Ce sa nu faci cu masina iarna. 5 sfaturi de bun-simt
- Nu lasa frana de mana trasa
- Curata masina de zapada
- Foloseste luminile si semnalizatoarele
Am mai spus si voi continua sa spun ca nu toti cei care au permis de conducere sunt soferi. De fapt, cei din spatele volanului se impart in doua mari categorii: soferi si conducatori auto. In timp ce foarte putini sunt soferi, majoritatea sunt conducatori auto, care isi dau cu stangul in dreptul mai ales iarna.
Suntem siguri ca nu vom face soferi din ei cu acest articol, insa nu strica sa iti dam cateva sfaturi (fiindca cu siguranta mai sunt) de bun-simt cu privire la condusul pe timp de iarna, pe care ar fi de preferat sa le iei in considerare.
Asadar, in primul si in primul rand nu lasa frana de mana trasa. Probabil ai auzit acest lucru de sute de ori, insa noi ti-l mai spunem o data. Indiferent ca ai o frana de mana cu levier sau una moderna, la buton, te sfatuim sa nu o lasi trasa peste noapte, cand temperaturile coboara cu mult sub zero grade.
Poate nu se intampla prima data cand o lasi, nici a doua, insa o sa ai surpriza sa descoperi ca la un moment dat frana ramane blocata din cauza inghetului. De ce se intampla acest fenoment? Pe scurt, umezeala ajunge pe etriere sau in interiorul lor, acolo unde sunt sabotii franei de mana, si noaptea va ingheta in pozitia stransa. Degeaba eliberezi tu cablul, pentru ca frana va ramane actionata.
De preferat ar fi sa lasi masina bagata in viteza sau in Park daca ai transmisie automata, dar niciodata cu frana de mana trasa. Daca totusi uiti, si ramai cu ea blocata, incearca sa uzi cu apa fierbine zona franei.
In al doilea rand, nu decupla sistemele electronice de siguranta. Probabil esti tanar si crezi ca Michael Schumacher e mic copil pe langa tine la volan, insa crede-ne pe cuvant ca nu este asa. Mai ales iarna. Sistemele si siguranta precum ESP sau ABS au fost inventate pentru siguranta ta, asa ca lasa-le active.
Daca totusi ai tu chef sa le dezactivezi intr-o parcare sau intr-un spatiu inchis, unde te poti distra putin cu frana de mana, activeaza-le inapoi imediat dupa aceasta activitate puerila. In caz contrar, te vei trezi ca masina ta se transforma in sanie atunci cand incerci, spre exemplu, sa pui o frana pe un drum acoperit de zapada sau gheata.
Al treilea sfat pe care ti-l putem da este sa nu circuli pe sinele de tramvai. Si nu ne referim la cazul in care vrei sa fii mai "inteligent" decat cei care stau intr-o coloana, si o iei pe linia de tramvai. Apropo, nu fa asta indiferent de anotimp!
Noi ne refeream la acele strazi pe care circulatia pe sina de tramvai este legala. De ce sa nu circuli pe ele iarna? Motivul este foarte logic: sinele metalice, si asa alunecoase pe vreme calda, atunci cand au un strat de apa, zapada sau gheata, devin adevarate capcane pentru soferi. Pierdem usor controlul volanului, frana nu mai este eficienta si ajungem sa producem un accident.
Nu pleca la drum cu masina plina de zapada! Acesta este al patrulea sfat. Desigur, este mult mai usor sa cureti parbrizul si sa iti vezi de drum, insa asta nu inseamna ca este si indicat. Gandeste-te ca daca ai multa zapada pe masina, poti sa produci sau sa fii victima unui accident extrem de usor. Dureaza mai mult, si nu este tocmai placut mai ales pe temperaturi de -15 grade Celsius, insa curata toata masina, in special geamurile, stopurile, farurile si numerele de inmatriculare.
Ultimul dar nu cel din urma, nu face economie la curent. Am vazut cu totii o multime de conducatori auto care nu isi pornesc luminile sau nu semnalizeaza atunci cand schimba directia de mers, de frica poate sa nu incarce prea mult factura de curent. Ei bine, nu te situa printre ei, si aprinde-ti farurile, mai ales iarna atunci cand este ceata sau vizibilitatea este scazuta.
Apoi, daca te uiti langa volan, vei vedea ca ai un levier pentru semnalizare. Foloseste-l fara frica, de fiecare data cand schimbi directia de mers sau cand este necesar. Nu musca, crede-ne pe cuvant! Cei din spatele tau nu iti pot citi gandurile, iar astfel poti sa eviti eventualele tamponari.
Asadar, in concluzie, circulatul pe timp de iarna nu este usor, insa nici imposibil, daca tii cont de anumite lucruri. Asfalt uscat si mii de kilometri fara probleme!
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Renault megane 16v 2006 2000 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €