Cum se conduce un diesel: cand e mai bine sa schimbi treapta, la 2000 sau la 4000?

- Treapta se schimba la peste 2000 rpm
- Condusul pe autostrada curata motorul
- Folosirea unei motorine de calitate face diferenta
Romania a devenit dupa anii 2000 o tara in care masinile pe motorina sunt mai numeroase ca cele pe benzina. Mai ales daca luam in calcul si vehiculele utilitare, cele de transport persoane sau marfuri. Cat despre soferi, cei care conduc o masina diesel zi de zi sunt foarte numerosi, insa putini stiu cum se conduce o masina diesel ca sa nu strici motorul.
Daca vizitezi orice service auto din Romania o sa vezi acolo masini pe benzina care au venit pentru intretinere uzuala sau reparatii mecanice banale, dar si masini diesel care sunt acolo sa stea cateva zile bune. In timp ce o masina pe benzina isi petrece in medie 3 ore la un service auto, pentru reparatii la frane, directie sau pentru revizii periodice, o masina diesel petrece la service in medie 32 de ore. Si asta pentru ca, pe langa reparatii uzuale si normale la orice masina, masina diesel are niste probleme mai complicate.
Mecanicii spun ca masinile pe motorina se strica din doua motive: circulatia exclusiva in mediul urban si calitatea proasta a motorinei de la pompele romanesti. Primul motiv, circulatia in oras, duce la viteze mici, la porniri dese si deplasari pe distante scurte, care duc impreuna la aparitia depunerilor. Tot depuneri si arderi incomplete face si motorina de o calitate slaba care se gaseste la pompa in Romania.
Dar ambele motive ar putea fi remediate de soferi, daca i-ar interesa ca masina lor sa aiba o stare cat mai buna si sa viziteze service-ul mai rar. De exemplu, motorina poate fi cumparata de la companii mai bune, care ofera carburant aditivat, pot folosi motorina mai scumpa sau pot utiliza aditivi speciali pentru o ardere completa. Insa pe romani ii intereseaza economia la bani, asadar, nu vor pune carburant mai scump, decat iarna, ca sa nu inghete pe traseu.
Cat despre condusul in mediul urban, si acesta poate fi remediat. Chiar daca ai o masina diesel si nu iesi din oras decat in concediu, iti poti schimba stilul de condus ca sa eviti stricarea pieselor anexe motorului. Cum ar fi supapa EGR, turbocompresor, traseu admisie, filtru de particule si asa mai departe. Ideal ar fi ca la fiecare sfarsit de saptamana sa iesi la drum intins si sa conduci la o turatie de peste 3000 rpm constant. Nu degeaba, strainii care se bucura de autostrazi si in oras nu au probleme cu masinile diesel.
Dar daca nu poti iesi pe autostrada saptamanal, ci doar din cand in cand in decursul unui an, totusi poti face ceva ca sa eviti stricarea motorului diesel. Daca nu stiai, motorul diesel se conduce mai turat. Adica in loc sa schimbi treapta de viteza la 2000 rpm, o poti face la 3000 sau chiar mai mult. Poate nu mereu, dar acolo unde prinzi o zona mai intinsa, poti accelera putin mai tare. Scopul este sa cresti temperatura motorului si a evacuarii, care va arde depunerile. De exemplu, o turatie mai mare inseamna un amestec mai mare de combustibil in camera de ardere, o temperatura crescuta, iar temperatura va inlatura depunerile de pe pistoane, turbina, catalizator, filtru de particule. Cu alte cuvinte, viteza si turatia mare sunt bune.
In mod evident, daca vei conduce mereu un diesel fortandu-l putin la turatii mari, o sa ai si un consum pe masura. Cand tu, de fapt, ti-ai luat masina diesel ca sa ai un consum redus... De asta si insistam sa nu mergi zilnic asa de violent si sa turezi motorul la 4000 rpm, cand el are maxim pe turometru 5000, ci doar din cand in cand. Sau, in mod ideal, sa faci un drum pe autostrada si sa circuli constant cu 3000 de ture.
Foarte multi soferi carora motorul nu le mergea rotund, care aveau consum crescut si care vedeau fum alb pe evacuare, dupa ce au "alergat" ceva mai puternic masina, au scapat de toate aceste probleme. Pentru ca motorina creeaza funingini care se depun peste tot, iar aceste depuneri blocheaza traseul aerului, infunda filtre si fac ca senzorii sa citeasca informatii gresite. In concluzie, daca nu mereu, macar din cand in cand, putina forja a motorului diese nu este deloc rea. Ci poate fi considerata o masura de curatare a traseului intern al motorului.
-
Suport bara stabilizatoare dreapta 4f0199352e audi a6 4f/c6... 110 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Amortizor soc spate dreapta bmw seria 5 e39 [1995 - 2000]... 82 Lei
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
-
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Teava intercooler audi a6 allroad 3.0 tdi - (2006 2011) 80 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei


