Cum se indreapta corect o janta de masina?

- Sunt doua feluri de indoituri ale jantelor
- Cele mai putin serioase, care sunt doar vizibile si nu influenteaza etasarea rotii pe cauciuc
- Cele care lasa aerul sa scape din anvelope, si pe care trebuie sa le repari cat mai repede
Cu totii stim ca pe drumurile din Romania nu poti sa mergi mai mult de 100 de metri fara sa vezi o groapa, o denivelare in mijlocul drumului, o imbinare la pod facuta parca de un orb, noaptea, sau orice altceva care sa te faca sa te intrebi de ce inca mai platesti Taxa de Drum.
Ei bine, toate acestea au o influenta negativa asupra pieselor masinii tale, precum bucsi, capete de bara, brate, si sa nu uitam de jante. Fie ca vorbim de o groapa pe care nu o vedem si lovim cu roata in ea, fie de o bordura pe care o urcam mai hotarati, sau o denivelare de-a latul drumului pe care oricum ai lua-o iti clantane dintii in gura, este clar ca rotile masinilor noastre sunt puse la grea incercare.
In primul rand, trebuie sa stii ca sunt doua feluri de indoituri ale jantelor: cele care lasa aerul sa scape din anvelope, si cele mai putin serioase, care sunt doar vizibile, dar nu influenteaza etansarea rotii pe cauciuc. Daca de cele din urma nu trebuie sa ne facem prea multe griji, pe cele dintai trebuie sa le rezolvam cat mai repede.
Jantele de aliaj vs jantele de otel
Asa cum bine stiti, jantele de aliaj si cele de tabla (otel) au avantaje si dezavantaje. Cele de tabla sunt mai moi, deci implicit se indoaie mai usor, nu sunt asa atractive vizual si pe deasupra, mai si ruginesc. Insa, sunt mult mai ieftine decat cele de aliaj, sunt mai usoare si se repara mai ieftin.
Jantele de aliaj sunt mai dure, se indoaie mai greu, sunt mult mai aspectuoase, nu ruginesc si se gasesc pe multe modele si marimi diferite. Insa, sunt mai scumpe si repararea lor in caz de spargere sau indoitura este mai costisitoare.
In ceea ce priveste indreptarea lor, atunci cand avem de-a face cu o janta de tabla, operatiunea se face destul de primitiv. In vulcanizarile mai slab dotate, aceasta se face cu ciocanul sau prin lovire. Metalul revine la forma initiala fara sa existe riscul de a crapa. Este insa recomandabil ca indreptarea sa se faca cu o presa hidraulica, ce exercita o forma mare progresiva, nu un soc scurt.
In cazul jantelor de aliaj, indreptarea trebuie neaparat facuta la cald. Zona care trebuie reparata trebuie incalzita bine de tot cu o flacara deschisa sau cu un arzator special. Aliajul devine astfel maleabil si nu mai exista riscul ca acesta sa crape la presiunea aparatului de indreptat.
Merita sa indrept jantele daca sunt lovite superficial?
Ei bine, raspunsul la aceasta intrebare este foarte simplu: daca jantele sunt strambe in limitele normale si nu se simte in mers, sau cauciucul nu rasufla in dreptul lor, mai bine lasa-le asa sau indreapta-le daca tii tu neaparat.
Problema este ca drumurile vor ramane la fel de proaste, asa ca peste o luna sau doua, jantele tale vor prezenta din nou mici indoituri. In concluzie, gandeste-te daca merita investitia.
In plus, daca janta este stramba superficial, nu se intampla absolut nimic. Roata nu se dezechilibreaza (decat daca socul loviturii a facut ca plumbul sa cada), anvelopa, atata timp cat nu are galma, nu are de suferit, iar directia nu este influentata.
Totusi, asigura-te intai ca lovitura nu este una serioasa, deoarece chiar daca aerul nu scapa, un soc slab in aceeasi zona va face ca anvelopa sa se deformeze, fiind neprotejata.
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
-
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
-
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
-
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei


