10 tipuri de motoare cu ardere interna care promit sa revolutioneze viitorul si de care sigur nu ai auzit

- Motorul Scuderi cu timpii impartiti
- Motorul Toroidal VGT
- Motorul Pivotal cu piston pivotant
Acum 150 de ani, vehiculele functionau doar cu motoare pe aburi. Cineva s-a gandit ulterior sa produca un motor cu ardere interna. A urmat altul care s-a gandit ca un motor diesel pe compresie e o idee foarte buna... Asa au aparut si motoarele rotative, axiale sau cele electrice. Insa in domeniul auto, lucrurile parca au cam stagnat...
1. Motorul Scuderi cu timpii impartiti
Scuderi este numele inventatorului unui motor termic destul de simplu. Nu este un motor complet nou ci este un motor obisnuit in 4 timpi dar care a fost... reinventat. Mai exact, cei 4 timpi pe care ii are fiecare cilindru in parte la un motor conventionala au fost impartiti. Motorul are 2 pistoane si fiecare face cate 2 timpi. Cilindrul rece se ocupa de admisia si de compresia aerului, iar cilindrul cald de explozie si de evacuare. Unicul avantaj al acestui motor care poate avea un numar de pistoane multiplu de 2 este ca cilindrii pot avea dimensiuni diferite. Adica cel de admisie poate fi mai mare, iar cel de evacuare mai mic... In plus, producatorul spune ca este un motor ideal pentru folosirea in masinile hibride, fiind usor de folosit ca generator de energie.
2. Motorul Paut cu pistoane duble
Croatii de la compania Paut au inventat in anii 2000 un motor ce promite. Pau Motor este un propulsor care are timpii tot impartiti, ca cel Scuderi, dar care are un design nou. Un vilbrochen central conecteaza toti cei 4 cilindrii dubli, conectati intre ei prin niste tevi, fara supape, avantajul principal fiind o greutate scazuta datorita lipsei totala a bielelor si designul compact. Un asemenea motor poate fi instalat chiar si in masinile foarte compacte, insa necesita un rezervor exterior de ulei pentru lubrifiere. Ultimul prototip a fost realizat in 2011, dar de atunci a ramas la stadiul de proiect... Pacat, pentru ca designul promite.
3. Motorul Bonner in 2 timpi si cilindri in X
Oarecum asemanator cu motorul Paut este cel realizat in Statele Unite de Walter Schmid in 2006. Este tot un motor la care cele 4 cicluri de functionare sunt impartite, precum cele prezentate mai sus. Insa motorul Bonner este unul mult mai complex, deoarece are un sistem prin care presiunea uleiului se poate modifica, astfel incat sa aiba un raport diferit de compresie. Avantajul principal al acestui motor este ca produce o putere mare in comparatie cu dimensiunile sale si ca poate fi realizat fie pe benzina, fie pe motorina, la fel de usor. Din pacate, nu se mai stie nimic despre acest motor ramas doar la stadiul de prototip.
4. Motorul axial Dyna-Cam
Motoarele axiale dateaza de mai bine de 100 de ani, fiind printre primele motoare montate pe avioane. Se numesc axiale doarece pistoanele lucreaza in jurul unui ax. Un astfel de exemplu este motorul Dyna-Cam, realizat de americanii de la Axial Vector Engine Corporation. Este un motor cu mai multe pistoane, poate avea 6, 8 sau 10, montate in jurul unui ax central pe care il pun in miscare prin intermediul unui vilbrochen ondulat. Forma interesanta a acestui vilbrochen face ca aprinderea si evacuarea sa fie sincronizata cu miscarea pistoanelor. Avantajul acestui motor este forma, una extrem de compacta si foarte ingusta, ideala pentru avioane.
5. Motorul axial Duke
In Noua Zeelanda se ascund niste ingineri pusi pe inventii care au realizat un motor inedit. Firma se numeste Duke Engine si a prezentat in 2012 un propulsor cu 5 pistoane si 3 bujii. Designul este unul axial, asemanator cu ce propuneau cei de la Axial Vector in anii '60, dar imbunatatit pentru utilizari in domeniul auto. In alt design, pistoanele stau pe loc si angreneajza vilbochenul, dar aici este invers. Adica vilbrochenul in forma de stea cu 5 colturi se invarte cu tot cu pistoane, fiecare piston trecand, pe rand, pe la porturile de admisie, bujie si portul de evacuare. De unde si lipsa necesitatii de supape. Din pacate, oricat de interesant ar parea, acest motor a disparut la fel de repede cum a aparut, chiar daca se lauda ca este in stare de performante mult mai bune ca un motor clasic V6.
6. Motorul radial RadMax
Daca ai impresia ca motorul axial Duke este complicat, stai sa vezi ce au realizat canadienii de la Reg Technologies. Produsul lor care vrea sa schimbe lumea se cheama RadMax si este un motor fara cilindri. In locul pistoanelor este o flansa mare din otel cu o sumedenie de compartimente si placi de metal care se deschis si se inchid in functie de pozitia flansei. Blocul motorului are niste curbe prin care intra aerul si tot acolo se produce si aprinderea. Este un hibrid de motor axial si motor rotativ clasic, dar care a ramas doar la stadiul de proiect pe hartie. Oricum, nu este clar cum se face lubrifierea flansei din interiorul motorului...
7. Motorul Toroidal VGT
Un alt exemplu care demonstreaza ca teoria este buna pana cand e pusa in practica e motorul toroidal VGT. Acesta a fost realizat de o firma canadiana disparuta intre timp, numita VGT Technologies. Numele inseamna Variable Geometry Toroidal Engine si de aici reiese si cum trebuia el sa functioneze. Realizat in 2005, acest motor avea 4 cilindri dubli, pozitionati intr-o forma rotunda si conectati doi cate doi, aprinderea facandu-se pe rand intre doua pistoane. Designul avea un singur avantaj, mai exact, designul foarte compact, ideal de folosit in avioane de mici dimensiuni si, de ce nu, in masini hibride pe post de generator. Interesant este ca miscarea nu era una completa de rotire, ci era de miscari scurte, transformate ulterior printr-un sistem unisens in miscare de rotatie.
8. Motorul toroidal fara pistoane
Americanii de la Garric s-au gandit ca revolutioneaza lumea cu un motor toroidal fara pistoane, dar cu rotatie completa. Spre deosebire de motorul VGT, propulsorul Garric are o volanta centrala cu doua 'pistoane' incorporate care trec printr-un cilindru. In interiorul acestui cilindru au loc ciclurile de aprindere, compresie si evacuare. Nu este clar care ar fi avantajul acestui tip de motor, deoarece frecarea ar fi uriasa, deoarece cele doua pistoane se invart continuu pe acelasi traseu, dand nastere la o temperatura ridicata. Oricum, la fel ca multe altele, si acest motor Garric a ramas la stadiul de proiect.
9. Motorul Meyer cu disc fara rotatie
Cand credeam ca le-am vazut pe toate, apare acest motor numit "Nutating disc engine", adica un motor cu o miscare de balans in jurul axei sale. I se mai spune si motor cu disc deoarece functioneaza extrem de simplu. In interiorul unui bloc rotund, prin miscarea discului, uneori cu rotatie, alteori, asa cum e cazul motorului Meyer, fara rotatie, se desfasoare cei 4 timpi de functionare. Cand discul se ridica intra aerul, cand coboara se face evacuarea. Totul se intampla cu ajutorul unor bujii si a unor mici orificii de admisie si evacuare. Insa designul este unul ceva mai pretentios, pentru ca dispune de multe vibratii care fac imposibila utilizarea motorului la automobile sau avioane.
10. Motorul Pivotal
Compania din Noua Zeelanda, Pivotal Engineering, s-a gandit sa realizeze un motor cu cilindru ceva mai complex, pentru a obtine mai multa putere. A rezultat un motor in 2 timpi cu un piston ciudat, in forma de... pantof. De fapt, este un piston cu articulatie, a caruia cap pivoteaza, de unde si numele acestui sistem. Motorul in sine functioneaza precum unul obisnuit, dar pistonul are o camera de ardere mai mare, iar faptul ca pistonul pivoteaza, face ca tot ansamblul sa fie unul foarte compact, ideal pentru motociclete si avioane. Mai multe astfel de unitati au fost realizata si montate pe motociclete de curse, dovedindu-se in final ca aceste motoare sunt ideale pentru supra-alimentare, multumita posibilitatii mari de racire a pistonului.
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
Dezmembrez opel antara chevrolet captiva 2.0 diesel manual...
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
-
Dacia sandero stepway 1.0 2021 9200 €
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
Lupe vw pasat b7 50 Lei
-
Suport bara fata dreapta vw golf 7 vii (2012-2019) cod 5g0807724f 150 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
Jante aliaj 17 marca plw, vw touareg, porsche cayenne 1200 Lei
-
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei


