10 sunete facute de masina noastra care ne spun ca se intampla ceva grav

10 sunete facute de masina noastra care ne spun ca se intampla ceva grav
  • Huruit franare
  • Tacanit motor
  • Scartait amortizoare
Distribuie pe Facebook

Intr-o lume ideala, soferul se urca in masina si isi vede de drum fara sa-l deranjeze nimic. Insa pentru ca nu traim asemenea vremuri, trebuie uneori sa ciulim urechile la ceea ce ne "spune" masina noastra in mers. Iata 10 sunete pe care le poate face si care ar trebui sa ne traga un semnal de alarma.

Huruit franare

In cazul in care auzi un zgomot de frecare metal pe metal, un huruit, atunci cand franezi, sigur este ceva legat de frane. De obicei, acest zgomot apare la masinile care au stat pe loc mai mult timp si care au prins rugina pe suprafata lucioasa a discului de frana, asa ca dupa cateva franari, zgomotul dispare. Dar daca acest huruit nu dispare, inseamna un singur lucru: placutele au ajuns la suportul din otel si toata suprafata de frictiune s-a uzat. In cazul in care nu vrei sa strici si discul, grabeste-te si schimba placutele urgent!

Suierat turbo-compresor

Soferii de autoturisme care sunt echipate cu motoare turbo pot auzi un zgomot ciudat. E vorba de un suierat care apare pe acceleratie, un zgomot pe care nu trebuie sa-l ignoram deloc. Mai ales daca acest sunet apare brusc, nu progresiv. Oricum, orice turbo-compresor face un zgomot atunci cand acceleram, dar daca acesta se transforma intr-un fluierat care se aude destul de tare, inseamna ca turbina noastra e pe cale sa cedeze. Daca acest zgomot apare simultan cu o pierdere de putere, inseamna ca este vorba si de un furtun slabit sau de un furtun spart. Daca nu reparam problema, ne putm trezi cu bucati din elicea turbinei in motor...

Tacanit motor

Ultimul sunet pe care vrei sa-l auzi este cel care vine din motor. Daca motorul incepe sa scoata un tacanit, roaga-te sa fie, cel mult, un tachet naravas, care nu poate sa faca pagube si care este usor de inlocuit. Dar daca se aude un tacanit mai puternic, s-ar putea sa fie lucruri mai complicate, pe la supape sau chiar cu piesele interne, cuzineti, biele sau vilbrochen. In general, soferii ignora aceste tacaneli sperand sa treaca cu un schimb de ulei mai gros, dar, de cele mai multe ori, aceste zgomote devin din ce in ce mai puternice pana cand piesele care se lovesc cedeaza si blocheaza motorul.

Trosnitura la cutia automata

Cine are o masina cu transmisie automata sau cine vrea sa-si cumpere o asemenea masina, trebuie sa fie atent la comportamentul cutiei. De exemplu, daca transmisia bruscheaza si scoate un sunet de fier cand schimba treapta, o trosnitura, atunci sunt ceva probleme. In general, cand cutia automata bruscheaza la schimbarea automata a treptelor, nu s-a avut grija de acea cutie si uleiul nu a fost inlocuit la timp. De cele mai multe ori, un schimb de ulei cu unul de calitate rezolva problema si transmisia incepe sa schimbe lin, asa cum e normal. Dar se poate intampla ca acest zgomot sa nu treaca, semn ca acea cutie este pe ultimul drum.

Evacuare sport

Dupa ce ai luat vreo groapa mai zdravana sau cand ai facut ceva off-road si ai atins cu partea de dedesubt, sunt sanse ca masina ta sa scoata un sunet mai puternic pe evacuare. Adica un zgomot de masina sport, asta, desi, tu ai o masina normala si silentioasa. Cel mai sigur inseamna ca de la un soc puternic evacuarea fie a iesit dintr-un colier, fie s-a rupt intr-un loc slabit de rugina. Nimic nu se poate intampla grav de aici, eventual doar sa trezesti vecinii, dar am vazut si cazul in care teava evacuarii lasate in aer a atins asfaltul si s-a indoit, spargand rezervorul de benzina si facand cam multe pagube... Asa ca la prima huruiala sport, fuga la service.

Scartait curea

Daca se aude un scartait puternic atunci cand pornesti masina, eventual dupa ce ai mers pe ploaie, poate ca acest sunet vine de la cureaua de accesorii. Am auzit multe masini care scot sunete ascutite venite din partea curelei de accesorii, dar mereu soferii le-au ignorat, crezand ca nu e nimic grav. Dar cand cureaua scartaie, e clar ca ceva este in neregula. De exemplu, poate insemna ca intinzatorul s-a slabit si cureaua e slaba. Sau ca uzura este peste limita admisa la curea. Uneori, poate sa insemne si ca o fulie este stramba... Oricum, daca auzim scartaieli ca de usa cu balamaua ruginita, e bine sa verificam in service.

Huruit din spate

Unul din cele mai comune zgomote la o masina este huruitul. De obicei, acesta vine de la rulmentii de roata, dar daca avem o masina cu tractiune spate sau integrala, acesta poate veni si de la altceva. E vorba de huruitul de diferential, care apare atunci cand ramanem fara ulei in el. De obicei, e cazul masinilor mai vechi, la care garnitura a cedat si uleiul se scurge incet, dar sigur. Din pacate, daca am inceput sa mergem fara ulei in diferential, acesta va scoate la inceput un huruit, moment in care angrenajele interioare se uzeaza, dupa care va fi bun de aruncat la gunoi.

Scartait suspensie

Cand avem masina foarte murdara, o sa auzim destul de multe scartaituri venind dinspre partea mecanica. Dar daca masina este curata si auzim amortizoarele cum scartaie, sunt sanse ca acestea sa fie scurse. Adica uleiul hidraulic din interior sa se fi scurs si semeringurile sa nu mai fie lubrifiate cum trebuie. La fel de bine, poate insemna si ca acolo a intrat praf, dar daca vedem pe amortizor semne de umezeala, e clar ca trebuie sa inlocuim perechea de amortizoare de pe puntea respectiva. In cazul in care se strica un singur amortizor, greutatea nu va mai fi preluata in egala masura si in scurt timp se va strica si al doilea, dupa care masina se va comporta ca o barca.

Trepidatie roata

Vibratiile din volan pe care le simtim la viteze mai mari pot avea o sumedenie de cauza. Am intalnit situatia in care cineva de la vulcanizare a uitat sa stranga prezoanele si soferul s-a trezit la 130 km/h pe autostrada ca trepideaza toata masina. In mers, piulitele s-au desfacut si mai tare si roata a inceput sa aiba joc. Aceasta trepidatie se si aude, un vajait puternic, care poate fi si de la echilibrarea proasta a rotii sau de la uzura unor piese de directie, precum cap de bara sau pivot. Oricum, cand auzim sau simtit o vibratie puternica venind de la roti, trebuie sa aruncam un ochi si sa ne asiguram ca nu e ceva urgent.

Zgomot de diesel

In cazul in care ai o masina pe benzina dar incepe sa se auda ca un diesel, trebuie sa-ti pui un semn de intrebare. De exemplu, la masinile pe benzina din grupul VAG, cele cu motoare TSI, se aud ca un diesel cand porneste motorul din cauza lantului de distributie. Dar sunt si alte motoare care chiar si in mers se aud ca un diesel, din pricina injectoarelor. Daca injectoarele au probleme, zgomotul puternic de tacaneala se aude din ce in ce mai tare si consumul creste. Oricum, principala suparare este ca, desi ne cumparam un benzinar ca sa avem parte de liniste, ne trezim cu sunete de diesel...

Vezi si alte sunete si mirosuri pe care masina ta le poate face si ce inseamna ele!

Distribuie pe Facebook
mai multe