5 masuri de bun simt pe care Primaria Bucuresti le-ar putea adopta pentru un trafic... normal

- Intersectii monitorizate video
- Radare automate in intersectii
- Eliminarea tramvaielor
Ca Romania este la miliarde de ani lumina departare de orice tara civilizata, o stie oricine. Si asta pentru ca, autoritatile si politicienii nostri, in loc sa fure 10% si sa investeasca 90% in nevoile populatiei, asa cum se intampla pe afara, fac invers. Fura 90% din bani si pentru investitii... praful de pe toba. Sa zicem ca am avea un primar general chibzuit si organizat, cu chef de treaba. Iata ce ar putea face.
1. Intersectii monitorizate video
In orice oras sau capitala mare din vest si chiar din Rusia, Polonia sau Bulgaria, munca agentilor de circulatie este usurata datorita unui sistem de supraveghere video. Cele mai aglomerate intersectii, dar si cele care au un risc crescut al accidentelor, au instalate camere video. Evident, semnalate puternic, astfel incat soferii sa stie din timp ca sunt monitorizati. De fapt, impactul psihologic este cel care conteaza, ca atunci cand te plimbi pe un drum national si apare semnul acela alba pe care scrie 'Atentie, radar!'. Soferul incetineste si respecta legea.
Partea buna este ca marile intersectii din Bucuresti sunt deja monitorizate video de catre Politia Locala. Daca s-ar vrea, ar putea fi cativa angajati specializati pe constatari video care sa lucreze din fata monitorului 24/7. Orice sofer care trece pe rosu, care nu acorda prioritate altor masini sau pietonilor, orice sofer care ocoleste scuarul de tramvai sau care nu respecta semnificatia semnelor rutiere, sa primeasca o amenda acasa pe baza numarului de inmatriculare auto. Este extrem de usor si fezabil, mai ales ca exista toata infrastructura. Si, dupa o campanie agresiva cu mii de amenzi date, impreuna cu semnalizarea faptului ca intersectia este monitorizata, fara indoiala traficul va deveni mult mai civilizat.
2. Radare automate in intersectii
Pe langa monitorizare video, intersectiile din marile orase mai au ceva: radare automate. Acestea functioneaza exact ca orice alt radar, adica pe baza de viteza. Daca o masina depaseste viteza legala in acea zona, este fotografiat si un sistem automatizat ii trimite amenda la domiciliu, pe baza placutei de inmatriculare. In cazul Romaniei, daca masina are numere de Bulgaria, asa cum se obisnuieste, acel numar trebuie bagat intr-o baza de data si, cand masina este oprita pe viitor la un control de rutina, soferul sa primeasca amenda pe loc.
Dar ce sa caute radarele in intersectie, poate va intrebati. Foarte multe accidente se petrec din cauza soferilor vitezomani, care forteaza culoarea verde a semaforului. Sau pe timp de noapte, cand intersectia pare goala si te imbie sa treci pe rosu. Ei bine, daca o intersectie ar avea radare automate, fie in mijlocul ei, fie inainte si dupa intersectie, semnalate corespunzator, soferii ar incetini si niciunul nu s-ar risca sa accelereze ca sa prinda verde. Aceste radare ar putea fi instalate si pe arterele pe care soferii tind sa calce acceleratia, sistemul avand nevoie numai de un singur angajat de birou care sa verifice imaginile si sa proceseze amenzile. Pare simplu? Chiar este.
3. Eliminarea tramvaielor
Ati vazut voi in marile capitale ale Europei tramvaie, in zonele centrale? Poate doar in cele cu centru istoric, unde tramvaiele fac parte din peisaj de mai bine de 100 de ani. Insa niciodata nu o sa vezi tramvaie pe bulevarde centrale mari si aglomerate ca in Bucuresti. Asa cum se intampla pe Stefan cel Mare, pe Barbu Vacarescu, pe Calea Crangasi, Ion Mihalache si asa mai departe. Ei bine, intr-o tara normala, in 2017, nu prea o sa vezi tramvaie...
De ce? Pentru ca autoritatile le-au eliminat si le-au inlocuit. Mijloacele de transport in comun, fie ca sunt autobuze sau troleibuze electrice, au o banda dedicata, speciala, pe care au prioritate si niciodata nu dau de aglomeratie. Evident, daca este prins un taximetrist ca blocheaza aceasta banda, primeste o amenda de vreo 5000 de Euro, dar asta e alta problema... Deci tramvaiele au fost inlocuite cu troleibuze, adica tot cu vehicule electrice, sau cu autobuze, toate mergand doar pe o singura banda deja existenta. Iar acolo unde erau linii de tramvai, in mijlocul soselei, s-a facut inca o banda de circulatie auto, pentru fluidizarea traficului. Imagineaza-ti cum ar fi pe Stefan cel Mare - Mihai Bravu, daca ai avea inca o banda de circulatie pe mijloc? S-ar cam duce aglomeratia, nu-i asa?
4. Banda speciala pentru mijloacele de transport in comun
Apropo de punctul 3, trebuie sa insistam nitel si asupra acestui aspect, adica asupra benzii speciale pentru transportul in comun. Este una din cele mai importante masuri care pot fi luate la nivel de capitala care poate fluidiza traficul extrem de mult. Din pacate insa, in Bucuresti exista doar vreo doua strazi experimentale pe care autoritatile au realizat o banda speciala dedicata autobuzelor si troleibuzelor... De ce nu se fac mai multe, nu stie nimeni.
In primul rand, o banda dedicata mijloacelor de transport in comun ar face ca acest mijloc de deplasare sa fie mai eficient, adica mai rapid. In timp ce masinile se inghesuie in aglomeratie, autobuzul merge fara oprelisti. Si daca cu autobuzul ajungi mai repede la munca, este normal sa lasi masina acasa, in parcare. Si uite asa vor gandi mai multi oameni, iar traficul rutiera se va descongestiona. Insa aceasta masura extrem de usor de implementat, cu costuri foarte reduse, trebuie sa vina la pachet si cu un set de reguli noi: cine este prins ca blocheaza banda dedicata RATB-ului, sa fie amendat crunt. Si daca sunt soferi care vor sa ocoleasca aglomeratia, luand-o pe aceasta banda, sa ramana fara permis vreo 6 luni. Sa se obisnuiasca si ei cu autobuzul...
5. Cresterea amenzilor de circulatie
Niciodata, de cand exista omenirea, niciun om nu a fost invatat cu binele sa faca ceva. Crezi ca in Germania, Marea Britanie, Franta, Elvetia sau Austria soferii respecta legile ca asa s-au nascut? Crezi ca neamtului nu ii trece prin cap sa parcheze pe trecerea de pietoni pentru ca are bun simt? Nicidecum. In toate tarile civilizate de acum, ordinea, respectul si normalitatea au fost instaurate cu forta. Adica cu niste legi drastice, cu pedepse mari si amenzi usturatoare. Au fost confiscate cateva masini ale unor soferi vitezomani, au fost acordate cateva amenzi de zeci de mii de Euro, s-a mediatizat totul foarte bine, dupa care, brusc, toata lumea s-a cumintit. Si frica, in timp, s-a transformat in civilizatie absolut normala, de care Romania este foarte departe.
Niste legi aspre, dar si agenti sau institutii care sa le acorde, sunt absolut necesare pentru a transforma haosul traficului in ceva civilizat. Primesti amenda de 290 de lei daca nu porti centura? Sa se faca amenda 1000 de lei! Risti o amenda de 580 de lei daca treci pe rosu si carnetul luat 30 de zile? Sa fie amenda 5000 de lei si sa ramai fara carnet 6 luni! Te urci beat la volan si risti sa ramai fara permis 90 de zile? Nu mai bine ti se anuleaza permisul pe viata? Doar cu niste legi aspre, dar si cu oameni capabili sa le impuna, ne vom transforma intr-o capitala normala, ca in vest. Cu "scuze, sefu', dau o bere" nu ajungem nicaieri...
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei


