14 pro si contra mersului pe scuter prin Bucuresti

14 pro si contra mersului pe scuter prin Bucuresti
  • Pentru scutere nu se plateste rovinieta
  • Scuterul, vehicul ideal pentru mersul in oras
  • Consumul in mod normal este de 3-4 litri/100 km
Distribuie pe Facebook

Din cand in cand, si noi renuntam la masini si ne urcam pe biciclete si scutere. E clar ca pentru oras, un scuter este infinit mai bun decat o motocicleta din diverse motive. Unul ar fi aglomeratia uriasa si faptul ca la scuter nu ai viteze de schimbat in nestire, asa cum o faci pe motor. Insa oricum am da-o, e clar ca mersul pe scuter vine cu bune si rele.

1. Parchezi oriunde doresti

Daca te duci in centru, acolo unde este o mare minune sa gasesti un loc de parcare, ai face bine sa mergi pe doua roti. Scuterul poate fi parcat oriunde doresti, oriunde ai treaba, pe trotuar, in fata scarii sau in fata portii de intrare. Te strecori incet printre masinile oprite, pui scuterul in cel mai ingust spatiu dintre ele sau intr-un loc supravegheat, cum ar fi intrarea intr-o banca. Cert este ca daca ai scuter nu vei cunoaste probleme cu parcarea.

2. Victima soferilor nesimtiti

Primul aspect negativ atunci cand mergi pe scuter este ca te vei lovi, vrand-nevrand, de nesimtirea soferilor. Mai ales daca ai o casca de tip open-face, ca mine, si te trezesti cu niste scrum in ochi de la un mitocan ce scrumeaza pe geam in masina din fata ta. Sau te mai poti trezi cu niste gunoaie aruncate in tine, eventual cu o tigara aprinsa pe haine sau vreun scuipat lansat strategic la semafor.

3. Consumul redus

Un scuter bine reglat, cu un carburator curat, iti va consuma circa 3-4 litri/100 km in mediul urban. Ceea ce nu este deloc rau, nu? Poti sa ai tu orice masina de pe piata, hibrida sau chiar electrica, pentru ca scuterul va fi mai ieftin de exploatat. Nu trebuie sa te mire daca faci plinul in valoare de 40-50 de lei si circuli zi de zi vreo doua saptamani... Fata de o masina normala care in oras nu scade sub 9-10 litri/100 km, e clar ca avem un castig serios cand mergem pe 2 roti.

4. Adio aer conditionat

Cu scuterul mergi si cand e canicula, nu doar seara, la racoare, sau in lunile de primavara si toamna. Asa ca in trafic aglomerat, cand stai la semafor, te vei incalzi cu siguranta. Si vei transpira, mai ales daca esti responsabil si mai porti si vreo jacheta moto cu protectii. Si in timp ce tu ii vei vedea pe soferi cum stau la adapostul habitaclului in care este temperatura controlata, tu, pe scuter, vei fi cam incalzit. Dar numai pe loc, pentru ca in mers te racoreste curentul!

5. Te misto mult mai repede prin oras

Daca dai de o coloana pe Magheru in care zac bara la bara cateva mii de automobile, daca esti pe scuter te strecori usor si ajungi in fata tuturor. De fapt, cam asa sta treaba in orice situatie aglomerata: cu scuterul te bagi, ocolesti, depasesti si scapi de aglomeratie imediat. In plus, daca ai vreun scuter mai zdravan, de 125-250 cmc, pleci primul de la semafor si ajungi primul la urmatorul. Nu degeaba, daca pe aceeasi distanta la ora de varf cu masina faci 1 ora, cu scuterul vei face 15 minute.

6. Usor de furat

Din pacate, daca nu ai vreun garaj sau curte personala incuiata, risti sa ramai fara scuter. Victime sigure cad scuterele de 50cmc, cu numere galbene, care nu prea au serii de sasiu si nici acte prea multe. Acestea se pot vinde usor si nu sunt nici grele, asa ca sunt adorate de cei mai multi hoti care nu stau la discutii si le salta din orice loc nesupravegheat. Scuterele de capacitate mai mare, care au regim de motocicleta, sunt insa mai greu de furat: au acte si placute de inmatriculare normale, iar vanzarea lor e mai dificila din cauza ca vorbim de o motocicleta cu serii la sasiu si motor.

7. Intretinere foarte ieftina

Din cand in cand, pe langa benzina, mai trebuie sa bagi si ceva bani in scutere. Dar numai o fractiune din cat ai baga intr-o masina. De exemplu, cu 100 de lei, faci o revizie ca lumea din bara in bara la un scuter: placute de frana fata-spate, filtru aer, schimb ulei cutie si motor si reglaje diverse. La fel este si cu anvelopele, care necesita si ele inlocuire din cand in cand, acestea fiind foarte ieftine.

8. Atentie la stropirea parbrizelor

Daca nimeresti in mers sau la semafor in spatele unei masini a carei sofer se gandeste ca este un bun moment sa isi spele parbrizul, sa te tii bine. Mai ales daca nu are diuzele reglate. Pentru ca vei fi udat destul de bine, pe tricou, jacheta, scuter, pantaloni si pe viziera castii. Iar acest lucru, oricat de parfumat ar fi solutia de geam, nu este niciodata un lucru placut.

9. Poluezi aerul mai putin

Nu stim cati scuteristi sau motociclisti se gandesc la natura. Insa in tari civilizate din vestul Europei sunt destui care renunta la masini pentru a se bucura de un aer mai curat. Pentru ca un scuter cu un singur piston sau un motor cu doua pistoane, va elimina noxe poluante infinit mai scazute decat orice automobil din trafic. Si pentru ca un scuter are consum de carburant redus, e clar ca si noxele vor fi mici.

10. Noxele masinilor din fata ta

Esti pe scuter in plina aglomeratie, intr-o zi torida de vara, in Bucurestiul inghesuit. Inconjurat de masini, majoritatea cu aerul conditionat pornit si cu geamurile inchise, tu si cu a ta casca open-face sunteti singurii fraieri care inhaleaza noxe nocive de la masinile diesel din fata ta. Se mai intampla uneori sa dai si pentru vreun cazan de masina care merge mai degraba pe ulei decat pe benzina si scoate fum alb pe care tu, de pe scuter, il inhalezi din plin... Nema filtru de polen, nema geamuri inchise, nu ai nicio sansa sa scapi...

11. Nema rovinieta, taxe mai mici

Scuterele, la fel ca motocicletele, nu platesc rovinieta. Din simplul motiv ca nici nu ai avea cum sa fii amendat de camerele de pe stalpi, neavand numar pe fata. Poate ca nu e mare lucru, dar totusi este o taxa suplimentara de care scuteristii sunt scutiti. Impozitul exista, dar este infim de mic, la fel si asigurarea obligatorie. Adica scapi foarte ieftin daca ai un scuter fata de situatia in care ai detine o masina.

12. Pericol crescut

Pe motocicleta sau scuter e clar ca esti mai vulnerabil. Deoarece nu esti la fel de vizibil de catre alti soferi ca si cum ai conduce o masina. Nu sunt deloc putine accidentele in care scuteristii au patit-o pentru ca nu au fost vazuti de soferi. Si nici situatiile in care scuteristii vitezomani s-au infipt in masini sau au cazut pentru ca le-au jucat feste franele... In plus, daca intr-o masina esti protejat de caroserie in fata oricarui impact minor, pe scuter vei fi azvarlit pe jos de la orice lovitura minora.

13. Senzatia inegalabila de libertate

Dincolo de motivele practice, consum redus, castigul de timp si celelalte enumerate mai sus, mai putem discuta si de placerea de a conduce un scuter. Evident, nu se compara cu placerea de a merge cu o motocicleta, insa discutam de mersul in mediul urban, prin aglomeratie si haos. Dar cateodata, cand prinzi orasul mai gol si strazile libere, e o adevarata placere sa mergi seara, pe racoare, pe doua roti, simtind aerul care te loveste in piept. Sunt pur si simplu niste senzatii diferite fata de ceea ce simti intr-o masina.

14. Vine ploaia, adio scuter

Cand ploua sau vine zapada, un lucru e clar: lasi scuterul acasa. Nu vrei sa mergi cand asfaltul este umed sau cand este gheata si zapada. Pentru ca e doar o chestiune de timp pana cand vei cadea si poate vei fi ranit grav. Daca in masina te urci indiferent de vreme, cand mergi pe doua roti totul este sezonier din pacate... Dar asta nu face nimic altceva decat sa iti ofere o revedere la primavara mult mai fericita si plina de asteptari. Pentru ca nimic nu se compara cu revenirea caldurii si scoaterea pentru prima oara pe strada a motoretei!

Distribuie pe Facebook
mai multe