Cum functioneaza racirea motorului: de la termostat la pompa de apa

- Termostatul, cea mai importanta piesa
- Senzorul de temperatura are triplu-rol
- Antigelul are doua trasee diferite
Daca ai o masina, inseamna ca-l folosesti in fiecare zi. E vorba de sistemul de racire a motorului, o chestiune care nu prea te intereseaza de obicei, deoarece functioneaza fara sa te influenteze prea mult. Dar nu strica sa stii ca racirea motorului nu este asa de simpla cum ai crede...
Racirea motorului face posibila functionarea sa. Fara o racire corespunzatoare, caldura generata de combustie si de frecarea pieselor mecanice din interior ar dilata metalele care ar duce la calarea motorului, adica la blocarea sa iremediabila. Tocmai de aceea, nu exista acum motor auto fara racire cu lichid, aceasta se pare ca a fost si a ramas cea mai eficienta.
Elementele unui sistem de racire
Orice masina, fie ca este Dacie 1300, fie ca este Lamborghini, are cam aceleasi elemente care constituie sistemul de racire. E vorba de:
- radiator
- pompa de apa
- termostat
- senzor de temperatura
- conducte
- lichid
Aceste elemente sunt strict pentru racirea motorului, dar nu trebuie sa uitam ca lichidul de racire care circula prin sistem mai face si altceva: se ocupa si de climatizarea din habitaclu. Mai precis, de incalzirea interiorului. Si acest lucru este posibil printr-un by-pass, adica o ocolire a traseului normal de racire, astfel incat o parte din lichid sa ajunga, tot prin intermediul unor conducte, si in caloriferul din aeroterma de sub bord. Dar, momentan, discutam exclusiv despre racirea motorului.
Radiatorul de racire
In fata motorului, imediat dupa bara de protectie, se gaseste radiatorul de apa, asa cum il numim noi, dar acesta este de fapt un radiator de racire a lichidului care nu mai este de ani buni... apa. Radiatorul are ca singura functie transferul de energie termica. Orice radiator are o intrare si o iesire, aflate diametral opuse, astfel incat lichidul sa faca un traseu complet si sa aiba timp sa se raceasca. Radiatorul are mici lamele de aluminiu, care este un bun conductor termic, ce contribuie la racirea antigelului. Scopul este simplu: pe un capat intra antigel fierbinte, pe celalalt capat iese antigel rece, gata sa reintre in motor.
Pompa de apa
Fiind un sistem in continua miscare, antigelul are nevoie de o forta mecanica pentru a se deplasa prin interior traseului. De asta se ocupa pompa de apa, la fel, denumita asa destul de gresit, deoarece nu mai foloseste nimeni apa, dar, in cele din urma, este o pompa de lichid. Pompa este angrenata de cureaua de accesorii a motorului si se invarte in permanenta, atata timp cat motorul merge. Este o piesa simpla, cu niste pale special gandite sa puna in miscarea apa din interiorul unei carcase: o trage pe o parte si o arunca pe cealalata parte.
Termostatul
Poate cel mai important element din tot sistemul este termostatul. O piesa mica, dar foarte complexa, care, daca cedeaza, poate duce la stricarea totala a motorului. Termostatul este o piesa mecanica, formata din doua arcuri, doua supape si un cilindru cu o rezistenta termica la interior. Termostatul functioneaza ca o valva dubla, adica permite ca lichidul de racire sa intre printr-o parte si sa iasa prin doua parti, in functie de temperatura. Cand motorul este rece, pana cand atinge temperatura optima de functionare, termostatul face ca lichidul sa ocoleaza radiatorul si sa circule doar in motor. Cand temperatura creste, termostatul inchide o valva si o deschide pe cea care face ca lichidul sa o ia pe conducta care duce la radiator.
Senzorul de temperatura
Pe vremuri aveam la masina doar o termo-cupla si atat. Dar acum, orice masina are un senzor termic care face mai multe lucruri: citeste temperatura apei, fiind montat de obicei langa termostat, si transmite informatia la computerul masinii, acesta stiind ce sa faca cu turatia si cu aprinderea. Adica daca temperatura e scazuta, tine motorul mai turat, daca e fierbinte, lasa turatia la ralanti. Senzorul mai face alte doua lucruri: porneste electro-ventilatorul daca antigelul este foarte fierbinte, ca sa raceasca mai bine radiatorul. Si, nu in ultimul rand, citeste temperatura si ti-o indica pe ceasul de bord.
Conductele de racire
O masina mai veche are numai furtune de cauciuc prin care circula antigelul, insa masinile moderne au conducte de plastic sau aluminiu, iar cele performante au adevarate instalatii cu tevi din cupru, prin care circula antigel din fata pana in spate, acolo unde este motorul. Conductele trebuie sa fie rezistente, deoarece sistemul de racire este unul sub presiune, asadar trebuie sa reziste la o presiune mare, dar si la temperaturi ce depasesc 150 de grade. Conductele se prind cu coliere sau, daca sunt specializate, cu flanse echipate cu garnituri.
Lichidul de racire
Orice masina moderna are in sistemul de racire solutie de racire speciala, nicidecum apa, ca pe vremuri. E vorba de antigel, care poate fi de mai multe feluri si de mai multe culori. Insa mai toate fac acelasi lucru: au un punct de fierbere foarte mare, adica pe la 120 de grade, mai mult decat apa, dar ai si un punct de inghet foarte mic, adica pot sa NU inghete chiar daca sunt si -60 de grade, in functie de amestecul cu apa. Mai adaugam si functii anti-corozive si de lubrifiere si ne dam seama ca antigelul trebuie sa aiba multe calitati si proprietati, asa ca nu trebuie sa ne uitam la bani cand il cumparam, mai ales ca nu il schimbam anual, ca pe ulei.
Cum functioneaza racirea motorului?
Motorul are in jurul pistoanelor, atat in bloc cat si in chiulasa, orificii de racire prin care circula antigelul. Acesta face transferul de energie termica si absoarbe caldura. Antigelul intra printr-o parte in motor si iese prin alta parte. La iesirea din motor se afla termostatul intr-o carcasa cu o intrare si doua iesiri. Lichidul intra in carcasa si, cat motorul este rece, iese pe una din iesiri, in timp ce termostatul o blocheaza pe cealalata, si intra iar in motor pe la pompa de apa.
Cand motorul se incalzeste, se incalzeste si antigelul. Cand acesta atinge o temperatura de 85-90 de grade, termostatul din carcasa inchide prima iesire si o deschide pe cea de-a doua, care duce la radiator. Asadar, acum, antigelul cald o ia pe alt traseu, ajunge in radiator, se raceste, dupa care iese si intra iar in motor, tot pe la pompa de apa. Si iar raceste motorul si tot circuitul se reia.
De retinut
Nu strica sa verificam anual antigelul din motor, atat la calitate, cat si la cantitate. Adica daca mai are proprietatile de odinioara, daca nu cumva s-a schimbat punctul de fierbere si inghet, ca sa nu ne trezim cu motorul blocat. Si, daca nivelul ramane unde trebuie, pentru ca se mai intampla sa cedeze o garnitura sau un colier si, usor-usor, ne trezim fara antigel. In plus, daca vedem vreodata ca nivelul apei creste peste masura cu care suntem obisnuiti sau se aprinde becul de temperatura crescuta, e bine sa tragem imediat pe dreapta si sa oprim motorul inainte ca acesta sa aiba de suferit. Oricum, ca un pont bun de tinut minte este sa dam drumul imediat la caldura, la maxim, chiar daca afara e cald, cand motorul se supra-incalzeste... Dar daca vedem ca fierbe, oprim si vedem care e problema. Cel mai probabil, termostatul s-a stricat si ramane blocat pe circuitul scurt, ce impiedica antigelul sa intre in radiator.
-
Dacia sandero stepway 1.0 2021 9200 €
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
Lupe vw pasat b7 50 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
Jante aliaj 17 marca plw, vw touareg, porsche cayenne 1200 Lei
-
Suport bara fata dreapta vw golf 7 vii (2012-2019) cod 5g0807724f 150 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
Dezmembrez opel antara chevrolet captiva 2.0 diesel manual...
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei


