Cum se conduce un diesel: cand e mai bine sa schimbi treapta, la 2000 sau la 4000?

Cum se conduce un diesel: cand e mai bine sa schimbi treapta, la 2000 sau la 4000?
  • Treapta se schimba la peste 2000 rpm
  • Condusul pe autostrada curata motorul
  • Folosirea unei motorine de calitate face diferenta
Distribuie pe Facebook

Romania a devenit dupa anii 2000 o tara in care masinile pe motorina sunt mai numeroase ca cele pe benzina. Mai ales daca luam in calcul si vehiculele utilitare, cele de transport persoane sau marfuri. Cat despre soferi, cei care conduc o masina diesel zi de zi sunt foarte numerosi, insa putini stiu cum se conduce o masina diesel ca sa nu strici motorul.

Daca vizitezi orice service auto din Romania o sa vezi acolo masini pe benzina care au venit pentru intretinere uzuala sau reparatii mecanice banale, dar si masini diesel care sunt acolo sa stea cateva zile bune. In timp ce o masina pe benzina isi petrece in medie 3 ore la un service auto, pentru reparatii la frane, directie sau pentru revizii periodice, o masina diesel petrece la service in medie 32 de ore. Si asta pentru ca, pe langa reparatii uzuale si normale la orice masina, masina diesel are niste probleme mai complicate.

Mecanicii spun ca masinile pe motorina se strica din doua motive: circulatia exclusiva in mediul urban si calitatea proasta a motorinei de la pompele romanesti. Primul motiv, circulatia in oras, duce la viteze mici, la porniri dese si deplasari pe distante scurte, care duc impreuna la aparitia depunerilor. Tot depuneri si arderi incomplete face si motorina de o calitate slaba care se gaseste la pompa in Romania.

Dar ambele motive ar putea fi remediate de soferi, daca i-ar interesa ca masina lor sa aiba o stare cat mai buna si sa viziteze service-ul mai rar. De exemplu, motorina poate fi cumparata de la companii mai bune, care ofera carburant aditivat, pot folosi motorina mai scumpa sau pot utiliza aditivi speciali pentru o ardere completa. Insa pe romani ii intereseaza economia la bani, asadar, nu vor pune carburant mai scump, decat iarna, ca sa nu inghete pe traseu.

Cat despre condusul in mediul urban, si acesta poate fi remediat. Chiar daca ai o masina diesel si nu iesi din oras decat in concediu, iti poti schimba stilul de condus ca sa eviti stricarea pieselor anexe motorului. Cum ar fi supapa EGR, turbocompresor, traseu admisie, filtru de particule si asa mai departe. Ideal ar fi ca la fiecare sfarsit de saptamana sa iesi la drum intins si sa conduci la o turatie de peste 3000 rpm constant. Nu degeaba, strainii care se bucura de autostrazi si in oras nu au probleme cu masinile diesel.

Dar daca nu poti iesi pe autostrada saptamanal, ci doar din cand in cand in decursul unui an, totusi poti face ceva ca sa eviti stricarea motorului diesel. Daca nu stiai, motorul diesel se conduce mai turat. Adica in loc sa schimbi treapta de viteza la 2000 rpm, o poti face la 3000 sau chiar mai mult. Poate nu mereu, dar acolo unde prinzi o zona mai intinsa, poti accelera putin mai tare. Scopul este sa cresti temperatura motorului si a evacuarii, care va arde depunerile. De exemplu, o turatie mai mare inseamna un amestec mai mare de combustibil in camera de ardere, o temperatura crescuta, iar temperatura va inlatura depunerile de pe pistoane, turbina, catalizator, filtru de particule. Cu alte cuvinte, viteza si turatia mare sunt bune.

In mod evident, daca vei conduce mereu un diesel fortandu-l putin la turatii mari, o sa ai si un consum pe masura. Cand tu, de fapt, ti-ai luat masina diesel ca sa ai un consum redus... De asta si insistam sa nu mergi zilnic asa de violent si sa turezi motorul la 4000 rpm, cand el are maxim pe turometru 5000, ci doar din cand in cand. Sau, in mod ideal, sa faci un drum pe autostrada si sa circuli constant cu 3000 de ture.

Foarte multi soferi carora motorul nu le mergea rotund, care aveau consum crescut si care vedeau fum alb pe evacuare, dupa ce au "alergat" ceva mai puternic masina, au scapat de toate aceste probleme. Pentru ca motorina creeaza funingini care se depun peste tot, iar aceste depuneri blocheaza traseul aerului, infunda filtre si fac ca senzorii sa citeasca informatii gresite. In concluzie, daca nu mereu, macar din cand in cand, putina forja a motorului diese nu este deloc rea. Ci poate fi considerata o masura de curatare a traseului intern al motorului.

Distribuie pe Facebook
mai multe