Cate straturi are o anvelopa auto?

  • La dezvoltarea unei anvelope lucreaza mii de oameni
  • Aceasta este compusa din aproximativ 200 de compusi diversi
  • Daca sectionezi o anvelopa vei gasi 6 straturi diferite
Distribuie pe Facebook

Cauciucurile masinii tale nu sunt doar niste chestii negre care imbraca jantele si pun rotile in contact cu asfaltul. Acestea sunt mult mai complexe de atat, iar la dezvoltarea lor lucreaza multi oameni, pentru a scoate un rezultat perfect, care sa imbine toate performantele la un loc.

In acest articol vom povesti putin despre ce inseamna o anvelopa si ti-o vom arata asa cum probabil nu ai mai vazut-o pana acum. Pentru inceput, trebuie sa stii ca la dezvoltarea unui cauciuc lucreaza mii de oameni, si este compus din mai multe materiale. Desi fiecare companie producatoare de anvelope are o reteta secreta, iti putem spune ca intr-o anvelopa intra cam 200 de compusi diversi. Printre acestia se numara cauciuc natural, artificial, reciclat, materiale pe baza de siliciu si elastomeri (materiale artificiale, polimeri cu elasticitate crescuta). Acestora li se adauga metal, fibre textile sau chiar kevlar.

Daca sectionezi o anvelopa, in cazul nostru un Michelin Energy Saver+, vei vedea ca de la interior la exterior, gasesti 6 straturi diferite, pe care le vom enumera in randurile care urmeaza:

1. Primul are rol de etanseizare a aerului din interiorul pneului

2. Al doilea este moale si elastic, rigidizat de kevlar sau material textil

3. Al treilea strat este din cauciuc moale intarit cu sarme din otel

4. Cel de-al patrulea este un strat de protectie, intarit cu materiale rigide pe toata suprafata anvelopei

5. Stratul urmator este cel de sub suprafata de rulare si este mai rigid decat aceasta

6. Ultimul strat, cel de la exterior, este cunoscut si sub denumirea de suprafata de rulare. Cu alte cuvinte, aceasta intra in contact cu asfaltul.

Anatomia unei anvelope

Acestora li se mai adauga un element, notat in fotografia de mai sus cu cifra 5, si care este un conductor pentru energia statica. Stiai de existenta lui?

Daca o luam din cealalta parte, avem asa:

1. Stratul interior de etanseizare

2. Strat intarit cu Kevlar

3. Strat intarit cu plasa din sarme de otel

4. Material rigid de rezistenta si siguranta

5. Strat din cauciuc mai tare

6. Suprafata de uzura

Anatomia unei anvelope

Mai jos este exemplificata o sectiune din zona in care anvelopa intra in contact cu janta. Aici poti observa o asezare diferita a straturilor:

1. Perete lateral care se pliaza la interior

2. Suprafata de etanseizare

3. Stratul de intarire cu kevlar

4. Cauciuc extrem de rigid, ca piatra, care sustine intaritura de otel

Anatomia unei anvelope

Anatomia unei anvelope

Asadar, de acum incolo vei privi cu alti ochi o anvelopa, si vei intelege in special in cazul anvelopelor scumpe, de ce costa atat: a fost testata indelung, este sigura, este fiabila, rezista in timp si se comporta bine atat pe suprafata uda, cat si pe suprafata uscata.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (5) Poze Anatomia unei anvelope
mai multe