Care este cel mai sigur loc dintr-o masina?
- Locul pasagerului, considerat cel mai sigur
- Pozitia centrala a banchetei, cea mai nesigura
Mai stii cum i se spunea scaunului de la pasager in trecut? Adica "Locul Mortului", pentru ca era considerat cel mai nesigur loc din masina? Totusi, lucrurile nu mai stau asa. Cele mai sigure locuri din masina sunt altele.
Referindu-ne la masinile moderne, care sunt acum dotate cu sisteme de siguranta active si pasive, scaunele automobilului sunt considerate foarte sigure. De exemplu, avem acum centuri pretensionate, tetiere active, airbaguri frontale, laterale si chiar la genunchi, coloana de directie retractabila si asa mai departe. Plus acele sisteme active care functioneaza in fiecare secunda ca tu sa circuli in siguranta, adica ABS, ESP si alte cele.
La prima vedere ai crede ca scaunul soferului este cel mai sigur loc din masina. In primul rand, pentru ca este pozitionat oarecum in mijlocul automobilului, adica in fata este motorul si in spate este un rand de scaune si portbagajul, ceea ce face ca in cazul unui impact frontal sau din spate acest loc, impreuna cu cel al pasagerului, sunt mai izolate. In al doilea rand, scaunul pasagerului se bucura de cele mai multe airbaguri. Acum o masina are airbaguri frontale si laterale pentru pasagerii din fata, iar in unele cazuri exista airbaguri pentru picioare la sofer.
Insa locul soferului are niste neajunsuri: volanul, bordul si consola centrala a schimbatorului. Daca este un impact violent, corpul soferului are mai multe obiecte de care sa se loveasca. Chiar daca se actioneaza airbagul, capul va ricosa in bord sau in portiera laterala. Pe portiera laterala este protejat de airbagul din scaun, dar in dreapta nu are protectie. Mai mult, o serie de accidente il blocheaza pe sofer in scaun din cauza ca picioarele ii sunt apasate de coloana de directie si de panoul ignifug.
Lucrurile sunt putin mai diferite pentru scaunul pasagerului. Are aceeasi protectie ca si soferul, insa bordul este mai departat si nu exista obiecte care sa-i blocheze picioarele in cazul unui impact frontal.
Trecand la scaunele din spate, acestea nu se bucura decat de airbaguri laterale de tip cortina, care ii protejeaza pe pasageri in cazul unui impact lateral. Insa la un impact frontal, centura de siguranta e singura metoda prin care soferul se poate apara. Locul central de pe bancheta din spate este insa cel mai compromis, deoarece nu are nici macar protectia laterala oferita de airbagul cortina.
Autoturismele cu 7 sau 8 locuri, adica cele care mai au un rand de scaune in spate, ofera in cele mai bun caz o protectie cu acelasi airbag cortina care se activeaza din fata pana in spate, dar si centuri de siguranta. Ceea ce le face la fel de sigure ca locurile de pe bancheta in cazul unui impact lateral sau frontal, dar foarte periculoase daca ne loveste o masina din spate, fiind foarte apropiate de luneta.
Siguranta locurilor din masina depinde de multe aspecte. Cum ar fi tipul de caroserie, marimea si greutatea masinii, sistemele de siguranta si asa mai departe. De exemplu, o masina de tip SUV care cantareste peste 2 tone este sigura in cazul in care o alta masina intra in e, dar mult mai periculoasa daca face un impact cu un stalp, copac sau alt obiect static, din cauza inertiei foarte mari. O masina din clasa subcompacta nu este sigura cand intra in ea o alta masina, dar pagubele si daunele rezultate in urma unui impact cu un copac sunt mai mici. In plus, totul depinde de viteza masinii.
Nu trebuie sa uitam ca toate testele de impact oficiale se fac la viteze relativ mici, adica pe la 60-70 km/h. Siguranta unei masini este data la acea viteze sau mai mica. Degeaba ai un Mercedes-Benz S Class cu toate sistemele de siguranta din lume active si prezente, daca tu faci un accident la 150 km/h. La acea viteza nu se mai poate vorbi de vreun loc sigur in masina, deoarece sansele sa scape cineva cu viata sunt infime.
Indiferent de caroserie, viteza si greutate, un lucru e clar: cel mai sigur loc din masina este, tocmai, cel "al mortului" si cel mai nesigur loc este cel din mijloc, de pe bancheta din spate. Adica ai sanse mai mari sa scapi cu viata in cazul unui accident daca stai in fata si ai sanse mai mari sa te ranesti serios daca stai in mijloc, acolo unde doar centura te protejeaza.
Tu ce scaun din masina ta crezi ca este cel mai sigur in cazul unui accident rutier?
- Renault megane 16v 2006 2000 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei