Adevarat sau fals: airbagurile masinii expira la un anumit interval de timp?
- Primele airbaguri trebuiau verificate periodic
- Capsa pirotehnica se poate strica in timp
- Masinile moderne au diagnoza automata a airbagului
Tin minte cand aveam un BMW E36 din 1996 ca i-am schimbat volanul. Si am pus un volan mai frumos, mai elegant, imbracat in piele, care a venit si cu airbag. Evident, cumparat de pe o masina care era la dezmembrari. Si nu mica mi-a fost mirarea cand am vazut scris pe airbag, pe partea care nu se vede, ca producatorul il garanteaza doar 5 ani.
Multa lume nu prea stie ce sa creada despre airbagurile masinii: sunt eficiente toata viata, trebuie inlocuite la un anumit interval de timp, se strica ceva la ele, daca nu se mai declanseaza cand am nevoie? Si asta pentru ca sunt online o sumedenie de discutii despre acest subiect, dar niciuna concreta. Asa ca mai jos vom incerca sa explicam cum sta treaba cu airbagurile de pe masina noastra.
Airbagurile expira?
Da si nu. De fapt nu este usor sa dai un raspuns la aceasta intrebare, dar e usor sa intelegi de ce. In primul rand, primele automobile dotate cu airbaguri ce dateaza din anii '70, pana la cele fabricate spre mijlocul anilor '90, aveau in compozitia lor capse pirotehnice de declansare destul de primitive. Adica in timp, umezeala putea intra in capsa si o facea inutilizabila dupa o perioada de 5-10 ani. Motiv pentru care, producatorii puneau o eticheta pe primele airbaguri unde era mentionata data de fabricatie, dar si perioada la care acest airbag trebuia verificat sau inlocuit.
Asadar, daca tu conduci un vehicul produs pana in anii '90, care este dotat cu airbaguri, acestea nu strica o verificare. Insa modelele mai noi si mai moderne au primit sisteme mai performante, dotate cu niste capse foarte rezistente in timp, cu niste garnituri din sticla, ce nu permit intrarea vaporilor de umezeala vreme de zeci de ani, indiferent de schimbarile climatice. Asadar, modelele mai noi au airbaguri mai longevive ce nu necesita verificare sau inlocuire.
Ce se poate strica la un airbag in timp?
In primul rand, capsa declansatoare care face perna de aer sa se umfle intr-o fractiune de secunda, asa cum spuneam si mai sus. Capsa este una ce functioneaza la fel ca cea dintr-un cartus. Un contact electric o declanseaza iar aceasta deschide o capsula in care este hidrogen, gaz ce umple intr-o zecime de secunda airbagul. Daca aceasta capsa este defecta, din diferite motive, fie pentru ca praful de pusca a fost compromis, fie din cauza unui contact intrerupt, senzorul de impact transmite informatia catre declansator, dar nu are ce sa actioneze butelia de hidrogen si airbagul nu se umfla.
In afara de capsa, restul elementelor sunt electrice, iar acestea cand se strica primim de obicei o atentionare vizuala prin intermediul unui martor de bord. Capsula cu hidrogen este o piesa etansa si gazul nu se poate pierde, iar "punga" numita airbag, ce urmeaza sa se umfle in caz de accident, este realizata dintr-un material rezistent si este depozitata intr-un spatiu inchis, asadar nu poate putrezi sau rupe in timp. Prin urmare, singura "veriga" slaba a sistemului de airbag este capsa.
Tot din aceasta cauza, in ultimii ani au fost rechemate in service mai bine de 38.000.000 de vehicule dotate cu airbaguri Takata, airbaguri ce veneau din fabrica cu un defect. Acesta fiind izolarea proasta a capsei care era predispusa la umezeala si in caz de accident nu declansa airbagul. Acest defect de fabricatie a dus la aproximativ 120 de decese directe.
Cum verificam airbagul masinii noastre daca mai e bun?
Din fericire pentru noi, vremurile anilor '80-'90 in care manualul de instructiuni de recomanda sa mergem la fiecare 5-10 ani in service pentru verificarea si evaluarea airbagurilor, au disparut. In prezent, toate automobilele moderne dotate cu airbaguri au functie de diagnoza automata. Este acel martor din bordul masinii care se aprinde cand punem cheia in contact si se stinge dupa cateva secunde. In afara de diagnoza intregului circuit electronic al airbagului, de la senzorul de impact la declansator, diagnoza reuseste sa verifice si daca aceasta capsa este functionala. Daca martorul de airbag nu se aprinde cand bagam cheia in contact sau nu se mai stinge dupa ce ne punem in miscare, atunci avem probleme cu airbagul si trebuie sa mergem neaparat in service.
Putem schimba airbagul masinii?
Da. Fie ca masina a suferit un accident si un airbag sau mai multe s-a declansat, fie ca vrem sa inlocuim volanul si trebuie sa punem alt airbag, raspunsul este DA. Insa trebuie sa avem grija cand facem aceasta interventie pentru ca se poate dovedi periculoasa. In primul rand, bateria masinii trebuie deconectata cand facem lucrari asupra airbagurilor. Dupa ce montam airbagul nou, vom ramane cu eroare in bord, sistemul nerecunoscand noul airbag cu noul declansator. Trebuie sa mergem la un service cu aparat de diagnoza sa elimine eroare din bord, dupa care totul este in regula.
Asadar, daca ai o masina relativ noua, nu trebuie sa-ti faci griji cu privire la airbagurile masinii tale. In mod normal, atata timp cat nu face obiectul unei rechemari in service care are ca subiect inlocuirea unor elemente ale airbagurilor, vei fi protejat in caz de accident. Nu uita insa ca trebuie sa porti centura de siguranta pentru sanse mari de supravietuire si minimalizarea ranilor in cazul unui impact. Altfel, airbagul nu se declanseaza sau, daca se declanseaza poate face mai mult rau decat bine!
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Eleron spoiler tuning sport ford mondeo 5 mk5 st line zetec... 520 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Oglinda stanga ford focus c-max (2003-2007) 38 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Set doua conducte furtunuri caseta directie servo mazda 3... 300 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Grile radiator bmw seria 3 e90/e91 ( 2005-2011 ) 300 Lei
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Renault megane 16v 2006 2000 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Eleron spoiler hayon volvo v50 ver2 370 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €