5 masuri de bun simt pe care Primaria Bucuresti le-ar putea adopta pentru un trafic... normal

- Intersectii monitorizate video
- Radare automate in intersectii
- Eliminarea tramvaielor
Ca Romania este la miliarde de ani lumina departare de orice tara civilizata, o stie oricine. Si asta pentru ca, autoritatile si politicienii nostri, in loc sa fure 10% si sa investeasca 90% in nevoile populatiei, asa cum se intampla pe afara, fac invers. Fura 90% din bani si pentru investitii... praful de pe toba. Sa zicem ca am avea un primar general chibzuit si organizat, cu chef de treaba. Iata ce ar putea face.
1. Intersectii monitorizate video
In orice oras sau capitala mare din vest si chiar din Rusia, Polonia sau Bulgaria, munca agentilor de circulatie este usurata datorita unui sistem de supraveghere video. Cele mai aglomerate intersectii, dar si cele care au un risc crescut al accidentelor, au instalate camere video. Evident, semnalate puternic, astfel incat soferii sa stie din timp ca sunt monitorizati. De fapt, impactul psihologic este cel care conteaza, ca atunci cand te plimbi pe un drum national si apare semnul acela alba pe care scrie 'Atentie, radar!'. Soferul incetineste si respecta legea.
Partea buna este ca marile intersectii din Bucuresti sunt deja monitorizate video de catre Politia Locala. Daca s-ar vrea, ar putea fi cativa angajati specializati pe constatari video care sa lucreze din fata monitorului 24/7. Orice sofer care trece pe rosu, care nu acorda prioritate altor masini sau pietonilor, orice sofer care ocoleste scuarul de tramvai sau care nu respecta semnificatia semnelor rutiere, sa primeasca o amenda acasa pe baza numarului de inmatriculare auto. Este extrem de usor si fezabil, mai ales ca exista toata infrastructura. Si, dupa o campanie agresiva cu mii de amenzi date, impreuna cu semnalizarea faptului ca intersectia este monitorizata, fara indoiala traficul va deveni mult mai civilizat.
2. Radare automate in intersectii
Pe langa monitorizare video, intersectiile din marile orase mai au ceva: radare automate. Acestea functioneaza exact ca orice alt radar, adica pe baza de viteza. Daca o masina depaseste viteza legala in acea zona, este fotografiat si un sistem automatizat ii trimite amenda la domiciliu, pe baza placutei de inmatriculare. In cazul Romaniei, daca masina are numere de Bulgaria, asa cum se obisnuieste, acel numar trebuie bagat intr-o baza de data si, cand masina este oprita pe viitor la un control de rutina, soferul sa primeasca amenda pe loc.
Dar ce sa caute radarele in intersectie, poate va intrebati. Foarte multe accidente se petrec din cauza soferilor vitezomani, care forteaza culoarea verde a semaforului. Sau pe timp de noapte, cand intersectia pare goala si te imbie sa treci pe rosu. Ei bine, daca o intersectie ar avea radare automate, fie in mijlocul ei, fie inainte si dupa intersectie, semnalate corespunzator, soferii ar incetini si niciunul nu s-ar risca sa accelereze ca sa prinda verde. Aceste radare ar putea fi instalate si pe arterele pe care soferii tind sa calce acceleratia, sistemul avand nevoie numai de un singur angajat de birou care sa verifice imaginile si sa proceseze amenzile. Pare simplu? Chiar este.
3. Eliminarea tramvaielor
Ati vazut voi in marile capitale ale Europei tramvaie, in zonele centrale? Poate doar in cele cu centru istoric, unde tramvaiele fac parte din peisaj de mai bine de 100 de ani. Insa niciodata nu o sa vezi tramvaie pe bulevarde centrale mari si aglomerate ca in Bucuresti. Asa cum se intampla pe Stefan cel Mare, pe Barbu Vacarescu, pe Calea Crangasi, Ion Mihalache si asa mai departe. Ei bine, intr-o tara normala, in 2017, nu prea o sa vezi tramvaie...
De ce? Pentru ca autoritatile le-au eliminat si le-au inlocuit. Mijloacele de transport in comun, fie ca sunt autobuze sau troleibuze electrice, au o banda dedicata, speciala, pe care au prioritate si niciodata nu dau de aglomeratie. Evident, daca este prins un taximetrist ca blocheaza aceasta banda, primeste o amenda de vreo 5000 de Euro, dar asta e alta problema... Deci tramvaiele au fost inlocuite cu troleibuze, adica tot cu vehicule electrice, sau cu autobuze, toate mergand doar pe o singura banda deja existenta. Iar acolo unde erau linii de tramvai, in mijlocul soselei, s-a facut inca o banda de circulatie auto, pentru fluidizarea traficului. Imagineaza-ti cum ar fi pe Stefan cel Mare - Mihai Bravu, daca ai avea inca o banda de circulatie pe mijloc? S-ar cam duce aglomeratia, nu-i asa?
4. Banda speciala pentru mijloacele de transport in comun
Apropo de punctul 3, trebuie sa insistam nitel si asupra acestui aspect, adica asupra benzii speciale pentru transportul in comun. Este una din cele mai importante masuri care pot fi luate la nivel de capitala care poate fluidiza traficul extrem de mult. Din pacate insa, in Bucuresti exista doar vreo doua strazi experimentale pe care autoritatile au realizat o banda speciala dedicata autobuzelor si troleibuzelor... De ce nu se fac mai multe, nu stie nimeni.
In primul rand, o banda dedicata mijloacelor de transport in comun ar face ca acest mijloc de deplasare sa fie mai eficient, adica mai rapid. In timp ce masinile se inghesuie in aglomeratie, autobuzul merge fara oprelisti. Si daca cu autobuzul ajungi mai repede la munca, este normal sa lasi masina acasa, in parcare. Si uite asa vor gandi mai multi oameni, iar traficul rutiera se va descongestiona. Insa aceasta masura extrem de usor de implementat, cu costuri foarte reduse, trebuie sa vina la pachet si cu un set de reguli noi: cine este prins ca blocheaza banda dedicata RATB-ului, sa fie amendat crunt. Si daca sunt soferi care vor sa ocoleasca aglomeratia, luand-o pe aceasta banda, sa ramana fara permis vreo 6 luni. Sa se obisnuiasca si ei cu autobuzul...
5. Cresterea amenzilor de circulatie
Niciodata, de cand exista omenirea, niciun om nu a fost invatat cu binele sa faca ceva. Crezi ca in Germania, Marea Britanie, Franta, Elvetia sau Austria soferii respecta legile ca asa s-au nascut? Crezi ca neamtului nu ii trece prin cap sa parcheze pe trecerea de pietoni pentru ca are bun simt? Nicidecum. In toate tarile civilizate de acum, ordinea, respectul si normalitatea au fost instaurate cu forta. Adica cu niste legi drastice, cu pedepse mari si amenzi usturatoare. Au fost confiscate cateva masini ale unor soferi vitezomani, au fost acordate cateva amenzi de zeci de mii de Euro, s-a mediatizat totul foarte bine, dupa care, brusc, toata lumea s-a cumintit. Si frica, in timp, s-a transformat in civilizatie absolut normala, de care Romania este foarte departe.
Niste legi aspre, dar si agenti sau institutii care sa le acorde, sunt absolut necesare pentru a transforma haosul traficului in ceva civilizat. Primesti amenda de 290 de lei daca nu porti centura? Sa se faca amenda 1000 de lei! Risti o amenda de 580 de lei daca treci pe rosu si carnetul luat 30 de zile? Sa fie amenda 5000 de lei si sa ramai fara carnet 6 luni! Te urci beat la volan si risti sa ramai fara permis 90 de zile? Nu mai bine ti se anuleaza permisul pe viata? Doar cu niste legi aspre, dar si cu oameni capabili sa le impuna, ne vom transforma intr-o capitala normala, ca in vest. Cu "scuze, sefu', dau o bere" nu ajungem nicaieri...
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Covorase auto volvo v90 2016-prezent frogum 3d 399 Lei
Teava intercooler audi a6 allroad 3.0 tdi - (2006 2011) 80 Lei
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Amortizor soc spate dreapta bmw seria 5 e39 [1995 - 2000]... 82 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
-
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
-
Suport bara stabilizatoare dreapta 4f0199352e audi a6 4f/c6... 110 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
-
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei


