Cum functioneaza racirea motorului: de la termostat la pompa de apa

- Termostatul, cea mai importanta piesa
- Senzorul de temperatura are triplu-rol
- Antigelul are doua trasee diferite
Daca ai o masina, inseamna ca-l folosesti in fiecare zi. E vorba de sistemul de racire a motorului, o chestiune care nu prea te intereseaza de obicei, deoarece functioneaza fara sa te influenteze prea mult. Dar nu strica sa stii ca racirea motorului nu este asa de simpla cum ai crede...
Racirea motorului face posibila functionarea sa. Fara o racire corespunzatoare, caldura generata de combustie si de frecarea pieselor mecanice din interior ar dilata metalele care ar duce la calarea motorului, adica la blocarea sa iremediabila. Tocmai de aceea, nu exista acum motor auto fara racire cu lichid, aceasta se pare ca a fost si a ramas cea mai eficienta.
Elementele unui sistem de racire
Orice masina, fie ca este Dacie 1300, fie ca este Lamborghini, are cam aceleasi elemente care constituie sistemul de racire. E vorba de:
- radiator
- pompa de apa
- termostat
- senzor de temperatura
- conducte
- lichid
Aceste elemente sunt strict pentru racirea motorului, dar nu trebuie sa uitam ca lichidul de racire care circula prin sistem mai face si altceva: se ocupa si de climatizarea din habitaclu. Mai precis, de incalzirea interiorului. Si acest lucru este posibil printr-un by-pass, adica o ocolire a traseului normal de racire, astfel incat o parte din lichid sa ajunga, tot prin intermediul unor conducte, si in caloriferul din aeroterma de sub bord. Dar, momentan, discutam exclusiv despre racirea motorului.
Radiatorul de racire
In fata motorului, imediat dupa bara de protectie, se gaseste radiatorul de apa, asa cum il numim noi, dar acesta este de fapt un radiator de racire a lichidului care nu mai este de ani buni... apa. Radiatorul are ca singura functie transferul de energie termica. Orice radiator are o intrare si o iesire, aflate diametral opuse, astfel incat lichidul sa faca un traseu complet si sa aiba timp sa se raceasca. Radiatorul are mici lamele de aluminiu, care este un bun conductor termic, ce contribuie la racirea antigelului. Scopul este simplu: pe un capat intra antigel fierbinte, pe celalalt capat iese antigel rece, gata sa reintre in motor.
Pompa de apa
Fiind un sistem in continua miscare, antigelul are nevoie de o forta mecanica pentru a se deplasa prin interior traseului. De asta se ocupa pompa de apa, la fel, denumita asa destul de gresit, deoarece nu mai foloseste nimeni apa, dar, in cele din urma, este o pompa de lichid. Pompa este angrenata de cureaua de accesorii a motorului si se invarte in permanenta, atata timp cat motorul merge. Este o piesa simpla, cu niste pale special gandite sa puna in miscarea apa din interiorul unei carcase: o trage pe o parte si o arunca pe cealalata parte.
Termostatul
Poate cel mai important element din tot sistemul este termostatul. O piesa mica, dar foarte complexa, care, daca cedeaza, poate duce la stricarea totala a motorului. Termostatul este o piesa mecanica, formata din doua arcuri, doua supape si un cilindru cu o rezistenta termica la interior. Termostatul functioneaza ca o valva dubla, adica permite ca lichidul de racire sa intre printr-o parte si sa iasa prin doua parti, in functie de temperatura. Cand motorul este rece, pana cand atinge temperatura optima de functionare, termostatul face ca lichidul sa ocoleaza radiatorul si sa circule doar in motor. Cand temperatura creste, termostatul inchide o valva si o deschide pe cea care face ca lichidul sa o ia pe conducta care duce la radiator.
Senzorul de temperatura
Pe vremuri aveam la masina doar o termo-cupla si atat. Dar acum, orice masina are un senzor termic care face mai multe lucruri: citeste temperatura apei, fiind montat de obicei langa termostat, si transmite informatia la computerul masinii, acesta stiind ce sa faca cu turatia si cu aprinderea. Adica daca temperatura e scazuta, tine motorul mai turat, daca e fierbinte, lasa turatia la ralanti. Senzorul mai face alte doua lucruri: porneste electro-ventilatorul daca antigelul este foarte fierbinte, ca sa raceasca mai bine radiatorul. Si, nu in ultimul rand, citeste temperatura si ti-o indica pe ceasul de bord.
Conductele de racire
O masina mai veche are numai furtune de cauciuc prin care circula antigelul, insa masinile moderne au conducte de plastic sau aluminiu, iar cele performante au adevarate instalatii cu tevi din cupru, prin care circula antigel din fata pana in spate, acolo unde este motorul. Conductele trebuie sa fie rezistente, deoarece sistemul de racire este unul sub presiune, asadar trebuie sa reziste la o presiune mare, dar si la temperaturi ce depasesc 150 de grade. Conductele se prind cu coliere sau, daca sunt specializate, cu flanse echipate cu garnituri.
Lichidul de racire
Orice masina moderna are in sistemul de racire solutie de racire speciala, nicidecum apa, ca pe vremuri. E vorba de antigel, care poate fi de mai multe feluri si de mai multe culori. Insa mai toate fac acelasi lucru: au un punct de fierbere foarte mare, adica pe la 120 de grade, mai mult decat apa, dar ai si un punct de inghet foarte mic, adica pot sa NU inghete chiar daca sunt si -60 de grade, in functie de amestecul cu apa. Mai adaugam si functii anti-corozive si de lubrifiere si ne dam seama ca antigelul trebuie sa aiba multe calitati si proprietati, asa ca nu trebuie sa ne uitam la bani cand il cumparam, mai ales ca nu il schimbam anual, ca pe ulei.
Cum functioneaza racirea motorului?
Motorul are in jurul pistoanelor, atat in bloc cat si in chiulasa, orificii de racire prin care circula antigelul. Acesta face transferul de energie termica si absoarbe caldura. Antigelul intra printr-o parte in motor si iese prin alta parte. La iesirea din motor se afla termostatul intr-o carcasa cu o intrare si doua iesiri. Lichidul intra in carcasa si, cat motorul este rece, iese pe una din iesiri, in timp ce termostatul o blocheaza pe cealalata, si intra iar in motor pe la pompa de apa.
Cand motorul se incalzeste, se incalzeste si antigelul. Cand acesta atinge o temperatura de 85-90 de grade, termostatul din carcasa inchide prima iesire si o deschide pe cea de-a doua, care duce la radiator. Asadar, acum, antigelul cald o ia pe alt traseu, ajunge in radiator, se raceste, dupa care iese si intra iar in motor, tot pe la pompa de apa. Si iar raceste motorul si tot circuitul se reia.
De retinut
Nu strica sa verificam anual antigelul din motor, atat la calitate, cat si la cantitate. Adica daca mai are proprietatile de odinioara, daca nu cumva s-a schimbat punctul de fierbere si inghet, ca sa nu ne trezim cu motorul blocat. Si, daca nivelul ramane unde trebuie, pentru ca se mai intampla sa cedeze o garnitura sau un colier si, usor-usor, ne trezim fara antigel. In plus, daca vedem vreodata ca nivelul apei creste peste masura cu care suntem obisnuiti sau se aprinde becul de temperatura crescuta, e bine sa tragem imediat pe dreapta si sa oprim motorul inainte ca acesta sa aiba de suferit. Oricum, ca un pont bun de tinut minte este sa dam drumul imediat la caldura, la maxim, chiar daca afara e cald, cand motorul se supra-incalzeste... Dar daca vedem ca fierbe, oprim si vedem care e problema. Cel mai probabil, termostatul s-a stricat si ramane blocat pe circuitul scurt, ce impiedica antigelul sa intre in radiator.
-
Prag usa dreapta ford transit 2000-2013 nou 225 Lei
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
-
Aparatori aripa toyota land cruiser prado fj150 2018+... 1450 Lei
Usa spate dreapta vw passat b6 combi 2006 2007 2008 2009 2010 535 Lei
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
-
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
Conducta ulei opel astra h astra g corsa c meriva 1.7 cdti z17dth 70 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
-
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
-
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
Trager vw polo 2g0 model 2017-2022 cod 2g0805588 ac 350 Lei
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
-
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
-
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
Bara fata masca spoiler citroen c4 grand picasso vld bf 93 800 Lei
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
-
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
Dezmembrez citroen c4 coupe facelift 1.6 hdi cod motor 9hy 109...
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
-
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
Calculator baterie mercedes w211,w219 a2115408645 200 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei


