Anvelope de iarna sau all-season: care sunt mai bune in Romania?

Anvelope de iarna sau all-season: care sunt mai bune in Romania?
  • Ce este o anvelopa speciala de iarna?
  • Ce este o anvelopa all-season?
  • Ce inseamna o anvelopa de vara, omologata pentru iarna?

Chiar daca iarna a inceput, inca sunt destui soferi care nu si-au montat anvelopele de iarna. De fapt, acum, mai mult ca in oricare alta luna din an, vanzatorii de cauciucuri vand pneuri dedicate sezonului rece in nestire. Dar ce este mai bine sa-ti cumperi pentru conditiile din Romania: de iarna sau all-season?

Ce este o anvelopa speciala de iarna?

Un pneu destinat circulatiei pe timp de iarna este un pneu care are mai multe caracteristici optimizate in acest sens. In primul rand, este realizat dintr-un material cu o compozitie diferita fata de unul pentru vara, adica este un material care ramane moale la temperaturi negative si isi pastreaza elasticitatea. In al doilea rand, este un cauciuc care are un profil special gandit pentru a oferi o aderenta mai mare in conditii de iarna. Iarna inseamna carosabil umed, carosabil acoperit de polei sau zapada, dar si carosabil uscat. Aici vorbim de o suprafata de rulare cu blocuri mai distantate, care sa poata "sapa" in zapada, dar si cu niste santuri special gandite pentru a evacua apa in scopul evitarii acvaplanarii. In concluzie, este o anvelopa special gandita pentru functionare cand este frig afara, din toate punctele de vedere.

Anvelope all-season iarna

Ce este o anvelopa all-season?

Este un cauciuc pe care il putem folosi atat iarna, cat si vara. Materialul utilizat in realizarea anvelopei este unul mai mult apropiat de pneurile speciale de iarna, adica isi pastreaza elasticitatea bine cand e frig afara. Dar acest lucru inseamna ca vara profilul se va uza mai repede... Pe langa materialul din care este fabricat, aproape identic cu cel al unui pneu de iarna, o anvelopa all-season are si un profil anume. In general, este un profil mixt, atat de iarna, cat si de vara. Majoritatea pneurilor mixte au profil de iarna, cu blocuri distantate pentru aderenta pe zapada in mijloc si blocuri apropiate, atat pentru o mai buna aderenta cand e cald, cat si pentru a pastra un nivel de zgomot redus. Dar sunt si anvelope care, pur si simplu au jumatate din profil de iarna si jumatate de vara. Cert este ca suprafata de rulare este dezvoltata ca sa ofere aderenta in orice conditii.

Anvelope all-season iarna

Ce inseamna o anvelopa de vara, omologata pentru iarna?

MICHELIN CrossClimate este prima anvelopa de vara omologata pentru iarna. Adica este ca un pneu all-season, dar ceva mai diferit. De exemplu, materialul din care este facuta aceasta anvelopa e identic cu cel al pneurilor strict de vara. Insa profilul are niste trasaturi unice, astfel incat sa asigure conditii optime de rulare indiferent de anotimp. Spre deosebire de cauciucurile all-season, CrossClimate a primit un design inovativ. Profilul este unul in V, care la prima vedere pare de vara, special pentru evacuarea apei. Insa, spre deosebire de un cauciuc strict de vara, CrossClimate are blocurile mai distantate, ca sa ofere aderenta si pe zapada. Totul sta numai in profilul anvelopei, nu in material, care este unul cu adevarat reusit, deoarece este si silentios vara, a primit indicativ maxim la testele de aderenta pe carosabil uscat, iar iarna se descurca exact ca un cauciuc all-season. Mai exact, un asemenea tip de pneu e mai bun dintr-un singur motiv ca unul all-season: daca unul all-season se descurca multumitor vara si iarna, dar numai atat, un pneu precum CrossClimate se va descurca impecabil vara si multumitor iarna.

Anvelope all-season iarna

In ce caz sunt mai bune anvelopele de iarna?

In mod ideal, perfect, toate masinile din Romania, o tara cu doua anotimpuri clare, vara si iarna, ar trebui sa avem seturi de anvelope distincte, fiecare specializat pe un sezon. Ca sa avem mereu, indiferent de conditii, o aderenta si franare bune. Dar pentru ca nu traim intr-o lume perfecta, putem sa avem si anvelope all-season. Insa exista unele categorii de automobile pentru care este musai sa avem cauciucuri speciale de iarna, nu all-season, nu de vara omologate pentru iarna, niciun compromis. De exemplu, masinile mari si grele. Precum sunt SUV-urile sau monovolumele mari. Fiind masini grele, inertia este pe masura, asa ca vrei o aderenta buna in orice moment. Mai sunt si automobilele performante, ale caror soferi le conduc ceva mai sportiv si cand pe jos este ud, mazga sau polei. Nici aici nu trebuie sa facem vreun compromis. Ideal este sa nu facem nicicand, dar in cazurile acestor automobile sunt sanse mult mai mari sa produci un accident din cauza aderentei scazute.

Si mai este un caz in care trebuie sa avem anvelope speciale de iarna. De exemplu, daca locuim intr-o zona montana, unde iarna e mai lunga, sau intr-o zona in care autoritatile nu prea curata soselele. Adica daca traim intr-un loc in care avem conditii de iarna timp mai indelungat, polei, gheata, zapada, mazga, indiferent de masina condusa trebuie sa avem pneuri de iarna.

Anvelope all-season iarna

Cand sunt bune anvelopele all-season?

Daca traim intr-un oras mare, unde strazile se curata destul de bine si gheata este mereu inlaturata cu solutii, dar si daca avem o masina din clasa mica sau medie, putem apela si la anvelope all-season. De fapt, am recomanda pneurile de vara, omologate pentru iarna, ca macar intr-un sezon sa aveti aderenta optima. In general, la oras, iarna se simte ca si cum ar fi scurta, deoarece ninge de cateva ori, se curata, dupa care se topeste si ramane doar umezeala. Adica pentru conditii de iarna destul de slabe si rare, putem monta lejer anvelopele all-season. Aceste pneuri sunt cele mai bune pentru bucuresteni, de exemplu, care nu au loc unde sa depoziteze inca un set suplimentar si care in afara de cateva zile in care ninge abundent si autoritatile sunt luate prin surprindere, nu au nevoie de aderenta extrema pe care o ofera cauciucurile de iarna pe gheata sau zapada. Iar acest tip de anvelope este si o metoda prin care poti face o economie de pret.

In concluzie, totul este sa-ti cunosti bine masina. Daca stii ca circuli in conditii de iarna ocazional, ia pneurile de vara, omologate pentru iarna. Daca vei conduce in zone inzapezite, cu conditii de iarna agresive, la munte, sau in localitati mici unde nu se deszapezesc drumurile, sau daca ai o masina grea, indiferent de conditiile de drum, trebuie sa ai anvelope de iarna. Evident, daca tii la siguranta ta.

Sondaj

Ce fel de anvelope preferi iarna?

mai multe