Cum sa conduci masina la drum intins pe ploaie si sa supravietuiesti

Sambata dimineata, pe DN1, in portiunea de viteza dintre Ploiesti si Campina, incepuse o ploaie torentiala. Vizibilitatea era minima, stergatoarele la viteza maxima abia faceau fata. Viteza de deplasare era cam 90 km/h pe prima banda. Pe a doua banda depaseste un Mercedes-Benz E Class din a treia generatie, fabricatie 2003-2009, destul de lent, sa fi avut 95-100 maxim la ora. Lin, cu miscarea unui pianist, Mercedesul trece pe prima banda in fata noastra, rotile virand sub un grad. Intr-o fractiune de secunda, ca si cum ar fi intrat pe un patinoar, Mercedesul se invarte de doua-trei ori, intra cu spatele in parapetul care desparte sensurile de mers, se mai invarte si ajunge in santul din dreapta drumului, fara sa se rostogoleasca. Caz real de sambata, 23 iunie 2018.
Deci o masina destul de sigura, cu sisteme de siguranta cat cuprinde, se invarte ca un titirez pe DN1 unde ploua cu galeata. Socant si de-a dreptul halucinant este ca masina nu a miscat fundul stanga-dreapta, asa cum se intampla de obicei cand pierde controlul soferul. Nu. Din pozitia de masina dreapta, care circula inainte cu rotile drepte, intr-o sutime de secunda a inceput sa se invarta violent ca pe gheata. Cum s-a intamplat asa ceva?
Am fi vrut sa-l intrebam direct pe sofer, insa am oprit si am vazut ca este bine mersi la volan si nu dorea sa opreasca, desi masina era cam praf. Adica omul, chiar daca avea aripa indoita, stopuri sparte, probabil si in fata era busita zdravan si o fi avand si pana pe rotile cu care a iesit de pe asfalt, a continuat sa mearga pe coclauri, dorind cel mai posibil sa nu lase masina sa se impotmoleasca. E interesant cum unii soferi au sange rece si, dupa ce se invart pe sosea de 5 ori, lovesc parapetul si ajung in sant, nu opresc sa-si traga sufletul si sa vada ce s-a intamplat cu masina...
Deci, cum e posibil ca o masina care merge in linie dreapta sa se invarta necontrolat? Asa au loc multe accidente mortale. Din fericire, aici era parapetul si Mercedesul nu a ajuns pe contrasens, iar pe dreapta nu sunt nici copaci, nici stalpi. Insa exista o cauza destul de usor de anticipat si de evitat.
Nu poate spune nimeni ca manevra de schimbare a benzii, dupa depasire, poate fi numita viraj, astfel incat de la viraj sa fi pierdut controlul pe carosabilul acoperit de apa. In cazul de fata, problema a fost alta. De fapt, o combinatie de doi factori la care foarte multi soferi romani sunt abonati, din pacate.
Aici a fost un caz clar si limpede de acvaplanare. Plus anvelope uzate. Sa le luam pe rand.
Acvaplanarea apare cand anvelopele masinii nu reusesc sa evacueze apa de pe carosabil prin profilul de pe suprafata de rulare, moment in care la o anumita viteza anvelopa incepe sa planeze deasupra apei, nemaiavand nicio aderenta sau contact cu asfaltul. Acvaplanarea nu este nimic altceva decat neadaptarea vitezei la conditiile de drum. Adica daca ploua foarte mult intr-o perioada foarte scurta, este normal ca stratul de apa creste, iar un sofer responsabil trebuie sa se gandeasca ca anvelopele nu mai sunt la fel de eficiente ca atunci cand e uscat sau ploua usor.
Acvaplanarea nu este un fenomen foarte des intalnit, dar este extrem de periculos si cand deja il simti si il experimentezi, poate fi prea tarziu. Deci o ploaie puternica plus viteza prea mare pentru ca anvelopele sa evacueze apa duc la acvaplanare. Iar atunci cand masina acvaplaneaza se comporta exact ca si cum ar fi fost pe gheata, niciun sistem electronic din lume de genul ESP, nu te mai salveaza. Cand masina atinge pragul critic al vitezei pe apa, toate rotile se desprind din contactul cu asfaltul si sunt la mila inertiei.
In acest caz de acvaplanare la 100 km/h cu siguranta a mai fost si alt aspect. Si anume, anvelope de proasta calitate sau extrem de uzate. La 100 km/h, indiferent de cantitatea ploii, acea masina nu ar fi trebuit sa piarda controlul in acest hal daca avea anvelope bune. Probabil avea anvelope uzate, cu doar 1-3 mm de profil, ceea ce, evident, a redus si mai mult viteza la care pneurile ar fi putut evacua apa de pe asfalt. Cu alte cuvinte, acvaplanarea intervine de obicei la viteze mai mari daca ai anvelope bune, dar daca ai pneuri uzate, poti sa pierzi controlul si la 50 km/h.
Nu sunt multi soferii care isi dau seama ca pe ploaie trebuie sa reduca viteza. Nu degeaba sunt si semnele de pe autostrada care te obliga sa mergi cu 80 km/h in loc de 130 cand ploua. Si nu sunt deloc multi soferii care isi dau seama in ce pericol se pun cand circula cu anvelope uzate la masina pe ploaie. Acestea sunt periculoase pe uscat, dar sunt mortale pe ploaie. Daca ai pneuri cu profil sub martorul de uzura, arunca-le imediat daca nu vrei sa mori sau circula pe ploaie cu maxim 30 km/h.
Poleiul sau gheata sunt mai periculoase decat ploaia? Mai gandeste-te. Pe polei sau gheata aluneci o data, o redresezi, dupa care te cumintesti. Pe ploaie nu exista avertismente. Cand ai depasit punctul cheie in care anvelopele nu mai pot face fata cantitatii de apa din cauza vitezei prea mari, ajungi direct in sant. Sau mai rau...
-
Tub / furtun / racord aer admisie audi a6 c5 2.5 tdi 4x4 fab.... 30 Lei
Aripa dreapta opel frontera b 1999 2004 350 Lei
Carcasa oglinda pregatita pentru vopsit - ford puma 2000-2001,... 105.14 Lei
-
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
Caseta directie land rover freelander (ln) (1998 - 2006)... 1483 Lei
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
-
Grila radiator audi a4 b9 8w 2016 2017 2018 2019 350 Lei
Electrovalva 3.0 tdi cdu cdud audi a6 c7 4g audi q5 a5 8f a6... 100 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Difuzor bara spate audi a4 b9 (2016-2019) cod 8w0807521g 300 Lei
Compresor clima citroen c5 2 1.6 hdi 2007-2017 9800839580 750 Lei
-
Camera video marsarier oe mercedes-benz vito w639 2003-2014... 2910 Lei
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
Bandou bara fata - renault captur 2017 , 620722890r 183.3 Lei
-
Cablaj bara spate oe dacia logan 2 2012→ 240153297r 510 Lei
Ulei transmisie fatcom valvolina-f 1l 16 Lei
Ventilator racire motor volvo v40 350 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Coloana directie renault clio ii 1998 2012 100 Lei
Grila radiator neagra cu rama cromata audi a3 2008-2012 537 Lei
-
Eleron luneta audi a6 c6 typ 4f hsb042 400 Lei
Injectoare hyundai i30 / kia ceed 1.6 crdi 2007 2008 2009 2010 200 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Bara fata grunduita vw jetta 05/10 200 Lei
Dezmembram mercedes-benz clk-class c209 [2002 - 2005]...
-
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
Roata janta tabla rezerva 185 60 15 r15 seat ibiza 2009 - 2014... 249.99 Lei
Coloana directie renault clio 1 1991 1998 80 Lei
-
Trager (panou frontal) bmw x3 f25 1400 Lei
Armatura superioara bara fata toyota prius 2016-2017-2018 noua... 730 Lei
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
-
Dacia logan benzina 2020 7300 €
Senzor presiune ac volkswagen touran (1t1, 1t2) [ 2003 - 2010... 100 Lei
Set ornamente crom grila radiator suzuki vitara (2015-2018) 200 Lei


