Cum se indreapta corect o janta de masina?

Cum se indreapta corect o janta de masina?
  • Sunt doua feluri de indoituri ale jantelor
  • Cele mai putin serioase, care sunt doar vizibile si nu influenteaza etasarea rotii pe cauciuc
  • Cele care lasa aerul sa scape din anvelope, si pe care trebuie sa le repari cat mai repede
Distribuie pe Facebook

Cu totii stim ca pe drumurile din Romania nu poti sa mergi mai mult de 100 de metri fara sa vezi o groapa, o denivelare in mijlocul drumului, o imbinare la pod facuta parca de un orb, noaptea, sau orice altceva care sa te faca sa te intrebi de ce inca mai platesti Taxa de Drum.

Ei bine, toate acestea au o influenta negativa asupra pieselor masinii tale, precum bucsi, capete de bara, brate, si sa nu uitam de jante. Fie ca vorbim de o groapa pe care nu o vedem si lovim cu roata in ea, fie de o bordura pe care o urcam mai hotarati, sau o denivelare de-a latul drumului pe care oricum ai lua-o iti clantane dintii in gura, este clar ca rotile masinilor noastre sunt puse la grea incercare.

In primul rand, trebuie sa stii ca sunt doua feluri de indoituri ale jantelor: cele care lasa aerul sa scape din anvelope, si cele mai putin serioase, care sunt doar vizibile, dar nu influenteaza etansarea rotii pe cauciuc. Daca de cele din urma nu trebuie sa ne facem prea multe griji, pe cele dintai trebuie sa le rezolvam cat mai repede.

Jantele de aliaj vs jantele de otel

Asa cum bine stiti, jantele de aliaj si cele de tabla (otel) au avantaje si dezavantaje. Cele de tabla sunt mai moi, deci implicit se indoaie mai usor, nu sunt asa atractive vizual si pe deasupra, mai si ruginesc. Insa, sunt mult mai ieftine decat cele de aliaj, sunt mai usoare si se repara mai ieftin.

Jantele de aliaj sunt mai dure, se indoaie mai greu, sunt mult mai aspectuoase, nu ruginesc si se gasesc pe multe modele si marimi diferite. Insa, sunt mai scumpe si repararea lor in caz de spargere sau indoitura este mai costisitoare.

In ceea ce priveste indreptarea lor, atunci cand avem de-a face cu o janta de tabla, operatiunea se face destul de primitiv. In vulcanizarile mai slab dotate, aceasta se face cu ciocanul sau prin lovire. Metalul revine la forma initiala fara sa existe riscul de a crapa. Este insa recomandabil ca indreptarea sa se faca cu o presa hidraulica, ce exercita o forma mare progresiva, nu un soc scurt.

In cazul jantelor de aliaj, indreptarea trebuie neaparat facuta la cald. Zona care trebuie reparata trebuie incalzita bine de tot cu o flacara deschisa sau cu un arzator special. Aliajul devine astfel maleabil si nu mai exista riscul ca acesta sa crape la presiunea aparatului de indreptat.

Merita sa indrept jantele daca sunt lovite superficial?

Ei bine, raspunsul la aceasta intrebare este foarte simplu: daca jantele sunt strambe in limitele normale si nu se simte in mers, sau cauciucul nu rasufla in dreptul lor, mai bine lasa-le asa sau indreapta-le daca tii tu neaparat.

Problema este ca drumurile vor ramane la fel de proaste, asa ca peste o luna sau doua, jantele tale vor prezenta din nou mici indoituri. In concluzie, gandeste-te daca merita investitia.

In plus, daca janta este stramba superficial, nu se intampla absolut nimic. Roata nu se dezechilibreaza (decat daca socul loviturii a facut ca plumbul sa cada), anvelopa, atata timp cat nu are galma, nu are de suferit, iar directia nu este influentata.

Totusi, asigura-te intai ca lovitura nu este una serioasa, deoarece chiar daca aerul nu scapa, un soc slab in aceeasi zona va face ca anvelopa sa se deformeze, fiind neprotejata.

Distribuie pe Facebook
mai multe