Cum functioneaza Webasto? Sistemele de incalzire rapida tip Sirocou: bune sau nu?

Cum functioneaza Webasto? Sistemele de incalzire rapida tip Sirocou: bune sau nu?
  • Incalzirea poate sa fie de tip "in parcare" cu masina oprita
  • Webasto ofera si sisteme care merg in paralel cu motorul
  • Fumul alb semnaleaza ca bujia incandescenta e stricata
Distribuie pe Facebook

Unele masini, in general modele mai scumpe, sunt dotate cu un sistem de incalzire auxiliara. Acest sistem incalzeste mai repede motorul sau incalzeste habitaclul atunci cand motorul e oprit. Romanii le numesc "Sirocou" si sunt o dotare destul de scumpa a masinilor moderne. Merita sa avem asa ceva pe masina noastra?

"Sirocou" este denumirea populara data de romani sistemelor de incalzire auxiliara. Este atat de populara aceasta denumire, incat "Google" a inregistrat-o si ofera cele mai multe rezultate dupa cautari pe acest cuvant. Chiar daca este o denumire absolut halucinant de gresita si de "romanizata" in cel mai agresiv mod. Deoarece romanii i-au dat acestui sistem numele de la o firma care produce echipamente de incalzire, dar nu auto, numita Siroco, nume care vine de la Sirocco, pe care il detine un vant desertic din sahara. De unde si analogia de aparate care produc caldura... Dar de unde pana unde sa aiba aceste sisteme porecla de Sirocou... nu e clar pentru nimeni.

Aceste aparate sunt in general de la companii numite Webasto, Eberspacher sau Airtronic, dar daca vrei sa le gasesti pe internetul romanesc, trebuie sa cauti mai degraba dupa Sirocou, Siroccol, Siroco si alte derivate. E doar un exemplu de limba romana care a adoptat gresit niste nume proprii ale unor branduri cunoscute.

Webasto

Oricum, de departe, cel mai cunoscut nume din acest domeniu (corect) este Webasto. O marca nemteasca ce isi are numele de la cel care a inaugurat compania in 1901 si locatia sa, adica Wilhelm Baier, Stockdorf. Webasto este astazi cel mai mare producator de sisteme auxiliare de caldura si de plafoane auto retractabile. Adica tot ce inseamna masina cabrio sau masina cu trapa in zilele noastre are un plafon Webasto. Primul sistem auxiliar de caldura auto apare in 1955 pentru autobuze si in 1960, Porsche 356 este primul autoturism dotat cu un sistem de incalzire care face ca motorul sa se incalzeasca rapid si sa vina aer cald in interior. Astazi, aceste sisteme Webasto se intalnesc atat pe masini diesel, cat si pe benzina, avand mai multe functii.

Cum functioneaza un sistem Webasto?

Un aparat de incalzire auxiliara are ca scop incalzirea rapida a motorului si a lichidului de racire pentru a produce aer cald in habitaclu pentru pasageri cand afara este frig. Sunt sisteme statice, care functioneaza cu programare digitala sau din telecomanda, care functioneaza si fara ca motorul sa fie pornit. Aceste sisteme se numesc sisteme "de parcare" si au nevoie de numai 5-10 minute sa aduca temperatura antigelului la cea normala. Iar soferul se poate urca deja si porni motorul cand acesta e cald.

Dar exista si sisteme de incalzire "in paralel" sau automate. Adica sisteme de incalzire care pornesc odata cu motorul. Aceste sisteme sunt in general intalnite la masinile diesel si ajuta motorul diesel sa se incalzeasca repede. Un motor diesel, mai ales iarna, se incalzeste foarte greu, dar cu un sistem Webasto care porneste odata cu motorul cand dai la automat, se va incalzi in circa 5 minute. In acest caz, aparatul de incalzire suplimentara porneste si merge singur pana cand temperatura optima este atinsa in motor.

Indiferent de caz, un Webasto are acelasi principiu de functionare. Este un aparat care foloseste carburantul din rezervor, fie motorina, fie benzina. Acest carburant este tras de o pompa mica din Webasto care il pulverizeaza pe o bujie incandescenta care se aprinde la pornire. Bujia face ca amestecul de benzina/motorina cu aer care intra din exterior sa se aprinda. Practic, tragand carburand din rezervorul masinii si folosind bujia, in Webasto se aprinde o flacara in interiorul unei carcase. La exteriorul carcasei circula intr-un sistem inchis antigelul care este circulat de o alta pompa prin motor. Daca este un sistem "de parcare", antigelul este circulat in radiatorul din aeroterma climatizarii, astfel incat sa incalzeasca aerul.

Asadar, un Webasto se foloseste de carburantul masinii pentru a incalzi mai repede antigelul care, la randul sau, incalzeste motorul mai repede. Totul, pentru ca pasagerii sa beneficieze de un confort sporit atunci cand este frig afara.

Webasto

Merita sa avem un sistem Webasto in masina?

Depinde in special de zona in care locuiesti. Adica acolo unde iernile sunt lungi si perioada de frig dureaza multe luni, merita sa ai asa ceva instalat. Insa daca tu esti intr-o zona cu iarna blanda si 10 luni pe an este cald, un sistem Webasto nu iti va fi de mare ajutor.

Un Webasto este bun daca esti comod si vrei sa te urci iarna direct intr-o masina dezghetata, cu geamurile curate, ca in filmul de mai sus. Dar, probabil, daca esti genul ala de om care nu vrea sa puna mana pe racleta si pe matura, ai garaj incalzit oricum.

Sistemul de incalzire auxiliara mai este bun si pentru ca scade uzura motorului. Adica dupa ce lasi sistemul sa incalzesca putin antigelul, cand dai tu la automat, motorul face practic o pornire la cald, asadar, cu uzuri minime.

Per total, merita sa investesti intr-un Webasto sau intr-o masina cu Webasto daca locuiesti intr-o zona foarte rece si daca ai un motor diesel care se incalzeste foarte greu. Sunt cazuri in care o masina diesel parcurge si 20 de kilometri urbani inainte sa bage caldura in habitaclu.

Ce riscuri prezinta un sistem Webasto?

In general, un sistem de incalzire auxiliara nu are riscuri mari, cum ar fi de incendiu sau ceva de genul. Deoarece este gandit foarte bine iar arderea se face intr-o camera izolata si etansa. Exista insa alte riscuri legate de fiabilitate. De exemplu, bujia incandescenta poate sa isi piarda din eficienta in timp si, in loc sa iasa gaze de ardere curate pe esapamentul de la Webasto, va iesi fum alb, semn ca arderea pe care o face bujia nu este corecta. Mai pot aparea probleme cu pompa de recirculare a antigelului, cu sistemul de programare si asa mai departe. Per total, un automobil cu Webasto este mult mai complex ca unul simplu, iar tot ce este extrem de complicat tinde sa fie mai vulnerabil la stricaciuni.

In concluzie, un Webasto, sau Sirocou, asa cum se numeste popular la noi in tara, este un sistem care are destule avantaje. Insa nu este deloc ieftin iar atunci cand se strica produce o mare bataie de cap. In Romania nu sunt asa de multi specialisti care pot repara un Webasto, acesta necesitand reglare pe banc si pe calculator, ceea ce-i face pe multi sa-l deconecteze pur si simplu. Sau sa-si cumpere unul de la dezmembrari. Insa, per total, un Webasto este un sistem fiabil, gandit foarte bine, care va ajuta atat motorul, cat si pe sofer, atunci cand afara sunt -20 de grade.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 5 Martie 2018