Curea sau lant: ce distributie este mai buna?

- Cureaua trebuie schimbata la 100.000 de kilometri
- Lantul de distributie se poate rupe si el
- Motorul fara interferenta: ce este?
Fiecare autoturism pe care il conduci are un motor ce functioneaza cu ajutorul unui lant sau al unei curele de distributie. Adica un element auto ce sincronizeaza vilbrochenul cu axele cu came. Dar de ce exista in ziua de azi ambele tipuri, in loc sa fie doar unul si bun?
De la inceputul motorului cu ardere interna, motoarele au depins de un lant de distributie. Numele acestei piese auto vine de la faptul ca ea distribuie rotatia de la vilbrochen la axele cu came. In engleza se numeste "timing chain" sau "timing belt", adica lant de sincronizare, oarecum prin prisma faptului ca sincronizeaza vilbrochenul de axele cu came. Nu degeaba, ai auzit pe la mecanici spunandu-se ca o curea trebuie "pusa la punct", adica intr-o pozitie in care ordinea aprinderii sa se faca bine, vilbrochenul fiind sincronizat cu pozitia axei cu came.
Au existat unele experimente de distributii chiar si prin roti dintate, adica fara lant sau curea, dar din cauza unui numar mare de piese in miscare si a nivelului de zgomot crescut, aceasta idee nu a prins la masinile de larg consum. Asa ca au ramas lanturile si curelele...
Interesant este ca inca din anii 1890, motoarele cu ardere interna aveau lanturi de distributie. Abia in anii '60, americanii de la Pontiac au scos pe piata un motor cu 6 cilindri echipat cu o curea de cauciuc, in locul lantului clasic. Asa a urmat o explozie de motoare echipate cu curea, marii producatorii apeland la noua inventie din mai multe motive.
Distributie pe pinioane de Ferrari
Avantajele unei curele de distributie
Cureaua de distributie era mult mai ieftina, in primul rand. Adica era o bucata de cauciuc, nu un lant complex din inox, asa ca pretul unui motor era mai mic. La fel de importanta era si silentiozitatea unui motor pe curea. Pentru ca nu intrau in contact doua elemente metalice, cu este in cazul lantului care intra in contact cu pinioanele, ci cureaua se invartea usor pe role cu rulmenti. Asa au aparut propulsoare de mare putere, cu 8 sau 12 cilindri, ce reuseau performanta de a nu avea nicio vibratie la ralanti.
Dar, imediat dupa anii '90, lantul de distributie a inceput sa aiba parte de o revenire in prim-plan. Producatori precum BMW, Volkswagen sau Mercedes-Benz au inceput sa puna lanturi de distributie pe toate modelele, inclusiv pe cele de cilindree mica. Putem lua exemplul marcii Volkswagen, care a inceput sa vanda motorizarea 1.2 TSI cu lant in loc de curea in numar de zeci de milioane de unitati. Insa acesta este un exemplu negativ, pentru ca lantul s-a dovedit a fi problematic, iar noile generatii de motorizari 1.2 TSI au fost echipate cu curea.
Ce avantaje are lantul
Lantul de distributie are cateva avantaje. In primul rand, nu necesita inlocuire o data la 100.000 de kilometri ca o curea de distributie (Dacia Logan are nevoie de o alta curea la 60.000 km). Pentru ca este realizat din metal, fiind asemanator cu lantul de bicicleta, dar mai rezistent, unii producatori spun ca nu trebuie schimbat niciodata, dar unii recomanda ca si lantul sa fie schimbat la un moment dat, cam pe la 250.000 - 300.000 de kilometri. Un alt avantaj este ca lantul nu depinde de pompa de apa, adica nu trebuie sa le schimbi pe amandoua in acelasi timp. Dar asta e avantaj oare?
Atat cureaua, cat si lantul, functioneaza cu ajutorul unor intinzatoare. Cureaua are intinzatoare mecanice, tensionate prin intermediul unui arc sau a unui amortizor. Insa intinzatorul de lant functioneaza pe baza presiunii hidraulice, ceea ce poate inseamna o problema. De fapt, se pare ca la motoarele TSI de la Volkswagen si la cele diesel de la BMW, motoare pe lant cunoscute ca fiind problematice, de aici pornea si problema: intinzatorul de lant hidraulic nu primea presiune imediat, lantul era larg, vibra si isi marea jocul intre zale, pana cand devenea foarte zgomotos. Asa ca daca motorul are ulei vechi sau nu face presiune buna, intinzatorul nu functioneaza bine si pot aparea probleme.
Motoare de interferenta sau fara interferenta
Daca o curea sau lant de distributie de rupe, avem doua variante: ori stricam motorul, ori nu patim nimic. Totul depinde de tipului motorului, daca este de interferenta sau fara interferenta. Ce inseamna asta? Un motor de interferenta este un motor in care, pozitia maxima a pistonului trece de nivelul maxim de deschidere al supapei. Supapele fiind sincronizate cu pozitia pistonului prin curea, nu ajung sa loveasca in piston, dar daca cureaua se rupe, pistonul si supapele se invart independent si se vor lovi cu siguranta.
Un motor fara interferenta este un motor care nu pateste nimic chiar daca cureaua se rupe. Deoarece supapa, chiar si la cea mai joasa pozitie, nu ajunge niciodata intr-o pozitie in care urca pistonul. Asa ca nici daca pistonul si supapa se misca haotic, nu sunt sanse sa se atinga intre ele.
Ce se intampla cand cedeaza o curea sau un lant de distributie?
Se intampla sa cumparam o masina second-hand si sa facem greseala de a-l crede pe cuvant pe vanzator care spune ca abia a facut distributie. Si sa ne asternem la drum, dupa care sa ne trezim cu motorul oprit in mijlocul autostrazii. Sau orice alta situatie in care cureaua sau lantul ne lasa. In primul rand, vom auzit o bubuitura la motor si imediat motorul se va opri.
In cazul in care motorul este pe curea, daunele sunt mai mici. O curea de cauciuc este usoara, nu are putere sa rupa nici macar carcasa de protectie. Si daca avem si motor fara interferenta, ne-am scos: punem un kit de distributie nou la service si am scapat de probleme. Daca insa avem motor de interferenta, la un motor pe curea vom fi nevoiti sa inlocuim pistoanele si supapele, care se vor fi lovit intre ele. Asta inseamna manopera si piese scumpe, pe langa noul kit de distributie.
Daca avem motorul pe lant si acesta se rupe, deoarece se poate rupe daca e supus la un stres termic sau mecanic, de exemplu sa rulam cu prea putin ulei in motor, pagubele vor fi mult mai mari. Lantul este o piesa metalica grea, care, odata ce se rupe la o turatie inalta, poate sparge si blocul motor, chiulasa si chiar poate sa indoaie vilbrochenul. De obicei, daca ni se rupe lantul in mers, vom avea nevoie de un motor complet nou.
Lantul sau cureaua: ce distributie este mai buna?
Un lant de distributie e mai rezistent si tine mai multi kilometri ca o curea, dar este mai scump, mai zgomotos si daca cedeaza, face pagube mai mari. O curea este silentioasa si in caz ca se strica nu produce pagube multe, in plus, costa si putin. Dar trebuie schimbata impreuna cu rolele intinzatoare si cu pompa de apa. Iar cel mai mare "pacat" al curelei este ca trebuie schimbata la un interval de 100.000 de kilometri. Asadar, concluzia este relativ simpla: daca ai de gand sa mergi sute de mii de kilometri pe an, poate mai rentabil ar fi un lant, dar daca faci 10-15.000 de kilometri pe an, atunci o curea este mai buna. Tu ce parere ai?
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
-
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
-
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
-
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
-
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €


