Cum se conduce un diesel: cand e mai bine sa schimbi treapta, la 2000 sau la 4000?

- Treapta se schimba la peste 2000 rpm
- Condusul pe autostrada curata motorul
- Folosirea unei motorine de calitate face diferenta
Romania a devenit dupa anii 2000 o tara in care masinile pe motorina sunt mai numeroase ca cele pe benzina. Mai ales daca luam in calcul si vehiculele utilitare, cele de transport persoane sau marfuri. Cat despre soferi, cei care conduc o masina diesel zi de zi sunt foarte numerosi, insa putini stiu cum se conduce o masina diesel ca sa nu strici motorul.
Daca vizitezi orice service auto din Romania o sa vezi acolo masini pe benzina care au venit pentru intretinere uzuala sau reparatii mecanice banale, dar si masini diesel care sunt acolo sa stea cateva zile bune. In timp ce o masina pe benzina isi petrece in medie 3 ore la un service auto, pentru reparatii la frane, directie sau pentru revizii periodice, o masina diesel petrece la service in medie 32 de ore. Si asta pentru ca, pe langa reparatii uzuale si normale la orice masina, masina diesel are niste probleme mai complicate.
Mecanicii spun ca masinile pe motorina se strica din doua motive: circulatia exclusiva in mediul urban si calitatea proasta a motorinei de la pompele romanesti. Primul motiv, circulatia in oras, duce la viteze mici, la porniri dese si deplasari pe distante scurte, care duc impreuna la aparitia depunerilor. Tot depuneri si arderi incomplete face si motorina de o calitate slaba care se gaseste la pompa in Romania.
Dar ambele motive ar putea fi remediate de soferi, daca i-ar interesa ca masina lor sa aiba o stare cat mai buna si sa viziteze service-ul mai rar. De exemplu, motorina poate fi cumparata de la companii mai bune, care ofera carburant aditivat, pot folosi motorina mai scumpa sau pot utiliza aditivi speciali pentru o ardere completa. Insa pe romani ii intereseaza economia la bani, asadar, nu vor pune carburant mai scump, decat iarna, ca sa nu inghete pe traseu.
Cat despre condusul in mediul urban, si acesta poate fi remediat. Chiar daca ai o masina diesel si nu iesi din oras decat in concediu, iti poti schimba stilul de condus ca sa eviti stricarea pieselor anexe motorului. Cum ar fi supapa EGR, turbocompresor, traseu admisie, filtru de particule si asa mai departe. Ideal ar fi ca la fiecare sfarsit de saptamana sa iesi la drum intins si sa conduci la o turatie de peste 3000 rpm constant. Nu degeaba, strainii care se bucura de autostrazi si in oras nu au probleme cu masinile diesel.
Dar daca nu poti iesi pe autostrada saptamanal, ci doar din cand in cand in decursul unui an, totusi poti face ceva ca sa eviti stricarea motorului diesel. Daca nu stiai, motorul diesel se conduce mai turat. Adica in loc sa schimbi treapta de viteza la 2000 rpm, o poti face la 3000 sau chiar mai mult. Poate nu mereu, dar acolo unde prinzi o zona mai intinsa, poti accelera putin mai tare. Scopul este sa cresti temperatura motorului si a evacuarii, care va arde depunerile. De exemplu, o turatie mai mare inseamna un amestec mai mare de combustibil in camera de ardere, o temperatura crescuta, iar temperatura va inlatura depunerile de pe pistoane, turbina, catalizator, filtru de particule. Cu alte cuvinte, viteza si turatia mare sunt bune.
In mod evident, daca vei conduce mereu un diesel fortandu-l putin la turatii mari, o sa ai si un consum pe masura. Cand tu, de fapt, ti-ai luat masina diesel ca sa ai un consum redus... De asta si insistam sa nu mergi zilnic asa de violent si sa turezi motorul la 4000 rpm, cand el are maxim pe turometru 5000, ci doar din cand in cand. Sau, in mod ideal, sa faci un drum pe autostrada si sa circuli constant cu 3000 de ture.
Foarte multi soferi carora motorul nu le mergea rotund, care aveau consum crescut si care vedeau fum alb pe evacuare, dupa ce au "alergat" ceva mai puternic masina, au scapat de toate aceste probleme. Pentru ca motorina creeaza funingini care se depun peste tot, iar aceste depuneri blocheaza traseul aerului, infunda filtre si fac ca senzorii sa citeasca informatii gresite. In concluzie, daca nu mereu, macar din cand in cand, putina forja a motorului diese nu este deloc rea. Ci poate fi considerata o masura de curatare a traseului intern al motorului.
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
-
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452 70 Lei
Grila stergator dr vw tiguan 2008-2013 100 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
Oglinda cu rabatare stanga mercedes w212 e-class 600 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
504047816 3598718 87803115 504082710 hx35 holset turbosuflanta... 1750 Lei
Macara electrica usa spate stanga audi a6 (2018->) [c8, 4k]... 400 Lei
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
-
Dacia duster dci 2022 12750 €
Modul led drl far dacia duster 2018 2019 2020 2021 150 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
-
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
Bara fata toyota verso 09/13 1032 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
Jante aliaj 16 - set alfa romeo 147 [facelift] [2004 - 2010] 750 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Alfa-romeo giulietta 2.0 jtdm collezione aut. xenon clima... 6990 €
-
Scut motor/cutie/lateral prag audi a4 b6 b7 stanga dreapta 100 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
-
Bara spate audi a4 b8/8k s-line (facelift) an 2011 2012 2013... 700 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
Macara electrica usa spate stanga mercedes-benz e-class... 200 Lei
Vw passat 2.0 tdi /150 cp euro 6 an fab. 2015 8950 €
0445111143 5802846337 bosch injector iveco daily vi 2.3 750 Lei
-
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
20504348 20745795 207457950 735284-5001s garrett turbosuflanta... 300 €
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei


