Curea sau lant: ce distributie este mai buna?

- Cureaua trebuie schimbata la 100.000 de kilometri
- Lantul de distributie se poate rupe si el
- Motorul fara interferenta: ce este?
Fiecare autoturism pe care il conduci are un motor ce functioneaza cu ajutorul unui lant sau al unei curele de distributie. Adica un element auto ce sincronizeaza vilbrochenul cu axele cu came. Dar de ce exista in ziua de azi ambele tipuri, in loc sa fie doar unul si bun?
De la inceputul motorului cu ardere interna, motoarele au depins de un lant de distributie. Numele acestei piese auto vine de la faptul ca ea distribuie rotatia de la vilbrochen la axele cu came. In engleza se numeste "timing chain" sau "timing belt", adica lant de sincronizare, oarecum prin prisma faptului ca sincronizeaza vilbrochenul de axele cu came. Nu degeaba, ai auzit pe la mecanici spunandu-se ca o curea trebuie "pusa la punct", adica intr-o pozitie in care ordinea aprinderii sa se faca bine, vilbrochenul fiind sincronizat cu pozitia axei cu came.
Au existat unele experimente de distributii chiar si prin roti dintate, adica fara lant sau curea, dar din cauza unui numar mare de piese in miscare si a nivelului de zgomot crescut, aceasta idee nu a prins la masinile de larg consum. Asa ca au ramas lanturile si curelele...
Interesant este ca inca din anii 1890, motoarele cu ardere interna aveau lanturi de distributie. Abia in anii '60, americanii de la Pontiac au scos pe piata un motor cu 6 cilindri echipat cu o curea de cauciuc, in locul lantului clasic. Asa a urmat o explozie de motoare echipate cu curea, marii producatorii apeland la noua inventie din mai multe motive.
Distributie pe pinioane de Ferrari
Avantajele unei curele de distributie
Cureaua de distributie era mult mai ieftina, in primul rand. Adica era o bucata de cauciuc, nu un lant complex din inox, asa ca pretul unui motor era mai mic. La fel de importanta era si silentiozitatea unui motor pe curea. Pentru ca nu intrau in contact doua elemente metalice, cu este in cazul lantului care intra in contact cu pinioanele, ci cureaua se invartea usor pe role cu rulmenti. Asa au aparut propulsoare de mare putere, cu 8 sau 12 cilindri, ce reuseau performanta de a nu avea nicio vibratie la ralanti.
Dar, imediat dupa anii '90, lantul de distributie a inceput sa aiba parte de o revenire in prim-plan. Producatori precum BMW, Volkswagen sau Mercedes-Benz au inceput sa puna lanturi de distributie pe toate modelele, inclusiv pe cele de cilindree mica. Putem lua exemplul marcii Volkswagen, care a inceput sa vanda motorizarea 1.2 TSI cu lant in loc de curea in numar de zeci de milioane de unitati. Insa acesta este un exemplu negativ, pentru ca lantul s-a dovedit a fi problematic, iar noile generatii de motorizari 1.2 TSI au fost echipate cu curea.
Ce avantaje are lantul
Lantul de distributie are cateva avantaje. In primul rand, nu necesita inlocuire o data la 100.000 de kilometri ca o curea de distributie (Dacia Logan are nevoie de o alta curea la 60.000 km). Pentru ca este realizat din metal, fiind asemanator cu lantul de bicicleta, dar mai rezistent, unii producatori spun ca nu trebuie schimbat niciodata, dar unii recomanda ca si lantul sa fie schimbat la un moment dat, cam pe la 250.000 - 300.000 de kilometri. Un alt avantaj este ca lantul nu depinde de pompa de apa, adica nu trebuie sa le schimbi pe amandoua in acelasi timp. Dar asta e avantaj oare?
Atat cureaua, cat si lantul, functioneaza cu ajutorul unor intinzatoare. Cureaua are intinzatoare mecanice, tensionate prin intermediul unui arc sau a unui amortizor. Insa intinzatorul de lant functioneaza pe baza presiunii hidraulice, ceea ce poate inseamna o problema. De fapt, se pare ca la motoarele TSI de la Volkswagen si la cele diesel de la BMW, motoare pe lant cunoscute ca fiind problematice, de aici pornea si problema: intinzatorul de lant hidraulic nu primea presiune imediat, lantul era larg, vibra si isi marea jocul intre zale, pana cand devenea foarte zgomotos. Asa ca daca motorul are ulei vechi sau nu face presiune buna, intinzatorul nu functioneaza bine si pot aparea probleme.
Motoare de interferenta sau fara interferenta
Daca o curea sau lant de distributie de rupe, avem doua variante: ori stricam motorul, ori nu patim nimic. Totul depinde de tipului motorului, daca este de interferenta sau fara interferenta. Ce inseamna asta? Un motor de interferenta este un motor in care, pozitia maxima a pistonului trece de nivelul maxim de deschidere al supapei. Supapele fiind sincronizate cu pozitia pistonului prin curea, nu ajung sa loveasca in piston, dar daca cureaua se rupe, pistonul si supapele se invart independent si se vor lovi cu siguranta.
Un motor fara interferenta este un motor care nu pateste nimic chiar daca cureaua se rupe. Deoarece supapa, chiar si la cea mai joasa pozitie, nu ajunge niciodata intr-o pozitie in care urca pistonul. Asa ca nici daca pistonul si supapa se misca haotic, nu sunt sanse sa se atinga intre ele.
Ce se intampla cand cedeaza o curea sau un lant de distributie?
Se intampla sa cumparam o masina second-hand si sa facem greseala de a-l crede pe cuvant pe vanzator care spune ca abia a facut distributie. Si sa ne asternem la drum, dupa care sa ne trezim cu motorul oprit in mijlocul autostrazii. Sau orice alta situatie in care cureaua sau lantul ne lasa. In primul rand, vom auzit o bubuitura la motor si imediat motorul se va opri.
In cazul in care motorul este pe curea, daunele sunt mai mici. O curea de cauciuc este usoara, nu are putere sa rupa nici macar carcasa de protectie. Si daca avem si motor fara interferenta, ne-am scos: punem un kit de distributie nou la service si am scapat de probleme. Daca insa avem motor de interferenta, la un motor pe curea vom fi nevoiti sa inlocuim pistoanele si supapele, care se vor fi lovit intre ele. Asta inseamna manopera si piese scumpe, pe langa noul kit de distributie.
Daca avem motorul pe lant si acesta se rupe, deoarece se poate rupe daca e supus la un stres termic sau mecanic, de exemplu sa rulam cu prea putin ulei in motor, pagubele vor fi mult mai mari. Lantul este o piesa metalica grea, care, odata ce se rupe la o turatie inalta, poate sparge si blocul motor, chiulasa si chiar poate sa indoaie vilbrochenul. De obicei, daca ni se rupe lantul in mers, vom avea nevoie de un motor complet nou.
Lantul sau cureaua: ce distributie este mai buna?
Un lant de distributie e mai rezistent si tine mai multi kilometri ca o curea, dar este mai scump, mai zgomotos si daca cedeaza, face pagube mai mari. O curea este silentioasa si in caz ca se strica nu produce pagube multe, in plus, costa si putin. Dar trebuie schimbata impreuna cu rolele intinzatoare si cu pompa de apa. Iar cel mai mare "pacat" al curelei este ca trebuie schimbata la un interval de 100.000 de kilometri. Asadar, concluzia este relativ simpla: daca ai de gand sa mergi sute de mii de kilometri pe an, poate mai rentabil ar fi un lant, dar daca faci 10-15.000 de kilometri pe an, atunci o curea este mai buna. Tu ce parere ai?
-
Bara fata vw passat model 2012-2014 cod 3aa807221 300 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
-
Bara spate mazda 3 hatchback 2016 2017 2018 400 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
Pompa injectie skoda fabia 2 facelift (2010-2014) 1.2 tdi cfwa... 899 Lei
-
0445117025 504371264 5801540213 0445117087 injector fiat... 750 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Roata de rezerva slim r17 bmw x3 e83 2003-2010 6758778 400 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Cutie viteze peugeot expert 1 6 hdi 9hm euro 5 cod 20dp75 600 €
Roata de rezerva slim r17 bmw seria 5 e60/e61 2005-2010 6758778 750 Lei
-
Racitor ulei termoflot land rover freelander ii 2.2 td4 4x4... 299 Lei
Armatura bara fata volkswagen passat b7 2014 berlina 2.0 tdi 237.5 Lei
Coloana directie clio 2 symbol thalia din ani 1998 2008 150 Lei
-
Toba intermediara renault talisman 2017 berlina 1.6 300 Lei
Prelungire adaos buza tuning sport spoiler bara fata opel... 370 Lei
Set surub, chiulasa dacia logan (ls) (2004 - 2016) ajusa... 102 Lei
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Scaun dreapta fata pasager volkswagen polo 6r 2009 - 2016 249.99 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Capace roata rezerva land rover defender l663 90/110/130... 895 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
Dop etansare podea oe volkswagen audi seat skoda cupra 40mm... 15 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
-
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei


