Compact, subcompact, segment mediu, crossover sau segment D: care sunt, de fapt, categoriile de caroserii auto?

Compact, subcompact, segment mediu, crossover sau segment D: care sunt, de fapt, categoriile de caroserii auto?
  • Sunt 9 clase europene de automobile
  • SUV-urile, impartite in sub-categorii
Distribuie pe Facebook

Mai nou, automobilele au inceput sa fie clasate in diverse categorii. Sau segmente. Insa au aparut atat de multe clasificari, incat omul de rand nu mai stie ce masina are. Nu ajunge sa spui doar tipul caroseriei, ci trebuie sa o si incadrezi intr-un segment. Iar acestea... sunt foarte numeroase.

Daca ai un Volkswagen Golf, in mod normal, vei spune ca ai un hatchback. Dar, totodata, ai si o masina compacta, una de segment C, una din clasa mica si chiar una din clasa mica de familie. Pai cum sa mai intelegi ceva, daca toata lumea denumeste diferitele tipuri de automobile dupa bunul plac?

In ceea ce priveste masinile de tip SUV, lucrurile au luat-o cu adevarat razna in ultimii ani. Inainte, era un SUV si atat. Ei bine, acum aceste vehicule pe care le numim Sport Utility Vehicles au diverse subcategorii. Adica exista un SUV mini, unul subcompact, unul compact, un SUV mediu si unul mare. Dar de ce unele se cheama crossovere si nu SUV-uri? Nimeni nu stie cu exactitate...

Clasificarea europeana

Daca Romania tot este in Europa, de ce sa nu ne luam dupa catalogarea aleasa de Comisia Europeana? Este si simpla, dar si usor de retinut. Problema este ca nu face referire la tipul caroseriei in functie de numarul usilor, ci doar la un raport intre masa si dimensiuni. Adica intr-un segment poate intra si o masina sedan, dar si una break sau hatchback.

Segmentele europeene sunt urmatoarele:

A - automobilele mini: Fiat 500, Toyota Aygo, Opel Adam, Volkswagen up! si alte automobile foarte mici destinate exclusiv circulatiei in mediul urban;

B - automobile mici (clasa subcompacta): Opel Corsa, Volkswagen Polo, Ford Fiesta, etc. Sunt autoturisme putin mai mari ca cele mini, destinate tot circulatiei in oras, dar cu mai mult spatiu interior;

C - automobile medii (clasa compacta): Volkswagen Golf, Opel Astra, Dacia Logan, Kia Ceed, Honda Civic, etc. Aceasta clasa este cea mai populara, fiind formata din automobile care pot fi utilizate si la drum intins, putand avea diverse tipuri de caroserie;

D - automobile mari: Opel Insignia, Volkswagen Passat, BMW Seria 3, Mazda 6, Honda Accord, Ford Mondeo, etc. Vorbim de automobile confortabile si spatioase, mai mari decat cele compacte;

E - limuzine (clasa executive): BMW Seria 5, Mercedes Clasa E, Audi A6, Skoda Superb, Jaguar XF, etc. Sunt autoturisme de dimensiuni mari, limuzine in 3 volume, care ofera confort si spatiu mult pentru plimbarile la drum intins;

F - automobile de lux: Audi A8, Mercedes Clasa S, BMW Seria 7, Jaguar XJ, etc. Sunt automobile de lux, cu motoare mari si spatiu enorm la interior, in care locurile de pe bancheta spate sunt cele mai importante;

J - SUV-urile: aici intra absolut orice tip de SUV, de la micul Opel Crossland X, pana la Range Rover sau BMW X6. Vorbim despre vehicule capabile sa circule si pe altfel de teren in afara de asfalt, cu o garda la sol ceva mai ridicata;

M - monovolumele: vehicule de tip MPV, adica multi purpose vehicles, care astazi au cam disparut de pe piata. Aici se incadreaza Opel Zafira, Volkswagen Sharan, Ford S-Max, etc. In general sunt automobile care pot gazdui 7-8 persoane;

S - automobile sport: vehicule cu o caroserie cabriolet sau coupe. Aici sunt diverse masini sport, de la coupe-uri standard, la cele premium, cabriolet, sport si super-masini. In aceasta categorie intra atat MINI Cooper S, cat si Ferrari 458, dar si Volkswagen GTI sau Fiat 500C. Sunt automobile cu 2 portiere in care spatiul locurilor din spate este compromis.

Segmente auto

Pe langa aceasta catalogare europeana, vehiculele mai au niste categorii in functie de piata pe care sunt vandute. De exemplu, clasa mini se numeste Microcar pe piata americana, masina subcompacta se numeste Supermini sau Economy Car. Autoturismele compacte se numesc vehicule mici in Anglia si Australia, iar automobilele mari din segmentul D se numesc full-size sau entry-level executive.

Daca am cumparat o Dacia Duster, ce masina am?

Daca ne luam dupa denumirea europeana, ai achizitionat un vehicul de segment J. Dar, daca ne luam dupa alte catalogari, ai cumparat un SUV Compact sau un SUV Mediu. Adica mai mare ca un SUV Mini, ca Peugeot 2008, Ford EcoSport sau Opel Crossland X, dar mai mic decat un SUV mare ca Hyundai Santa Fe sau Volkswagen Touareg.

In concluzie, in realitate, nu prea conteaza unde se incadreaza automobilul tau. Poate doar la spalatorie, daca are preturi diferentiate pentru autoturism si SUV. Pentru ca tu te duci cu un Suzuki Jimny si-i explici ca este un mini-SUV, mai mic chiar si decat un Volkswagen Golf. Dar in rest, nu intereseaza pe nimeni.

Ca si cumparator, poate vrei insa un automobil care sa raspunda nevoilor tale. Adica daca ai copil, nu ai ce sa faci cu vehiculele din segmentele mini, subcompacte, care nu ofera spatiu. Foarte multi cumparatori sunt bulversati cand vad ca pe un Citroen C3 Aircross scrie SUV, pentru ca oamenii stiu ca SUV-ul este spatios, utilitar, incapator. Da, este SUV, dar este un mini-SUV. Si asta pentru ca in ultimii 5 ani au aparut niste categorii noi de caroserii care au complicat lucrurile mult mai mult. Nu trebuie sa te iei dupa denumirea de marketing, ci dupa dimensiuni. Si nici nu mai poti spune ca vrei o masina sedan, deoarece aceasta poate fi subcompacta, compacta, mare, limuzina sau de lux. Pare complicat? Este, dar nu foarte, odata ce intelegi ca se duce o lupta crancena intre producatori sa ocupe si sa vanda vehicule dintr-un segment mereu nou.

Distribuie pe Facebook
mai multe