Vine iarna! 5 elemente esentiale ale masinii pe care trebuie sa le verifici intr-un service

  • Sub capota motorului
  • Mecanica pe care nu o vezi
  • Caroseria si vaselina
Distribuie pe Facebook

Daca esti un sofer responsabil, preocupat de siguranta, esti constient ca autoturismul tau necesita o intretinere permanenta. Si acum, ca se apropie cu pasi repezi iarna, este momentul sa tragi o fuga la un service auto ca sa verifici cateva puncte esentiale, pentru a te asigura ca urmeaza sa treci prin iarna linistit si lipsit de probleme.

Romania este o tara cu o clima temperata, dar se intampla ca, o data la cativa ani, sa avem parte de o iarna grea. De fapt, orice iarna din Romania pune la grea incercare automobilul, deoarece aglomeratia creste, starea drumurilor se inrautateste si sistemele masinii au sarcini mai mari de indeplinit din cauza carosabilului acoperit de gheata si zapada.

Asa ca daca avem cel mai mic defect la masina, riscam foarte mult ca acesta sa se agraveze iarna, fix atunci cand avem nevoie de automobil si cand vremea este capricioasa. Dar putem sa evitam surprizele neplacute daca vizitam un service auto care sa verifice cele mai importante elemente in prag de iarna.

Sub capota motorului

Cand ajungi la un service auto in care lucreaza oameni care stiu ce fac, acestia iti vor verifica masina in primul rand sub capota. Pentru ca aici sunt o multime de detalii de care depinde buna functionare a motorului cand afara vor fi -30 de grade. De exemplu, lichidul de racire: trebuie verificat cu un instrument special care iti spune daca antigelul mai are concentratia optima pentru a nu ingheta. Mai mult, nivelul prea scazut al acestuia din vasul de expansiune indica faptul ca mai trebuie suplimentat cu o anumita cantitate, astfel incat volumul lichidului din circuit sa fie optim pentru racirea eficienta a motorului.

Tot sub capota mai trebuie verificat nivelul uleiului de la in motor, lichidul pentru spalat parbrizul sa fie neaparat de iarna, acumulatorul sa fie in stare buna si sa tina curent, circuitul de incarcare al acestuia sa functioneze in parametri. Aici se pot verifica chiar si bujiile daca autoturismul este mai vechi. Totul dureaza cam 15 minute intr-un service specializat si la final o sa primesti un deviz cu eventualele probleme intalnite, daca este cazul.

De verificat in prag de iarna

Mecanica pe care nu o vezi

Urmatorul pas este urcarea masinii pe elevator. Aici se verifica toata mecanica ce nu se vede cu ochiul liber, respectiv sistemul de directie, de suspensie si cel de franare. Este clar ca, daca in cazul in care urmeaza sa circulam iarna, trebuie sa avem o directie optima si o franare exceptionala.

Mecanicii verifica gradul de uzura al placutelore si discurilore de frana, jocurile articulatiilor si al bratelor suspensiilor, gradul de eficienta al amortizoarelore, daca sunt scurse, starea conductelore de franare daca sunt ruginite si jocurile din roti. Ultimul lucru pe care ti l-ai dori este sa te trezesti circuland pe autostrada, in timp ce ninge de zor si viscoleste, iar tu sa tragi de volan ca sa eviti un obstacol, dar sa te trezesti cu un pivot ruginit retezat si sa faci accident... Sunt cazuri extreme, dar se pot intampla, iar cea mai buna cale de evitare este preventia.

De verificat in prag de iarna

Farurile si stopurile

Deja ziua s-a scurtat, noaptea s-a lungit, este doar o chestiune de timp pana cand vom vedea ca se face ora 18:00 si afara este bezna, dar noi trebuie sa ajungem acasa cu masina. De fapt, iarna, fie ca mergem la cumparaturi, sa cumparam brad si cadouri, fie ca mergem la munca sau in vacanta, e clar ca vom utiliza automobilul mult mai intens noaptea, decat in timpul verii. Asa ca este normal sa avem sistemul de iluminare perfect functional.

In service, mecanicii si electricienii verifica farurile si stopurile din mai multe perspective: cel al functionarii electrice si cel al vizibilitatii. Adica daca toate becurile functioneaza, pe toate pozitiile, la toate luminile, fie ca sunt pozitii sau stopuri de frana, lumini de intalnire sau de drum, semnalizare inclusiv, sau lumina de la numarul de inmatriculare spate. Trebuie verificat si gradul de matuire al sticlei farurilor. Farurile matuite pot fi polishate de un specialist care le poate readuce la claritatea initiala. La final, cu un aparat profesional, farurile sunt reglate si pregatite pentru noptile de iarna care vor urma.

De verificat in prag de iarna

Stergatoarele

In cazul in care nu stiai, toamna si iarna, stergatoarele sunt cele mai utilizate elemente ale masinii tale, pe langa ambreiaj si cutie de viteze. Asa ca e obligatoriu sa te asiguri ca ai mereu stergatoare bune, care nu iti vor face probleme cand vine inghetul.
La capitolul stergatoare avem un singur sfat: achizitioneaza numai stergatoare de calitate, niciodata stergatoare no-name din targuri sau de prin cine stie ce supermarket. Cumpara doar stergatoare de calitate, care sunt mai scumpe, dar care, pe langa faptul ca sterg impecabil suprafata vitrata, vor rezista si mai mult in timp.

Nu uita ca niste stergatoare de calitate inferioara iti pot zgaria parbrizul, ceea ce te va duce, pe termen lung, la costuri si mai mari!
Iarna, cand temperaturile sunt scazute, exista riscul ca stergatoarele ieftine de proasta calitate sa se rupa daca ingheata, lamela sa devina rigida sau chiar sa cedeze complet. Acesta este motivul pentru care este bine sa mergi la un service care sa se uite la stergatoare, sa vada daca lamelele sunt rupte si, daca ai nevoie de un set nou, nu sta pe ganduri – inlocuieste-le!

De verificat in prag de iarna

Caroseria si vaselina

Ultima etapa a verificarii este cea legata de caroserie. Ideal ar fi sa iti faci si un tratament special pentru iarna, in care se aplica o pelicula de ceara speciala care protejeaza vopseaua exterioara a masinii impotriva zgarieturilor survenit de nisip si sare de pe carosabil pe perioada iernii. De fapt, un tratament de iarna iti protejeaza masina si de rugina, dar si de efectele apei. Nu este ieftin, dar numai asa te poti asigura ca treci peste iarna cu pagube minime.

Tot aici ar fi bine sa ti se verifice si vaselina din cateva locuri cheie. Cum ar fi balamale, clante, incuietori. Nu de putine ori se intampla sa intre umezeala la mecanismul de deschidere a unei usi, iar la -20 de grade sa inghete bocna. Tragi de clanta cu toata puterea, faci ce vrei, dar nu se deschide sub nicio forma... Cum ar fi sa fie nevoie sa pleci de acasa de urgenta, ca femeie, imbracata in rochie, la o intalnire importanta, dar sa nu ti se deschida usa pentru ca este inghetat mecanismul?

De verificat in prag de iarna

Daca avem vaselina in punctele critice care ingheata, putem sa evitam astfel de momente. Nu ai vrea sa pui cumparaturile in portbagaj, iar cand ajungi acasa sa constati ca portbagajul nu se deschide... Asa ca mai bine este sa previi din timp decat sa te lupti cu problema cand deja e prea tarziu.

O asemenea verificare in service dureaza maxim o ora si nu costa mult. O ora care merita din plin, pentru ca doar asa poti afla de la niste profesionisti daca sunt sau nu probleme cu automobilul tau cu care urmeaza sa treci printr-o iarna grea si lunga.

Articol realizat cu sprijinul TOP LAC AUTO

Bd. Timisoara Nr 179 Sector 6 Bucuresti, tel: 0758.110.003 / 031.005.0005

De verificat in prag de iarna

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (6) Poze De verificat in prag de iarna
mai multe