Ce este o punte pe portale?

- Puntile pe portale sunt folosite in special la masinile de off-road
- Mercedes Unimog este cel mai cunoscut model care beneficiaza de acest tip de punte din fabrica
- O garda la sol mai mare si multiplicarea fortei de tractiune sunt cele mai importante avantaje ale unei punti pe portale
Vehiculele au in general 3 tipuri de punti: rigide, cu bascule sau pe portale. Primele doua sunt intalnite la majoritatea masinilor si camioanelor, asadar le vom lasa pentru alta data. In acest articol vom povesti putin despre cea de-a treia categorie, si anume puntile pe portale. Chiar daca acestea sunt foarte rar intalnite (cel putin in Romania), nu strica sa stii ce sunt si la ce folosesc.
Asadar, puntea pe portale este o tehnologie dedicata mersului pe teren accidentat, in care axul orizontal al puntii rigide este pozitionat mai sus fata de centrul butucilor de la roata. Cu alte cuvinte, daca la o punte rigida, planetarele din interior angreneaza direct butucul rotilor, in cazul puntii pe portale, acesta este angrenat indirect, prin intermediul unor roti dintate.
Aceasta pozitionare naste doua avantaje directe: o garda la sol mai mare si un raport de multiplicare a cuplului prin intermediul rotilor dintate care functioneaza exact ca o mini-cutie de viteze.
Mai exact, la ce este buna o punte pe portale?
Ei bine, asa cum spuneam si mai sus, acest tip de punte este ideal pentru masinile de off-road sau acolo unde se cere o garda la sol mai mare. Axul fiind pozitionat deasupra, vehiculul poate trece in siguranta peste obstacole precum bolovani sau sleauri, fara ca soferul sa-si faca griji ca acestea pot lovi diferentialul, spre exemplu.
Un alt avantaj este cel constituit de multiplicarea fortei de tractiune. In general, la masinile de teren, exista in cutia de viteze o treapta speciala pentru tractiune, numita Low-Gear (sau Low-Range). Atunci cand este cuplata, turatia creste, insa masina se misca extrem de incet, bucurandu-se de cuplu urias. La masinile cu punti pe portale, aceasta multiplicare se face si mai bine prin intermediul rotilor dintate care pot fi de diametre diferite. Astfel, in clipa in care te poti bucura de si mai mult cuplu, poti aborda fara probleme o panta mai abrupta, poti iesi din noroaie adanci sau poti tracta orice.
Dar, odata cu avantajele, vin si dezavantajele. Principala problema a puntilor pe portale o viteza redusa cu care poate functiona. De exemplu, fiind roti dintate care merg brut, una peste cealalta, nu poti circula cu viteze mari pe autostrada, atat din cauza zgomotului, cat si a uzurii. In plus, pentru ca puntea nu este continua, direct catre roti, ci este intrerupta in portale, in clipa in care se exercita presiuni mari laterale asupra rotilor, exista riscul de cedare.
Din moment ce planetarele angreneaza indirect rotile, acestea trebuie sa se invarta invers fata de unele normale. Asta inseamna ca diferentialul central de pe o punte pe portale este mai complex, deci implicit mai scump. Pe de alta parte, pentru ca exista si reductoarele sub forma de roti dintate din fiecare portal, reductorul din transmisie poate fi mai usor si mai fiabil.
Din fabrica, exista mai multe modele care vin dotate cu astfel de punti, iar cel mai cunoscut dintre acestea este fara indoiala Mercedes-ul Unimog. Alaturi de acesta se situeaza masinile germane de razboi Volkswagen Kubelwagen, Volvo-ul C303, masini de razboi elvetiene Steyr Puch si Steyr Pinzgauer, Toyota Mega Cruiser sau UAZ-469.
In acelasi timp, puntile cu portale sunt foarte des intalnite in lumea off-road, acolo unde exista tot felul de masini dotate cu astfel de portale, fie adaptate de pe unul din modele mentionate mai sus, fie cumparate aftermarket.
Exista chiar si portale bolt-on, care se monteaza direct pe puntea rigida a unei masini de teren precum Jeep-ul Wrangler sau Range Rover-ul. Acestea se fixeaza cu suruburi si sunt dotate cu diferentiale in interior astfel incat sa nu fie necesara inlocuirea diferentialului central al masinii.
-
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
Teava admisie moto tourmax yamaha fzr 600 1991-1993 chy-46 240 Lei
Casca motocicleta / scuter / atv open- facea a-pro model fever... 269 Lei
-
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Mercedes c 180 benzina+gpl 2001 1600 €
-
Droser balast xenon audi,vw,seat cod 8k0941597e 250 Lei
Jante aliaj 20 - set porsche cayenne 955 [2002 - 2007]... 2750 Lei
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
-
Opel astra aspirat benzina 2018 11800 €
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Casca motocicleta / scuter / atv open-face a-pro model academy... 249 Lei
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Casca motocicleta / scuter / atv open-face a-pro model academy... 249 Lei
Set 4 senzori presiune roti noi originali bmw seria 5 6 7 f10... 290 Lei
-
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
-
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Droser modul afs valeo volvo s60 xc60 cod 90053126 200 Lei
Janta aliaj 20 porsche cayenne 955 [2002 - 2007] crossover... 3300 Lei
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Vw golf benzina 2010 2901 €
Ford focus cabrio 2007 3400 Lei
-
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Teava admisie moto tourmax yamaha xt 600 1986-2002 chy-29 170 Lei
-
Cauciucuri m+s semperit speed-grip 2 195/65/15 800 Lei
Ford focus diesel 2012 3950 €
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
-
Cauciucuri vara nexen 215/60/17 500 Lei
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Anvelope cauciucuri gume vara 165/65/14 semperit 300 Lei
-
Mitsubishi pajero autoutilitara 2001 2500 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
Motor diesel avb 1.9 tdi, pompa duza, fara inj volkswagen... 900 Lei


