata ce cauciucul se uzeaza, la bila mobila intra praf si iese vaselina, dupa care capatul de bara incepe sa aiba joc mare si trebuie schimbat. Daca nu luam in seama zgomotul pe care il face cand miscam volanul sau la gropi, riscam sa ajungem cu el retezat.
Cureaua de accesorii
Tot din cauciuc este si cureaua de distributie sau cea de accesorii. Insa cum la cureaua de distributie lucrurile sunt clare si avem un anumit interval de schimb, la cureaua de accesorii trebuie sa fim mai atenti. Aceasta se schimba de obicei cand inlocuim si distributia, sau cand umblam la pompa de apa, alternator sau la alte role, rulmenti. Am vazut insa si curele de distributie de slaba calitate care se uzeaza mult mai repede. E usor sa verificam cureaua, pentru ca e la vedere, iar daca vedem ca are crapaturi sau incepe sa se uzeze pe margini, e timpul sa punem una noua.
Furtune de frana
Nu am incadrat furtunele de frana la furtunele de mai sus deoarece sunt mult mai importante. Daca la un furtun crapat de la servodirectie ramai fara servo, dar masina merge, cand ti se rupe un furtun de frana risti sa mori intr-un accident. Furtunele de frana sunt din cauciuc numai in zona rotii, ca sa aiba elasticitate cand misti roata, in rest fiind conducte din metal sau cupru. Chiar si furtunele acestea se strica, desi sunt construite sa reziste la presiuni uriase. Sunt din cauciuc ranforsat cu metal, ca sa nu se umfle de la presiune, rezista la orice forta, dar nu si la testul timpului. Am vazut furtune crapate de timp care ulterior s-au rupt si au pierdut tot lichidul.
Chederele
Ce crezi ca se mai strica la masina din cauciuc? Chederel sunt si ele din cauciuc. De obicei nu exista probleme cu ele, daca avem grija de masina. Insa in Romania, soferii au alte preocupari si nu stiu cum sa aiba grija de chedere. De exemplu cand e iarna si ingheata masina, ca sa deschidem portierele tragem tare si fortam chederul, fara sa stim ca acesta se poate rupe. Ideal ar fi ca la inceput de iarna sa ungem cu ceara sau vaselina chederel ca sa nu se mai lipeasca usile, dar cine face asta? Si daca le rupem, putin cate putin, o sa ne trezim ca intra aer in masina la viteze mari sau chiar apa.
Anvelopele
Am lasat la final cel mai evident element auto din cauciuc. E vorba de... cauciucuri. De fapt, anvelope, deoarece este gresit sa le numi cauciucuri, acesta fiind doar un material din care sunt compuse anvelopele. Poate cel mai important element auto al masinii noastre, deoarece este contactul nostru cu asfaltul, de dimensiunea a 4 palme. Daca nu avem grija de ele, nu avem aderenta. Si daca nu avem aderenta, nu avem franare... Asa ca, ideal este sa ne uitam la anvelopele noastre o data pe an sau pe sezon, sa vedem daca prezinta galme, daca au cuie, daca s-au uzat neuniform si, eventual, sa le rotim cele de pe fata cu cele de pe spate.
-
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Ansamblu buton avarii cu incalzire in scaune 7l6857318... 150 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Dezmembrari vw golf 6 1.4tsi , 122 cp / 90 kw ,transmisie...
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
042200-0402 88370-76020 042200-0404 denso compresor ac lexus... 1500 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
0445110524 55246223 0986435280 bosch injector alfa romeo 1.6... 500 Lei
0445110248 0986435163 504088823 bosch injector fiat ducato /... 500 Lei
Diferential (grup) fata chevrolet captiva 2.2 cdti 2011-2014 700 €
-
0445120237 0445120144 84347519r 5263310 bosch injector case... 750 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
-
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
Carcasa filtru ulei 1.6 d volvo v50 9656970080 70 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
1ea820808e 1ea820808d 1ea820808b compresor ac audi cupra skoda... 1500 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0445115087 0445116042 9687454380 bosch injector citroen ford... 500 Lei
Filtru de particule a2464911906 kt1288 82129967 a1564900400... 1000 Lei
-
Modul axe cu came 9812647280 peugeot 3008 ii suv 1.5 bluehdi... 2500 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
Injector 0445110174 0986435105 97363811 8973638110 93169125... 200 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei


