Anvelope de iarna sau all-season: care sunt mai bune in Romania?

- Ce este o anvelopa speciala de iarna?
- Ce este o anvelopa all-season?
- Ce inseamna o anvelopa de vara, omologata pentru iarna?
Chiar daca iarna a inceput, inca sunt destui soferi care nu si-au montat anvelopele de iarna. De fapt, acum, mai mult ca in oricare alta luna din an, vanzatorii de cauciucuri vand pneuri dedicate sezonului rece in nestire. Dar ce este mai bine sa-ti cumperi pentru conditiile din Romania: de iarna sau all-season?
Ce este o anvelopa speciala de iarna?
Un pneu destinat circulatiei pe timp de iarna este un pneu care are mai multe caracteristici optimizate in acest sens. In primul rand, este realizat dintr-un material cu o compozitie diferita fata de unul pentru vara, adica este un material care ramane moale la temperaturi negative si isi pastreaza elasticitatea. In al doilea rand, este un cauciuc care are un profil special gandit pentru a oferi o aderenta mai mare in conditii de iarna. Iarna inseamna carosabil umed, carosabil acoperit de polei sau zapada, dar si carosabil uscat. Aici vorbim de o suprafata de rulare cu blocuri mai distantate, care sa poata "sapa" in zapada, dar si cu niste santuri special gandite pentru a evacua apa in scopul evitarii acvaplanarii. In concluzie, este o anvelopa special gandita pentru functionare cand este frig afara, din toate punctele de vedere.
Ce este o anvelopa all-season?
Este un cauciuc pe care il putem folosi atat iarna, cat si vara. Materialul utilizat in realizarea anvelopei este unul mai mult apropiat de pneurile speciale de iarna, adica isi pastreaza elasticitatea bine cand e frig afara. Dar acest lucru inseamna ca vara profilul se va uza mai repede... Pe langa materialul din care este fabricat, aproape identic cu cel al unui pneu de iarna, o anvelopa all-season are si un profil anume. In general, este un profil mixt, atat de iarna, cat si de vara. Majoritatea pneurilor mixte au profil de iarna, cu blocuri distantate pentru aderenta pe zapada in mijloc si blocuri apropiate, atat pentru o mai buna aderenta cand e cald, cat si pentru a pastra un nivel de zgomot redus. Dar sunt si anvelope care, pur si simplu au jumatate din profil de iarna si jumatate de vara. Cert este ca suprafata de rulare este dezvoltata ca sa ofere aderenta in orice conditii.
Ce inseamna o anvelopa de vara, omologata pentru iarna?
MICHELIN CrossClimate este prima anvelopa de vara omologata pentru iarna. Adica este ca un pneu all-season, dar ceva mai diferit. De exemplu, materialul din care este facuta aceasta anvelopa e identic cu cel al pneurilor strict de vara. Insa profilul are niste trasaturi unice, astfel incat sa asigure conditii optime de rulare indiferent de anotimp. Spre deosebire de cauciucurile all-season, CrossClimate a primit un design inovativ. Profilul este unul in V, care la prima vedere pare de vara, special pentru evacuarea apei. Insa, spre deosebire de un cauciuc strict de vara, CrossClimate are blocurile mai distantate, ca sa ofere aderenta si pe zapada. Totul sta numai in profilul anvelopei, nu in material, care este unul cu adevarat reusit, deoarece este si silentios vara, a primit indicativ maxim la testele de aderenta pe carosabil uscat, iar iarna se descurca exact ca un cauciuc all-season. Mai exact, un asemenea tip de pneu e mai bun dintr-un singur motiv ca unul all-season: daca unul all-season se descurca multumitor vara si iarna, dar numai atat, un pneu precum CrossClimate se va descurca impecabil vara si multumitor iarna.
In ce caz sunt mai bune anvelopele de iarna?
In mod ideal, perfect, toate masinile din Romania, o tara cu doua anotimpuri clare, vara si iarna, ar trebui sa avem seturi de anvelope distincte, fiecare specializat pe un sezon. Ca sa avem mereu, indiferent de conditii, o aderenta si franare bune. Dar pentru ca nu traim intr-o lume perfecta, putem sa avem si anvelope all-season. Insa exista unele categorii de automobile pentru care este musai sa avem cauciucuri speciale de iarna, nu all-season, nu de vara omologate pentru iarna, niciun compromis. De exemplu, masinile mari si grele. Precum sunt SUV-urile sau monovolumele mari. Fiind masini grele, inertia este pe masura, asa ca vrei o aderenta buna in orice moment. Mai sunt si automobilele performante, ale caror soferi le conduc ceva mai sportiv si cand pe jos este ud, mazga sau polei. Nici aici nu trebuie sa facem vreun compromis. Ideal este sa nu facem nicicand, dar in cazurile acestor automobile sunt sanse mult mai mari sa produci un accident din cauza aderentei scazute.
Si mai este un caz in care trebuie sa avem anvelope speciale de iarna. De exemplu, daca locuim intr-o zona montana, unde iarna e mai lunga, sau intr-o zona in care autoritatile nu prea curata soselele. Adica daca traim intr-un loc in care avem conditii de iarna timp mai indelungat, polei, gheata, zapada, mazga, indiferent de masina condusa trebuie sa avem pneuri de iarna.
Cand sunt bune anvelopele all-season?
Daca traim intr-un oras mare, unde strazile se curata destul de bine si gheata este mereu inlaturata cu solutii, dar si daca avem o masina din clasa mica sau medie, putem apela si la anvelope all-season. De fapt, am recomanda pneurile de vara, omologate pentru iarna, ca macar intr-un sezon sa aveti aderenta optima. In general, la oras, iarna se simte ca si cum ar fi scurta, deoarece ninge de cateva ori, se curata, dupa care se topeste si ramane doar umezeala. Adica pentru conditii de iarna destul de slabe si rare, putem monta lejer anvelopele all-season. Aceste pneuri sunt cele mai bune pentru bucuresteni, de exemplu, care nu au loc unde sa depoziteze inca un set suplimentar si care in afara de cateva zile in care ninge abundent si autoritatile sunt luate prin surprindere, nu au nevoie de aderenta extrema pe care o ofera cauciucurile de iarna pe gheata sau zapada. Iar acest tip de anvelope este si o metoda prin care poti face o economie de pret.
In concluzie, totul este sa-ti cunosti bine masina. Daca stii ca circuli in conditii de iarna ocazional, ia pneurile de vara, omologate pentru iarna. Daca vei conduce in zone inzapezite, cu conditii de iarna agresive, la munte, sau in localitati mici unde nu se deszapezesc drumurile, sau daca ai o masina grea, indiferent de conditiile de drum, trebuie sa ai anvelope de iarna. Evident, daca tii la siguranta ta.
-
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
Vw golf benzina 2010 2901 €
-
Cauciucuri m+s semperit speed-grip 2 195/65/15 800 Lei
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
-
Droser modul afs valeo volvo s60 xc60 cod 90053126 200 Lei
Anvelopa r20 255/55 dot 2018 land rover freelander [1998 -... 300 Lei
Casca motocicleta / scuter / atv open-face a-pro model academy... 249 Lei
-
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Mitsubishi pajero autoutilitara 2001 2500 €
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
-
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
-
Cauciucuri vara nexen 215/60/17 500 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Cauciucuri vara barum dot 2022 185/65/15 800 Lei
-
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
Opel insignia diesel 2014 5399 €
-
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
-
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Motor benzina 266920 1.5 benzina mercedes-benz a-class w169 2004 2000 Lei
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Ford focus diesel 2012 3950 €
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
-
Droser balast xenon audi,vw,seat cod 8k0941597e 250 Lei
Opel astra aspirat benzina 2018 11800 €
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €


