5 masuri de bun simt pe care Primaria Bucuresti le-ar putea adopta pentru un trafic... normal
- Intersectii monitorizate video
- Radare automate in intersectii
- Eliminarea tramvaielor
Ca Romania este la miliarde de ani lumina departare de orice tara civilizata, o stie oricine. Si asta pentru ca, autoritatile si politicienii nostri, in loc sa fure 10% si sa investeasca 90% in nevoile populatiei, asa cum se intampla pe afara, fac invers. Fura 90% din bani si pentru investitii... praful de pe toba. Sa zicem ca am avea un primar general chibzuit si organizat, cu chef de treaba. Iata ce ar putea face.
1. Intersectii monitorizate video
In orice oras sau capitala mare din vest si chiar din Rusia, Polonia sau Bulgaria, munca agentilor de circulatie este usurata datorita unui sistem de supraveghere video. Cele mai aglomerate intersectii, dar si cele care au un risc crescut al accidentelor, au instalate camere video. Evident, semnalate puternic, astfel incat soferii sa stie din timp ca sunt monitorizati. De fapt, impactul psihologic este cel care conteaza, ca atunci cand te plimbi pe un drum national si apare semnul acela alba pe care scrie 'Atentie, radar!'. Soferul incetineste si respecta legea.
Partea buna este ca marile intersectii din Bucuresti sunt deja monitorizate video de catre Politia Locala. Daca s-ar vrea, ar putea fi cativa angajati specializati pe constatari video care sa lucreze din fata monitorului 24/7. Orice sofer care trece pe rosu, care nu acorda prioritate altor masini sau pietonilor, orice sofer care ocoleste scuarul de tramvai sau care nu respecta semnificatia semnelor rutiere, sa primeasca o amenda acasa pe baza numarului de inmatriculare auto. Este extrem de usor si fezabil, mai ales ca exista toata infrastructura. Si, dupa o campanie agresiva cu mii de amenzi date, impreuna cu semnalizarea faptului ca intersectia este monitorizata, fara indoiala traficul va deveni mult mai civilizat.
2. Radare automate in intersectii
Pe langa monitorizare video, intersectiile din marile orase mai au ceva: radare automate. Acestea functioneaza exact ca orice alt radar, adica pe baza de viteza. Daca o masina depaseste viteza legala in acea zona, este fotografiat si un sistem automatizat ii trimite amenda la domiciliu, pe baza placutei de inmatriculare. In cazul Romaniei, daca masina are numere de Bulgaria, asa cum se obisnuieste, acel numar trebuie bagat intr-o baza de data si, cand masina este oprita pe viitor la un control de rutina, soferul sa primeasca amenda pe loc.
Dar ce sa caute radarele in intersectie, poate va intrebati. Foarte multe accidente se petrec din cauza soferilor vitezomani, care forteaza culoarea verde a semaforului. Sau pe timp de noapte, cand intersectia pare goala si te imbie sa treci pe rosu. Ei bine, daca o intersectie ar avea radare automate, fie in mijlocul ei, fie inainte si dupa intersectie, semnalate corespunzator, soferii ar incetini si niciunul nu s-ar risca sa accelereze ca sa prinda verde. Aceste radare ar putea fi instalate si pe arterele pe care soferii tind sa calce acceleratia, sistemul avand nevoie numai de un singur angajat de birou care sa verifice imaginile si sa proceseze amenzile. Pare simplu? Chiar este.
3. Eliminarea tramvaielor
Ati vazut voi in marile capitale ale Europei tramvaie, in zonele centrale? Poate doar in cele cu centru istoric, unde tramvaiele fac parte din peisaj de mai bine de 100 de ani. Insa niciodata nu o sa vezi tramvaie pe bulevarde centrale mari si aglomerate ca in Bucuresti. Asa cum se intampla pe Stefan cel Mare, pe Barbu Vacarescu, pe Calea Crangasi, Ion Mihalache si asa mai departe. Ei bine, intr-o tara normala, in 2017, nu prea o sa vezi tramvaie...
De ce? Pentru ca autoritatile le-au eliminat si le-au inlocuit. Mijloacele de transport in comun, fie ca sunt autobuze sau troleibuze electrice, au o banda dedicata, speciala, pe care au prioritate si niciodata nu dau de aglomeratie. Evident, daca este prins un taximetrist ca blocheaza aceasta banda, primeste o amenda de vreo 5000 de Euro, dar asta e alta problema... Deci tramvaiele au fost inlocuite cu troleibuze, adica tot cu vehicule electrice, sau cu autobuze, toate mergand doar pe o singura banda deja existenta. Iar acolo unde erau linii de tramvai, in mijlocul soselei, s-a facut inca o banda de circulatie auto, pentru fluidizarea traficului. Imagineaza-ti cum ar fi pe Stefan cel Mare - Mihai Bravu, daca ai avea inca o banda de circulatie pe mijloc? S-ar cam duce aglomeratia, nu-i asa?
4. Banda speciala pentru mijloacele de transport in comun
Apropo de punctul 3, trebuie sa insistam nitel si asupra acestui aspect, adica asupra benzii speciale pentru transportul in comun. Este una din cele mai importante masuri care pot fi luate la nivel de capitala care poate fluidiza traficul extrem de mult. Din pacate insa, in Bucuresti exista doar vreo doua strazi experimentale pe care autoritatile au realizat o banda speciala dedicata autobuzelor si troleibuzelor... De ce nu se fac mai multe, nu stie nimeni.
In primul rand, o banda dedicata mijloacelor de transport in comun ar face ca acest mijloc de deplasare sa fie mai eficient, adica mai rapid. In timp ce masinile se inghesuie in aglomeratie, autobuzul merge fara oprelisti. Si daca cu autobuzul ajungi mai repede la munca, este normal sa lasi masina acasa, in parcare. Si uite asa vor gandi mai multi oameni, iar traficul rutiera se va descongestiona. Insa aceasta masura extrem de usor de implementat, cu costuri foarte reduse, trebuie sa vina la pachet si cu un set de reguli noi: cine este prins ca blocheaza banda dedicata RATB-ului, sa fie amendat crunt. Si daca sunt soferi care vor sa ocoleasca aglomeratia, luand-o pe aceasta banda, sa ramana fara permis vreo 6 luni. Sa se obisnuiasca si ei cu autobuzul...
5. Cresterea amenzilor de circulatie
Niciodata, de cand exista omenirea, niciun om nu a fost invatat cu binele sa faca ceva. Crezi ca in Germania, Marea Britanie, Franta, Elvetia sau Austria soferii respecta legile ca asa s-au nascut? Crezi ca neamtului nu ii trece prin cap sa parcheze pe trecerea de pietoni pentru ca are bun simt? Nicidecum. In toate tarile civilizate de acum, ordinea, respectul si normalitatea au fost instaurate cu forta. Adica cu niste legi drastice, cu pedepse mari si amenzi usturatoare. Au fost confiscate cateva masini ale unor soferi vitezomani, au fost acordate cateva amenzi de zeci de mii de Euro, s-a mediatizat totul foarte bine, dupa care, brusc, toata lumea s-a cumintit. Si frica, in timp, s-a transformat in civilizatie absolut normala, de care Romania este foarte departe.
Niste legi aspre, dar si agenti sau institutii care sa le acorde, sunt absolut necesare pentru a transforma haosul traficului in ceva civilizat. Primesti amenda de 290 de lei daca nu porti centura? Sa se faca amenda 1000 de lei! Risti o amenda de 580 de lei daca treci pe rosu si carnetul luat 30 de zile? Sa fie amenda 5000 de lei si sa ramai fara carnet 6 luni! Te urci beat la volan si risti sa ramai fara permis 90 de zile? Nu mai bine ti se anuleaza permisul pe viata? Doar cu niste legi aspre, dar si cu oameni capabili sa le impuna, ne vom transforma intr-o capitala normala, ca in vest. Cu "scuze, sefu', dau o bere" nu ajungem nicaieri...
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Vw touran diesel 2011 5790 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €