Cum sa eviti durerile de spate cand esti la volan

Cum sa eviti durerile de spate cand esti la volan
  • Pozitia corecta la volan
  • Cum pozitionam volanul
  • Reglajul lombar
Distribuie pe Facebook

Este interesant cum soferii isi cumpara masina personala in functie de pret, dotari, motor si performante, dar niciodata in functie de cum stau la volan mai multe ore. Poate cumperi o masina potrivita cerintelor tale, dar vei avea surpriza sa iti dai seama ca te oboseste crunt pe un drum pana la Timisoara, de exemplu...

Pozitia corecta la volan

Orice sofer stie ca daca are de parcurs un drum mai lung cu masina, mai devreme sau mai tarziu, va avea dureri de spate. Principala cauza este pozitia gresita pe care o aleg multi sa o aiba la volan. O pozitie ce pare la prima vedere confortabila, dar, de fapt, se dovedeste a fi extrem de dureroasa daca depasim doua ore pe scaunul soferului.

Sunt oameni care aleg sa stea ori prea aproape de volan, ori prea departe, insa o pozitie optima este undeva la mijloc. Adica sezutul sa fie pozitionat astfel incat, atunci cand avem picioarele pe pedale, sa nu avem piciorul intins complet, ci sa ramane putin flexat. Iar spatarul sa fie pozitionat astfel incat ambele maini sa stea pe volanul centrat la ora 10:10 cu coatele putin indoite, nici intinse, nici foarte flexate.

Cum sa eviti durerile de spate cand esti la volan

Mainile trebuie sa stea mereu indoite pe volan, pentru ca daca stam prea departati de volan, atunci mainile vor fi indoite si ca sa facem o tura completa de volan cu o singura mana sau sa evitam un obstacol in caz de urgenta, trebuie sa ne ridicam spatele de pe spatar ca sa avem loc. Ideea este ca daca alegem pozitia cea mai buna, desi initial ni s-ar putea parea peste mana, pe termen lung se va dovedi alegerea corecta.

Cum pozitionam volanul

Cu volanul este aceeasi treaba ca si cu scaunul soferului. Unii il pun prea in spate, altii prea in fata, altii prea sus sau prea jos. Cand aranjam volanul trebuie sa tinem cont de doua lucruri: vizibilitatea si siguranta. Una la mana, vizibilitatea, ca sa ne asiguram ca vedem toate ceasurile si martorii de bord. Se poate intampla sa avem partea de sus a volanului exact acolo unde se aprinde un martor important si noi sa nu-l vedem la timp...

In al doilea rand, trebuie sa avem volanul indreptat cu fata spre noi. Nici mai sus, nici mai jos. Una la mana, pentru ca, in caz de accident, sa ne asiguram ca airbagul nu ne loveste in piept si ca ne absoarbe socul in zona cea mai vulnerabila, adica a craniului. Si ca sa avem parte si de vizibilitate si de siguranta, dupa ce alegem pozitia corecta a scaunului, putem sa il ridicam pana cand volanul ne vine acolo unde ne simtitm cel mai bine.

Cum sa eviti durerile de spate cand esti la volan

Reglajul lombar

Sunt automobile din segmentul accesibil care nu au reglaje lombare la scaun. Dar si multi soferi care au automobile echipate cu asa ceva, dar care nu folosesc niciodata aceasta dotare. Desi este poate cea mai buna treaba a scaunelor moderne...

Un scaun normal de masina are un singur reglaj lombar, dar unul premium poate avea multe reglaje pe mai multe zone a spatelui. Chiar si cu unul ieftin, putem sa ne sporim confortul si sa scapam de durerea de spate daca stim cum sa reglam partea lombara.

Secretul sta in cateva testari. Adica sa mergem o zi cu reglajul impins la maxim, o zi cu el la jumate si o zi cu el dezactivat. Vom avea surpriza sa ne simtim bine in orice pozitie, dar pe o perioada scurta. De fapt, o sa va spunem un secret: asta e si scopul reglajului lombar. Sa iti schimbi pozitia coloanei din cand in cand.

Adica mergi cu un reglaj cateva ore, dupa care il schimbi inainte sa te ia durerea de spate, dupa care il schimbi iar. Ideea este sa-l schimbi periodic, astfel incat vertebrele sa nu aiba timp sa stea prea mult in aceeasi pozitie si sa se taseze. Asta, adica schimbarea pozitiei spatarului, impreuna cu cateva pauze in care faci niste intinderi si fandari, te vor face sa uiti de durerile de spate la volan.

Cum sa eviti durerile de spate cand esti la volan

Centura de siguranta, obligatorie

Nu sunt deloc putini, din pacate, soferii care cred ca daca nu poarta centura de siguranta se vor simti mai bine la volan. Nimic mai gresit. Pentru ca sunt situatii in care centura te ajuta la confort, nu doar isi salveaza viata. De exemplu atunci cand franezi mai brusc, fara pericol de accident, dar destul incat corpul tau sa se duca in fata simtitor. Asta te obliga sa te incordezi si, daca te ia pe nepregatite, chiar sa-ti produca niste intinderi musculare sau de tendon, ceea ce duce la durere.

Daca ai centura pusa, la o franare brusca, centura se va bloca si iti va tine corpul pe loc, chiar daca tu nu esti incordat. Asta inseamna ca nu mai trebuie sa te pregatesti pentru un soc fizic si pentru miscari provocatoare de durere. Cu alte cuvinte, centura te mai scapa de o grija in plus.

Cum sa eviti durerile de spate cand esti la volan

In concluzie, daca vrem sa avem parte de calatorii la finalul carora sa nu ne doara spatele, gatul sau mijlocul, e bine sa reglam scaunul si volanul corect, iar din cand in cand sa schimbam reglajul lombar. Evident, nu strica nici pauze macar o data la 2 ore, ca sa ne dam jos de la volan si sa facem si alte miscari pentru a evita tasarea oaselor care zac in aceeasi pozitie. Cu cat stam mai mult jos, cu atat devenim mai obositi si spatele nostru depune mai mult efort sa ne tina drepti. Numai asa vom putea ajunge odihniti la destinatie, eventul pregatiti pentru un drum de intoarcere in siguranta.

Distribuie pe Facebook
mai multe