Ce piese auto se strica dupa o vacanta in aglomeratia de pe Valea Prahovei?
Cum e sa pleci impreuna cu turma de bucuresteni spre Valea Prahovei si sa faci 5 ore pana la Predeal, adica putin peste 100 de kilometri? Asta se intampla negresit in vacanta de iarna, mai ales inainte de Sarbatori. Insa, aceste drumuri lungi, bara la bara, pe langa nervii produsi de asteptare si de indiferenta autoritatilor care mint ca ne fac autostrada, mai fac ceva probleme: in special la masina. Pentru ca, orice ai face, o vacanta spre munte in perioada asta ne produce pagube la buzunar. Iata cateva exemple.
1. Ambreiaj
De ce isi doreste tot mai multa lume o masina cu transmisie automata? Ca sa scape de miile de pedale pe care le face la ambreiaj in aglomeratie. Fie ca esti in oras, la ora de varf, pentru ca d-na Firea nu a investit nimic in infrastructura sau locuri de parcare, fie ca esti pe DN1 printre alte 5000 de vehicule cu soferi mintiti de toate partidele ca li se va face autostrada spre munte, in ambele cazuri piciorul tau stang va face sport. Pentru ca va trebui sa chinui ambreiajul cu mii de apasari in circulatia care se face cu viteza melcului. Insa apasarile acestea repetate de ambreiaj il si uzeaza. Nu putine sunt masinile trase pe dreapta in drum spre munte, in aglomeratie, pentru ca au incins ambreiajele. Pleci de pe loc, opresti in 5 metri si tot asa, vreme de cateva ore. Ambreiajul se incinge, incepe sa alunece, iar daca esti ghinionist se poate chiar crapa. Daca esti un norocos cu o masina mai noua, vei ajunge fara probleme la destinatie, dar uzura facuta asupra discului de ambreiaj intr-o vacanta aglomerata spre munte pe DN1 este echivalenta cu uzura produsa intr-un an cu folosire normala.
2. Frane
Tot de la mersul bara la bara, cu plecari si opriri dese, automobilele uzeaza prematur si franele. Mai ales ca vorbim de un drum spre munte, cu portiuni virajate si coborari pe serpentine. Franele se uzeaza si in aglomeratie, dar si cand prindem ceva portiuni libere. Deoarece soferii din Romania nu sunt destul de educati incat sa circule in coloana cursiv. Soferii din Romania accelereaza brusc cand vad ca au 100 de metri liberi in fata, dupa care franeaza brusc. Iar pleaca, iar franeaza. Daca insa ar circula cu o viteza mai mica, dar constanta, tot randul de masini s-ar deplasa constant. Franarile dese si agresive uzeaza discurile si placutele. Iar coborarile in coloana de la munte, cand tii piciorul pe frana permanent, le uzeaza si mai mult.
3. Scut motor
Dupa ce ca nu avem sosele spre munte, odata ajunsi in statiuni precum Predeal, Sinaia sau Poiana Brasov, ne dam seama ca nu avem nici locuri de parcare. Si ghici ce face turistul roman disperat dupa 5 ore de stat in blocaje pe DN1, dornic sa ajunga cat mai repede pe pista cu placa sau sa manance o ciorba calda de vacuta. Parcheaza unde il taie capul, unde nu e voie, pe zapada, pe borduri, iar daca are SUV, crede ca are cel mai mare Jeep din lume si se urca in locuri imposibile. Asa se face ca zonele turistice de parcare sunt extrem de aglomerate si decorate cu scuturi rupte, ornamente si chiar bare de protectie lasate amintire de soferii care au parcat in off-road.
4. Faruri
Farurile au cel mai mult de suferit iarna, nu doar in vacanta, ci si in oras. Dar atunci cand plecam spre munte, viteza este mai mare, iar farurile se strica si mai repede. La ce ne referim aici? Ne referim la faptul ca sosele sunt acum pline de nisip, sare si solutie anti-derapanta. Cand circulam in coloana, la viteza mica, sau cand circulam chiar si la viteze mai mari, dar avem alte masini in fata, toata mizeria de pe carosabil ajunge pe masina noastra. Parbrizul il curatam cu solutie si din stergatoare, insa particulele mai mari, precum nisip, sare, se comporta ca un smirghel pentru faruri. Dupa o vacanta la munte in perioada aceasta aglomerata, nu trebuie sa te mire ca farurile s-au matuit si ca sticla nu mai este asa de transparenta ca inainte. Acest lucru poate fi prevenit daca montam pe faruri o folie protectoare care se curata usor si care poate fi schimbata daca se matuieste, pastrand sub ea sticla curata.
5. Suport motor
Pornirile multe si dese impuse de un drum care dureaza 5 ore pana la Predeala mai fac si alte pagube. Mai ales la masinile mai vechi si cu uzura multa, eventual si cu motor diesel care are volanta grea. Pornirile de pe loc si franarile dese, de ordinul sutelor intr-o ora, forteaza suportii motorului. Daca un suport era crapat, cu siguranta acum va ceda. Un motor diesel este greu, motiv pentru care are si niste suporti masivi, dar de la fortarea repetata, suportii incep sa se slabeasca. Mai ales cand soferul isi pierde rabdarea si incepe sa dea drumul la ambreaj mai agresiv. E bine ca dupa o calatorie in care am abuzat de ambreiaj si frane sa verificam si suportii de motor. Cel putin, daca atunci cand ne intoarcem de la munte vedem ca motorul trepideaza suplimentar cand il oprim, e clar ca suportii au cedat.
Nu o sa vorbim aici si de zecile de cazuri intalnite pe DN1 cu masini trase pe dreapta din care ies aburi, semn ca de la mersul bara la bara motorul s-a incins. E clar ca acel motor avea deja niste piese stricate, fie termostatul, fie pompa de apa sau ventilatoarele de racire. Pentru ca romanii inca detin multe vechituri si nu vor sa investeasca bani in ele ca sa le faca perfect functionale. Ci am mentionat niste probleme care apar fara sa faca discriminare, la toate masinile. Pe langa timpul irosit, pe langa banii aruncati pe fereastra pe carburantul consumat aiurea, este interesant cum minciunile politicienilor mai fac niste victime colatarele: este vorba de vehiculele noastre. Stricate doar ca stau in aglomeratie infernala, fara sa le luam in calcul pe cele din sant sau infipte in copac din cauza lipsei de infrastructura rutiera.
- Compresor clima ac mini cooper r60 countryman 1.6 d n47c16a... 400 Lei Cutie de viteză - 5+1, 1.8b, land rover freelander [1998 -... 500 Lei Compresor ac mini countryman r60 1.6i n16b16a 122 cai cod 9223392 1000 Lei
- Ford focus 1.4 2000 100 Lei Vw polo 1.6 tdi 2014 6300 € Iveco daily maxi automat, cu lift, lungime podea 4,70m 14700 €
- Bmw x5 m57 2008 9350 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 13900 € Hyundai i10 motor 1.0 benzina+gpl din fabrica euro 6 stare... 25000 Lei
- Ford c-max 2.0tdci - avans zero 2012 5990 € Vw golf 1.6d 2011 4300 € Dacia sandero stepway tce 2014 5950 €
- Skoda fabia diesel 2010 3880 € Ford transit frigider mobil 0"...4"...8"c - leasing, garantie 18700 € Compresor ac mini cooper one countryman r60 1.6 98cp 9223392 995 Lei
- Compresor ac mini countryman r60 1.6i n18b16a cod 9223392 1000 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Mercedes vito 220-116 2017 12600 €
- Vw caravelle t5 vip caravelle 2011 12950 € Rulota elddis avante 482, 2003, impecabila. 4250 € Dezmembrez mini mini countryman (r60) 2010 - 2016 cooper d n47...
- Compresor clima mini countryman countryman 1.6 d - (2010 2017) 850 Lei Dacia duster 4x4 2020 9990 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Citroen c4 picasso 1.6ehdi - avans 0 2012 4990 € Skoda karoq diesel 2019 13730 € Compresor ac mini countryman r60 1.6i n18b16a cod 9223392 1000 Lei
- Vw caddy 1,6tdi 2015 8500 € Compresor, climatizare mini mini countryman (r60) (2010 -... 1790 Lei Compresor ac mini countryman r60 1.6i n16b16a 122 cai cod 9223392 1000 Lei
- Compresor ac mini cooper s countryman r60 1.6 163/184/218cp... 995 Lei 447260-1852 compresor ac mini countryman (r60) 2.0 d n47c20a 500 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 20900 €
- Compresor ac mini cooper s countryman r60 1.6 163/184/218cp... 995 Lei Compresor ac mini cooper one countryman r60 1.6 98cp 9223392 995 Lei Peugeot 308 2.0bluehdi 2016 8500 €