Cum functioneaza racirea motorului: de la termostat la pompa de apa
- Termostatul, cea mai importanta piesa
- Senzorul de temperatura are triplu-rol
- Antigelul are doua trasee diferite
Daca ai o masina, inseamna ca-l folosesti in fiecare zi. E vorba de sistemul de racire a motorului, o chestiune care nu prea te intereseaza de obicei, deoarece functioneaza fara sa te influenteze prea mult. Dar nu strica sa stii ca racirea motorului nu este asa de simpla cum ai crede...
Racirea motorului face posibila functionarea sa. Fara o racire corespunzatoare, caldura generata de combustie si de frecarea pieselor mecanice din interior ar dilata metalele care ar duce la calarea motorului, adica la blocarea sa iremediabila. Tocmai de aceea, nu exista acum motor auto fara racire cu lichid, aceasta se pare ca a fost si a ramas cea mai eficienta.
Elementele unui sistem de racire
Orice masina, fie ca este Dacie 1300, fie ca este Lamborghini, are cam aceleasi elemente care constituie sistemul de racire. E vorba de:
- radiator
- pompa de apa
- termostat
- senzor de temperatura
- conducte
- lichid
Aceste elemente sunt strict pentru racirea motorului, dar nu trebuie sa uitam ca lichidul de racire care circula prin sistem mai face si altceva: se ocupa si de climatizarea din habitaclu. Mai precis, de incalzirea interiorului. Si acest lucru este posibil printr-un by-pass, adica o ocolire a traseului normal de racire, astfel incat o parte din lichid sa ajunga, tot prin intermediul unor conducte, si in caloriferul din aeroterma de sub bord. Dar, momentan, discutam exclusiv despre racirea motorului.
Radiatorul de racire
In fata motorului, imediat dupa bara de protectie, se gaseste radiatorul de apa, asa cum il numim noi, dar acesta este de fapt un radiator de racire a lichidului care nu mai este de ani buni... apa. Radiatorul are ca singura functie transferul de energie termica. Orice radiator are o intrare si o iesire, aflate diametral opuse, astfel incat lichidul sa faca un traseu complet si sa aiba timp sa se raceasca. Radiatorul are mici lamele de aluminiu, care este un bun conductor termic, ce contribuie la racirea antigelului. Scopul este simplu: pe un capat intra antigel fierbinte, pe celalalt capat iese antigel rece, gata sa reintre in motor.
Pompa de apa
Fiind un sistem in continua miscare, antigelul are nevoie de o forta mecanica pentru a se deplasa prin interior traseului. De asta se ocupa pompa de apa, la fel, denumita asa destul de gresit, deoarece nu mai foloseste nimeni apa, dar, in cele din urma, este o pompa de lichid. Pompa este angrenata de cureaua de accesorii a motorului si se invarte in permanenta, atata timp cat motorul merge. Este o piesa simpla, cu niste pale special gandite sa puna in miscarea apa din interiorul unei carcase: o trage pe o parte si o arunca pe cealalata parte.
Termostatul
Poate cel mai important element din tot sistemul este termostatul. O piesa mica, dar foarte complexa, care, daca cedeaza, poate duce la stricarea totala a motorului. Termostatul este o piesa mecanica, formata din doua arcuri, doua supape si un cilindru cu o rezistenta termica la interior. Termostatul functioneaza ca o valva dubla, adica permite ca lichidul de racire sa intre printr-o parte si sa iasa prin doua parti, in functie de temperatura. Cand motorul este rece, pana cand atinge temperatura optima de functionare, termostatul face ca lichidul sa ocoleaza radiatorul si sa circule doar in motor. Cand temperatura creste, termostatul inchide o valva si o deschide pe cea care face ca lichidul sa o ia pe conducta care duce la radiator.
Senzorul de temperatura
Pe vremuri aveam la masina doar o termo-cupla si atat. Dar acum, orice masina are un senzor termic care face mai multe lucruri: citeste temperatura apei, fiind montat de obicei langa termostat, si transmite informatia la computerul masinii, acesta stiind ce sa faca cu turatia si cu aprinderea. Adica daca temperatura e scazuta, tine motorul mai turat, daca e fierbinte, lasa turatia la ralanti. Senzorul mai face alte doua lucruri: porneste electro-ventilatorul daca antigelul este foarte fierbinte, ca sa raceasca mai bine radiatorul. Si, nu in ultimul rand, citeste temperatura si ti-o indica pe ceasul de bord.
Conductele de racire
O masina mai veche are numai furtune de cauciuc prin care circula antigelul, insa masinile moderne au conducte de plastic sau aluminiu, iar cele performante au adevarate instalatii cu tevi din cupru, prin care circula antigel din fata pana in spate, acolo unde este motorul. Conductele trebuie sa fie rezistente, deoarece sistemul de racire este unul sub presiune, asadar trebuie sa reziste la o presiune mare, dar si la temperaturi ce depasesc 150 de grade. Conductele se prind cu coliere sau, daca sunt specializate, cu flanse echipate cu garnituri.
Lichidul de racire
Orice masina moderna are in sistemul de racire solutie de racire speciala, nicidecum apa, ca pe vremuri. E vorba de antigel, care poate fi de mai multe feluri si de mai multe culori. Insa mai toate fac acelasi lucru: au un punct de fierbere foarte mare, adica pe la 120 de grade, mai mult decat apa, dar ai si un punct de inghet foarte mic, adica pot sa NU inghete chiar daca sunt si -60 de grade, in functie de amestecul cu apa. Mai adaugam si functii anti-corozive si de lubrifiere si ne dam seama ca antigelul trebuie sa aiba multe calitati si proprietati, asa ca nu trebuie sa ne uitam la bani cand il cumparam, mai ales ca nu il schimbam anual, ca pe ulei.
Cum functioneaza racirea motorului?
Motorul are in jurul pistoanelor, atat in bloc cat si in chiulasa, orificii de racire prin care circula antigelul. Acesta face transferul de energie termica si absoarbe caldura. Antigelul intra printr-o parte in motor si iese prin alta parte. La iesirea din motor se afla termostatul intr-o carcasa cu o intrare si doua iesiri. Lichidul intra in carcasa si, cat motorul este rece, iese pe una din iesiri, in timp ce termostatul o blocheaza pe cealalata, si intra iar in motor pe la pompa de apa.
Cand motorul se incalzeste, se incalzeste si antigelul. Cand acesta atinge o temperatura de 85-90 de grade, termostatul din carcasa inchide prima iesire si o deschide pe cea de-a doua, care duce la radiator. Asadar, acum, antigelul cald o ia pe alt traseu, ajunge in radiator, se raceste, dupa care iese si intra iar in motor, tot pe la pompa de apa. Si iar raceste motorul si tot circuitul se reia.
De retinut
Nu strica sa verificam anual antigelul din motor, atat la calitate, cat si la cantitate. Adica daca mai are proprietatile de odinioara, daca nu cumva s-a schimbat punctul de fierbere si inghet, ca sa nu ne trezim cu motorul blocat. Si, daca nivelul ramane unde trebuie, pentru ca se mai intampla sa cedeze o garnitura sau un colier si, usor-usor, ne trezim fara antigel. In plus, daca vedem vreodata ca nivelul apei creste peste masura cu care suntem obisnuiti sau se aprinde becul de temperatura crescuta, e bine sa tragem imediat pe dreapta si sa oprim motorul inainte ca acesta sa aiba de suferit. Oricum, ca un pont bun de tinut minte este sa dam drumul imediat la caldura, la maxim, chiar daca afara e cald, cand motorul se supra-incalzeste... Dar daca vedem ca fierbe, oprim si vedem care e problema. Cel mai probabil, termostatul s-a stricat si ramane blocat pe circuitul scurt, ce impiedica antigelul sa intre in radiator.
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw touran diesel 2011 5790 €
- Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12600 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €